- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First Test: Renault 5 E-Tech Electric

Så god som den ser ud


Af Søren Clauding – april 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig skulle vi allerede have kørt den nye fuldt elektriske Renault 5 på sydfranske landevej tilbage i oktober. Men da var der andre ting på programmet – hvilket ikke betyder, at der var set mindre frem til det endelige møde på landevejen med den nutidige fortolkning af den ikoniske bilmodel. Heldigvis havde vi allerede præsenteret den ved en eksklusiv verdenspremiere helt tilbage i februar 2024.

 

Præsentationen derfra findes der links til ude til højre, og de er ikke uvæsentlige. Hér står alt det grundliggende udførligt beskrevet, så læs det gerne i forbindelse med denne artikel. For i disse linjer er der fokus på det helt essentielle: Hvordan kører den så, og oven i købet på danske landeveje?

 

Kører som den ser ud

Det er måske lidt søgt at sige, at den kører ligeså godt som den ser ud. Det kræver ikke mindst, at man synes, den ser godt ud. Men selv under den forholdsvis korte køretur bag rattet i den nye bil, og så på danske nummerplader, fik den flere anerkendende ord og mange flere anerkendende blikke. Så mange synes at være enig med undertegnede. Den ser ret god ud. Basta.



Det gælder den udvendige oplevelse og også det indvendige design. Den blot 3,92 meter lange bil har et flot interiør oppe fortil, og bagtil har man så bygget plads ind til fem personer plus et i klassen næsten gigantisk bagagerum på 326 liter, der kan øges til 1,1 kubikmeter. Og ses det så i lyset af en normalt pladskrævende avanceret multilink baghjulsaffjedring, er det let at tro på, at miraklernes tid ikke endnu er forbi.

 

Den største motor

Bilen må oven i købet trække en anhænger på 500 kg, og det uanset om den er udstyret med den mindre 120-hestes elmotor eller den større på 150 hk. Hvilket jo hænger sammen med at motoreffekten ikke alene går til en lidt hurtigere acceleration, men også til at transportere det 60 kg tungere batteri.



Batterierne, uanset det er det større eller det mindre, er i fysisk forstand lige store, men det er dog alene den ”større” version, der blev testet i denne omgang. Et forsigtigt gæt er dog, at forskellen ikke er særlig stor.

 

Agil og sjov

Affjedringen er nemlig intet mindre end fremragende. Hjulpet af en basisvægt på blot 1469 kg køreklar, er det næsten som at køre en lettere, konventionel kompaktbil. Den er agil og sjov at køre, men fremfor alt er den sportslig komfortabel, uforklarlig lydløs og yderst stabil. Selv ved hurtig kurvekørsel føler man en god berøring med underlaget, og den ændrer ikke kørekarakteristika, næsten lige meget hvor tosset, man forsøger at køre den. Det gør Renault 5 til en meget tryg bil at køre i.

 

Vi vender tilbage på et senere tidspunkt med en mere indgående test af den nye Renault 5 E-Tech Electric, men det bliver uden forventninger til, at det vil ændre særlig meget på førstehånds-oplevelsen. Allerede nu kunne vi konstatere, at køreoplevelsen var godt underbygget af en fornuftig kombination af funktioner, betjent via knapper og tangenter samt dem, der fordrer at man dykker ned i skærm-menuerne på den 10,1” store berøringsskærm i midterkonsollen.



Billig - og meget bil for pengene

Prismæssigt er den placeret, så elbils-købere for alvor vil fornemme, at de får noget for deres penge. For en indstigningspris, dvs. prisen for den billigste version, på 185.000 kroner gør den formentlig ret interessant for rigtig mange danskere. Den prøvekørte Iconic udgave er prissat til 230.000 kroner, og siden er det meget beskedent, hvad man kan komme til at betale mere, for ekstraudstyrslisten er beskeden. Lak og lyd er det, der falder mest i øjnene.


Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny Renault 5 er teknik på højere niveau >>>

Renault 5 comeback i den moderne verden >>>



Hurtige fakta om den prøvekørte

Renault 5 E-Tech Electric


Listepris: kr.229.990

Motor: Electric exited synkronmotor, 150 hk.

Batteri: litium-ion, 400 Volt, 52 kWh.

Rækkevidde (WLTP): 410 km.

AC-opladning: 11 kW.

DC-opladning: 100 kW.

0-100 Km/t: 8,0 sekunder.

Topfart: 150 km/t.

Længde: 3,92 meter.

Bredde: 1,77 meter (uden spejle).

Højde: 1,50 meter.

Bagagerum: 326-1106 liter.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt