Hovedformålet med den første
internationale test af den nye Suzuki e Vitara var
naturligvis at se og køre i bilen, men at gøre det
på et udfordrende testanlæg som det i Dudenhofen nær
Frankfurt am Main i Tyskland, giver et særligt
indblik. Men hvilke forventninger kunne man egentlig
have på forhånd?
Suzuki e Vitara er udviklet
af Suzuki i et samarbejde især om den elektriske
drivline, som Toyota står for. Så vi var ikke i
tvivl om at virkede. Men for at forstå dens
køre-udfordringer lige lidt flere ord om e Vitara
konstruktionen. Den er nemlig på mange måder ret
avanceret.
Vægt på køreegenskaberne
På den ene side har den en
kompakt størrelse, og Suzuki har til fulde udnyttet
pladsen mellem baghjulene til såvel en elmotor i den
firehjulstrukne version som en multilink
baghjulsophængning. Desuden har den en frihøjde på
18 cm. Den har en forholdsvis lang akselafstand på
270 cm og er med sine 1,80 meter lidt bredere end
mange kompaktbiler.
Den er 1,64 meter høj, men
batterierne er som i alle elbiler placeret lavt. Det
eliminerer dog ikke det forhold, at der skal mere
kraft til at ”vride” den større tyngde ind i en
kurve end i tilsvarende biler med konventionel
teknik.
E Vitara vejer imidlertid
blot 1700 kg i den letteste version og op til 1900
kg i den tungeste udgave med stort batteri og
firehjulstræk. Det er dog nogle hundrede kg mindre
end andre typiske elbiler, der let vejer mellem 2 og
2,5 tons.
Lige ud ad landevejen
Vi prøvede flere
konstellationer på testanlægget. Bl.a. kørte vi både
med FWD og AWD på den lange lige strækning, hvor
hastigheden dog ikke kom højere op end moderat
motorvejsfart. Det klarede begge versioner udmærket,
men ved hurtige vognbaneskift føltes AWD udgaven
mere sporsikker og præcis end FWD udgaven – som dog
på ingen måde var upræcis.
Ved hurtig ”snoet” kørsel
gjorde det samme sig gældende, men hér var
vægtforskellen mere udpræget, selvom baghjulstrækket
på op til 65 hestekræfter gjorde sit bedste for at
kompensere for mervægten. Men helhedsindtrykket var
helt på niveau med, hvad man kan forvente af en bil
i denne størrelse.
Til den spændstige side
Affjedringen kom især på
prøve, når underlaget var ujævnt. Affjedringen er
som udgangspunkt lidt til den spændstige side, hvad
der ikke er unormalt for tungere elbiler, men især
ved kurvekørsel på meget ujævn overflade bemærkede
man, at vejgrebet ikke truede med at spænde ben for
kørslen.
Med firehjulstræk slap
hjulene momentant i sekund-brøkdele, når
ujævnhederne var for skarpe, hvad der givet vis
skyldes lavprofildækkene. Heldigvis ændrede bilen
ikke styrekarakteristika derved, men man fornemmede
en smule løshed i styringen – uden at man på noget
tidspunkt kom ud i en risikozone.
En tur i badekarret
Kørslen i vandbadet gav ingen
oversvømmelse i kabinen af gode grunde: Med 30 cm
dybde, bilens frihøjde på 18 cm og tykkelsen
på batteriet er kabinen netop omkring 30 cm over
kørebanen. Men udover, at e Vitara heller ikke er en
regulær off-roader, handlede det ligeså meget om at
fornemme samspillet mellem den 174 hk stærke
frontmotor og de 65 hestekræfter, som den bageste
motor kan levere.


Det skal tilføjes, at bunden
i ”badekarret” var ret ujævn, så sandt at sige var
det grænsende til det umulige, at fornemme en
ustabilitet. Bilen kørte snorlige og havde greb i
underlaget i samme øjeblik speederen blev trådt helt
i bund. Det var helt OK.
Kørslen på den snørklede
asfalt var ikke fair overfor bilen, for den er ingen
racerbil. På den anden side havde man dér gavn af
den lidt spændstige affjedring, men med
firehjulstræk var fremdriften klart at foretrække.
Hvilket også underbygger det forhold, at AWD er en
sikkerhedsfaktor, også når der køres på tør, plan
asfalt og man kommer ud på grænsen af bilens
vejgreb, Det kan på det bestemteste anbefales.
Godt input begge veje
Summa summarum: japanerne fik
med garanti et godt input med hjem, men hvad
køreegenskaberne angår, er man allerede nu meget tæt
på det, vi normalt i Europa foretrækker til kørsel
på vores meget forskellige veje og under meget
vekslende vejrforhold. Så der er ikke det store
behov for at ændre på, hvad man allerede har.
I forhold til en fremtid som
konkurrencedygtig elbil i Danmark står den nye e
Vitara ret godt. Den er temmelig vellykket, både
hvad basiskonstruktion, design, drivline og
hjulophæng angår. Hvis prisen så også passer, bør
Suzuki få succes med bilen i Europa, herunder i
særdeleshed i Danmark.
Den er tilstrækkelig
komfortabel til at matche andre elbiler, også mange
der er større, og tilstrækkelig godt affjedret til
under skiftende kørselsforhold at tilgodese en høj
grad af kørekomfort såvel som sikre
køreegenskaber/vejegenskaber, der ikke snyder, når
de sættes på prøve.
Det var vel, hvad vi håbede på inden testen, og
forventningerne blev i det store hele opfyldt…
Link til importøren |