- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Danmarkspremiere: KIA EV4

KIA udbygger viften af elektriske biler


Af Søren Clauding – april 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Midt i en uforudsigelig og urolig tid har KIA fortsat vokseværk, og nu er man ved at være klar med en helt ny fuldt elektrisk KIA EV4 – endda både som sedan og hatchback og så i det attraktive såkaldte ”C-segment”, hvor man hidtil har haft Niro-modellen som den elektrisk mulighed.

KIA Niro var imidlertid også skabt som plug-in hybrid, hvorimod EV4 alene eksisterer som elektrisk bil (deraf EV-navnet…). EV4 lanceres herhjemme sidst i årets 3. kvartal, men den er for tiden på præsentationstur til udvalgte KIA-forhandlere rundt om i landet i begge karrosserivarianter. Det gør det muligt direkte at opleve lighederne såvel som den markante forskel: Hatchback’en er med sine 4,43 meters længde den praktiske parkerings-optimale version, mens sedan’en, der er 30 cm længere er den smarte, sporty udgave.

To batteristørrelser
EV4 bygges på KIAs dedikerede 400V E-GMP-platform og kan fås med enten et 58,3 kWh ”standard range”- eller et 81,4 kWh ”long range”-batteri. Begge varianter har en 204 hestes motor, der trækker på forhjulene, og kan accelerere fra 0-100 km/t på hhv. 7,4 og 7,7 sekunder. Topfarten er 170 km/t.

Aerodynamisk har man valgt, at benytte en fuldt tildækket undervogn. Det giver en luftmodstandskoefficient, Cd, på blot 0,23 for sedan-versionen. Det giver en WLTP-rækkevidde for EV4 sedan på op til 430 km (standard) og 630 km (long range). For hatchback-udgaven er rækkevidden med long range batteriet op til 590 km.

Alsidig strømløsning
Bilens batterier kan DC oplades fra 10-80 procent på 31 minutter, og er udrustet med en 11 kW onboard-lader med både enkelt- og trefaset understøttelse. Vehicle-to-Load (V2L) og forberedelse til Vehicle-to-Grid (V2G) er en positiv egenskab, som alt for mange af kollegerne ikke kan tilbyde. Derigennem kan EV4 både benyttes som strøm-lager til brug i eksempelvis husholdningen og genoplades når elektricitetsprisen er lav, og også bruges til at holde liv i fx elektriske løbehjul.

EV4 basiskonstruktionen tegner godt, også set i lyset af at Niro modellen er en af de absolut bedst kørende elbiler, vi til dato har prøvekørt. Eksempelvis er multilink baghjulsophæng standard og inkluderer også markedets første anvendelse af tredje generations frekvensfølsomme ventiler (SFD3). En ny hydro G-affjedringsbøsning reducerer støj og vibrationer og forbedrer kørekomforten.

Kabinedesignet
Kabinen har et fancy 30” skærmpanel, OTA-opdateringer, og en usædvanlig Vehicle Smart TV-løsning med adgang til streamingtjenester og underholdning. ”Theatre Mode” og ”Rest Mode” understøtter både underholdning og afslapning undervejs. EV4 er også udstyret med avancerede ADAS-funktioner som Highway Driving Assist 2, Lane Following Assist 2, og Remote Parking Assist Entry.

Rummeligheden i kabinen og bagagerummet er intet mindre end fremragende – glimrende bagsædeplads og 490 liter bagagekapacitet i sedan’en samt 435 liter i hatchback’en. EV4 sedan produceres i øvrigt i Sydkorea, mens hatchback-modellen fremstilles i Slovakiet.


KIA prøvekørsler - find dem hér >>>










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt