- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte historier


 Flere korte historier >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BZ4X nu også i Touring version

Toyota har netop offentliggjort billeder af den helt nye, fuldt elektriske familiebil, bZ4X Touring. Den er Toyotas fjerde dedikerede elbil og både højere, længere og har et markant større bagagerum samt endnu flere kræfter end sin lillesøster, bZ4X. bZ4X Touring er 14 cm længere og 2 cm højere. Dermed er bagagerumsvolumen øget til 600 liter.

 

BZ4X Touring vil kunne fås med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Den firehjulstrukne udgave får som standard Toyotas intelligente XMODE-teknologi og Grip Control, der sikrer stabil og sikker kørsel på mere ujævne eller løsere underlag.

 

Der kommer én batteripakke til bZ4X Touring bestående af et litium-ion-batteri med en bruttokapacitet på 74,7 kWh. Det giver en foreløbig forventet rækkevidde ifølge WLTP på 560 km. AC-opladningen er på op til 22 kW mens den maksimale DC-lynladning kan ske med op til 150 kW. Det giver en ladetid fra 10 til 80 procent på omkring en halv time.

 

Den forhjulstrukne udgave har en elmotor på op til 224 hk, mens den firehjulstrukne udgave med elmotorer både på forakslen og bagakslen samlet yder 380 hk. Det gør bZ4X Touring til den mest kraftfulde elbil i Toyotas modelprogram. De mange kræfter indebærer, at bZ4X Touring må trække en anhænger på op til 1500 kg.

 

Det forventes, at Toyota bZ4X Touring lander på det danske marked i begyndelsen af 2026.


GSE bliver fuldt elektrisk

I 2025 tager Opel et skridt i retningen af elektrificeringen af modelprogrammet, når subbrandet GSE bliver fuldt elektrisk. Samtidig får GSE et opdateret og mere markant logo, som skal markere en ny generation af performance-modeller med eldrift. GSE står for Grand Sport Electric og den nye GSE-serie bygges på samme teknologiske fundament som resten af Opels elektrificerede modeller – men med fokus på dynamik, design og emotionel køreoplevelse.


El-Toyota'er på hurtigt visit

Der går stadig et halvt til tre kvart år før vi i Danmark kommer til at se mere til de fuldt elektriske Toyota Urban Cruiser og C-HR+. Aligevel var de på gennemrejse i Danmark først i april 2025, dels som en pre-produktionsbil (Urban Cruiser), dels som en såkaldt "Ler-bils udgave" af C-HR+. Sidstnævnte er visuelt identisk med den kommende produktionsbil, men den kan ikke meget andet end at slå dørene op.

 

De to biler er vigtige signaler om verdens største mobilitetsleverandørs satsning på det danske elbilsmarked, der på mange måder er enestående i Europa. Inden udgangen af 2026 vil der være introduceret 6 nye elbiler. Ved samme lejlighed fik Toyota Danmarks nye administrerende direktør, Pernille Kim Johansen, lejlighed til at præsenterer både sig selv og sine tanker om fremtiden. Hvad sidstnævnte angår, er der især fokus på at være tilpasningsparat, men som altid med kunderne som det afgørende omdrejningspunkt.

 

Læs mere om Toyota Urban Cruiser hér >>>

 

Læs mere om Toyota C-HR+ hér >>>

 

Pernille Kim Johansen.


Toyota vinder Rally-VM igen, igen

Thierry Neuville vinder kørernes VM

Toyota har vundet konstruktørernes VM i begge de to væsentlige verdensmesterskaber, som de har deltaget i, her i 2024, Langdistance-VM (Le Mans racing) og Rally-VM. Men konkurrencen har været ekstraordinær hård i begge serier, hvor VM-titlen hvert sted fandt sin ejermand i allersidste VM-afdeling. Senest i Rally VM, hvor Toyota først på sidste hastighedsprøve (i fabrikkens japanske hjemland, oven i købet) kunne vide sig sikker på VM. Årets rally-VM har været præget af nye pointsregler, og en vis udskiftning i kørersammensætningerne. Hårdeste konkurrent var Hyundai, og det blev da også Hyundais Thierry Neuville, der efter utallige forsøg denne gang kunne slutte som kørernes rallyverdensmester. For Toyota såvel som Hyundai var resultatet vigtigt. Begge virksomheder agerer på det globale bilmarkedet med en multiteknologisk strategi, hvor hybrid spiller en vigtig rolle. I Rally-VM kører man med plug-in hybridbiler og der benyttes CO2 neutral E-Fuel, hvorved sporten godt kan karakteriseres som den mest forureningsfri og klimaoptimale motorsport.

 



Frederik Vesti skal teste Formel E

Den danske tidligere Formel 2 kører og Mercedes Formel 1 reservekører, Frederik Vesti, skal teste Formel E. Det sker i forbindelse med det kommende Berlin E-Prix, hvor Formel E organisationen afholder en heldags rookietest mandag d. 13. maj på banen, bygget op i byens historiske Tempelhof lufthavn.

 

Det er Mahindra teamet, der har inviteret Vesti til en hel dag i cockpittet på fabrikkens Formel E racer, og danskeren har allerede været i Banbury på Mahindras Formel E fabriksfaciliteter, og har fået taget mål til sædet i den såkaldte GEN3 racerbil. I dagene frem mod testen vil der blive gennemført en intensiv forberedelse, der bl.a. inkluderer simulator test, hvorved Frederik Vesti vil opnå den første fornemmelse af udfordringerne og mulighederne ved at køre en fuldt elektrisk Formel E racerbil.

 

De efterfølgende to dage, d. 14. og 15. maj vil Motorsiden.dk’s redaktør være til stede på El & Teknik messen i Odense, i forbindelse med at Formel E partneren ABB udstiller en vaskeægte Formel E GEN3 racerbil, for første gang nogensinde i Danmark. Alle er velkommen til at komme og få en Formel E snak.


Fornuftig prissætning af ny Toyota Yaris

I forbindelse med den første internationale test af den nye Toyota Yaris forelå de danske priser ikke. Det gør de nu og Toyota har som lovet valgt at prissætte den nye og yderst moderne kompaktbil ganske fornuftigt. Den billigste version med 125-hestes benzinmotor og Active udstyr koster 200.000 kroner og den billigste hybridversion med 115-hestes motor og Active udstyr koster 234.000 kroner. Den billigste udgave med den nye 130-hestes hybridmotor og det noget højere Executive udstyr er prissat til 295.000 kroner og de to udgaver, vi kørte ved de første tests, Premiere Edition og GR Sport er på prislisten sat til hhv. 325.000 og 342.000 kroner.

Læs vores testkørsler af den nye Yaris hér:

 

Opfriskning der batter >>>

 

Et ordentligt løft på udstyret >>>

 


Rally Monte Carlo 2024:

Sejr til Thierry Neuville og Hyundai

Den belgiske rallykører, Thierrey Neuville, har vundet det berømte Rally Monte Carlo. Neuville kørte søndag d. 28. januar sin Hyundai i20 N Rally1 Hybrid til sejr i et udfordrende rally, hvor han løbet igennem var presset af Sebastien Ogier og Elvyn Evans i Toyota GR Yaris Rally 1 Hybrid. De to sluttede rallyet i den rækkefølge. Nummer 4 blev Ott Tänak i Hyundai. Rallyet var det første, hvor VM-points bliver uddelt på en ny måde.

 

Hidtil har den velkendte skala for slutresultatet på 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 plus op til 5 points for sejr på rallyets PowerStage været benyttet. Fra nu af uddeles der VM-points efter placeringerne på rallyets næstsidste dag iflg skalaen 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Men pointene opnås alene, hvis de kørere, der i første omgang har fået dem tildelt, fuldfører rallyet.

 

Siden toppes der op på rallyets sidste dag, baseret på sidstedags resultaterne, efter skalaen 7-6-5-4-3-2-1. Og så uddeles der points på PowerStagen efter det hidtidige system, dvs. 5-4-3-2-1.

 

Det interessante ved systemet er, at vinderen af rallyet ikke nødvendigvis får den største points score. Hvis et hold i ekstreme tilfælde fx ingen points opnår inden sidstedagen og siden baner sig vej frem til førstepladsen uden også at score points på Powerstagen, vil holdet ende op med ialt 7 VM-points.

 

På det grundlag har de regerende verdensmestre, Toyota, føringen i bilproducenternes VM efter "Monte" med ialt 46 points mod Hyundais 45. I kørernes VM fører Neuville med 30 points foran Ogier med 24 og Evans med 21 points.

Målet i Monte Carlo rallyet var i år placeret på det berømte Col de Turini.

Renault 5 lancering på Halvandet

Renault tog utraditionelle midler i brug, da de satte punktum for intro-kampagnen for den nye Renault 5. Bilen blev sejlet gennem Københavns Havn på en tømmerflåde og blev landsat på Halvandet på Refshaleøen, hvor den gav strøm til en Electro-pop koncert med bandet "Kind mod Kind, anført af Julius Amdisen.

Hør Søren Hyltoft fra Renault i Danmark fortælle hvad det gik ud på,

 

Læs om vores første test af Renault 5 hér >>>

 

 

 

 


Ny fuldt elektrisk Citroën ë-C3 Aircross

Citroën udvider nu sin modelrække af fuldt elektriske biler med den helt ny Citroën ë-C3 Aircross, en kompakt til mellemstor SUV (4,39 meter lang) og en startpris på 200.000 kroner for udstyrsvarianten You!. Som noget nyt er en 5 års fabriksgaranti inkluderet.

 

Den nye ë-C3 Aircross har 5-sæder, og er baseret på Citroëns fleksible Smart Car-platform. Bagagerummet rummer 460 liter – op til 1600 liter med bagsæderne nedfældet. Kabinen byder afhængigt af version på 10,25” infotainmentskærm og Head-Up Display.

 

Drivlinen består af en 113 hestes elmotor kombineret med et 44 kWh LFP-batteri. Rækkevidden er på op til 306 km (WLTP). DC-opladning med op til 100 kW muliggør opladning fra 20 til 80 procent på en halv times tid. Derudover tilbyder den ruteplanlægning med automatisk indlagte opladningsstop baseret på batteriniveau og ladeinfrastruktur.


Inster med 5 sæder

Den lille kompakte Hyundai Inster vil nu også kunne erhverves med fem sæder i den såkaldte Advanced udgave. Merprisen for det ekstra sæde er kun 5000 kroner og den nye femsæders-udgave fås dermed fra blot 200.000 kroner. Den 5-sædede Inster Advanced vil kunne anskaffes i to varianter. Prisen på Standard Range-modellen med fem sæder, et 42 kWh batteri, 97 hk og en rækkevidde på op til 323 km begynder ved de nævnte 200.000 kroner, hvilket gør Inster til en af de få elbiler på markedet til 200.000 kroner og derunder med plads til fem personer.


Verdens kostbareste bil på gennemrejse

Den er allerede væk, for den var kun på en kort gennemrejse. Men var man heldig, kunne man opleve verdens kostbareste bil hos BMW i Aarhus og København. Manden bag bilen, den verdensberømte popkunstner, Andy Warhol, er for længst gået bort, men hans unikke kunst lever videre på bl.a. en BMW M1, som deltog i 24-timers Le Mans i 1979.

 

Bilen er en serie af såkaldte BMW Art-cars, hvoraf der over tiden er bygget 19 eksemplarer, den første i 1976. I årets 24-timers Le Mans vil den 20. i rækken deltage, og missede man det fornemme besøg, er der i hvert fald mulighed for at se udvalgte Art-Cars på en særlig udstilling på Le Mans racerbanen i forbindelse med årets Le Mans race midt i juni. Men Andy Warhols kunstværk er der næppe - den er nemlig anslået til at repræsentere en værdi på 60.000 Euro, altså cirka en halv milliard kroner.


Yamaha går i Formel E allerede i 2025

I forbindelse med historiens første Formel E løb i Tokyo blev det offentliggjort, at Yamaha og Lola Cars vil deltage i Formel verdensmesterskabet allerede fra den kommende sæson. Dermed vender det navnkundige Lola navn tilbage i international motorsport.

Lola, som over tiden har vundet flere end 500 mesterskaber, har indgået samarbejde med Yamaha om at udvikle og levere en elektrisk drivlinje, der skal konkurrere i Formel E, men også skabe muligheder på tværs af global motorsport og i det bredere transportområde uden emissioner.

I spidsen for projektet står den tidligere team-ejer og teamchef for det velkendte Techeetah Formel E team, Mark Preston, der blandt andet i et samarbejde med DS stod bag Jean-Eric Vergne’s to Formel E mesterskabstitler.


Prøv at køre motorcykel...

START2RIDE 28. april 2024 i Kastrup

At vælge den rigtige motorcykel kan være en stor udfordring. Start2Ride er et koncept, som har til formål at vække interesse for motorcykler og gøre valget at den rigtige motorcykel lettere ved at samle flere modeller på samme sted til testkørsel. Konceptet er udviklet i Sverige og nu bringer Yamaha det til Danmark i slutningen af april, hvor man byder både erfarne såvel som nye motorcyklister velkommen. Under Start2Ride i Danmark har man mulighed for at opleve og teste over 30 af de nyeste motorcykelmodeller fra Yamaha og også elcykler kan deltagerne prøve. For dem, der ikke har et MC-kørekort, vil der være mulighed for at møde en køreskole og lære mere. Flere forskellige foodtrucks samt en DJ vil også være til stede og bidrage til en indholdsrig oplevelse. Start2Ride finder sted på det køretekniske anlæg på Tømmerupvej 31 i Kastrup lige ved Københavns Lufthavn d. 28. april fra 10:00-16:00.

Mere information: https://www.yamaha-motor.eu/dk/da/experience/start2ride/.


Car of the Year i Europa 2024:

Renault Scénic E-Tech electric

Renault Scénic E-Tech electric er kåret til Car of the Year 2024. Det er den internationale jury, bestående af motorjournalister fra de europæiske lande, der hvert år gennemfører kåringen, i de sidste par år og fortsat under ledelse af organisationens "president", Søren W. Rasmussen fra FDM. Renault Scénic E-Tech electric opnåede titlen med ialt 329 points og overgik dermed den danske "Årets Bil i Danmark 2024" vinder, BMW i5. Coty awarden inkluderede også de øvrige 5-serie drivliner, og opnåede på 2. pladsen sammenlagt 309 points.

 

Det skal tilføjes, at Renault Scenic E-Tech electric ikke var klar til deltagelse ved den danske kåring, der fandt sted i november 2023. Vi har derfor heller ikke haft mulighed for at prøvekøre bilen. Det sker i 2. halvdel af marts ifm. de første internationale prøvekørsler. I mellemtiden kan man læse om verdenspremiere på den avancerede Renault Scenic E-Tech electric hér >>>.

 

Vores test af BMW i5 på en frossen sø i det nordlige Sverige kan læses hér >>>.

 

Nr. 3 blev Peugeot 3008, som vi vender tilbage med en international prøvekørsel af først i marts måned. I mellemtiden kan man fx læse om verdenspremieren på Peugeot E-3008 hér >>>

 

 På de øvrige placeringer fulgte:

KIA EV9, 190 points (læs vores test af KIAEV9 hér >>>)

 

Volvo EX30, 168 points.

 

BYD Seal, 131 points (vores prøvekørsel følger snart)

 

Toyota C-HR, 127 points. Læs vores første internationale prøvekørsel af Toyota C-HR hér >>>. Desuden følger den første internationale test af C-HR Plug-in Hybrid medio marts.

Car of the Year 2024: Renault Scenic E-Tech electric


Thomas Kongshøj interview i Motorradioen

Den nu dobbelte Dakar-deltager, Thomas Kongshøj, der fuldførte sit andet Dakar i træk, stillede velvilligt op til en snak om hans to Dakar-deltagelser, de hårde knobs, han pådrog sig især i år, og han gjorde det trods et brækket kraveben, brystskader og sprængte ledbånd. Interviewet kan høre i Motorradioen fra og med lørdag d. 10. februar 2024, og hér er linket til Thomas Kongshøj Racing, hvis man vil stifte bekendtskab med og måske endda møde den hårdføre og dygtige dansker >>>

 


Flere korte historier >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt