- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Renault Scénic E-Tech Electric Techno

Familie scoop – prissat til danske landeveje


Af Søren Clauding – April 2025


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er man ude efter en fuldt elektrisk familiebil, prissat til danske landeveje og med nedsat risiko for at bankkontoen bliver rippet, er Renault leveringsdygtigt. Bilen er den mellemstore familiebil, Renault Scénic E-Tech Electric, udstyret med et pænt stort 87 kWh batteri og pakket ind i et iøjefaldende design, som kun franskmænd kan gøre det.

 

Det samme kan siges om bilens lydbillede, som er ”designet” af den verdensberømte – franske – grundlægger af elektronisk musik, Jean Michel Jarre, en herre, undertegnede i øvrigt fik en snak med, da Scénic havde verdenspremiere i München i efteråret 2023 (Hør samtalen som mini-podcast hér >>>). Dens samlede funktion, parret med designet og tidsrigtigheden var siden årsagen til, at den scorede hæderstitlen ”Car of the Year 2024”.

 

Stribevis af Internationale anerkendelser

Den titel var den første af en stribe af journalistiske anerkendelser. Renault 5 er for nylig blevet kåret til Car of the Year 2025, og Master-modellen er blevet såvel Van of the Year 2025 som Årets Varebil 2025. Der går strygende for den franske bilproducent.

 

I Danmark har bilerne også godt fat i kunderne, hvilket ikke mindst skyldes en perfekt pris-styring. Da vi i Spanien for et års tid siden for første gang kørte den nye Scénic i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, var den prissat til 310.000 kroner (læs testen fra dengang, for den er fortsat gyldig, hér >>>) for den billigste version. Den er siden reduceret med 40.000 kroner.

 

Billig Techno

Det samme gælder den nu på dansk asfalt prøvekørte Techno udgave, som koster 315.000 kroner. Den pris er skarp, og vil antagelig vedblive med at være det et stykke tid endnu, fordi man får så utrolig en komplet elbil for pengene.

 

På den danske asfalt oplevede man affjedringen mere komfortabel end på den sydspanske. Og som familiebil, der skal køre på tværs af Danmark, er den ideel. Rækkevidden er iht. WLTP 625 kilometer. Det tal passer måske ved danske sommertemperaturer, men i det kølige danske forårsvejr er godt 400 kilometer mere realistisk. Med til trods alt at skabe rækkevidde-ro på køreturen fra Gedser til Skagen er en glimrende app, der, når destinationen er tastet ind, foreslår ladepunkter undervejs på turen, så man sparer mest mulig tid.


Den avancerede elektrisk exidede motor yder op til 220 hestekræfter.

 

19" hjulene er forbavsende komfortable.


22 kW AC-opladning

Man sparer ikke nødvendigvis flest mulige penge, for lynladning er typisk noget dyrere end når man har tid til en 11 kWh opladning. Men visse steder kan man også AC-oplade med 22 kWh, hvilket bilen kan, og det er en god mellemløsning, også hvis ladestanderne fx på de store højtids-kørselsdage trækker kø.

 

Med 19” hjul og 205 mm brede 55 procent lavprofildæk opnår man et udmærket vejgreb gennem kurverne. Men selvom man kan accelerere til 100 km/t på 7,9 sekunder, bliver Scénic’en ikke forvandlet til en racerbil – den slags ligger hos Renault i hænderne på Alpine. Det understreger det familie-touch, som følger med i Scénic’en. Den er lækkert indrettet og hvis man føler for det, kan man jo for blot 11.000 kroner oven i prisen bestille et panorama-glastag.

 

Smart panorama glastag

Et sådan var testbilen udrustet med, og det har den fordel, at det, takket være en særlig teknik, kan være enten helt transparant eller trinvist være dækket af en mælkehvid uigennemsigtig krystalflade, som reducerer lysets indtrængen, uden helt et ”slukke for det”.



Man savner mulighederne for, at kunne trække strøm ud af batteriet – det der kaldes V2L, V2H og V2G (Vehicle to Load, Vehicle til Home og Vehicle to Grid). Men varmepumpe har bilen, og den kan bl.a. benyttes til at forvarme kabinen eller køle den, hvis den danske sommer har taget overhånd. Klimaanlægget er 2-zonet, og der er mulighed for varme i rat såvel som forsæder.

 

I kabinen finder man også 3 ISOFIX beslag, og adgangen til bagagerummet sker let, fordi bagklappen er elektrisk. Desuden er sidespejlene elektrisk foldbare og den nøglefri betjening sikrer også, at dørene låses automatisk, hvis man med nøglen bevæger sig væk fra bilen.




Ladekablet behøver ikke ligge i bagagerummet - det kan også ligge under bagagerumsbunden


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Som skabt til den elektriske familie >>>

Fra Gedser til Skagen i elbil - med hele familien >>>

Ny Renault Scenic er de moderne detaljers bil >>>

Avanceret elektronik og god praktik >>>


Jean-Michel Jarre interview >>>

Mini-podcast: Snak om Renault Scénic og biler med verdensstjernen Jean-Michel Jarre

Den verdenskendte franske musiker og pioneer indenfor den elektroniske musik, Jean-Michel Jarre gav et eksklusivt solo-interview til Motorsiden.dk's redaktør på Renault standen på IAA Mobility i München. Han har skabt det lydbillede, der omgiver den nye Renault Scenic E-Tech electric.





Model:

Renault Scénic E-Tech Electric Techno

Listepris:

Kr. 314.990

Motor og transmission:

Elektrisk exided 8 polet synkron elmotor. 220 hk (160 kW), 300 Nm. Lithium-ion batteri, 87 kWh. AC-opladning: 22 kW. DC opladning: 150 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/ energiforbrug/ Rækkevidde

 (WLTP):

7,9 sek./ 170 km/t/ 168 Wh/km/ 625 km.

Længde:

4,47 meter

Bagagerum: 545-1670 liter

Egenvægt:

1842 kg

Værd at bemærke:

205/55-19 aluhjul. Fuldt adaptivt LED forlys. Adaptiv fartpilot. Ratvarme. Sædevarme på forsæde. Bakkamera og p-sensorer for og bag. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening med automatisk låsning. Varmepumpe. El-bagklap. 12" skærm. Google Maps. Tagbøjler. 2 års garanti med mulighed for tilkøb af forlængelse op til 7 år.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt