- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

Del Motorsiden.dk på Facebook    Følg redaktøren på X  #clauding_goes_green



     Korte nyheder - klik hér  


Renault Scénic E-Tech electric: Car of the Year 2024

Fornuftig prissætning af ny Toyota Yaris

Thomas Kongshøj interview i Motorradioen

Neuville og Hyundai vinder Monte Carlo rally 2024

Kalle Rovanpera genvinder rally-VM i Toyota

Formel E præsentation ved eCarExpo

KIA præsenterer helt ny EV9 på eCarExpo


 

Podcast: Ugens Motorprogram >>


Se Motorsidens videoer

på YouTube >>>

 E-univers om miljøoptimeret mobilitet

- elbiler, e-motorsport osv.

 


Kommer snart: First World Test: Renault Scénic E-Tech Electric. Suzuki Swift. Biltest bl.a.: NIO EL6. NIO ET5. NIO ET7. BYD Dolphin. BYD Seal. Toyota Prius PHEV. KIA EV9. Renault Clio. BMW i5. Mercedes-Benz E-klasse. KIA Ceed. Ford Bronco.

SE LISTEN OVER ALLE PLANLAGTE TESTKØRSLER HER >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

First World on-board test: Toyota C-HR PHEV
Toyota har foruden deres Fuld hybrid version af den nye fancy C-HR også skabt en plug-in hybrid med over 220 hestekræfter. Men det geniale er en automat funktion, hvor bilen selv styrer energiforbruget - afhængig af den rute, men har valgt at køre. Se hvordan og oplev den nye bil. Fuld HD.
First World Test: Toyota C-HR Plug-in Hybrid
Plug-in hybrid med nye store muligheder
Det er kun få måneder siden, at Toyota præsenterede deres helt nye generation af den sportslige coupe-SUV, C-HR. Nu sætter man igen fokus på den fancy og populære bil. Det er der en dybere mening bag, som direkte kan hænges op på plug-in hybrid teknologien, som mange ellers har givet dødsstødet.
First World Test: Toyota C-HR Plug-in Hybrid >>>


Biltest: Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid
Mens vi venter på Godot - eller
Bilmarkedet er ikke nemt for tiden. Hverken for de, der sælger eller de, der køber. Elbil, skal, skal ikke? Og hvad ender det med at koste? Hvordan får overvejelserne nogensinde en ende? Det fører tankerne over på perspektiverne eller mangel på samme i skuespillet ”Mens vi venter på Godot”. Men heldigvis behøver det ikke at være ligeså udsigtsløst, som i Samuel Becketts absurde sceneshow.
Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid test >>>


Biltest: XPeng G9 AWD Performance
Luksus og power for alle pengene
“Kan I ikke lige vente til den næste opdatering er installeret,” lød meldingen fra den danske importorganisation bag det kinesiske bilmærke, XPeng, Vores svar: “Helst ikke, for så er der vel en ny opdatering i pipelinen, og så bliver testen udsat igen.” Løsning: Vi gik under huden på XPeng G9 og lovede, at se bort fra de områder, der især er fokus på ved den kommende opdatering.
XPeng G9 AWD Performance test - læs mere >>>

Verdenspremiere: Renault 5 E-Tech electric
Renault 5 comeback i den moderne verden
Den har været et stykke tid undervejs, og i Danmark går der yderligere et års tid inden den dukker op på landevejene. Men den er værd at vente på, for Renault 5 er vendt tilbage og parat til at betage verden, som den gjorde tilbage i 1972, da den første bil bar navnet, der over tiden blev næsten ikonisk. Renault 5 handler nemlig om meget andet end blot en ny bil.
Verdenspremiere: Renault 5 - del 1 læs mere >>>

Verdenspremiere: Renault 5 E-Tech electric
Ny Renault 5 er teknik på højere niveau
For bilbrugere, for hvem tekniske løsninger i sig selv har mindre betydning og for hvem det handler om, at tingene skal være gennemarbejdet godt, ser det ud til, at den nye elektriske Renault 5 E-Tech electric sidder lige i øjet. Renault har ikke for ingenting været blandt pionererne indenfor udvikling af elbiler, og det har gjort dem i stand til at optimere og maksimere løsningerne, så man som bil-bruger netop ikke behøver at forholde sig til dem.
Verdenspremiere: Renault 5 - del 2 læs mere >>>


Biltest: Mercedes-Benz E 220d 9 G-Tronic
Premium dieselbil med fremtidssikring
I EU har man blot et års tid efter beslutningen om, at alle nye biler i 2035 skulle være fuldt elektriske, omgjort den. Den målrettede udvikling af CO2 neutral E-Fuel har givet nyt liv til forbrændingsmotorerne. Dermed er en bil som Mercedes-Benz E 220d sikret en fremtid, som den i den grad har fortjent.
Mercedes-Benz E 220d test - læs mere >>>


On-board videotest: Toyota Yaris Hybrid 130
Vi har prøvekørt den nye Toyota Yaris med 130-hestes hybrid motor på snoede veje i området vest for Sitges i Spanien. Den "opfriskede" Yaris kører anderledes end 115-hestes udgaven, og det handler ikke kun om flere kræfter. Fuld HD.

First World Test: Toyota Yaris Hybrid 130
Opfriskning der batter
Andre ville kalde det et facelift. Toyota kalder det en opfriskning. Det er da også næsten usynlige visuelle tilretninger, der har fundet sted i forbindelse med den nye opfriskede udgave af Toyota Yaris. Men tilretningerne er store nok til, at Toyota havde valgt at præsentere bilen for pressen, måske fordi en af dem er en ny og så kan vi da godt kalde den “opfrisket” drivline.
First World Test: Toyota Yaris Hybrid 130 del 1 >>>


First World Test: Toyota Yaris Hybrid 130
Et ordentligt løft på udstyret
Den nye “opfriskede” Toyota Yaris, som vi har haft mulighed for at prøvekøre på spanske landeveje tæt ved byen Sitges syd for Barcelona, har ikke alene fået tilført en ny motorvariant, som kan fås i de højest udstyrede udgaver. Den har også opnået et ordentligt løft på udstyret, hvor meget af det bør prøves, for at opnå det rette indtryk. Yaris er fx nu blevet gennem-digitaliseret.
First World Test: Toyota Yaris Hybrid 130 del 2 >>>



Sne og is test: BMW i5 M60 (og M340i) xDrive

Årets Bil på glatis

I 2023 var 53 procent af de BMW’er, der blev indregistreret på danske nummerplader, fuldt elektriske. Og de gør det da også godt dernede i vort naboland mod syd. BMW i5 blev af Danske Motorjournalister kåret til Årets Bil i Danmark 2024. Men hvordan er Årets Bil, hvis den populært sagt kommer lidt på glatis.

BMW i5 M60 og M340i xDrive is test - læs mere >>


Dakar 2025: Dacia præsenterer
banebrydende CO2 neutral Sandrider
Allerede ved at engagere tre af verdens allerbedste on- and off-road rallykørere i løbet af 2023 understregede Dacia, at man mener det mere end alvorligt, når man vil deltage i verdens hårdeste rally, det legendariske Dakar, næste gang det går løs, dvs. i januar 2025. Nu har Dacia også løftet sløret for deres rallybil, som kører fuldt og helt på miljøets præmisser.
Dacia Sandrider lancering - læs mere >>>


Biltest: Renault Austral Techno mild hybrid 160
Stormfuldt gensyn med familiebilen
En af de mest bredt anvendelige biler, der er kommet på markedet i den senere tid, er den rummelige familiebil, Renault Austral. Den har mange fine egenskaber, og egentlig var det meningen, at vi ville afprøve den over nogle længere strækninger – men så meldte stormen sin ankomst.
Renault Austral 160 test - læs mere >>>


Bilbranchen efter Tesla chokket
For et år siden annoncerede Tesla voldsomme prisnedsættelser på en række modeller. Det virkede som et elektrochok på bilbranchen, og skabte på det nærmeste panik køb på markedet, hvor salget af elbiler i Danmark steg til uhørte højder. Konkurrenterne reagerede naturligt nok på prisbomben, men hvor galt gik det egentlig?
Bilbranchen - nytårs status >>>


Nytårskur og andre attraktive tilbud fylder markedet lige nu. Her er en håndfuld links til nogle af de tilbud, som vi "lige faldt over":

Honda e:Ny1: Leasing med 0 kroner ud

KIA EV6 LR til 380.000 kroner

Mazda MX-30 fra 213.000 kroner

Nissan Ariya til 310.000 kroner

Peugeot 208 til 160.000 kroner

Renault Mégane E-Tech fra 265.000 kroner

Skoda Octavia Coupé for 300.000 kroner

Subaru Crosstrek med 20.000 kroners rabat

Suzuki Nytårskur 6-7. januar

Toyota Markedsdage til og med 21. januar
Dakar 2024: Sainz vinder Dakar for fjerde gang.
Sejren er Audis første
Alder er tilsyneladende ingen hindring i verdens hårdeste ørkenrace. Om blot tre måneder runder den tidligere tredobbelte Dakar-vinder og dobbelte rally verdensmester, Carlos Sainz, de 62 år. Hvilken bedre start på året end at vinde sin nu fjerde Dakar-sejr, og på ny i et andet bilmærke. Denne gang var det Audi, der nød godt af spanierens uomtvistelige talent og erfaring. Sidste gang han vandt, kørte han MINI…
2024 Dakar rapport - del 1 >>>


ABB Formel E verdensmesterskabet 2024
Porsche sejr igen - men Jaguar presser på

Formel E er i gang. Det hele startede ud i Mexico City, og som det skete sidste år, var det også en Porsche, der kørte først i mål denne gang. Men hvor det i fjor var den senere verdensmester, Jake Dennis, der i sin Andretti-Porsche vandt foran Porsche fabrikskøreren Pascal Wehrlein, tog Wehrlein i år skeen i den anden hånd, og satte hele feltet på plads ved at føre fra start til mål.

Mexico City E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>

Dakar 2024: Rally på miljøets præmisser
Brint og syntetisk brændstof viser vejen
Det vil formentlig i mange menneskers øre synes mærkeligt, at man i en tid med heldigvis stadig større fokus på miljø og klimforandringer kører et næsten 10.000 kilometer langt rally i en af verdens førende oliestater, oven i købet med deltagelse af en lang række bilfabrikker. Men der er mening med galskaben.
Dakar 2024 - rally på miljøets præmisser >>>


First World Test: Lexus LBX
Lexus går nye veje med ny kompakt SUV
Samtidig med, at Lexus går den slagne og i mange sammenhænge ret klimafornuftige vej, og lancerer en selvopladende kompakt SUV hybrid i premium klassen, tager de også hul på en ny måde at tænke udstyr og oplevelse på. Målet er klart med den nye LBX: Lexus vil ind i kompaktklassen og score kunder, ikke bare på den korte bane, men også med henblik på fremtiden. Det er hverken dumt for Lexus eller for kunderne.
First World Test: Lexus LBX - del 2 - læs mere >>>


First World Test: Lexus LBX
Lækker lille luksusting - til spotpris
Det går godt for Toyotas premium-mærke Lexus i Danmark. Med et salg på 170 eksemplarer i det seneste år, er man på kort tid blevet en spiller på markedet, man kan regne med og som har en fremtid. Meget tyder på, at den position vil blive styrket yderligere med introduktionen af den helt nye kompakte Lexus LBX, som vil blive lanceret i Danmark i marts måned næste år.
First World Test: Lexus LBX - del 1 - læs mere >>>


ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Sao Paulo E-Prix:

Historisk sejr til McLaren-Nissan

I årets fjerde Formel E løb blev der endnu engang skrevet motorsportshistorie, da det navnkundige McLaren-brand, powered af Nissans højeffektive Formel E elmotorer, og styret af Formel E veteranen Sam Bird, strøg først over målstregen. De vandt foran Jaguars Mitch Evans, der populært sagt tabte gnisten i løbets sidste sving. Og Oliver Rowland understregede siden Nissans styrke, ved for andet løb i træk at køre fabriks-bilen i mål på 3. pladsen.

Sao Paulo E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


Biltest: BMW X5 xDrive 50e Plug-in hybrid

Måske verdens bedste SUV - lige nu

Det ligger undertegnede fjernt, at omtale noget som ”verdens bedste” eller ”verdens dårligste” eller formidle andre lignende ekstreme vurderinger. Måske er det grunden til det indføjede “måske” i overskriften. Men et faktum er det, at køreoplevelsen i xDrive 50e M Sport versionen af BMW X5 er noget nær det bedste, jeg til dato har prøvet i mange år, altså blandt SUV'er.

BMW X5 xDrive 50e plug-in test - læs mere >>>


First World Test: Peugeot E-3008

Design og gnister på højt niveau

Allerede sidste efterår kunne vi berette indgående om den helt nye Peugeot E-3008. En ny generation af succesmodellen, som Peugeot har solgt over 1,3 millioner af siden introduktionen af modellen i 2016. Nu har vi også være ude at køre den. Som navnet indikerer, er bilen fuldt elektrisk og spejler dermed den strategi, som Peugeot har lagt for elektrificering af modelprogrammet. 3008 kommer dog også med en mild hybrid drivline sidst på året.

First World Test: Peugeot E-3008 - læs mere >>>

 

First on-board videotest: Peugeot E-3008 FWD

Vi fandt en noget ujævn vej uden nævneværdig trafik nord for Cannes i Frankrig, hvor vi bl.a. kunne afprøve køreegenskaberne i den helt nye Peugeot E-3008 i GT-udgaven. Fuld HD.


Biltest: Honda e:Ny1 Advance

Premium elbil på et uroligt marked

Det er for tiden ikke den enkleste opgave, at kaste sig ind på elbils-markedet, i særdeleshed ikke det danske, hvis man som Honda skal forsøge at markere sig, hvor priser synes at være den alt afgørende købsfaktor. Men netop fordi Honda er Honda, har de formentlig en god chance med den nye fuldt elektriske e:Ny1.

Honda e:Ny1 test - læs mere >>>


Biltest: Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC
Velkørende elektrisk luksus SUV til spotpris
Det er sjældent, at vejret i den grad arbejder med som det gjorde, da vi satte den velvoksne Mercedes EQE SUV under lup. Det gav oplevelsen ekstra dimensioner, for det er ikke altid lige let på offentlig vej at fremprovokere, hvordan en elektrisk drivline fungerer i ekstreme situationer. Det var herligt at opleve, for selvom elbiler nok skal komme frem, også i glat føre, er det ikke deres ideal-situation.
Mercedes EQE SUV test - læs mere >>>


Biltest: Honda CR-V e:PHEV Advanced Tech

Den er god - også når vejrforholdene driller

En af de opgaver, der er forbundet med at få elbiler til at køre godt også på glatte veje og veje med uforudsigeligt vejgreb, er styringen af kraftformidlingen. I elbilen styres den primært elektronisk baseret på computerberegninger og følere. Især på glatte veje får man syn for sagen og Hondas avancerede hybrid elbil, CR-V e:PHEV gør det forbavsende godt.

Honda CR-V e:PHEV test - læs mere >>>


Biltest: MG4 XPOWER
Mange kræfter til fornuftig pris
Man skal være varsom med, at ytre sig for meget om priser i en tid, hvor priserne på elbiler ikke er det mest stabile i denne verden. Men uanset hvor MG4 XPOWER måtte ende – og nej, vi har ikke hørt nogen aktuelle udmeldinger om prisnedsættelser – så er prisen på 300.000 kroner, da vi prøvekørte bilen, i sig selv ret attraktiv. Det har med mange kræfter at gøre og oven i det gode køreegenskaber.
MG4 Electric XPOWER test læs mere >>>


Biltest: Volkswagen ID.3 Pro S

Meningsfuldt facelift

Volkswagen ID.3 er en vigtig bil på det danske elbils-marked. Tilbage i 2021 kårede Danske Motorjournalister bilen til “Årets Bil i Danmark” og siden har den så fået en ansigtsløftning. Spørgsmålet er, om den fortsat er den samme? Og svaret er, at det er den. Faktisk i en sådan grad, at man skal være lidt af en kender for at opleve forbedringerne.

VW ID.3 Pro S test - læs mere >>>


Biltest: Hyundai i10 1,0 Advanced 5 MT
Oplagt til sjov og spas i sneen
Tilfældet ville, at der lå sne over Danmark i de dage, hvor vi satte Hyundai i10 under lup. Egentlig er det jo ikke fordi der er sket revolutioner med det seneste facelift af den lille Hyundai, men på den anden side: Der er efterhånden ikke mange småbiler på markedet, så hvorfor ikke se den lidt efter i sømmene - men så kom snevejret og det gav i sig selv en unik oplevelse.
Hyundai i10 Advanced test - læs mere >>>

 


2024 ABB Formel E VM 2. og 3. afdeling

Diriyah E-Prix: Jaguar og Cassidy i VM-føring

Med en sejr, to podieplaceringer og points i begge de to VM-afdelinger, der fandt sted på racerbanen i Ad Diriyah i Saudi-Arabien, udbyggede Jaguars fabriksteam sin føring af ABB Formel E verdensmesterskabet for teams og fører nu også VM for kørere. Men de to løb var så forskellige, at ikke færre end 15 kørere scorede VM-points over weekenden og Top-10 i weekendens andet løb kom i mål indenfor mindre end 7 sekunder.

Diriyah E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


Dakar 2024: Hårdt, hårdere - for hårdt?

Danske Thomas Kongshøj gennemførte igen

Dakar er verdens hårdeste off-road udfordring. Rallyet er uden sidestykke, og sådan skal det også være, det er en del af dets berettigelse. Men i år var det hårdere end det har været i nyere tid, og det kostede rigtig mange knobs, hårde knobs, dyrt materiel og ulykkeligvis også menneskeliv.

2024 Dakar rapport - del 2 >>>


 


ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Sådan ser kørerbilledet ud

Formel E handler om teknik, computerstyring og kunstig intelligens. Men naturligvis har kørerne også en afgørende betydning for brugen deraf. De skal håndtere alt det, IT-verdenen lægger i deres hænder, og det sker i 15 E-Prix’er frem til udgangen af juli måned. Det hele begynder i denne weekend i Mexico City. Vi klarlægger kørerbilledet lige nu.

Formel E 2024 optakt - kørerne >>>

ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Gnisterne springer med computernes hjælp

Det er mere end fem måneder siden, at det sidste Formel E løb fandt sted. Men nu springer gnisterne igen, og i weekenden går det løs i Mexico City. Verdens mest innovative motorsportsgren har udsigt til at blive endnu mere innovativ. Men det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Og selv da er det ret svært…

Læs mere: 2024 Formel E VM - optakt teknik


Dakar 2024: Elbilernes ørken udfordring
I en tid, hvor elbiler vinder frem, er det nærliggende at stille spørgsmålet: Hvorfor er der ingen elektriske biler med i Dakar rallyet? Det, der kommer nærmest, er Audis deltagelse med biler, der har elektrisk drivline, men også medbringer deres egen højtydene strøm-generator i form af en 400 hestes DTM-motor.
Dakar 2024 - elbilernes ørken udfordring >>>

Dakar 2024: Thomas Kongshøj med igen
Da den danske Rally Raid MC-kører Thomas Kongshøj startede ud på prologen forud for årets første store motorsportsbegivenhed, det legendariske Dakar rally, var der en verden til forskel på hans debut i 2023 og det, han nu lægger for dagen. Kodeordet er forberedelse, og forberedelse omfatter langt mere end langt de fleste mennesker kan forestille sig.
Dakar 2024 optakt - del 3 - læs mere >>>


Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende
Dakar er ubetinget verdens hårdeste off-road udfordring i motorsportens verden. Oprindelig blev rallyet kendt som ”Paris-Dakar”, men siden har det forvandlet sig i en grad, så det mere eller mindre alene er navnet ”Dakar”, der binder nutidens rally sammen med fortidens. Og så måske den evige uforudsigelighed, hvor vejr, kørselsforhold og evnen til at håndtere de 14 dage med fuld fart gennem ørkenen er afgørende for udfaldet.
Dakar 2024 optakt - del 1 - læs mere >>>


Dakar 2024 måske starten på en ny æra
Når starten den 5. januar går på dette års Dakar, det 46. i rækken, er det måske også starten på en ny æra. Alene det faktum, at den 5-dobbelte Dakar-vinder, vinderen af de sidste to års Dakar og nyudnævnt verdensmester i W2RC kategorien, Nasser Al-Attiyah, har sagt farvel til den sejrsvante Toyota Hilux for at opdyrke nyt terræn hos Dacia, indikerer, at tingene kan blive meget anderledes i år.
Dakar 2024 optakt - del 2 - læs mere >>>


Mere forsidestof >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt