Copenhagen Historic
Grand Prix og
kulturen som
borgmesteren ser det August 2025 - 5 minutter
I weekenden d.
6.-10. august finder
Copenhagen Historic
Grand Prix sted på
Bellahøj i
København.
Kulturborgmester Mia
Nygaard holdt
åbningstalen på
Københavns Rådhus.
Vi talte med hende
efterfølgende. Hun
er helt skarp på
begivenhedens
betydning.
Test af MGS5
August 2025 - 9 minutter
MGS5 er ny på det
danske marked, hvor
priserne på elbiler
kun har én retning:
Nedad. Alligevel er
de 270.000 kroner
for den prøvekørte
Luxury version ikke
helt hen i vejret.
Det ugentlige motorprogram omhandler emner
med fokus på motorverdenen, motorsport og mobilitet
- og prøvekørsler af biler ikke mindst.
Motorprogrammet
holder pause til
medio august.
Kommer
snart: Verdenspremiere: BMW iX3
Neue Klasse i München. Firste test: Omoda 5
EV. Hongqhi EH7. Biltest bl.a.:
KIA EV6. BYD Dolphin Surf. Zeekr X. Volvo
EX90 Twin Motor Performance. Volvo EX30
Cross Country. Citroën ë-C3 og ë-C3 Aircross.
Honda ZR-V. Ford Puma Gen-E. Land Rover Defender Van.
Opel Grandland.
Pligtinformation: Med
udgangspunkt i gældende lovgivning skal det
oplyses, at de prøvekørte biler som
hovedregel har været stillet til rådighed
for testkørsel af bilmærkets producent
respektive danske importør.
Copenhagen
Historic Grand Prix 2025:
Wow effekt og lidt for alle
aldre
Copenhagen Historic Grand
Prix er en unik fremvisning af motorsportshistorien
og genspejler også bilhistorien. På de fleste
biludstillinger og på museerne står bilerne stille –
på Bellahøj i København kører de også. Det udløser
en regulær Wow-effekt.
Copenhagen Historic Grand
Prix 2025 blev endnu en manifestation af bilhistorie
på højere niveau. Det levende museum, der afvikles
over to-en-halv dag på parkanlægget omkring
Grøndalscentret på Bellahøj, synliggjorde endnu
engang, hvordan man kan forbinde fortiden med
nutiden og fremtiden – og vise den frem på en måde,
som gør den københavnske mangfoldighed enestående.
Da vi første gang mødte den
dengang nye og banebrydende KIA EV9 var det den
kraftige, velbestykkede firehjulstrukne version, der
dengang kostede 750.000 kroner. Men er hovedårsagen
til, at man køber sådan en bil ikke primært, at den
er stor? Og så skal man naturligvis kunne betale
den. Men nu kan man slippe med 450.000 kroner, og
det giver bilen endnu mere mening, trods færre
kræfter og mindre udstyr.
Med den politiske
favorisering af elbiler, og økonomisk ”straftold” på
dieselbiler, er der automatisk ikke længere plads
til dieselbiler på det danske bilmarked. Helt ude er
de ikke, og man kan da kun håbe, at det ikke er et
”farvel” for evigt, men et ”farvel så længe”, for
det sidste ord er næppe sagt i den sag, hvis man
sigter langt ud i fremtiden. Dér er vi ikke endnu,
så derfor nød vi i særlig grad mødet med den
mellemstore SUV, Mercedes-Benz GLC 450d 4MATIC SUV.
Noget af det enestående, der
kan opleves i bilverdenen på højeste niveau, er
menneskers kreativitet og evne til at tænke ud af
boksen, og udnytte nye teknologier til at skabe
næsten utænkelige løsninger. Det er præcis, hvad der
er sket, da Mercedes-ingeniørerne byggede den
seneste og fuldt elektriske udgave af fabrikkens
anerkendte Geländewagen, G580 with EQ Technology.
Vi er ikke først til at
vise den unikke spin-effekt ved den potente
600-hestes fuldt elektriske
Mercedes-Benz G580 EQ. Men der er ikke mange
on-board prøvekørsel på nettet, der inkluderer
snurreturen. Se den hér. Fuld HD.
Biltest: MINI Aceman SE XL JCW
Elektrisk legetøj på MINI præmisser
MINI har altid været en bil, der var
noget for sig selv, og også var sig
selv. Den er ikke til for alvor at
kategorisere ud fra gængse normer, den
er helt sin egen og anno 2025 kan selv
en ny MINI Aceman ikke vriste sig fri af
fortiden. Det skal den heller ikke, for
så ville den ikke være en MINI.
Danmark har fået ny
international status som stedet, hvor man gerne
præsenterer bilfabrikkers nye elbiler. Så det er
ikke mærkeligt, at Mercedes-Benz valgte København
som stedet, hvor man lod journalister fra hele
verden prøvekøre deres nye fuldt elektrisk CLA. Og
faktisk melder krystalkuglen om, at flere
internationale tests er på vej til den danske
hovedstad i den nære fremtid.
Man forventer altid noget særligt, når det
handler om Mercedes-Benz. Det hæderkronede tyske
bilmærke har ikke uden grund opnået en unik status,
som bl.a. gør den til det valgte køretøj for
statsledere overalt i verden. Men heldigvis kan alle
andre også købe en Mercedes-Benz, og med
introduktionen af den helt nye fuldt elektriske CLA,
er det blevet mere overkommeligt for de allerfleste
danskere.
Allerede første gang, vi blev
præsenteret for den helt nye fuldt elektriske Mazda
6, hvor navnet i den elektriske udgave skrives i ét
langt ord, altså ”Mazda6e”, var det klart, at denne
bil var noget ud over det sædvanlige. Én ting er
dens fabelagtige design, som de fleste mennesker,
fornemmer vi, kan begejstres over, en anden ting var
prissætningen, som fra begyndelsen af har været klar
hos Mazda i Danmark: 300.000 kroner.
Ved siden af den første
køreoplevelse i den nye Mazda6e er det værd at
bemærke, at den største grund til prisforskellen på
beskedne 15.000 kroner mellem de to
udstyrsversioner, Takumi og Takumi Plus, i vores
optik ligger i tagkonstruktionen. Og så sætter
Mazda i bogstavelig forstand trumf på.
Det er kun et par måneder
siden, at vi havde den fuldt elektriske Lexuz RZ til
test her på Motorsiden.dk. Vel vidende, at noget nyt
var på vej. Det er der, men tidshorisonten ligger et
stykke ud i fremtiden: Lexus forventer, at kunne
introducere den nye kraftigt faceliftede Lexus RZ i
Danmark i første kvartal af 2025. Så nyt, ja, men
ikke en helt ny generation.
Indrømmet: Efter at have
prøvet Lexus RZ første gang for et par år siden, og
dengang oplevet deres nye unikke steer-by-wire
system i en tidlig prototype version, var
forventningerne beskedne. Men det blev i den grad
netop dén oplevelse, der kom til at dominere den
første test af den nu kraftigt faceliftede RZ med
det nu færdig udviklede system. Så meget, at det
næsten tog pusten fra undertegnede, og det skal der
med tæt ved 4000 prøvekørsler i bagagen en hel del
til.
2025 ABB Formel E
verdensmesterskabet 12. afd. Jakarta E-Prix: Hot
stuff og støvbad sikrede Ticktums første triumf
Efter næsten fire år i Formel E sikrede den britiske
Cupra-Porsche kører, Dan Ticktum, sig lørdag morgen
d. 21. juni sin første triumf. Han kørte først over
mållinjen på den steghede og støvbelagte
midlertidige racerbanen i hjertet af den indiske
hovedstad Jakarta, og overvandt dermed den
belastende hede såvel som racerbanens ustandseligt
uforudsigelige vejgreb.
Den nye prisattraktive Toyota
Urban Cruiser lanceres i løbet af efteråret 2025,
men vi har allerede prøvekørt den på skiftende
off-road underlag i en særlig prototype-version.
Hvordan klarer den fuldt elektriske bil den opgave?.
Fuld HD.
Vi har ved flere lejligheder
omtalt den nye fuldt elektriske Renault 5 og givet
den rosende ord med på vejen. Og begejstringen har
svært ved at finde en ende efter nogle dage med
bilen, som i undertegnedes optik i elbils-Danmark er et regulært
pletskud. I retfærdighedens tegn skal det hurtigt
tilføjes, at den nye Nissan Micra, som søstermodel
til Renault 5 med stor sandsynlighed vil få en
ligeså stor buket roser, når den tid kommer.
Nogle er forfaldne til, blot at kalde
Copenhagen Historic Grand Prix for et
racerløb med historiske racerbiler. Men
CHGP er meget mere end det. Det er en
Københavner begivenhed, som udfylder en
vigtig plads for bil- og
motorsportsentusiaster i og omkring
hovedstaden, hvor man enten skal til
Sverige, Jylland eller til Tyskland for
at opleve den samme stemning – som
rækker langt udover racerløbene på
racerbanen.
Traditionen tro blev den bil-
og motorsport kulturhistoriske begivenhed Copenhagen
Historic Grand Prix flaget i gang med reception på
Københavns Rådhus, hvor en lille håndfuld danske
stjerner - nye som gamle - mødtes og fejrede, at
København igen er vært for det betydningsfulde
arrangement.
I Danmark er langt den største del af
nyindregistreringer for tiden fuldt elektriske
biler. Det har betydet, at flere danske
bilimportører primært satser på elbiler. Men der er
fortsat mange danskere, som enten køber en brugt
ICE-bil (bil med forbrændingsmotor) eller en af de
trods alt stadig importerede biler, der kan køre på
flydende energi. Blandt dem er Dacia Duster en
mulighed – og ude i Europa støver den bare derud af.
I den senere tid har flere
kompakte og prisbillige biler meldt sig på markedet
for fuldt elektriske biler. En af nyhederne kommer
fra kinesiske BYD. BYD betyder Build Your Dreams –
men drømmen falmer på landevejen i BYD ATTO 2, hvor
man drømmer om en bil, der kører
bedre. I bytrafik slæber det dog an, og pladsen er
også god til prisen.
Egentlig var der lagt an til
fejring på hjemmebane af Oliver Rowland, der
allerede to uger forinden havde vundet Formel E VM
for kørere i sin Nissan. Den britiske racerkører og
hans bilmærke blev da også hyldet efter sæsonfinalen
i London, men det var Jaguar, der ligeledes på
hjemmebane triumferede med sejr i begge løb. Og
Porsche, der tog VM-titlen for teams og
konstruktører.
En lille elbil til 170.000 kroner er vel OK. Og den
lille Hyundai Inster kæmpede også om fleste points
hos os ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2025. Den
scorede også godt, da vi prøvekørte den, og har
mange fine features. Men vi kørte ikke ind i et træ
med den. Heldigvis, for så kom EuroNCAP resultatet:
4 stjerner, og kun lige akkurat. Men skal det dumpe
den, eller er det et spørgsmål om prioritering?
2025 ABB Formel E
verdensmesterskabet 13. og 14. afd. Berlin
E-Prix:
Dobbelt Jaguar
- og VM til Oliver Rowland
i Nissan
For tre års siden forudsagde
Nissans motorsportsdirektør, Tommaso Volpe, overfor
undertegnede, at Nissan i 2025 ville kæmpe om
VM-titlen i Formel E. Og sådan blev det. Oliver
Rowland vandt søndag eftermiddag verdensmesterskabet
for kørere efter to løb i Berlin, der også bragte
Jaguar tilbage i topstriden med sejr i dem begge.
Der er rift om
elbils-kunderne, ikke mindst når det drejer sig
prisbillige småbiler. Men endnu er udvalget af små
elbiler forholdsvis beskedent. To bilmodeller
skiller sig imidlertid ud: Renault 5 og Nissan
Micra. Den førstnævnte er netop lanceret i Danmark,
men det varer ikke længe før Micra’en også er på vej
ud til kunderne. Det kommer til at ske inden
udgangen af 2025.
Med en helt nye 2,5 liters
mild hybrid Skyactiv G motor i maskinrummet var
Mazda CX-30 allerede på papiret den optimale bil til
en langtur ned gennem Europa – Tyskland, Belgien,
Frankrig. Størrelsen er ideel, hvis man ikke er for
mange i bilen, og den er langt mere klimarigtig end
hvis man alternativt tog flyveren og supplerede med
en udlejningsbil.
I de første uger af juli 2025 afholder Mercedes-Benz
de første internationale testkørsler af den helt nye
fuldt elektriske CLA med EQ teknologi i København og
omegn. Vi har deltaget i testkørslerne, men der er
embargo på køreoplevelsen indtil 17. juli. I en
samtale med Mette Taarn Pedersen, Senior Specialist,
Brand PR og Communication hos Mercedes-Benz i
Danmark, får vi indsigt i hvorfor København er valgt
som værtsby, og også lidt info om den nye
banebrydende CLA.
Mette Taarn Pedersen.
Biltest: Skoda Elroq 85
Elbil med egen identitet
Vi kunne allerede fortælle om
den dengang helt nye Skoda Elroq ifm. de første
internationale prøvekørsler tilbage i december
sidste år. I mellemtiden er den landet i Danmark og
har fra begyndelsen været populær blandt
elbilskunderne. Nu har vi sat den lidt mere under
lup på dansk asfalt og det ryster ikke
førstehåndsindtrykket meget.
Nissan er en af de få
virkelige pionerer i den moderne elbils-epoke. Med
Nissan LEAF satte man standarden for moderne
brugsrigtige elbiler, og viste indirekte vejen for
mange af de elektriske biler, der siden er sat i
produktion af kolleger og konkurrenter. LEAF er
blevet fornyet henad vejen, men nu er man klar med
en gengribende fornyet Nissan LEAF.
Det blev til endnu en stærk sejr til Ferrari. For
tredje år i træk formåede en Ferrari 499P at komme
først over målstregen i 24 timers Le Mans. Det var
ikke en fabriksbil, men en Ferrari er vel en
Ferrari, hvis man er italiener. Blandt danskerne
havde forhåbningerne været store, men de fleste
oplevede nok løbet som lidt af en nedtur.
Roger Penske - en af de betydeligste personligheder
i global motorsport 6 minutter
Ingen person har betydet mere for amerikansk
motorsport i enhver sammenhæng end Roger Penske.
Roger Penske er 88 år gammel og i samtalen med et af
verdens allerstørste motorsportsikoner fortæller han
om sin passion og giver et lille indblik i
hemmeligheden bag hans utallige succes'er. I Le Mans
er det Penske teamet, der i samarbejde med Porsche
står for det ikoniske tyske bilmærkes deltagelse.
24-timers Le Mans 2025
Le Mans hypen når nye højder:
8 bilmærker, 21 hypercars og 10 danskere
Det er svært at forestille
sig et 24 timers Le Mans mere spændende end det, der
er lagt op til i år. 8 store bilmærker er tilmeldt
hypercar-klassen, 7 af dem har danskere om bord.
Yderligere er der dansk deltagelse i 2 LMP2-biler og
en LMGT3-bil. Og igen i år er Danmark
leveringsdygtig i diversitetens navn med en
kvindelig deltager. Wow!