I disse tider kan man vælge
at tro, at der alene er pris og geopolitik, der
afgør europæernes bilvalg. Men uden at have et
statistisk empiriske grundlag som den
”videnskabelige” basis for påstanden, er der meget
der tyder på, at vi europæere også sætter pris på
biler, der passer til det, vi skal bruge dem til, og
at de kører, som vi ønsker det. Vil man sælge biler
til os, kan man jo blot spørge os – og det er
japanerne hos Suzuki gode til, for de tror i hvert
fald på at det er sådan ”vi” er.
Hovedformålet med den første
internationale test af den nye Suzuki e Vitara var
naturligvis at se og køre i bilen, men at gøre det
på et udfordrende testanlæg som det i Dudenhofen nær
Frankfurt am Main i Tyskland, giver et særligt
indblik. Men hvilke forventninger kunne man egentlig
have på forhånd?
En usædvanlig
onboard-video bag rattet i en prototype version af
den helt nye fuldt elektriske Suzuki e Vitara, som
lanceres i Danmark i efteråret 2025. Testen
finder sted på det gigantiske Dudenhofen testanlæg
syd for Frankfurt am Main. Fuld HD.
Årets Varebil 2025: 3
nominerede blev til 5
Danske Motorjournalister
kårer hvert år ”Årets Bil i Danmark”, som har
direkte fokus på personbiler. Men der er en verden
til forskel på personbiler og varebiler, selvom de
til daglig færdes på de samme veje rundt om i
landet. Derfor kårer foreningen også ”Årets
Varebil”, og i år er de tre nominerede blevet til
fem.
Temperaturerne var omkring 25
grader Celcius i bjergområderne omkring Kayseri midt
Tyrkiet. To dage senere strøg kulden ind over
landet, og inden testkørslerne var halvvejs, havde
vejret forvandlet sig til snestorm med temperaturer
et stykke under frysepunktet. Heldigvis var det ikke
en ny cabriolet, der stod for skud, men derimod de
seneste udgaver af den hårdhudede Toyota Hilux.
Toyota præsenterede to nye
versioner af den ikoniske Hilux pick-up off-road’ere
i Kappadokien midt i Tyrkiet. Det var et område, der
drev det yderste ud af de terrængående køretøjer,
når man kørte dem off-road. Lidt mindre, når man
kørte dem på landevejen og netop derfor appellerer
GR Sport II versionen i særlig grad til danskere,
der også lades sig bjergtage - med eller uden bjerge
omkring sig - af et iøjefaldende design, som var det
kørt direkte ud af Dakar rallyets ørken.
Den uopslidelige off-road
pick-up, Toyota Hilux, har fået ny teknik, som gør
den velkendte arbejdshest på én gang stærkere og
mere klimarigtig. Ved brug af en 48 Volt hybrid
teknologi leverer en 16-hestes elmotor flere kræfter
til fremdriften og reducerer samtidig CO2
udledningen med op til 7 procent.
Toyotas designfolk ligger
ikke på den lade side. De sprudler af idéer, hvor
mange føres ud i livet, mens andre er en del af en
kreativ proces, der i blandt også blot er skridt på
vejen til andre nye tanker og idéer. Et nyt rat til
Lexus RZ og et nyt elektrisk mikrokøretøj er
eksempler derpå. Begge blev præsenteret ved Kenshiki
Forum i Bruxelles.
Da Toyota for 8 år siden
lancerede den første C-HR var dens banebrydende
design starten på en helt ny epoke, som i den grad
synliggjorde Toyotas fornyelsesproces. Toyotas nye
design-mod har siden været spredt ud over hele
produktviften, og nu går pioneren, C-HR også fuldt
elektrisk. Nyt design, helt sin egen og så med en
fuldt elektrisk drivlinje.
Med et samlet salg verden
over på 10,8 mio. biler i 2024 kan Toyota for femte
år i træk igen kalde sig verdens største
mobilitetskoncern. Salget i 2024 er dog en mindre
tilbagegang i forhold til rekordåret i 2023, hvor
Toyota-koncernen solgte 11,2 mio. biler. Salget af
elektrificerede biler var i fjor på 4,5 mio.
Det går godt for Renault med stort elektrisk
fokus
Trods store prisreduktioner går det godt for
Renault, ikke mindst i Danmark, og selv billigmærket
Dacia klarer sig, selvom de danske afgiftsregler
ikke favoriserer Dacias tilgang til bilmarkedet. Det
fremgik af den nye danske privatejede Renault- og
Daciaimportørs årspressemøde, hvor man ser tilbage
på året, der gik, og frem mod det kommende år.
Ingen skal påstå, at
bilmarkedet i Danmark er let at overskue i denne
tid. Senest har Honda blæst nyt liv i plug-in hybrid
teknologiens relevans gennem kraftig prissænkning og
Wismo (det tidligere K. W. Bruun) lancerer ny stor
kinesisk plug-in hybrid til ”brugtbils-pris”.
Det går godt for Skoda i Danmark. Især hvad salget
af elbiler angår, hvor Skoda Enyaq i perioder har
været i førertrøjen, og år til dato fortsat er en af
de mest indregistrerede biler på danske
nummerplader. Nu får den konkurrence, oven i købet
fra egne rækker, for med introduktionen af den helt
nye Elroq, fordobler Skoda populært sagt indsatsen
på elbils-markedet. Blandt bilmodeller er det jo
ikke vinderen, der tager det hele…
Den helt nye Skoda Elroq, som
for nylig kun lige blev slået på målstregen i kampen
om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2025,
dokumenterede i den grad, at den ville have været en
ligeså værdig vinder. Det blev understreget i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Skoda Elroq på Mallorca.
Der er ingen udsigt til, at Suzuki kommer på glatis
med fabrikkens første fuldt elektriske bil
nogensinde, om end man gjorde sit bedste for at det
skulle ske, da verdenspremieren på den nye Suzuki
eVitara fandt sted i Milano. Det skete nemlig
indenfor på isen i et isstadion lidt væk fra
centrum, inspireret af at den norditalienske by i
2026 skal huse vinter-OL. Men ellers er der ingen
sammenhæng.
Suzuki har haft verdenspremiere på fabrikkens første
fuldt elektriske bil. Den hedder eVitara og er
blevet præsenteret et halvt års tid inden
produktionen påbegyndes, så der er stadig en række
detaljer, som først ser dagens lys sammen med
lanceringen af den første seriefremstillede bil. Men
selvom mange detaljer endnu mangler, har Suzuki
været så åben omkring detaljerne, som man nu kunne
være i første ombæring.
Foreningen Danske
Motorjournalister uddeler hvert år
hæderstitlen ”Årets Bil i Danmark”. Den
indledende runde til kåringen af Årets Bil i Danmark
2025 fandt sted d. 9.-10. oktober med
FDM Jyllandsringen som omdrejningspunkt.
Allerede i foråret kunne vi fortælle om den helt nye
og ret store Mazda CX-80, der ville blive lanceret
dette efterår. Nu er den her næsten (introduktion
21. oktober), og der er tale om en velbygget og på
mange måder tidsrigtig plug-in hybrid, der på den
ene side genspejler Mazdas multiteknologiske tilgang
til bilkørsel (og -produktion) og samtidig
genspejler behov, som mange moderne bilbrugere reelt
har - og som ofte vanskeligt vil kunne imødekommes
af regulære elbiler.
Hos Nissan hedder det ”NISMO”, når det handler om
sportslige biler. Og som bekendt er Nissan helt på
forkant med topplaceringer i Formel E VM, hvorfra
man bl.a. henter megen viden om, hvordan man ikke
alene gør elbiler hurtige, men også sikrer, at de
elektriske drivliner fungerer optimalt i forhold til
kræfter, kraftfordelingen og de tilhørende
kurveegenskaber.
Toyota har vind i sejlene, og vinden blæser bestemt
Toyotas vej i snart sagt enhver sammenhæng. Og selv
ikke den hårde sidevind fra Nordsøen kan bringe
verdens største bilfabrik ud af kurs. Ordspillet var
nærliggende, i den grad inspireret af vejrforholdene
i forbindelse med Toyota Europas første samlede
præsentation af “Toyota Professionel - inklusive nye
biler, hvor den allerstørste af dem især havde vores
fokus.
Landevejscykling er populært. Men det er næppe det
allerfedeste for deltagerne at være omgivet af
køretøjer, motorcykler og biler, der udsender
udstødningsgasser, som hverken er befordrende for
helbredet eller den øjeblikkelige præstation.
Servicekøretøjerne hører med, og det har
retfærdiggjort Skodas sponsorat af sporten i mange
år, deriblandt PostNord Danmark Rundt. Men i år
bliver det anderledes, for nu kører man med elbiler.
Med verdens kraftigste serieproducerede 3-cylindrede
benzinmotor i maskinrummet var Toyota GR Yaris
allerede ved lanceringen i 2020 temmelig hot. Nu er
den blevet endnu hottere, og det handler om meget
andet end flere motorkræfter, selvom 280 hk ikke
skal foragtes. Vi har prøvet den forud for den
officielle lancering i Danmark i august, meget
betegnende under hotte, grænsende til steghede
temperaturer på bjergveje i de franske Alper.
Danmarkspremiere og kort test: Suzuki Swift
Skarp pris sætter ny Swift på Danmarkskortet
I marts måned kunne
vi første gang berette indgående om den helt nye Suzuki Swift
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i Bordeaux og omegn. Nu er den nye
kompaktbil så småt på vej ud til de danske
forhandlere, og en kortere prøvetur på dansk asfalt
viser endnu bedre takter – og oven i købet er prisen
bare så skarp.
Danmarkspremiere og kort test: Suzuki Swift >>> Verdenspremiere: KIA EV3 - Gennemtænkt
funktion og banebrydende design Den har
været imødeset med spænding, og nu er det blevet
konkret: KIA har haft verdenspremiere på den nye
kompakte KIA EV3, en bil som udfordrer alle
kollegerne i 300.000 kroners prisklassen for
elektriske biler – for omend EV3 endnu ikke er
prissat, er det nok deromkring, den havner. Den er
ualmindelig gennemarbejdet, og løfter bildesign til
et nyt niveau.
KIA EV3 verdenspremiere - læs mere >>> First test: Renault Scenic Electric
60 kWh Ikke dum med det mindre batteri
Sidst i marts kunne vi i forbindelse med de første
internationale testkørsler berette om den helt nye
Renault Scenic E-Tech electric. Ved den lejlighed
havde man den alene tilgængelig med det større 87
kWh batteri og indpakket i topudstyret. Nu nærmer
den danske introduktion sig (primo juni) og iført
danske nummerplader var der nu også mulighed for en
prøvekørsel, omend af de kortere, også af udgaven
med det mindre 60 kWh batteri.
Renault Scenic Electric 60 kWh - læs mere >>>
Danmarkspremiere: KIA
EV4
KIA udbygger viften
af elektriske biler
Midt i en uforudsigelig og urolig tid har KIA fortsat vokseværk, og nu er man
ved at være klar med en helt ny fuldt elektrisk KIA EV4 – endda både som sedan
og hatchback og så i det attraktive såkaldte ”C-segment”, hvor man hidtil har
haft Niro-modellen som den elektrisk mulighed.
Egentlig skulle vi allerede
have kørt den nye fuldt elektriske Renault 5 på
sydfranske landevej tilbage i oktober. Men da var
der andre ting på programmet – hvilket ikke betyder,
at der var set mindre frem til det endelige møde på
landevejen med den nutidige fortolkning af den
ikoniske bilmodel. Heldigvis havde vi allerede
præsenteret den ved en eksklusiv verdenspremiere
helt tilbage i februar 2024.
Nissan Interstar og Renault
Master har opnået den ærefulde titel ”Årets Varebil
2025”. Kåringen fandt sted på Transportmessen i
Herning og grunden til, at ikke én men to biler fik
hæderstitlen, er den enkle, at de to er
”tvillinger”.
I Danmark er Dacia kendt for
at være en “no bullshit car”. Det ved man også ude i
Europa at den er, for i Europa er den mest solgte
personbil Dacia Sandero. Det er anderledes i
Danmark, for hér køber bilkunderne billige biler ved
at spare afgift, altså elbiler. Og den nye Dacia er
ingen fuldt elektrisk bil. Der er dog ingen grund
til at fravælge den, for den nye Bigster er bestemt
ikke en bullshit bil, selvom den giver mærket et
gevaldigt løft og trækker prisen med opad.
Bigster er navnet på den
ubetinget største Dacia til dato. Vi har prøvekørt
den under skiftende vejrforhold på franske veje nord
for Marseille og var overraskede over
køreegenskaberne - blandt andet. Fuld HD.
First Int. test:
Dacia Bigster Hybrid 155
Særdeles vellykket og
multi-teknologisk rigtig
Det er egentlig svært, at
sætte en finger på den nye Dacia Bigster.
Elbils-glade kunder vil måske anke over, at der ikke
findes en fuldt elektrisk version, men den globale
multi-teknologiske tilgang, som Renault bygger biler
efter, er nu ikke dårlig, slet ikke, faktisk.
Ordene var store,
superlativerne ligeså, det samme er ambitionerne,
selvtilliden og også de tre bilmærker, som den Kinas
fjerdestørste bilvirksomhed, ChangAn, bl.a. viste
frem ved den europæiske ”brand” lancering i Mainz i
Tyskland. Spørgsmålet er blot: hvordan skal det
lykkes for ChangAn, når ingen af de øvrige kinesiske
spillere for alvor har fået greb om de europæiske
markeder?
Mazda er på vej med en helt
ny fuldt elektrisk bil. Det er Mazda6, der genopstår
i nye klæder og med ny teknik. Udover navnet har den
det til fælles med forgængeren, at den udstrålet
gennemarbejdet kvalitet – og de, der har prøvet den,
hævder også, at den kører som en Mazda. Det er helt
i tråd med, at den japanske bilvirksomhed udbygger
sin flirten med premium-klassen ligesom de seneste
modeller fra den kant. Men prisen… wow!
Den første i nyere tid regulære fuldt elektriske bil
fra Toyota med det kryptiske navn, bZ4X, har
gennemgået en kraftig opdatering. På det omfattende
Kenshiki Forum i Bruxelles præsenterede
mobilitetsgiganten for første gang den nye bil, som
nok er genkendelig, men gennemarbejdet i en
usædvanlig grad. set i lyset af, at det kun er tre
år siden den første så dagens lys.
Det er ikke gået ubemærket
hen for Toyota, at vil man sælge elbiler i Europa,
så er Danmark stedet. Når den længe ventede,
kompakte og fuldt elektriske Toyota Urban Cruiser
skal lanceres i EU, bliver Danmark det første land,
hvor bilen vil kunne købes. Det sker til efteråret,
og det var én af en række nyheder, som verdens
største mobilitetskoncern afslørerede på det store
dedikerede Toyota Show, Kenshiki Forum i Bruxelles.
Med målrettet fokus på
performance og sport booster det navnkundige
britiske bilmærke, Aston Martin, i den grad deres
tilstedeværelse i markedet for virkelig eksklusive
biler. Storsatsning i motorsportens ypperste
klasser, Formel 1 og Le Mans racing, oven i købet
med dansk racerkører i sædet, samt en strømlining af
modelviften skal lukrere på den stadig stigende
efterspørgsel indenfor de allerfineste luksusbiler.
Renault 5 er blevet kåret til Car of the
Year af den europæisk jury...
Kåringen fandt sted dagen efter Renaults
"nytårspressemøde", hvor vi havde anledning til at
se på den franske producents "tilstand" især på det
danske marked. Vi har samlet indholdet i en podcast:
Nytårssamtale
med Fabian Priwe, Produktchef hos Dacia i Danmark Januar 2025 - 9 min
I samtalen ses tilbage på 2024, hvor Dacia Sandero
blev den mest indregistrede personbilsmodel i Europa
og fremad mod 2025, hvor den nye forhandlerstruktur
skal medvirke til at styrke Dacia i Danmark. Samt et
lille kik på de nye Duster og Bigster modeller, der
lanceres i 2025.
Årets Bil i Danmark 2025: KIA EV3
KIA EV3 er Årets Bil i Danmark 2025. Og dermed
kompenserede det koreanske bilmærke, som i flere
årtier er blevet repræsenteret og importeret til
Danmark af Nellemann koncernen, for udfaldet i 2022,
hvor koncernens MG4 blev slået med blot et enkelt
point på ”målstregen” i kampen om den attraktive
hæderstitel. Men opgøret var denne gang også
meget tæt.
Sidst i november er MG klar med den seneste
generation af den populære EHS Plug-in Hybrid. Men
man har strøget ”E’et”, i hvert fald på vore
breddegrader, så den nye bil nu blot hedder ”HS”.
Forskellen er dog ”ens”: Der er tale om en
videreførelse af EHS, og der er fortsat tale om en
tidsrigtig plug-in hybrid.
eCarExpo 2024 i BellaCenteret i København har slået
portene op for elbiler i dagene 26.-27. oktober. Og
det hele startede med en branchedag, hvor det, der
blev drøftet var de aktuelt hurtige forandringer i
bilindustrien. Samme tema, som direktøren for
Mobility Danmark - det, der tidligere hed "Danske
Bilimportører" - holdt sig til ved åbningstalen.
De forstod at vække appetitten hos MG. Først i
München på IAA Mobility for et år siden, derpå dette
efterår, da den var på turné i Danmark. Uden at
køre. Og nu var tiden kommet til den første om end
ret korte køretur. Og sulten blev ikke stillet, for
den er god, MG’s fancy fuld elektriske statement.
Man har lyst til mere.
Der tales meget om told på kinesiske elbiler for
tiden, og hvordan det vil påvirke salget af bilerne
herhjemme. Og midt i det hele lancerer Nellemann
koncernen så en regulær selvopladende hybridbil,
som, fri for told men inklusiv den danske
registreringsafgift, udfordrer både de eksisterende
spillere i mini-klassen og for den sags skyld også
en række af elbilerne.
Det er ganske usædvanligt, men der var fuldstændig
enstemmighed, da juryen bag Van of the Year 2025
skulle vælges. Det sker samme år, hvor Renault også
scorer den internationale Car of the Year titel. At
det sker, er ikke så mærkeligt, for begge biler er
også blevet rosende omtalt her på Motorsiden.dk.
Med introduktionen af den helt nye Toyota Proace Max
har udviklingen af Toyota Professional-serien af
lette erhvervskøretøjer nået en vigtig milepæl. Men
Toyota professional er meget andet end den vifte af
erhvervsbiler, der i sagens natur er
omdrejningspunktet. På samme måde som konkurrenterne
i stadig stigende grad samler deres
erhvervsaktiviteter under en særlig kappe udvikler
Toyota også deres professionelle tilbud.
Da vi tilbage i marts måned sagde pænt farvel til
den lille tale-feature, Nomi, som var et af de
muntre møder med de tre modeller, vi dengang
prøvekørte, var det netop med en vis vemodighed.
Ikke alene pga. Nomi, men NIO var et par år
tidligere lanceret i Danmark med brask og bram.
Salget levede ikke op til forventningerne. Men nu er
man klar med en ny supermodel, NIO EL8, og så må vi
se, hvordan det går denne gang.
First World Test: Nissan Qashqai
Gennemgribende fornyelser bringer Qashqai i topform
Det er blot 18 måneder siden, at Nissan præsenterede
deres senest innovation af den fortsat 3. generation
af den populære Qashqai, som siden den oprindelige
introduktion for tre år siden er solgt i 350.000
eksemplarer i Europa. Og nu får den endnu en tand
opad med de allernyeste opdateringer. Drivlinen/erne
er uændrede, men nye versioner er kommet til, og
dermed er den klar til endnu nogle år på toppen af
salgslisterne.
First World Test: Ford E-Transit Custom
Elektrisk pletskud er et skridt på el-vejen
Markedet for elektriske varebiler i den såkaldte
1-tons klasse har været stigende, og mange
forventer, at efterspørgslen fortsat vil stige i de
kommende år. Derfor er det på høje tid, at Ford, der
er kendt for Transit modelprogrammet og har oplevet
stor succes i Europa med især den mellemstore
Custom-model, kommer ind i kampen. Det sker så
henover sommeren, hvor den helt nye E-Transit Custom
vil køre ud på de danske landeveje.
First World Test: Ford E-Transit Custom >>>
First World Test:
Toyota Yaris Cross Hybrid
Toyota skærper
succes'en
- facelift under
lakken
Når en bilmodel får en
ansigtsløftning, sker det ofte under lakken, og det
kan som regel også ses. Men med ægte ydmyghed, der
klæder verdens uden sammenligning største bilmærke,
kan forbedringerne af succesmodellen, Toyota Yaris
Cross, ikke rigtig ses udvendigt. Men det kan til
gengæld føles.
First World Test: Lexus UX 300h Rigtig
opdatering gør luksus crossover skarpere
Det er ikke den kompakte til mellemstore Urban Cross
Over, Lexus UX, der har domineret den succes, som
det Toyota ejede japanske luksus-brand har oplevet
siden re-introduktionen på det danske marked i 2019.
Men ud af de små 100 stykker, der har fået dansk
nummerplade på, er tre fjerdedele fuld-hybrid
udgaven, og det er en god basis for den nye,
opdaterede version, der her i maj kører ud på de
danske veje.
First World Test: Lexus UX 300h - læs mere >>>