I disse tider kan man vælge
at tro, at der alene er pris og geopolitik, der
afgør europæernes bilvalg. Men uden at have et
statistisk empiriske grundlag som den
”videnskabelige” basis for påstanden, er der meget
der tyder på, at vi europæere også sætter pris på
biler, der passer til det, vi skal bruge dem til, og
at de kører, som vi ønsker det. Vil man sælge biler
til os, kan man jo blot spørge os – og det er
japanerne hos Suzuki gode til, for de tror i hvert
fald på at det er sådan ”vi” er.
Det første møde med den helt
nye Suzuki e Vitara fandt sted allerede i
begyndelsen af november sidste år. Sat i forhold
til, at Suzukis første fuldt elektriske bil først
introduceres i september i år, er det et relativt
langt lanceringsforløb. Det er helt enkelt fordi
Suzuki vil gøre tingene ordentligt, og de vil gerne
have tilbagemeldinger på deres biler, så de kan
rettes til, inden samlebåndsanlægget sættes i gang.
Skabes til ”os”
Derfor var den første køretur
i den nye bil ikke alene et spørgsmål om, at Suzuki
forventede en journalistisk reaktion i form af
tekst, billeder og lyd. En lille horde af japanske
teknikere var på plads og de gjorde ivrigt notater
og spurgte ind til oplevelsen med den nye bil. Det
er ikke noget nyt, sådan har man i de senere år haft
for vane at gøre det, hver gang der blev inviteret
til de første internationale testkørsler.
Men denne gang skilte sig ud.
I stedet for at køre rundt i tæt trafik på
landevejen omkring Frankfurt am Main i Tyskland,
hvortil man havde bragt bilerne, der er så nye, at
de blev betegnet som prototyper, havde man valgt det
gigantiske Segula testanlæg tæt ved storbyen. Hér
finder man især på den allernyeste del af anlægget,
der oprindelig blev grundlagt af Opel helt tilbage i
1966, en 1,7 kilometer lang ligeud-strækning,
flankeret af vejstrækninger med varierende typer af
asfalt, som giver yderst nuancerede oplevelse af
bilers vejegenskaber. Totalt disponerer anlægget
over flere end 20 forskellige vej-profiler.
Prototyper på prøve
Anlægget inkluderer også en
900 meter lang snørklet asfalt banestrækning med
kraftige stigninger og fald samt et 60 meter langt
30 cm dybt vandbad. Og det var så hér prototyperne
på den helt nye bil skulle testes.
Det gav alt andet lige en
storslået mulighed for på kort tid at komme godt
under lakken på den nye e Vitara, og indirekte også
at bidrage til, at det er en endnu mere optimal bil,
der kommer til salg i Europa til efteråret.
Og hvad var det så, der
skulle testet?
Bilen har vi beskrevet i
tidligere artikler:
Ny elbil bringer ikke Suzuki på glatis >>> og
Det ved vi om Suzukis nye elbil >>>. Men lad os
summere op:
E Vitara er ikke Vitara
Suzuki e Vitara har ikke
direkte noget med den velkendte Vitara at gøre.
Vitara er fortsat i produktion, og det vil den
vedblive med at være lang tid endnu, for rundt om i
verden er man på ingen måde parat til at gå helt
elektrisk. Men størrelsesmæssigt er de to modeller
ikke så forskellige.
E Vitara er 4,28 meter lang –
det er 10 cm længere end Vitara med mild hybrid
benzinmotor, som i øvrigt har en historie, der kan
føres helt tilbage til 1988. Den er også et par cm
bredere og 3,5 cm højere – men akselafstanden er med
sine 270 cm 20 cm længere, hvilket giver bedre
pladsforhold generelt i kabinen. Dertil kommer, at
bagsæderne kan skydes 16 cm frem og tilbage, og
bagsæderyglænet kan splittes op i forholdet
40-20-40.

Forhjulstræk er standarden
Den nye bil er som
udgangspunkt forhjulstrukken, men man kan også få
den med firehjulstræk, og da disponerer man over op
til 184 hestekræfter. Batteristørrelsen kan være
enten 49 kWh eller 61 kWh, som giver en forventet
WLTP-baseret rækkevidde på 345 km med 49 kWh
batteriet og 428 km med det større batteri. Med træk
på baghjulene reduceres rækkevidden til 412-396
kilometer.
Der foreligger ikke noget
konkret omkring priser endnu, men det er ikke
usandsynligt, at den billigste e Vitara vil kunne
købes for omkring 240.000 kroner. Til gengæld er den
danske Suzuki importør, Andersen Motor i Køge, ret
specifik med hensyn til udstyr.
Meget udstyr
Således vil den billigste
model (Club) med 49 kWh batteri (144 hk) inkluderer
varmepumpe med klimaanlæg, aktiv vognbaneassistent,
adaptiv fartpilot, 10” digital instrumentering og
10” infotainment, navigation, p-sensorer for og bag,
18” alufælge, el-ruder for og bag, Fuld LED lys,
nøglefri betjening, automatisk viskerfunktion, Rear
Cross Trafic Alert, bakkamera og trådløs tilslutning
af mobiltelefon.
Niveauet over, kaldet
”Active” med 61 kWh batteri (174 hk), har også varme
i forsæder og rat, opvarmede sidespejle og
”L-formet” opvarmning af viskerområdet i forruden.
Topmodellen ”Adventure” omfatter desuden
matrix-forlygter, el-førersæde, 19” alufælge, Harmon
Kardon lydanlæg, glastag med gardin, trådløs
opladning af mobiltelefon, interiør i kunstlæder
samt 360 grader kamera.
 |