Pligtinformation: Med
udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses,
at de prøvekørte biler som hovedregel har været
stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets
producent respektive danske importør.
Lexus RZ 300e
Executive
Elektrisk luksus til
fornuftspris
Der mange og meget
forskellige meninger om og holdninger til elektriske
biler, de geopolitiske faktorer og statens
indblanding gennem gigantiske afgiftsrabatter. Det
har betydet, at rigtig mange bilister, der har et
kørselsbehov, som en elbil kan klare, er kommet
billigt til deres nye og ofte sofistikerede bil. Det
gælder også dem, der gerne vil og kan betale for
lidt ekstra luksus – eller meget ekstra luksus, som
det, Lexus RZ har med sig.
Alt imens det ser ud som om,
at elbiler bliver stadig billigere – i hvert fald i
Danmark, hvor staten hjælper til – kan det snart
blive anderledes. I hvert fald hvis man vil anskaffe
en stor, praktisk, energirigtig og utrolig
velkørende multi-SUV – blot fordi den foruden
elektricitet fra el-nettet også kan køre på flydende
energi. Det kan fx ramme Mazda CX-80 plug-in hybrid,
og det har den ikke fortjent.
Vi har prøvekørt den
store, rummelige, 7-sædede firehjulstrukne plug-in
hybrid fra Mazda, CX-80. Den har meget fine
køreegenskaber, er yderst flesibel og praktisk og er
en ægte premium-bil uden et prædikat som sådan. Fuld
HD.
Renault Scénic E-Tech
Electric Techno
Familie scoop -
prissat til danske landeveje
Er man ude efter en fuldt
elektrisk familiebil, prissat til danske landeveje
og med nedsat risiko for at bankkontoen bliver
rippet, er Renault leveringsdygtigt. Bilen er den
mellemstore familiebil, Renault Scénic E-Tech
Electric, udstyret med et pænt stort 87 kWh batteri
og pakket ind i et iøjefaldende design, som kun
franskmænd kan gøre det.
Det ville egentlig være så
let at skrive, at MG ZS Hybrid+ blot er en
forstørret MG3 Hybrid+, alene fordi den har samme
drivline. Men sådan er det typisk med biler: Der
udvikles en teknik, og så bygges den ind i mange
forskellige karrosserityper. Men nu er det sagt:
Drivlinen er speciel, og den har vi beskrevet i
testen af MG3'eren.
Set i lyset af at en Toyota
Yaris VM-rallybil skal kunne klare ekstrem hede
såvel som isnende kulde, og at Toyota ikke bare er
regerende verdensmester, men også har vundet årets
første to VM-rallies – Monte Carlo og Swedish Rally
– var det vel til også at forvente af en GR Yaris,
som er det tætteste man i serieproduktion kan komme
en WRC rallybil. Men det er nu noget særligt, at
opleve kontrasterne.
Det er slående, at en af de
strategier, som har gjort Toyota til verdens største
bilproducent, er taget direkte i brug af den
kinesiske virksomhed, SAIC, der for nogle år købte
det navnkundige britiske bilmærke, MG. Toyota har
satset på multiteknologi, vel vidende at
mobilitetsbehov kan og er meget forskellige, og det
samme gør SAIC. Det er den nye MG3 Hybrid+ et godt
eksempel på.
Toyota Land Cruiser er
eminent til at køre off-road. Det har kolleger for
længst erfaret, senest i den helt nye Land Cruiser
off-road i Marokko, og historien, der kan føres helt
tilbage til 1951, viser da også, at det har den
altid kunnet. Men dur den også til landevejs-cruise
i nutiden? Det satte vi os for at afprøve, under
danske kørselsforhold på plan asfalt – for det er i
praksis nok er dér, en Land Cruiser kommer til at
køre de fleste kilometer, hvis den har danske
nummerplader på.
Ford Capri er genopstået.
Ukorrekt. Ford Capri navnet er genopstået,
eller ret beset blot taget i brug igen. Heldigvis er
de færreste af nutidens bilkøbere i stand til, at
huske den oprindelige Ford, som bar Capri-navnet, så
de er ikke belastet af fortiden. For den moderne
Capri har stort set intet har tilfælles med Capri
anno 1986, hvor den sidste af den oprindelige model
blev fremstillet.
Det er i blandt lidt pudsigt
med navngivning af biler. Når det kommer til den nye
Ford Explorer, er den en radikalt anderledes bil end
den Explorer, vi prøvekørte for godt 4 år siden.
Dengang var den stor, den havde firehjulstræk, stor
frihøjde og var som sådan en bil, der kunne bruges
til at udforske verden, som navnet indikerer. Den
nye Explorer er en fuldstændig omvæltning.
Mon ikke mange forbinder
luksusbiler med store biler? Men det er ikke altid,
at det føles som en luksus, når man ikke kan få
plads til bilen på de miniature parkeringspladser,
de danske by-arkitekter har tiltænkt bilismen.
Løsningen kan hedde Lexus UX 300h.
Tilbage i december fortalte vi om en prøvekørsel af
den nye 130-hestes udgave af Toyota Yaris Hybrid.
Samme motor finder man også storebror, Yaris Cross
Hybrid, som vi også prøvekørte tilbage i maj sidste
år. Så hvorfor så igen? Det gav de skiftende
vejrforhold et klart svar på. Udover det stadig
tilbagevendende spørgsmål: Skal man vælge en elbil,
en benzinbil eller et eller andet derimellem.
Indrømmet, det er ikke meget
vi gør ved powerfulde autobahn cruisere her på
siden. Men ingen regel uden undtagelser. Og endnu en
indrømmelse: Der er noget vist afslappende ved, at
læne sig tilbage i førersædet og fornemme et
kraftoverskud og en kørekomfort, som få kan hamle op
med. Det t cedes’ E-klasse stationcar. Og tak til
Mercedes for at have rullet deres
elektrificeringsstrategi tilbage.
Man tager en Peugeot 3008 og
trækker den lidt i enden, så der er plads til to
ekstra sæder, og så beholder man den 210-hestes
elmotor, den havde i forvejen, og vupti, så har man
en Peugeot E-5008. Hvor svært kan det være? Og det
er det da heller ikke, så det er ikke et mirakel, at
Peugeot kort tid efter lanceringen af E-3008, som vi
prøvekørte for et års tid siden, sendte en forlænget
udgave på markedet.
Den skabte røre i samme
øjeblik, den iøjefaldende fuldt elektriske roadster
fra det i dag kinesisk ejede MG-brand så
projektørlyset første gang. Siden er MG Cyberster,
som den var døbt, blevet sat i serieproduktion, og
vi havde en kort køretur i den sidste efterår, da de
første køreklare biler satte hjulene på dansk
asfalt. Nu har vi så brugt mere tid på den – det er
oplevelsen ikke blevet mindre fancy af.
Audi A5 er gennemgribende
fornyet, og i den prøvekørte version med en
fleksibel 2-liters TFSI benzinmotor understreger den
tyske producent af premium biler, at kunderne ikke
er ladt i stikken, når en elektrisk drivline ikke er
ideel for dem. Som bekendt er der ikke mange andre
lande end Danmark, hvor der satses så ensidigt og
målrettet på elektrificering. Den situation kan Audi
glimrende håndtere, for den nye undervogn dur til el
såvel som flydende brændstof.
Bilmarkedet har altid været
prisfølsomt. Historisk kan årsagen findes i de
gigantiske danske registreringsafgifter. Det
argument eksisterer ikke, når det gælder elbiler.
Alligevel er prisen fortsat en vigtig faktor, når
danskerne handler bil, hvilket ikke mindst Renault
har indset og handlet efter med kolossale
prisnedsættelser. De omfatter bl.a. Renault Mégane.
Om den er tidsrigtig i
Danmark er ikke helt klart. Men når det gælder
brugsrigtigheden, rammer den ganske godt, den
seneste udgave af den mellemstore kinesiske MG HS
plug-in hybrid. Drivlinen er elektrisk det meste af
tiden, det store batteri rækker til 100 kilometers
fuldt elektrisk kørsel. Og når man ikke tapper strøm
af batteriet, sikrer benzinmotoren, at man ikke går
i stå – med en benzinøkonomi på omkring 16-17 km/l.
KIA EV3 modtog i november
2024 ærestitlen ”Årets Bil i Danmark 2025”. Den var
vel fortjent og også undertegnedes top-valg, men det
går stærkt i bilverdenen og få måneder senere
overhalede Renault 5 den koreanske bil indenom i den
europæiske ”Car of the Year 2025”. Den store forskel
er ikke mindst, at EV3 er en mellemstor bil, mens
Renault 5 er en noget mere kompaktbil, og dem er der
stadig større efterspørgsel efter.
KIA EV3 test - læs mere >>>
Skoda Octavia Combi
eTSI Selection
Ægte stationcar plads
i rå mængder
I mange årtier har Danmark været et stationcar-land. Så meldte Tesla sig på
banen, og så gik vi helt elektrisk. Nogle gjorde i hvert fald. Tesla overbeviste
mange af bilkøberne, og det amerikanske brand stjal i vidt omfang billedet.
Pludselig var det for mange bilkøbere mindre vigtigt, om bilen havde plads til
fritid og ferie med hele familien. Men verden er i forandring. Og hvis man igen
føler sig draget af stationcars, behøver man ikke fortvivle. Der er stadig nogle
tilbage på markedet. Skoda Octavia Combi er en af dem.
Hvis det aktuelle danske
bilmarked skulle være rettesnor for verdens
bilproduktion, ville halvdelen af alle
ny-fremstillede biler være fuldt elektriske. Men
ingen steder i verden påvirkes bilkøb så meget af
afgiftsregler som i Danmark. Og Danmark er så lille,
at elbiler ofte er tilstrækkelige til at klare de
daglige kørselsbehov. Men resten af bilerne er
fortsat baseret forbrændingsmotorer, og dér skal der
træffes andre valg.
I Danmark dømmes plug-in
hybrider ofte ude. Indrømmet, med massiv politisk
opbakning til elbiler, er plug-in hybrider ikke
udpræget privilegerede. Men for mennesker, der har
brug for 7 sæder, og et behov for, ikke at skulle
tilbringe en stor del af de længere ture ved en
ladestander, kan den semielektriske løsning give god
mening. Især hvis hverdagskørslen er beskeden.
Havde det ikke været på grund
af den særlige front, ville det have været svært at
identificere den store Mercedes EQS som elbil. For
Mercedes har heldigvis valgt, ikke at begynde
forfra, blot fordi man udskifter den konventionelle
drivline med en elektrisk. Derfor bliver resultatet
ligeså luksuriøst, som man har forventninger til og
de svagheder, der måtte være, ligger ikke i den
elektriske drivline.
Toyotas multiteknologiske tilgang til bilmarkedet og
satsning på selvopladende hybridbiler går sin
sejrsgang, ikke mindst i Europa, hvor den
tidsrigtige og trendy selvopladende hybrid, Toyota
Yaris Hybrid 130 er et mønstereksempel på
energirigtig og praktisk mobilitet. Det er i hvert
fald tendensen ude i Europa, hvor indregistreringen
af selvopladende hybridbiler alene i november i år
steg tæt ved 20 procent.