Er man ude efter en fuldt
elektrisk familiebil, prissat til danske landeveje
og med nedsat risiko for at bankkontoen bliver
rippet, er Renault leveringsdygtigt. Bilen er den
mellemstore familiebil, Renault Scénic E-Tech
Electric, udstyret med et pænt stort 87 kWh batteri
og pakket ind i et iøjefaldende design, som kun
franskmænd kan gøre det.
Det samme kan siges om
bilens lydbillede, som er ”designet” af den
verdensberømte – franske – grundlægger af
elektronisk musik, Jean Michel Jarre, en herre,
undertegnede i øvrigt fik en snak med, da Scénic
havde verdenspremiere i München i efteråret 2023 (Hør
samtalen som mini-podcast hér >>>). Dens samlede
funktion, parret med designet og tidsrigtigheden var
siden årsagen til, at den scorede hæderstitlen ”Car
of the Year 2024”.
Stribevis af
Internationale anerkendelser
Den titel var den første af
en stribe af journalistiske anerkendelser. Renault 5
er for nylig blevet kåret til Car of the Year 2025,
og Master-modellen er blevet såvel Van of the Year
2025 som Årets Varebil 2025. Der går strygende for
den franske bilproducent.
I Danmark har bilerne også
godt fat i kunderne, hvilket ikke mindst skyldes en
perfekt pris-styring. Da vi i Spanien for et års tid
siden for første gang kørte den nye Scénic i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, var den prissat til 310.000 kroner (læs
testen fra dengang, for den er fortsat gyldig, hér
>>>) for den billigste version. Den er siden
reduceret med 40.000 kroner.
Billig Techno
Det samme gælder den nu på
dansk asfalt prøvekørte Techno udgave, som koster
315.000 kroner. Den pris er skarp, og vil antagelig
vedblive med at være det et stykke tid endnu, fordi
man får så utrolig en komplet elbil for pengene.
På den danske asfalt
oplevede man affjedringen mere komfortabel end på
den sydspanske. Og som familiebil, der skal køre på
tværs af Danmark, er den ideel. Rækkevidden er iht.
WLTP 625 kilometer. Det tal passer måske ved danske
sommertemperaturer, men i det kølige danske
forårsvejr er godt 400 kilometer mere realistisk.
Med til trods alt at skabe rækkevidde-ro på
køreturen fra Gedser til Skagen er en glimrende app,
der, når destinationen er tastet ind, foreslår
ladepunkter undervejs på turen, så man sparer mest
mulig tid.

Den avancerede elektrisk
exidede motor yder op til 220 hestekræfter.

19" hjulene er forbavsende
komfortable.
22 kW AC-opladning
Man sparer ikke nødvendigvis
flest mulige penge, for lynladning er typisk noget
dyrere end når man har tid til en 11 kWh opladning.
Men visse steder kan man også AC-oplade med 22 kWh,
hvilket bilen kan, og det er en god mellemløsning,
også hvis ladestanderne fx på de store
højtids-kørselsdage trækker kø.
Med 19” hjul og 205 mm brede
55 procent lavprofildæk opnår man et udmærket
vejgreb gennem kurverne. Men selvom man kan
accelerere til 100 km/t på 7,9 sekunder, bliver
Scénic’en ikke forvandlet til en racerbil – den
slags ligger hos Renault i hænderne på Alpine. Det
understreger det familie-touch, som følger med i
Scénic’en. Den er lækkert indrettet og hvis man
føler for det, kan man jo for blot 11.000 kroner
oven i prisen bestille et panorama-glastag.
Smart panorama glastag
Et sådan var testbilen
udrustet med, og det har den fordel, at det, takket
være en særlig teknik, kan være enten helt
transparant eller trinvist være dækket af en
mælkehvid uigennemsigtig krystalflade, som reducerer
lysets indtrængen, uden helt et ”slukke for det”.

Man savner mulighederne for,
at kunne trække strøm ud af batteriet – det der
kaldes V2L, V2H og V2G (Vehicle to Load, Vehicle til
Home og Vehicle to Grid). Men varmepumpe har bilen,
og den kan bl.a. benyttes til at forvarme kabinen
eller køle den, hvis den danske sommer har taget
overhånd. Klimaanlægget er 2-zonet, og der er
mulighed for varme i rat såvel som forsæder.
I kabinen finder man også 3
ISOFIX beslag, og adgangen til bagagerummet sker
let, fordi bagklappen er elektrisk. Desuden er
sidespejlene elektrisk foldbare og den nøglefri
betjening sikrer også, at dørene låses automatisk,
hvis man med nøglen bevæger sig væk fra bilen.


Ladekablet behøver ikke ligge i bagagerummet - det
kan også ligge under bagagerumsbunden

 |