Audi A5 er gennemgribende
fornyet, og i den prøvekørte version med en
fleksibel 2-liters TFSI benzinmotor understreger den
tyske producent af premium biler, at kunderne ikke
er ladt i stikken, når en elektrisk drivline ikke er
ideel for dem. Som bekendt er der ikke mange andre
lande end Danmark, hvor der satses så ensidigt og
målrettet på elektrificering. Den situation kan Audi
glimrende håndtere, for den nye undervogn dur til el
såvel som flydende brændstof.
Sådan da, for den såkaldte
PPC platform ændrer navn til PPE, når den skal danne
udgangspunktet for en elektrisk A5. “C” står i al
sin enkelthed for “combustion” (og PP betyder
Premium Platform). Det kan lade sig gøre, fordi
den/de nye platform/e har vægten lagt på software.
Gennemgribende overhaling
Det betyder ikke, at designet
ikke har fået en overhaling. Det har det, og det
oplever man måske især i kabinen, hvor ny
instrumentgruppe og et eksklusivt elegant, grænsende
til organisk skærmdesign løfter oplevelsen bag
rattet. Der er tale om den seneste digitale
softwareløsning, som både er intuitiv og let
tilgængelig. Og heldigvis er ikke alle funktioner
gemt inde bag den digitale berøringsskærm.
Skal der sættes en finger på
noget, går det hen og bliver en praktisk detalje: I
passagerafsnittet i den prøvekørte bil har man lige
foran sig som en del af instrumentbordet en bred,
lettere kurvet sort pianolak-flade, som er perfekt
til at fange en lavtstående sols intensive stråler
og blænde føreren. Det sker naturligvis alene, når
solen er på bilens højre side, men det skete
bemærkelsesværdigt ofte i testperioden, Det er i
sagens natur ikke hensigtsmæssigt og det kunne der
være dæmmet op for.
Interiøret er elegant, som
man forventer det i en Audi, og det understøtter
køreoplevelsen, som netop kombinerer den elegante
berøring af kørebanen med høj komfort og en
afbalanceret sportslighed. Affjedringen er
komfortabel, men også lettere spændstig, hvilket
harmonerede med, at bilen var en S-Line version med
S sportsundervogn. Den er egentlig ikke sportslig,
men tilstrækkelig bestemt og direkte til, at hurtige
kurver klares med samme sporsikkerhed som de lige
stræk. Derved bliver en Audi A5 en ideel rejsebil,
også til de længere ture.
Aerodynamisk og
retningsstabil
Vejret arbejdede med i al den
tid, vi havde bilen til rådighed. Strålende sol det
meste af tiden - men ikke megen mulighed for at
afprøve sidevindsfølsomhed. Der er ingen grund til
at sætte spørgsmålstegn ved den del af kørslen, for
dels er bilen, måske især i Avant-versionen, ret
aerodynamisk designet. Og så holder Audi fast i
forhjulstrækket, hvilket giver god mening i en
elektrificeringstid, hvor forhjulstræk hos mange
producenter er på vej ud.
Forhjulstræk har i årtier
været anset for at være den sikreste løsning, når
det gælder stabilitet og kørevenlighed i kritiske
situationer. Det harmonerer også godt med den ro, vi
oplevede under prøvekørslen.
Stilfærdig
Ro under kørslen er en særlig
del af komfortoplevelsen, og den har Audi arbejdet
målrettet på at optimere gennem brug af akustisk
glas i forruden. Det havde man, som ekstraudstyr
godt nok (til en beskeden merpris på 4000 kroner), i
testbilen suppleret med akustisk glas også i
forreste sideruder – vel vidende, at støj genereres
mange andre steder end alene i forrudens møde med
luften. Resultatet er ikke desto mindre en
forbilledlig stilhed i kabinen, hvor den stærkeste
støj kan henføres til dækkene.
2-liters TFSI-motoren er ikke
ukendt i VAG, og den er fortsat et godt og stabilt
kraftværk, der leverer op til 204 hestekræfter, men
gør det over et omdrejningsinterval fra 4300 til
6000 omdr./min. Suppleret med et drejningsmoment,
der topper på 340 Nm mellem 2000 og 4000 omdr./min.,
har man opnået en ekstraordinær stor smidighed, som
gør det lettere for 7-trins S-tronic
dobbeltkoblingsgearkassen at udføre sit job.

Kun i start øjeblikket skal
man være moderat med højre-foden, hvis den
komfortable opstart skal være på niveau med resten
af køreoplevelsen. Det vænner man sig hurtigt til.
Rummelig – sådan da
Den nye Audi A5 er 4,83 meter
lang, hvilket er små 9 cm kortere end søstermodellen
fra Volkswagen, Passat Variant. Det giver sig
synligt udslag i Audi’ens mere sportslige
fremtoning, men naturligvis også i lidt mindre
bagageplads. 476 liter kan den mønstre (modsat
Passatens 690), og bagagerumskapaciteten kan øges
til 1424 liter med nedfældede bagsæderyglæn. Det er
plads nok for de fleste, men det er næppe derfor, at
man vælger A5’eren.

Det er næppe heller på grund
af prisen, for den prøvekørte model, som også er den
billigste A5, er prissat til 640.000 kroner. Dertil
kom udstyr for små 75.000 kroner, som ikke desto
mindre er med til at hæve den forventede
premium-oplevelse. Inkluderet i basisprisen er en
omfattende kørehjælpemiddel-pakke, inklusive
naturligvis adaptiv fartpilot og en
skilte-registrering, som dog ikke er bedre end i de
fleste andre biler.
I kabinen er 3-zone
klimaanlæg standard ligesom MMI Google-baseret
navigation, 4-vejs lændestøtte i forsæderne, og de
havde så fået et løft ved at være blevet
elektrificeret. Og så havde man spenderet 7.500
kroner for rødlakerede bremsekalibre.

Køreoplevelsen er vinderen
Men mon ikke de fleste køber
den nye Audi A5 på grund af køreoplevelsen.
Fartpræstationerne giver en overlegen og mere
nærværende følelse end man med rette oplever i de
fleste elbiler. Og uanset man benytter potentialet
eller ej, er det overbevisende at kunne køre 245
km/t. En A5 vejer 1710 kg, altså mindst 500 kg
mindre end en tilsvarende elbil, og den lethed,
hvormed man kan styre den sikkert gennem også de
hurtige kurver, er en stor fornøjelse. Desuden må
man trække en anhænger på 1500 kg.
Energiforbruget har man endda
kunne holde nede. Det officielle WLTP tal er 14,3
km/l. Men i praksis opnåede vi omkring 15 km/l, oven
i købet uden specielt økonomisk køre-stil. Det er
sjældent, det går den vej. Og sidst, men ikke
mindst, behøver man jo ikke lægger 640.000 kroner på
bordet og købe den nye Audi A5 Avant. Man kan også
lease den ret favorabelt: 15.000 kroner i udbetaling
og 6000 kroner om måneden på en 12-måneders
kontrakt. Den prøvekørte version ville dog koste
6400 kroner månedligt.
|