Midt i en uforudsigelig og urolig tid har KIA fortsat vokseværk, og nu er man
ved at være klar med en helt ny fuldt elektrisk KIA EV4 – endda både som sedan
og hatchback og så i det attraktive såkaldte ”C-segment”, hvor man hidtil har
haft Niro-modellen som den elektrisk mulighed.
KIA Niro var imidlertid også skabt som plug-in hybrid, hvorimod EV4 alene
eksisterer som elektrisk bil (deraf EV-navnet…). EV4 lanceres herhjemme sidst i
årets 3. kvartal, men den er for tiden på præsentationstur til udvalgte
KIA-forhandlere rundt om i landet i begge karrosserivarianter. Det gør det
muligt direkte at opleve lighederne såvel som den markante forskel: Hatchback’en
er med sine 4,43 meters længde den praktiske parkerings-optimale version, mens
sedan’en, der er 30 cm længere er den smarte, sporty udgave.
To batteristørrelser EV4 bygges på KIAs dedikerede 400V E-GMP-platform og kan fås med enten et 58,3
kWh ”standard range”- eller et 81,4 kWh ”long range”-batteri. Begge varianter
har en 204 hestes motor, der trækker på forhjulene, og kan accelerere fra 0-100
km/t på hhv. 7,4 og 7,7 sekunder. Topfarten er 170 km/t.
Aerodynamisk har man valgt, at benytte en fuldt tildækket undervogn. Det giver
en luftmodstandskoefficient, Cd, på blot 0,23 for sedan-versionen. Det giver en
WLTP-rækkevidde for EV4 sedan på op til 430 km (standard) og 630 km (long
range). For hatchback-udgaven er rækkevidden med long range batteriet op til 590
km.
Alsidig strømløsning Bilens batterier kan DC oplades fra 10-80 procent på 31 minutter, og er udrustet
med en 11 kW onboard-lader med både enkelt- og trefaset understøttelse.
Vehicle-to-Load (V2L) og forberedelse til Vehicle-to-Grid (V2G) er en positiv
egenskab, som alt for mange af kollegerne ikke kan tilbyde. Derigennem kan EV4
både benyttes som strøm-lager til brug i eksempelvis husholdningen og genoplades
når elektricitetsprisen er lav, og også bruges til at holde liv i fx elektriske
løbehjul.
EV4
basiskonstruktionen tegner godt, også set i lyset af at Niro modellen er en af
de absolut bedst kørende elbiler, vi til dato har prøvekørt. Eksempelvis er
multilink baghjulsophæng standard og inkluderer også markedets første anvendelse
af tredje generations frekvensfølsomme ventiler (SFD3). En ny hydro
G-affjedringsbøsning reducerer støj og vibrationer og forbedrer kørekomforten.
Kabinedesignet Kabinen har et fancy 30” skærmpanel, OTA-opdateringer, og en usædvanlig Vehicle
Smart TV-løsning med adgang til streamingtjenester og underholdning. ”Theatre
Mode” og ”Rest Mode” understøtter både underholdning og afslapning undervejs.
EV4 er også udstyret med avancerede ADAS-funktioner som Highway Driving Assist
2, Lane Following Assist 2, og Remote Parking Assist Entry.
Rummeligheden i kabinen og bagagerummet er intet mindre end fremragende –
glimrende bagsædeplads og 490 liter bagagekapacitet i sedan’en samt 435 liter i
hatchback’en. EV4 sedan produceres i øvrigt i Sydkorea, mens hatchback-modellen
fremstilles i Slovakiet.

 |
|
|
|