I disse tider kan man vælge
at tro, at der alene er pris og geopolitik, der
afgør europæernes bilvalg. Men uden at have et
statistisk empiriske grundlag som den
”videnskabelige” basis for påstanden, er der meget
der tyder på, at vi europæere også sætter pris på
biler, der passer til det, vi skal bruge dem til, og
at de kører, som vi ønsker det. Vil man sælge biler
til os, kan man jo blot spørge os – og det er
japanerne hos Suzuki gode til, for de tror i hvert
fald på at det er sådan ”vi” er.
En usædvanlig
onboard-video bag rattet i en prototype version af
den helt nye fuldt elektriske Suzuki e Vitara, som
lanceres i Danmark i efteråret 2025. Testen
finder sted på det gigantiske Dudenhofen testanlæg
syd for Frankfurt am Main. Fuld HD.
First international
test: Suzuki e Vitara
Sådan gør den, hvis
man vil
Hovedformålet med den første
internationale test af den nye Suzuki e Vitara var
naturligvis at se og køre i bilen, men at gøre det
på et udfordrende testanlæg som det i Dudenhofen nær
Frankfurt am Main i Tyskland, giver et særligt
indblik. Men hvilke forventninger kunne man egentlig
have på forhånd?
Audi A5 er gennemgribende
fornyet, og i den prøvekørte version med en
fleksibel 2-liters TFSI benzinmotor understreger den
tyske producent af premium biler, at kunderne ikke
er ladt i stikken, når en elektrisk drivline ikke er
ideel for dem. Som bekendt er der ikke mange andre
lande end Danmark, hvor der satses så ensidigt og
målrettet på elektrificering. Den situation kan Audi
glimrende håndtere, for den nye undervogn dur til el
såvel som flydende brændstof.
Nissan Interstar og Renault
Master har opnået den ærefulde titel ”Årets Varebil
2025”. Kåringen fandt sted på Transportmessen i
Herning og grunden til, at ikke én men to biler fik
hæderstitlen, er den enkle, at de to er
”tvillinger”.
Elektrisk eyecatcher
- skabt for synest skyldDen skabte røre i samme
øjeblik, den iøjefaldende fuldt elektriske roadster
fra det i dag kinesisk ejede MG-brand så
projektørlyset første gang. Siden er MG Cyberster,
som den var døbt, blevet sat i serieproduktion, og
vi havde en kort køretur i den sidste efterår, da de
første køreklare biler satte hjulene på dansk
asfalt. Nu har vi så brugt mere tid på den – det er
oplevelsen ikke blevet mindre fancy af.
Er man ude efter en fuldt
elektrisk familiebil, prissat til danske landeveje
og med nedsat risiko for at bankkontoen bliver
rippet, er Renault leveringsdygtigt. Bilen er den
mellemstore familiebil, Renault Scénic E-Tech
Electric, udstyret med et pænt stort 87 kWh batteri
og pakket ind i et iøjefaldende design, som kun
franskmænd kan gøre det.
Midt i en uforudsigelig og urolig tid har KIA fortsat vokseværk, og nu er man
ved at være klar med en helt ny fuldt elektrisk KIA EV4 – endda både som sedan
og hatchback og så i det attraktive såkaldte ”C-segment”, hvor man hidtil har
haft Niro-modellen som den elektrisk mulighed.
Det er synd at sige, at
udfaldet af sæsonens 5. afdeling af Formel E VM
fulgte de gængse normer. Men det gør Formel E
sjældent. Forståelsen af Formel E er så meget
forskellig fra konventionelle racerløb, at man skal
være dybt under overfladen for at forstå, hvad der
egentlig skete, da de 22 deltagere gav sig i kast
med Formel E-racerbanen på Homestead Miami Speedway
komplekset.
Egentlig skulle vi allerede
have kørt den nye fuldt elektriske Renault 5 på
sydfranske landevej tilbage i oktober. Men da var
der andre ting på programmet – hvilket ikke betyder,
at der var set mindre frem til det endelige møde på
landevejen med den nutidige fortolkning af den
ikoniske bilmodel. Heldigvis havde vi allerede
præsenteret den ved en eksklusiv verdenspremiere
helt tilbage i februar 2024.