- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Juke  143 hk HEV Tekna

Mere power, bedre økonomi, mere sjov

Nissan Juke har fået en overhaling, og derved bliver den fremover vanskeligere at overhale. Flere kræfter, mere spas og samtidig er den blevet billigere at køre i, for den kører meget længere på literen. Hvordan hænger det så lige sammen?

Nissan Juke HEV Multimode test - læs mere >>>

 

On-board test: Nissan Juke 143 hk HEV

Den fancy Nissan Juke har fået flere hestekræfter, er sjovere at køre og den er mere økonomisk. Og så er teknikken noget særligt, såvel motor som gearkasse. Fuld HD.


Range Rover D350 SWB First Edition

Lige ud ad landevejen

Egentlig er det lige ud ad landevejen, at skrive om den nye range Rover. Især når vi allerede i sommer prøvekørte den et sted, hvor det bestemt ikke var lige ud ad landevejen. Og det er det egentlig også, for en Range Rover kører ligeså lige ud ad landevejen som den trives i off-road terræn med udfordringer så store, at stort set alle andre biler giver op.

Range Rover test - læs mere >>>


Nissan Ariya 87 kWh Advance FWD

Nissans nye elbil bekræfter sig selv

Vi har ved flere lejligheder omtalt Nissans helt nye elbil, Ariya, og der var ingen tvivl: Den var for undertegnede en absolut topkandidat til titlen ”Årets Bil i Danmark 2023”. Den demokratiske proces afgjorde udfaldet anderledes, men gennem endnu en prøvekørsel bekræfter Nissan Ariya sig selv: Den er en eminent, gennemarbejdet, grænsende til det perfekte elektrisk bil.

Nissan Ariya test - læs mere >>>


BMW i4 eDrive40 RWD

Køreglad elbil - også om vinteren

El-biler har generelt to store handikaps: Den store vægt og spørgsmålet om opladning. Hvad det første angår, er det et særligt handikap for en BMW, fordi en vigtig del af en BMW’s særlige kendetegn er dens sublime køreegenskaber. Og stor vægt og køredynamik hænger normalt dårligt sammen.

BMW i4 eDrive40 test - læs mere >>>

 

Videotest: BMW i4 eDrive40 i vintervejr

340 hestekræfter, baghjulstræk og et gigantisk elektrisk drejningsmoment kan være en udfordring i vintervejret, men i den elektriske version var vinterkulden også en udfordring. Alligevel var køreoplevelsen helt på toppen. Kør med og se selv. Fuld HD.


Honda Civic e:HEV Hybrid Advance

Det bedste fra to verdener - og flere dertil

Da Honda første gang præsenterede deres banebrydende e:HEV teknik var verden ikke parat. Siden har den fundet vej ind i tre af Hondas avancerede biler og med den nye Honda Civic e:HEV får den fjerde Honda model fordel af teknikken, der parrer det bedste fra to verdener og flere til, hvis man ser tingene i et bredere perspektiv. Og det er verden så småt ved at være moden til – heldigvis.

Honda Civic e:HEV Hybrid test - læs mere >>>


KIA Niro EV Upgrade
Fremragende elbil på elbilstur
I 2022 er der kommet en stribe elbiler på markedet. Biler, der er bygget som elbiler, på elbilers præmisser, og de lever alle op til forventningerne hver på deres måde. Da vi første gang mødte den nye KIA Niro, var det da også med særligt fokus på elbilen, for dens køreegenskaber var helt i sin egen klasse, pris og størrelse taget i betragtning. Men den findes også med benzin, som det primære drivmiddel, og netop det er med til at gøre bilen unik.
KIA Niro EV test - læs mere >>>


Dacia Jogger TCe 110 7 sæder
Ekstreme pladsforhold til ekstrem lav pris
Det kan godt være, at Dacia har ambitioner om at udskille mærket i forhold til Renault, så Dacia opfattes som ”sin egen”. Det er der heller ikke noget galt i. Fra at være Renaults billigbil skal Dacia fremover være ensbetydende med ”meget værdi for pengene”. Det ændrer imidlertid ikke på, at vores første møde med Dacia Jogger vidnede om ret meget Renault – men også ret meget værdi for pengene og ikke mindst ret meget plads for pengene.
Dacia Jogger test - læs mere >>>


Off-road test: Toyota bZ4X Executive 4X4
Strøm på i terrænet
Allerede i sommer kunne vi i forbindelse med de første internationale testkørsler præsentere Toyotas bud på en fuldt elektrisk bil, bZ4X. Den er udviklet i et samarbejde med Subaru og allerede i februar i år kunne vi første gang snuse til Subaru Solterra, som den hedder. Bilerne er i princippet identiske og de kører fremragende på asfalt – men vi havde til gode at sætte dem på prøve ude i terrænet.
Off-road test: Toyota bZ4X 4X4 - læs mere >>>



Off-road on-board videotest: Toyota bZ4X 4X4

Toyotas nye fuldblods elbil, bZ4X, kan med firehjulstræk meget mere end blot køre på tør asfalt. Vi har prøvet den på Tirsbæk Gods ved Vejle. Se hvordan det gik... Fuld HD.
Mazda2 Hybrid Select
Mazda2 Hybrid er en Toyota Yaris Hybrid
- og hvad så?

Egentlig er den nye Mazda2 Hybrid jo blot en Toyota Yaris Hybrid med Mazda logo på. Det er der nogle, der peger fingre af, men stop, det giver faktisk ret god mening i en verden, hvor bilfabrikkerne bruger sund fornuft og globalt samarbejde til at optimere den vifte af modeller, som de hver især udbyder. Så Mazda2 Hybrid er godt nok i bund og grund en Toyota Yaris Hybrid – og hvad så?
Mazda2 Hybrid test - læs mere >>>
 


Jaguar I-Pace EV400 AWD Black

I-Pace med black udstyr er ikke helt sort

Den seneste udstyrsversion af Jaguars fuldt elektriske I-Pace er døbt ”Black”. Og det er på ingen måde helt sort. Tværtimod. For man får meget Jaguar for færre penge og det er vel noget enhver sætter pris på, der har sat sig for, at en I-Pace er bilen. For os havde en anden egenskab dog det største fokus.

Jaguar I-Pace Black test - læs mere >>>


Skoda Enyaq Coupé RS iV 4X4

Funktionel, hurtig, elektrisk - og frisk

RS er Skodas prædikat for sportslige versioner af fabrikkens mere moderate familiebiler. Det samme kan langt hen ad vejen også siges om RS-versionen af Skoda Enyaq, som i Danmark alene er lanceret i Coupé udgaven. I den iøjefaldende lime-grønne kulør gør den ekstra indtryk og det kompenserer ret meget faktisk for den knap så sportslige vejbeliggenhed.

Skoda Enyaq Coupé RS iV test - læs mere >>>


KIA Sportage Plug-in Hybrid AWD

Veludrustet SUV i semielektrisk set-up

KIA er kendetegnet ved med op til 7 års fuld fabriksgaranti at tilbyde en af markedets bedste garantier. Men det er også karakteristisk for det populære koreanske bilmærke, at deres modeller kan leveres med i princippet hele det tekniske spektrum af drivliner. Derfor er det godt nok nyt, men ikke overraskende at KIA Sportage nu også kan fås med plug-in hybrid teknik.

KIA Sportage Plug-in Hybrid test - læs mere >>>


Toyota Aygo X Air Pulse

Vind i hårtoppen og følelsen af frihed

Hvis man savner følelsen frihed, og hader at være klemt inde i en lille bil, er Toyota Aygo X Air Pulse sagen. Man trykker på en knap, og på få sekunder er taget væk, stort set uanset hvor hurtigt man kører, følelsen af frihed opstår helt naturligt, mens vinden stryger gennem hårtoppen – forudsat man har en…

Toyota Aygo X Air Pulse test - læs mere >>>


Skoda Fabia Style 1,0 110 hk 7DSG

Folkevogn til folkepris

Egentlig er en original Volkswagen ”folkets folkevogn”. Sådan er det ikke helt længere, hvis Folkevogn også betyder ”billig bil til folket”. Men der er ingen grund til uro, for alt imens VW er blevet skubbet opad i pris, har Skoda overtaget rollen som Folkets Bil, og den er nu ikke så ringe endda – tværtimod.

Skoda Fabia test - læs mere >>>


DS 4 E-Tense Plug-in Hybrid Performance

Designet tæller mest - men resten er også OK

DS er et Pariser bilmærke, et eksklusivt et. Haute Couture på fire hjul og i et design, der er unikt. For i ”byernes by” ved man godt, hvad design betyder. Det tæller mere end resten af bilen, men det kan det også udmærket gøre, for resten er også OK.

DS 4 E-Tense PHEV test - læs mere >>>


Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 125 hk Hybrid

Moderniseret Fiesta til fornuftspris

I grundliggende teknisk forstand er der ikke sket de store ændringer. Men den nye faceliftede Ford Fiesta har ikke blot opnået et moderniseret udseende, den tilbyder også nye teknologier som fx matrix fordeling af lyset fra LED forlygterne, som er standard. Og så er den fortsat sjov at køre, også med den nye 125-hestes hybridmotor med stærkt forøget drejningsmoment.

Ford Fiesta 1,0 125 hk Hybrid test - læs mere >>>

Toyota Yaris GR Sport iMT

Intelligent og sjov på samme tid

Altså, lad os lige slå fast, at en Toyota Yaris GR Sport er ikke det samme som en Toyota GR Yaris. Faktisk er der op til 136 hestekræfter til forskel. Men prisen er også en ganske anden. Ikke desto mindre er lillebror i GR Sport serien både intelligent og sjov. Og som sådan er den alle pengene værd, selvom man selv skal skifte gear.

Toyota Yaris GR Sport iMT test - læs mere >>>

 

On-board videotest: Toyota Yaris GR Sport

Toyota Yaris GR Sport har halvt så mange hestekræfter som Toyota GR Yaris. Men den er sjov at køre og det intelligente manuelle gear er både genialt og underholdende, også når vejret er dårligt. Fuld HD.


Volvo S90 Recharge T8 eAWD

Volvo limo i fortsat god form

Bare fordi en bilmodel har 7 år på bagen, skal man ikke dømme den ude. Det er Volvo S90 et godt eksempel på, lanceret i 2016 og den er fortsat i god form. Bl.a. er den blevet fornyet med Google Assistent og ikke mindst Google Maps som den centrale del af vejvisningen med tilhørende menubaserede skærmfunktioner. Pilene på rattet er der dog stadig, dem har man ikke skiftet ud.

Volvo S90 Recharge test - læs mere >>>


Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD

Premium køreegenskaber i Mazda flagskib

Ind imellem kan det virke som en smule dobbeltkonfekt, at prøvekøre en bil i Danmark, som allerede tidligere har været prøvekørt i udlandet. Når det alligevel ofte sker, er det fordi bilerne kan være forskellige, fordi man ved en dansk prøvekørsel har mere tid til at afdække bilernes egenskaber, udstyret og motoriseringen kan være forskellig, og så er der vejret ikke mindst. Men i Mazda CX-60 e-Skyactiv var der endnu en ting.

Mazda CX-60 PHEV test - læs mere >>>

 

Videotest: Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Vi har prøvekørt det nye premium-flagskib fra Mazda, CX-60, i den forbrugsoptimerede plug-in hybrid version med imponerende 327 hestekræfter - på våde danske vinterveje. Fuld HD.


Ford E-Transit RWD 184 hk L3H2

Elektrisk varetransport i den virkelige verden

Forureningsfri varetransport i tæt befolkede byområder. Det lyder tillokkende, og er det egentlig også, men udviklingen i den retning er knap så tillokkende, i hvert fald ikke som den har været til dato. Det blev helt åbenlyst ved et uventet tilfælde, da vi skulle prøvekøre den fuldt elektriske Ford E-Transit.

Ford E-Transit L3H2 test - læs mere >>>


Ford Kuga PHEV "Black Package"
Populær plug-in med nye miljø perspektiver
Ford Kuga Plug-in Hybrid er utrolig populær i Danmark. Så populær, at den også i 2022 og da for tredje år i træk blev den mest ny-indregistrerede PHEV i Danmark. Naturligvis har levereringssituationen spillet bilbranchen et puds, men man får fortsat meget bil for pengene, og Ford har været god til at sikre, at ikke færre end 3356 Kuga’er kom på danske nummerplader. Og henover året åbnede der sig oven i købet nye perspektiver for ikke mindst Fords succesmodel.
Ford Kuga PHEV test - læs mere >>>


Peugeot -208 GT Sky

Elektrisk city-racer med næsen i sky

Sidste gang, vi prøvede den dengang nye Peugeot e-208, var for 2 år siden. I mellemtiden har den fået et facelift, men det er ikke det letteste at se, sådan umiddelbart. Men der er mange nye detaljer, som giver anledning til at den populære kompakte bil kan stikke næsen i sky.

Peugeot e-208 GT Sky test - læs mere >>>


Citroën C5 Aircross PHEV
Komfortabel og praktisk Plug-in på tilbud

Med en før-pris på 429.000 kroner lyder 384.990 kroner ret attraktivt. Det er det bestemt også, hvis man sammenligner med markedspriserne. Især i denne tid, hvor man ikke kan vælge og vrage mellem nye biler, er det værd at bemærke. Men husk at spørge om leveringstid, og ikke mindst hvad forventningerne er til prisniveauet i det kommende år. For i skrivende stund er det en faktor, der er noget uafklaret.
Citroën C5 Aircross PHEV test - læs mere >>>



MG5 Electric Luxury
Velkomponeret elektrisk stationcar
Sjovt nok er stort set alle elbiler sedan’er, crossovere eller SUV’er. Derfor er det helt forfriskende som dansker i stationcar-land, at opleve en ægte fuldt elektrisk stationcar i form af MG5. Den er oven i købet velkomponeret og fornuftigt prissat, så mange vil kunne være med. 300.000 kroner er jo typisk prisen på en kompakt bil og i MG5 får man en regulær mellemklassebil for pengene.
MG5 Electric test - læs mere >>>


Toyota Proace City Verso Electric
Familiebil til enhver familie - denne er elektrisk

Dette er som udgangspunkt ingen sammenligningstest. Og alligevel kan man jo ikke helt lade være. For hvis familien er blevet enig om, at en Toyota Proace City Verso er familiens nye bil, tjekker de vel lige markedet for alternativer. En af dem er søstermodellen, Citroën Berlingo, næh, den går ikke, for den findes i Danmark alene som varebil. Så er der den anden model fra udviklingssamarbejdet, Peugeot Rifter, sandt nok, men den findes alene som elbil.

Toyota Proace City Verso Electric - læs mere >>>

KIA Niro Plug-in hybrid Upgrade

Årets Bil til langturen

Årets Bil i Danmark 2022 bliver ikke KIA Niro. Heller ikke selvom den var en af de 7 kandidater, undertegnede satte kryds ved i forbindelse med nomineringen til Årets Bil 2023 titlen. Sådan er demokratiske processer, men det ændrer ikke på, at KIA Niro er en af årets mest komplette og alsidige nye biler med fremragende køreegenskaber. Det fik vi bekræftet på en længere tur med iblandt ganske høj fart.

KIA Niro Plug-in hybrid test - læs mere >>>


Ford Focus ST-X 2,3 M6 280 hk

Kørebil for kørenørder

Samtidig med det generelle facelift af Ford Focus har også performance-udgaven ”ST” fået en kraftig opgradering. Visuelt er den blevet skarpere, og testbilens optimistiske grønne farve lyser op i en tid, hvor verden har brug for det, og udstyret er også blevet noget mere omfattende. Men også prisen har fået et nyk opad, så bilen i langt højere grad end tidligere er blevet til: ”En kørebil for kørenørder”.

Ford Focus ST-X 280 hk test - læs mere >>>


Ford Focus Stationcar 155 hk DCT-7

Facelift og DCT-gear bringer Focus up-to-date

Behovet for at prøve den faceliftede Ford Focus blot et år og nogle måneder efter vi sidste gang kunne berette om den, var i sig selv minimalt. Men nysgerrigheden pirrede interessen – og det viste sig, ikke at være ligegyldigt at bruge tid på bilen en gang til.

Ford Focus DCT-7 ST-Line X test - læs mere >>>


Renault Mégane E-TECH Electric EV60

Fransk elbil på city-test

Der er mange gode grunde til ikke alene, at lade sig nøje med et kortvarigt møde med en ny bil ved de første internationale testkørsler, men siden også at gå under lakken på dem over lidt længere tid og under hjemlige kørselsforhold – og be- eller afkræfte den første oplevelse. Hvad den nye Renault Mégane E-TECH Electric angik, havde den hjemlige test endnu et formål: Brostensprøven.

Renault Mégane Electric test - læs mere >>>


Citroën C5 X PHEV Grand Palais

X hér hvis kørekomfort er nummer ét

Det er ind imellem som om, at historien gentager sig. Citroën bilernes affjedring har altid haft særlig fokus og går man tilbage til sidst i 50’erne var DS19 modellen berømt for sit design og sin unikke luftaffjedring, som gav en ligeså unik kørekomfort. Det samme kan siges om C5 X – men naturligvis opdateret til 2022 normer.

Citroën C5 X PHEV test - læs mere >>>


Skoda Karoq 2,0 TDI 115 hk FWD

Diesel dur til lange tourer

At Skoda er den nye Folkevogn blev åbenlyst i forbindelse med Tour de France starten i Danmark. 250 Skoda biler var med på touren og med dieselmotor giver det rigtig god mening. Den prøvekørte Karoq kører fx 19,2 kilometer på hver liter dieselolie – officielt og i praksis også, viste vores test af bilen.

Skoda Karoq 2,0 TDI test - læs mere >>>


BMW M240i xDrive Coupé

Lidt inspiration er ikke af vejen

Efter at have prøvekørt 220i versionen af BMW’s 2-serie Coupé var det som om, at det ikke gav den helt store mening også at prøve den dobbelt så kraftige med dobbelt så mange trækkende hjul-udgave af 2-serie Coupé, M240i xDrive Coupé. Som oven i købet også koster, godt nok ikke det dobbelte, men 60 procent mere. Men så kom inspirationen strømmende ind gennem TV-skærmen.

BMW M240i xDrive Coupé test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt