Egentlig skulle vi allerede
have kørt den nye fuldt elektriske Renault 5 på
sydfranske landevej tilbage i oktober. Men da var
der andre ting på programmet – hvilket ikke betyder,
at der var set mindre frem til det endelige møde på
landevejen med den nutidige fortolkning af den
ikoniske bilmodel. Heldigvis havde vi allerede
præsenteret den ved en eksklusiv verdenspremiere
helt tilbage i februar 2024.
Præsentationen derfra findes
der links til ude til højre, og de er ikke
uvæsentlige. Hér står alt det grundliggende
udførligt beskrevet, så læs det gerne i forbindelse
med denne artikel. For i disse linjer er der fokus
på det helt essentielle: Hvordan kører den så, og
oven i købet på danske landeveje?
Kører som den ser ud
Det er måske lidt søgt at
sige, at den kører ligeså godt som den ser ud. Det
kræver ikke mindst, at man synes, den ser godt ud.
Men selv under den forholdsvis korte køretur bag
rattet i den nye bil, og så på danske nummerplader,
fik den flere anerkendende ord og mange flere
anerkendende blikke. Så mange synes at være enig med
undertegnede. Den ser ret god ud. Basta.

Det gælder den udvendige
oplevelse og også det indvendige design. Den blot
3,92 meter lange bil har et flot interiør oppe
fortil, og bagtil har man så bygget plads ind til
fem personer plus et i klassen næsten gigantisk
bagagerum på 326 liter, der kan øges til 1,1
kubikmeter. Og ses det så i lyset af en normalt
pladskrævende avanceret multilink
baghjulsaffjedring, er det let at tro på, at
miraklernes tid ikke endnu er forbi.
Den største motor
Bilen må oven i købet trække
en anhænger på 500 kg, og det uanset om den er
udstyret med den mindre 120-hestes elmotor eller den
større på 150 hk. Hvilket jo hænger sammen med at
motoreffekten ikke alene går til en lidt hurtigere
acceleration, men også til at transportere det 60 kg
tungere batteri.

Batterierne, uanset det er det
større eller det mindre, er i fysisk forstand lige
store, men det er dog alene den ”større” version,
der blev testet i denne omgang. Et forsigtigt gæt er
dog, at forskellen ikke er særlig stor.
Agil og sjov
Affjedringen er nemlig intet
mindre end fremragende. Hjulpet af en basisvægt på
blot 1469 kg køreklar, er det næsten som at køre en
lettere, konventionel kompaktbil. Den er agil og
sjov at køre, men fremfor alt er den sportslig
komfortabel, uforklarlig lydløs og yderst stabil.
Selv ved hurtig kurvekørsel føler man en god
berøring med underlaget, og den ændrer ikke
kørekarakteristika, næsten lige meget hvor tosset,
man forsøger at køre den. Det gør Renault 5 til en
meget tryg bil at køre i.
Vi vender tilbage på et
senere tidspunkt med en mere indgående test af den
nye Renault 5 E-Tech Electric, men det bliver uden
forventninger til, at det vil ændre særlig meget på
førstehånds-oplevelsen. Allerede nu kunne vi
konstatere, at køreoplevelsen var godt underbygget
af en fornuftig kombination af funktioner, betjent
via knapper og tangenter samt dem, der fordrer at
man dykker ned i skærm-menuerne på den 10,1” store
berøringsskærm i midterkonsollen.

Billig - og meget bil for
pengene
Prismæssigt er den placeret,
så elbils-købere for alvor vil fornemme, at de får
noget for deres penge. For en indstigningspris, dvs.
prisen for den billigste version, på 185.000 kroner
gør den formentlig ret interessant for rigtig mange
danskere. Den prøvekørte Iconic udgave er prissat
til 230.000 kroner, og siden er det meget beskedent,
hvad man kan komme til at betale mere, for
ekstraudstyrslisten er beskeden. Lak og lyd er
det, der falder mest i øjnene.

|