- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

  Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>


Pligtinformation: Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at de prøvekørte biler som hovedregel har været stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets producent respektive danske importør.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lexus RZ 300e Executive

Elektrisk luksus til fornuftspris

Der mange og meget forskellige meninger om og holdninger til elektriske biler, de geopolitiske faktorer og statens indblanding gennem gigantiske afgiftsrabatter. Det har betydet, at rigtig mange bilister, der har et kørselsbehov, som en elbil kan klare, er kommet billigt til deres nye og ofte sofistikerede bil. Det gælder også dem, der gerne vil og kan betale for lidt ekstra luksus – eller meget ekstra luksus, som det, Lexus RZ har med sig.

Lexus RZ 300e Ececutive test - læs mere >>>


Mazda CX-80 2,5 e-Skyactiv AWD

Stor, alsidig, energi-rigtig og velkørende

Alt imens det ser ud som om, at elbiler bliver stadig billigere – i hvert fald i Danmark, hvor staten hjælper til – kan det snart blive anderledes. I hvert fald hvis man vil anskaffe en stor, praktisk, energirigtig og utrolig velkørende multi-SUV – blot fordi den foruden elektricitet fra el-nettet også kan køre på flydende energi. Det kan fx ramme Mazda CX-80 plug-in hybrid, og det har den ikke fortjent.

Mazda CX-80 PHEV test - læs mere >>>

 

On-board video-test: Mazda CX-80 e-Skyactiv

Vi har prøvekørt den store, rummelige, 7-sædede firehjulstrukne plug-in hybrid fra Mazda, CX-80. Den har meget fine køreegenskaber, er yderst flesibel og praktisk og er en ægte premium-bil uden et prædikat som sådan. Fuld HD.


Renault Scénic E-Tech Electric Techno

Familie scoop - prissat til danske landeveje

Er man ude efter en fuldt elektrisk familiebil, prissat til danske landeveje og med nedsat risiko for at bankkontoen bliver rippet, er Renault leveringsdygtigt. Bilen er den mellemstore familiebil, Renault Scénic E-Tech Electric, udstyret med et pænt stort 87 kWh batteri og pakket ind i et iøjefaldende design, som kun franskmænd kan gøre det.

Renault Scénic test - læs mere >>>


MG ZS Hybrid+ Luxury

Harmonisk og brugbar hybrid

Det ville egentlig være så let at skrive, at MG ZS Hybrid+ blot er en forstørret MG3 Hybrid+, alene fordi den har samme drivline. Men sådan er det typisk med biler: Der udvikles en teknik, og så bygges den ind i mange forskellige karrosserityper. Men nu er det sagt: Drivlinen er speciel, og den har vi beskrevet i testen af MG3'eren.

MG ZS Hybrid plus test - læs mere >>>


Toyota GR Yaris Premium

Minus 40 grader er også OK

Set i lyset af at en Toyota Yaris VM-rallybil skal kunne klare ekstrem hede såvel som isnende kulde, og at Toyota ikke bare er regerende verdensmester, men også har vundet årets første to VM-rallies – Monte Carlo og Swedish Rally – var det vel til også at forvente af en GR Yaris, som er det tætteste man i serieproduktion kan komme en WRC rallybil. Men det er nu noget særligt, at opleve kontrasterne.

Toyota GR Yaris test - læs mere >>>


MG3 Hybrid+ Luxury

Powerfuld hybrid til overkommelig pris

Det er slående, at en af de strategier, som har gjort Toyota til verdens største bilproducent, er taget direkte i brug af den kinesiske virksomhed, SAIC, der for nogle år købte det navnkundige britiske bilmærke, MG. Toyota har satset på multiteknologi, vel vidende at mobilitetsbehov kan og er meget forskellige, og det samme gør SAIC. Det er den nye MG3 Hybrid+ et godt eksempel på.

MG3 Hybrid+ test - læs mere >>>


Toyota Land Cruiser 250 First Edition

Land Cruiser - også til landevejs-cruise

Toyota Land Cruiser er eminent til at køre off-road. Det har kolleger for længst erfaret, senest i den helt nye Land Cruiser off-road i Marokko, og historien, der kan føres helt tilbage til 1951, viser da også, at det har den altid kunnet. Men dur den også til landevejs-cruise i nutiden? Det satte vi os for at afprøve, under danske kørselsforhold på plan asfalt – for det er i praksis nok er dér, en Land Cruiser kommer til at køre de fleste kilometer, hvis den har danske nummerplader på.

Toyota Land Cruiser test - læs mere >>>


Ford Capri Premium RWD UR

Ford Capri anno 2025 er ingen retrobil

Ford Capri er genopstået. Ukorrekt. Ford Capri navnet er genopstået, eller ret beset blot taget i brug igen. Heldigvis er de færreste af nutidens bilkøbere i stand til, at huske den oprindelige Ford, som bar Capri-navnet, så de er ikke belastet af fortiden. For den moderne Capri har stort set intet har tilfælles med Capri anno 1986, hvor den sidste af den oprindelige model blev fremstillet.

Ford Capri test - læs mere >>>


Ford Explorer (EV) Select RWD

Udforskning på elbilspræmisser

Det er i blandt lidt pudsigt med navngivning af biler. Når det kommer til den nye Ford Explorer, er den en radikalt anderledes bil end den Explorer, vi prøvekørte for godt 4 år siden. Dengang var den stor, den havde firehjulstræk, stor frihøjde og var som sådan en bil, der kunne bruges til at udforske verden, som navnet indikerer. Den nye Explorer er en fuldstændig omvæltning.

Ford Explorer (EV) test - læs mere >>>


Lexus UX 300h Premium

Delikat luksus til hverdagsbrug

Mon ikke mange forbinder luksusbiler med store biler? Men det er ikke altid, at det føles som en luksus, når man ikke kan få plads til bilen på de miniature parkeringspladser, de danske by-arkitekter har tiltænkt bilismen. Løsningen kan hedde Lexus UX 300h.

Lexus UX 300h test - læs mere >>>


Toyota Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport

Årstidsneutral økonomisk kompakt SUV

Tilbage i december fortalte vi om en prøvekørsel af den nye 130-hestes udgave af Toyota Yaris Hybrid. Samme motor finder man også storebror, Yaris Cross Hybrid, som vi også prøvekørte tilbage i maj sidste år. Så hvorfor så igen? Det gav de skiftende vejrforhold et klart svar på. Udover det stadig tilbagevendende spørgsmål: Skal man vælge en elbil, en benzinbil eller et eller andet derimellem.

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 test - læs mere >>>


Mercedes-AMG E53 e4MATIC+ PHEV

Powerfuld og sporty langturs cruiser

Indrømmet, det er ikke meget vi gør ved powerfulde autobahn cruisere her på siden. Men ingen regel uden undtagelser. Og endnu en indrømmelse: Der er noget vist afslappende ved, at læne sig tilbage i førersædet og fornemme et kraftoverskud og en kørekomfort, som få kan hamle op med. Det t cedes’ E-klasse stationcar. Og tak til Mercedes for at have rullet deres elektrificeringsstrategi tilbage.

Mercedes-AMG E53 e4MATIC+ test - læs mere>>>


Peugeot E-5008 EL210 GT Pack

3008+el+2=E 5008

Man tager en Peugeot 3008 og trækker den lidt i enden, så der er plads til to ekstra sæder, og så beholder man den 210-hestes elmotor, den havde i forvejen, og vupti, så har man en Peugeot E-5008. Hvor svært kan det være? Og det er det da heller ikke, så det er ikke et mirakel, at Peugeot kort tid efter lanceringen af E-3008, som vi prøvekørte for et års tid siden, sendte en forlænget udgave på markedet.

Peugeot E-5008 EL 210 test - læs mere >>>


MG Cyberster Trophy

Elektrisk eyecatcher - skabt for synest skyld

Den skabte røre i samme øjeblik, den iøjefaldende fuldt elektriske roadster fra det i dag kinesisk ejede MG-brand så projektørlyset første gang. Siden er MG Cyberster, som den var døbt, blevet sat i serieproduktion, og vi havde en kort køretur i den sidste efterår, da de første køreklare biler satte hjulene på dansk asfalt. Nu har vi så brugt mere tid på den – det er oplevelsen ikke blevet mindre fancy af.

MG Cyberster Trophy test - læs mere >>>


Audi A5 Avant 2,0 TFSI S-Line Edition

Komfort og sport gør ny Audi A5 endnu bedre

Audi A5 er gennemgribende fornyet, og i den prøvekørte version med en fleksibel 2-liters TFSI benzinmotor understreger den tyske producent af premium biler, at kunderne ikke er ladt i stikken, når en elektrisk drivline ikke er ideel for dem. Som bekendt er der ikke mange andre lande end Danmark, hvor der satses så ensidigt og målrettet på elektrificering. Den situation kan Audi glimrende håndtere, for den nye undervogn dur til el såvel som flydende brændstof.

Audi A5 Avant test - læs mere >>>


Renault Mégane Iconic

Det er prisen, der gør det - plus en god bil

Bilmarkedet har altid været prisfølsomt. Historisk kan årsagen findes i de gigantiske danske registreringsafgifter. Det argument eksisterer ikke, når det gælder elbiler. Alligevel er prisen fortsat en vigtig faktor, når danskerne handler bil, hvilket ikke mindst Renault har indset og handlet efter med kolossale prisnedsættelser. De omfatter bl.a. Renault Mégane.

Renault Mégane Iconic test - læs mere >>>


MG HS PHEV Luxury

Brugsrigtig elektrisk plug-in

Om den er tidsrigtig i Danmark er ikke helt klart. Men når det gælder brugsrigtigheden, rammer den ganske godt, den seneste udgave af den mellemstore kinesiske MG HS plug-in hybrid. Drivlinen er elektrisk det meste af tiden, det store batteri rækker til 100 kilometers fuldt elektrisk kørsel. Og når man ikke tapper strøm af batteriet, sikrer benzinmotoren, at man ikke går i stå – med en benzinøkonomi på omkring 16-17 km/l.

MG HS PHEV Luxury test - læs mere >>>


KIA EV3 Long Range FWD Upgrade

Kompakt, rummelig og ret komplet

KIA EV3 modtog i november 2024 ærestitlen ”Årets Bil i Danmark 2025”. Den var vel fortjent og også undertegnedes top-valg, men det går stærkt i bilverdenen og få måneder senere overhalede Renault 5 den koreanske bil indenom i den europæiske ”Car of the Year 2025”. Den store forskel er ikke mindst, at EV3 er en mellemstor bil, mens Renault 5 er en noget mere kompaktbil, og dem er der stadig større efterspørgsel efter.
KIA EV3 test - læs mere >>>


Skoda Octavia Combi eTSI Selection

Ægte stationcar plads i rå mængder

I mange årtier har Danmark været et stationcar-land. Så meldte Tesla sig på banen, og så gik vi helt elektrisk. Nogle gjorde i hvert fald. Tesla overbeviste mange af bilkøberne, og det amerikanske brand stjal i vidt omfang billedet. Pludselig var det for mange bilkøbere mindre vigtigt, om bilen havde plads til fritid og ferie med hele familien. Men verden er i forandring. Og hvis man igen føler sig draget af stationcars, behøver man ikke fortvivle. Der er stadig nogle tilbage på markedet. Skoda Octavia Combi er en af dem.

Toyota Octavia Combi test - læs mere >>>


Skoda Kodiaq vs Skoda Kodiaq

Plug eller ikke plug - valgmuligheden består

Hvis det aktuelle danske bilmarked skulle være rettesnor for verdens bilproduktion, ville halvdelen af alle ny-fremstillede biler være fuldt elektriske. Men ingen steder i verden påvirkes bilkøb så meget af afgiftsregler som i Danmark. Og Danmark er så lille, at elbiler ofte er tilstrækkelige til at klare de daglige kørselsbehov. Men resten af bilerne er fortsat baseret forbrændingsmotorer, og dér skal der træffes andre valg.

Skoda Kodiaq PHEV og MHEV test - Læs mere >>>


Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid 4WD

Familiebus med muligheder og lang garanti

I Danmark dømmes plug-in hybrider ofte ude. Indrømmet, med massiv politisk opbakning til elbiler, er plug-in hybrider ikke udpræget privilegerede. Men for mennesker, der har brug for 7 sæder, og et behov for, ikke at skulle tilbringe en stor del af de længere ture ved en ladestander, kan den semielektriske løsning give god mening. Især hvis hverdagskørslen er beskeden.

Hyundai Santa-Fe 4WD PHEV - læs mere >>>


Mercedes-Benz EQS 450+ Sedan

Luksus elbil på meget højt niveau

Havde det ikke været på grund af den særlige front, ville det have været svært at identificere den store Mercedes EQS som elbil. For Mercedes har heldigvis valgt, ikke at begynde forfra, blot fordi man udskifter den konventionelle drivline med en elektrisk. Derfor bliver resultatet ligeså luksuriøst, som man har forventninger til og de svagheder, der måtte være, ligger ikke i den elektriske drivline.

Mercedes EQS 450+ Sedan test - læs mere >>>


Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition

Tendensrigtig hybridbil

Toyotas multiteknologiske tilgang til bilmarkedet og satsning på selvopladende hybridbiler går sin sejrsgang, ikke mindst i Europa, hvor den tidsrigtige og trendy selvopladende hybrid, Toyota Yaris Hybrid 130 er et mønstereksempel på energirigtig og praktisk mobilitet. Det er i hvert fald tendensen ude i Europa, hvor indregistreringen af selvopladende hybridbiler alene i november i år steg tæt ved 20 procent.

Toyota Yaris Hybrid 130 test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt