- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Del Motorsiden.dk på Facebook    Følg redaktøren på X  #clauding_goes_green



     Korte historier - klik hér  


 

Podcast: Ugens Motorprogram >>


Se Motorsidens videoer

på YouTube >>>

 E-univers om miljøoptimeret mobilitet

- elbiler, e-motorsport osv.

 


Kommer snart: First World Test: Skoda Elroq. Biltest bl.a.: Dacia Jogger. Lexus UX 300h. Cupra Tavascan. Skoda Octavia. Toyota Yaris Cross Hybrid 130. VW ID.7 Tourer. Mercedes-Benz EQS. Ford Explorer. Hyundai SantaFe.

SE LISTEN OVER ALLE PLANLAGTE TESTKØRSLER HER >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdenspremiere: Suzuki eVitara

Ny elbil bringer ikke Suzuki på glatis

Der er ingen udsigt til, at Suzuki kommer på glatis med fabrikkens første fuldt elektriske bil nogensinde, om end man gjorde sit bedste for at det skulle ske, da verdenspremieren på den nye Suzuki eVitara fandt sted i Milano. Det skete nemlig indenfor på isen i et isstadion lidt væk fra centrum, inspireret af at den norditalienske by i 2026 skal huse vinter-OL. Men ellers er der ingen sammenhæng.

Verdenspremiere: Suzuki eVitara - del 1 >>>


Verdenspremiere: Suzuki eVitara

Det ved vi om Suzukis nye elbil

Suzuki har haft verdenspremiere på fabrikkens første fuldt elektriske bil. Den hedder eVitara og er blevet præsenteret et halvt års tid inden produktionen påbegyndes, så der er stadig en række detaljer, som først ser dagens lys sammen med lanceringen af den første seriefremstillede bil. Men selvom mange detaljer endnu mangler, har Suzuki været så åben omkring detaljerne, som man nu kunne være i første ombæring.

Verdenspremiere: Suzuki eVitara - del 2 >>>


First World Test: Mazda CX-80 PHEV

Ny stor Mazda giver god mening

Allerede i foråret kunne vi fortælle om den helt nye og ret store Mazda CX-80, der ville blive lanceret dette efterår. Nu er den her næsten (introduktion 21. oktober), og der er tale om en velbygget og på mange måder tidsrigtig plug-in hybrid, der på den ene side genspejler Mazdas multiteknologiske tilgang til bilkørsel (og -produktion) og samtidig genspejler behov, som mange moderne bilbrugere reelt har - og som ofte vanskeligt vil kunne imødekommes af regulære elbiler.

First World Test: Mazda CX-80 - læs mere >>>


Biltest: Mercedes-AMG GLA 45S 4Matic+

Kraftfuld og overbevisende:

Med eller uden fremtid?

Topledelsen hos Mercedes-Benz taler med store bogstaver i denne tid. Det gør de, for hvis ikke EU reviderer kravene om massiv såkaldt ”strafafgift”, såfremt bilproducenterne allerede i 2025 når en markant reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning på de biler, der produceres, vil det kunne slå hjulene væk under de allerfleste, der traditionelt har baseret deres økonomi på en solid europæisk basis.

Mercedes-AMG GLA 45S test - læs mere >>>


Biltest: Toyota C-HR Plug-in Hybrid GR Sport

Fremtidssikret plug-in hybrid

Parallelt med, at markedet for elbiler udenfor de danske grænser er for kraftigt nedadgående, og der indirekte blæses nyt liv i plug-in hybridbilerne som reaktion på de begrænsninger, der er forbundet med at køre fuldt elektrisk, har Toyota herhjemme landet en helt ny og ret avanceret plug-in hybrid. Man kan kalde den en Toyota C-HR ”2.0”, fordi fabrikken har skabt en IT-overbygning, som imødegår de udfordringer, som har kendetegnet mange PHEV’er.

Toyota C-HR PHEV test - læs mere >>>


Biltest: Ford Puma ST-Line X 1,0 Hybrid

Ford Puma er stadig sin egen

Den var iøjefaldende, sporty og havde knaldgode køregenskaber, da Ford Puma blev genoplivet for små fem år siden på samme platform som den populære Ford Fiesta. Det er den sådan set stadig, men den havde brug for et facelift. Det har den fået, og det har gjort meget godt. Men over tiden ændrer forventningerne sig, og da er et tilføjet X i modelbetegnelsen ikke nok kompensation.

Ford Puma test - læs mere >>>


First World Test: Toyota Proace Max

Vinden blæser Toyotas vej med nye varebiler

Toyota har vind i sejlene, og vinden blæser bestemt Toyotas vej i snart sagt enhver sammenhæng. Og selv ikke den hårde sidevind fra Nordsøen kan bringe verdens største bilfabrik ud af kurs. Ordspillet var nærliggende, i den grad inspireret af vejrforholdene i forbindelse med Toyota Europas første samlede præsentation af “Toyota Professionel - inklusive nye biler, hvor den allerstørste af dem især havde vores fokus.

First Test: Toyota Proace Max - læs mere >>>

 

On-board video test: Toyota Proace Max

Vi har prøvekørt den helt nye 3,5 tonner Van fra Toyota på stormfulde landevej ud til Nordsøen vis-a-vis den berømte Formel 1 racerbane i Zandvoort. Bilen har bl.a. et helt unikt system, der eliminerer den store kassevogns medfødte sidevindsfølsomhed. Vi viser hvordan... Fuld HD.


Biltest: Suzuki Swift 1,2 Desire Mild Hybrid

Den stærke minibil i tidens tegn

Det er tankevækkende, hvor hurtigt tingene sker i bilbranchen. Og hvor forskelligt det ser ud rundt om i verden. Derfor er der al mulig grund til, at have respekt for den japanske specialist i små og mindre biler, Suzuki, som stille og roligt har holdt sig til at bygge biler til mennesker. Ikke nødvendigvis store, kraftfulde statussymboler, men biler til almindelige mennesker, som også er til at betale.

Suzuki Swift test - læs mere >>>


Biltest: Ford Mustang Dark Horse 5,0 V8

Et brøl på vejen - nu kører vi igen

Nu skal man passe på, ikke at drage forhastede konklusioner. Men med det i baghovedet, at Ford til dels har rullet sin elektrificerings strategi tilbage, og også agter at producere biler med forbrændingsmotorer ind i 2030’erne, er det ikke nødvendigvis det sidste brøl, vi kommer til at høre fra den legendariske Ford Mustang.

Ford Mustang Dark Horse V8 test - læs mere >>>


Biltest: Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 Homura

Nye EU regler:

Farvel til kræfterne i Mazdas kult-roadster

Det er måske at overdrive lidt, at sige farvel til kræfterne i den lille Mazda MX-5, for naturligvis kan man fortsat komme hurtigt op i gear, hvis man kaster sig ud i at anskaffe en fabriksny MX-5. Og Mazda i Danmark har da også i skrivende stund en lille håndfuld på lager. Men et faktum er det, at herefter er det slut med den kraftfulde 184-hestes 2-liters motor – på grund af tvivlsomme EU-forordninger.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 test - læs mere >>>


Kort test: NIO EL8 Long Range

Welcome back Nomi

Da vi tilbage i marts måned sagde pænt farvel til den lille tale-feature, Nomi, som var et af de muntre møder med de tre modeller, vi dengang prøvekørte, var det netop med en vis vemodighed. Ikke alene pga. Nomi, men NIO var et par år tidligere lanceret i Danmark med brask og bram. Salget levede ikke op til forventningerne. Men nu er man klar med en ny supermodel, NIO EL8, og så må vi se, hvordan det går denne gang.

Kort test: NIO EL8 - læs mere >>>


Biltest: Nissan Juke 1,6 HEV N-Connecta

Gult er godt og designet holder fortsat

Gult er godt og designet holder fortsat på den faceliftede Nissan Juke. Det er helt fint, for den fancy iøjefaldende crossover-coupé rammer med 143-hestes hybridmotoren flot ind i segmentet for hurtigere, sporty kompakte urban-SUV’er – selvom det ligger lige på kanten at kalde den en SUV, trods frihøjden på 17,2 cm.

Nissan Juke HEV test - læs mere >>>


 

PODCAST

Hvem er Nicklas Nielsen egentlig???

I juni måned blev den danske racerkører, Nicklas Nielsen verdensberømt, da han vandt 24-timers Le Man for Ferrari. Men hvem er den blot 27-årige dansker, der på 24 timer skabte sig et verdensnavn på den internationale motorsports scene? Det og meget andet fortæller han i en eksklusiv og meget personligt samtale, delvist sammensat af indslag i Motorradioen i uge 35/36. Hør samtalen her:

Podcast med Nicklas Nielsen - Le Mans vinder 2024


Meningsfuldt Skoda sponsorat

Landevejscykling er populært. Men det er næppe det allerfedeste for deltagerne at være omgivet af køretøjer, motorcykler og biler, der udsender udstødningsgasser, som hverken er befordrende for helbredet eller den øjeblikkelige præstation. Servicekøretøjerne hører med, og det har retfærdiggjort Skodas sponsorat af sporten i mange år, deriblandt PostNord Danmark Rundt. Men i år bliver det anderledes, for nu kører man med elbiler.

Meningsfuldt Skoda PorstDanmark Rundt sponsorat


Copenhagen Historic Grand Prix 2024:

Nissan viser Formel E og elbils teknik

Copenhagen Historic Grand Prix - CHGP - er et kulturhistorisk arrangement, hvor det ikke mindst synliggøres, hvordan fremstilling og udvikling af hverdagsbiler hænger sammen med indsatsen i motorsport.

Optakt til CHGP 2024 - del 1 - læs mere hér >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2024

Bilkultur for alle

Bilkulturen spænder vidt. Det er weekendens historiske Grand Prix på Bellahøj i København et uomtvisteligt udtryk for. Køerne foran indgangsportene var hundrede af meter lange og det store område, som i enhver forstand er ideelt til en folkelig begivenhed, der kræver plads, var fyldt med glade gæster, som repræsenterede begejstring og bil-entusiasme på alle niveauer og i alle aldre.

CHGP: Bilkultur for alle - læs mere hér >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2024

El-biler, historiske biler og klima ansvar

Klimaet er på dagsordenen overalt i samfundet. Mere eller mindre heldigt ført ud i livet, men hvor mærkeligt det for nogle end kan lyde, er Copenhagen Historic Grand Prix et skole eksempel på, hvordan en begivenhed kan afvikles med beskeden klimabelastning, og samtidig også være udstillingsvindue for klima- og miljøvenlig adfærd.

CHGP: Elbiler og klimaansvar - læs mere hér >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2024

Bilkulturen har København på verdenskortet

Copenhagen Historic Grand Prix 2024 er en realitet. Endnu engang kan det bilglade publikum glæde sig over at der også er plads til dem i den danske hovedstad. Og København kan med det fornemme kulturhistoriske arrangement glæde sig over, at byen i praksis sætter sig selv på verdenskortet. ”CHGP” har nemlig over årene både udviklet sig og manifesteret sig som en ganske usædvanlig begivenhed, der nyder stor respekt og anerkendelse verden over.

Optakt til CHGP 2024 - del 2 - læs mere hér >>>


Biltest: Ford Bronco Badlands 2,7 V6 10 A/T

Et køretøj for de færreste - i Danmark

Der er fortsat delte meninger om, hvordan fremtidens bil-mobilitet kommer til at se ud. I hvert fald i Danmark. Men når en fabrik som Ford, på linje med Mercedes og BMW reviderer deres elektrificeringsplaner, og dermed kommer på linje med bl.a. Toyota (der kalder sig selv multi-teknologisk), er Ford Bronco det bedste bevis på, at verden ikke er af lave. Den er et køretøj, der i Danmark er for de få, men ”over there” er tingene anderledes.

Ford Bronco Badlands test - læs mere >>>

Langturs test: KIA Sportage PHEV GT-Line

Plug-in med langturs-mening

KIA Sportage PHEV er ingen ny bil, og vi har allerede for to år siden prøvekørt den i en version, der ikke afviger meget fra den GT-Line udgave, der denne gang er under lup. Men luppen er til gengæld skiftet ud, for denne gang lagde bilen hjul til en regulær langtur, et regulært cruise gennem det europæiske fastland.

KIA Sportage PHEV langturs test - læs mere >>>


Biltest: Nissan Qashqai MHEV Xtronic Tekna

Qashqai facelift på dansk

Da vi tilbage i juni prøvekørte den kraftigt faceliftede Nissan Qashqai, var det i den avancerede miljøoptimerede version med ePower drivline. Nu var der anledning til, at sætte fokus på den fordanskede Qashqai, for herhjemme er ePower no-go, og det er ikke Nissans skyld. Heldigvis er deres mild hybrid udgave ganske udmærket, men der er nu et eller andet, lovgiverne ikke helt har forstået.

Nissan Qashqai MHEV Xtronic Tekna test >>>


On-board videotest: Nissan Qashqai MHEV

Mild Hybrid udgaven af Nissan Qashqai passer perfekt til danske afgiftsforhold og den har flere fordele, som man opdager undervejs. Fuld HD.

Årets Bil i Danmark 2025

Her er de nominerede biler

Foreningen Danske Motorjournalister uddeler hvert år  hæderstitlen ”Årets Bil i Danmark”. Den indledende runde til kåringen af Årets Bil i Danmark 2025 fandt sted d. 9.-10. oktober med FDM Jyllandsringen som omdrejningspunkt.

Årets Bil i Danmark 2025 - Nomineringen >>>


Kørt kort: MG HS PHEV

MG EHS er forbedret og har mistet et H

Sidst i november er MG klar med den seneste generation af den populære EHS Plug-in Hybrid. Men man har strøget ”E’et”, i hvert fald på vore breddegrader, så den nye bil nu blot hedder ”HS”. Forskellen er dog ”ens”: Der er tale om en videreførelse af EHS, og der er fortsat tale om en tidsrigtig plug-in hybrid.

MG HS PHEV - kort test - læs mere >>>


eCarExpo 2024: Fokus på elbiler i et par dage

eCarExpo 2024 i BellaCenteret i København har slået portene op for elbiler i dagene 26.-27. oktober. Og det hele startede med en branchedag, hvor det, der blev drøftet var de aktuelt hurtige forandringer i bilindustrien. Samme tema, som direktøren for Mobility Danmark - det, der tidligere hed "Danske Bilimportører" - holdt sig til ved åbningstalen.

eCarExpo 2024 - læs mere >>>


Kørt kort: MG3 Hybrid+

Ny benzinbil udfordrer de mindste

Der tales meget om told på kinesiske elbiler for tiden, og hvordan det vil påvirke salget af bilerne herhjemme. Og midt i det hele lancerer Nellemann koncernen så en regulær selvopladende hybridbil, som, fri for told men inklusiv den danske registreringsafgift, udfordrer både de eksisterende spillere i mini-klassen og for den sags skyld også en række af elbilerne.

MG3 Hybrid+ - kort test - læs mere >>>


Kørt kort: MG Cyberster GT

MG's fancy el-statement

De forstod at vække appetitten hos MG. Først i München på IAA Mobility for et år siden, derpå dette efterår, da den var på turné i Danmark. Uden at køre. Og nu var tiden kommet til den første om end ret korte køretur. Og sulten blev ikke stillet, for den er god, MG’s fancy fuld elektriske statement. Man har lyst til mere.

MG Cyberster - kort test - læs mere >>>


Premiere: Nissan Ariya NISMO

NISMO gør Nissan Ariya endnu mere sportslig

Hos Nissan hedder det ”NISMO”, når det handler om sportslige biler. Og som bekendt er Nissan helt på forkant med topplaceringer i Formel E VM, hvorfra man bl.a. henter megen viden om, hvordan man ikke alene gør elbiler hurtige, men også sikrer, at de elektriske drivliner fungerer optimalt i forhold til kræfter, kraftfordelingen og de tilhørende kurveegenskaber.

Nissan Ariya NISMO premiere - læs mere >>>


Biltest: Volvo EC40 AWD Ultra Black Edition

Hurtig og smart - men på ét punkt skuffer den

Volvo EC40 er skabt på samme platform som Volvo EX40 og Polestar 2. Den er i Twin Motor udgaven både smart og hurtig, men på især ét punkt overrasker den, og det er egentlig lidt skuffende.

Volvo EC40 AWD test - læs mere >>>


Biltest: Polestar 2 Long Range RWD

Bedre køredynamik med baghjulstræk

En bil på over 2 tons bliver aldrig rigtig dynamisk at køre. Og en elmotor leverer kræfterne til kørebanen anderledes end konventionelle forbrændingsmotorer – det harmonerer heller ikke helt med det traditionelle begreb ”køredynamik”. Men det er nu ingen dårlig idé, at flytte elmotoren på Polestar 2 ned på baghjulene, efter at den de første par år holdt til oppe foran.

Polestar 2 LR SM RWD test - læs mere >>>

 


Int. Van of the Year 2025: Renault Master

Renault scorer en dobbelt

Det er ganske usædvanligt, men der var fuldstændig enstemmighed, da juryen bag Van of the Year 2025 skulle vælges. Det sker samme år, hvor Renault også scorer den internationale Car of the Year titel. At det sker, er ikke så mærkeligt, for begge biler er også blevet rosende omtalt her på Motorsiden.dk.

2025 Van of the Year: Renault Master >>>


Toyota Professional er mere end varebilerne

Med introduktionen af den helt nye Toyota Proace Max har udviklingen af Toyota Professional-serien af lette erhvervskøretøjer nået en vigtig milepæl. Men Toyota professional er meget andet end den vifte af erhvervsbiler, der i sagens natur er omdrejningspunktet. På samme måde som konkurrenterne i stadig stigende grad samler deres erhvervsaktiviteter under en særlig kappe udvikler Toyota også deres professionelle tilbud.

Toyota Professionel - læs mere >>>


Biltest: Volvo EX40 Single Motor Black Edition

Elektrisk cruiser med pæne forbrugstal

Tilfældet ville, at samtidig med at vi prøvekørte den seneste udgave af Volvo XC40 Recharge, som for nylig skiftede navn til EX40, kom meddelelsen om, at Volvo i lighed med en række bilproducenter rullede deres elbils strategi tilbage. Volvo vil i stedet fortsætte med at producere hybridbiler parallelt med elbiler, hvilket er i god overensstemmelse med vores forudsigelser ifm. testen af XC60 Recharge tidligere på året. Men gør det så elbiler til no-go?.

Volvo EX40 Single Motor test - læs mere >>>


Biltest: Mazda MX-30 R-EV Edition R

Usædvanlig plug-in hybrid til usædvanlig pris

Bilmarkedet er ret usædvanligt for tiden. Priskonkurrencen er unik, og det bliver ikke lettere, når politisk dikterede afgiftsrabatter påvirker prissætningen. Ikke desto mindre er det lykkedes Mazda i Danmark, at få navigeret den nye og ganske usædvanlige plug-in hybrid version af den kompakt til mellemstore MX-30 gennem systemet, og landet en ligeså usædvanlig listepris.

Mazda MX-30 R-EV Edition R test - læs mere >>>


Biltest: Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé

Vellykket mix til alles fornøjelse

Det er sjældent, at undertegnede drister sig til at kalde en bil betagende smuk. Men i min optik kan det ikke beskrives bedre, når snakken går på Mercedes-Benz CLE Coupé. Og så er den endda et mix af to biler, men så vellykket, at der er meget mere under de appellerende linjer end hvad man umiddelbart skulle tro.

Mercedes-Benz CLE Coupé test - læs mere >>>


Biltest: Subaru Crosstrek Limited AWD

Nyt navn, nyt udstyr, bedre motor

Hvis man kender lidt til Subaru XV er man langt i forståelsen af, hvad den nye Subaru Crosstrek er for en størrelse. For grundliggende er Crosstrek en kraftigt faceliftet XV. Men netop på grund af de mange ændringer, er det passende også at forny navnet – som dog ikke er mere nyt end at man har benyttet det i en årrække på det amerikanske marked.

Subaru Crosstrek Limited test - læs mere >>>


Biltest: Volvo XC60 Recharge Black Edition

Parat til plug-in renæssancen

Ude omkring i Europa daler køber-interessen for elbiler. Præcis derfor kan en bil som Volvo XC60 Recharge (=plug-in hybrid) nemt få glæde af en plug-in renæssance, som højst sandsynlig vil finde sted. Oven i det har den prøvekørte Black Edition sin helt egen pondus, men det er en anden historie.

Volvo XC60 Recharge test - læs mere >>>


Biltest: Mercedes-Benz EQA 250+ AMG Edition

Lækker nok - men der er et men

Biler fra Mercedes-Benz er ikke uden grund blevet nogle af de mest velansete køretøjer i verden. De er lækre, de er gennemarbejdede, de er velkørende, de ser godt ud og de medbringer en god portion status og prestige. Det gælder også den mellemstore fuldt elektriske EQA 250+. Men der er et men.

Mercedes-Benz EQA+ test - læs mere >>>


Biltest: BYD Seal U Design

Midt i en brydningstid: Seal U holder prisen

Det er en god måneds tid siden, at vi prøvekørte den velvoksne BYD Seal U, men testrapporten blev sat lidt på stand-by, fordi umiddelbart efter testen indførte EU straftold på kinesiske biler. Vi ønskede, at se tiden lidt an, for en bils pris er ikke uvigtig i en vurdering, men nu har importøren meddelt, at prisen forbliver uændret. Hermed over til prøvekørslen…

BYD Seal U test - læs mere >>>



2024 ABB Formel E VM London E-Prix:

Rowland vinder Wehrlein og Jaguars VM finale

Det var givet på forhånd, at 7 kørere kunne vinde Formel E VM 2024, inden man tog hul på finale weekendens to løb, der fandt sted i London. Efter det første race var der kun 3 VM-kandidater tilbage. Men ingen af dem vandt finale-løbet, den præstation stod hjemmebanekøreren Oliver Rowland i Nissan for. VM-titlen for teams gik ikke uventet til Jaguar, men færre havde inden London-løbene set kørernes VM i hænderne på Porsche-køreren, Pascal Wehrlein fra Tyskland.
Formel E finalen 2024 - læs mere >>>


Mere forsidestof >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt