- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Suzuki e Vitara

Sådan gør man, hvis man vil Europa


Af Søren Clauding – 14. april 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I disse tider kan man vælge at tro, at der alene er pris og geopolitik, der afgør europæernes bilvalg. Men uden at have et statistisk empiriske grundlag som den ”videnskabelige” basis for påstanden, er der meget der tyder på, at vi europæere også sætter pris på biler, der passer til det, vi skal bruge dem til, og at de kører, som vi ønsker det. Vil man sælge biler til os, kan man jo blot spørge os – og det er japanerne hos Suzuki gode til, for de tror i hvert fald på at det er sådan ”vi” er.

 

Det første møde med den helt nye Suzuki e Vitara fandt sted allerede i begyndelsen af november sidste år. Sat i forhold til, at Suzukis første fuldt elektriske bil først introduceres i september i år, er det et relativt langt lanceringsforløb. Det er helt enkelt fordi Suzuki vil gøre tingene ordentligt, og de vil gerne have tilbagemeldinger på deres biler, så de kan rettes til, inden samlebåndsanlægget sættes i gang.

 

Skabes til ”os”

Derfor var den første køretur i den nye bil ikke alene et spørgsmål om, at Suzuki forventede en journalistisk reaktion i form af tekst, billeder og lyd. En lille horde af japanske teknikere var på plads og de gjorde ivrigt notater og spurgte ind til oplevelsen med den nye bil. Det er ikke noget nyt, sådan har man i de senere år haft for vane at gøre det, hver gang der blev inviteret til de første internationale testkørsler.

 

Men denne gang skilte sig ud. I stedet for at køre rundt i tæt trafik på landevejen omkring Frankfurt am Main i Tyskland, hvortil man havde bragt bilerne, der er så nye, at de blev betegnet som prototyper, havde man valgt det gigantiske Segula testanlæg tæt ved storbyen. Hér finder man især på den allernyeste del af anlægget, der oprindelig blev grundlagt af Opel helt tilbage i 1966, en 1,7 kilometer lang ligeud-strækning, flankeret af vejstrækninger med varierende typer af asfalt, som giver yderst nuancerede oplevelse af bilers vejegenskaber. Totalt disponerer anlægget over flere end 20 forskellige vej-profiler.

 

Prototyper på prøve

Anlægget inkluderer også en 900 meter lang snørklet asfalt banestrækning med kraftige stigninger og fald samt et 60 meter langt 30 cm dybt vandbad. Og det var så hér prototyperne på den helt nye bil skulle testes.

 

Det gav alt andet lige en storslået mulighed for på kort tid at komme godt under lakken på den nye e Vitara, og indirekte også at bidrage til, at det er en endnu mere optimal bil, der kommer til salg i Europa til efteråret.

 

Og hvad var det så, der skulle testet?

 

Bilen har vi beskrevet i tidligere artikler: Ny elbil bringer ikke Suzuki på glatis >>> og Det ved vi om Suzukis nye elbil >>>. Men lad os summere op:

 

E Vitara er ikke Vitara

Suzuki e Vitara har ikke direkte noget med den velkendte Vitara at gøre. Vitara er fortsat i produktion, og det vil den vedblive med at være lang tid endnu, for rundt om i verden er man på ingen måde parat til at gå helt elektrisk. Men størrelsesmæssigt er de to modeller ikke så forskellige.

 

E Vitara er 4,28 meter lang – det er 10 cm længere end Vitara med mild hybrid benzinmotor, som i øvrigt har en historie, der kan føres helt tilbage til 1988. Den er også et par cm bredere og 3,5 cm højere – men akselafstanden er med sine 270 cm 20 cm længere, hvilket giver bedre pladsforhold generelt i kabinen. Dertil kommer, at bagsæderne kan skydes 16 cm frem og tilbage, og bagsæderyglænet kan splittes op i forholdet 40-20-40.



Forhjulstræk er standarden

Den nye bil er som udgangspunkt forhjulstrukken, men man kan også få den med firehjulstræk, og da disponerer man over op til 184 hestekræfter. Batteristørrelsen kan være enten 49 kWh eller 61 kWh, som giver en forventet WLTP-baseret rækkevidde på 345 km med 49 kWh batteriet og 428 km med det større batteri. Med træk på baghjulene reduceres rækkevidden til 412-396 kilometer.

 

Der foreligger ikke noget konkret omkring priser endnu, men det er ikke usandsynligt, at den billigste e Vitara vil kunne købes for omkring 240.000 kroner. Til gengæld er den danske Suzuki importør, Andersen Motor i Køge, ret specifik med hensyn til udstyr.

 

Meget udstyr

Således vil den billigste model (Club) med 49 kWh batteri (144 hk) inkluderer varmepumpe med klimaanlæg, aktiv vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, 10” digital instrumentering og 10” infotainment, navigation, p-sensorer for og bag, 18” alufælge, el-ruder for og bag, Fuld LED lys, nøglefri betjening, automatisk viskerfunktion, Rear Cross Trafic Alert, bakkamera og trådløs tilslutning af mobiltelefon.

 

Niveauet over, kaldet ”Active” med 61 kWh batteri (174 hk), har også varme i forsæder og rat, opvarmede sidespejle og ”L-formet” opvarmning af viskerområdet i forruden.

 

Topmodellen ”Adventure” omfatter desuden matrix-forlygter, el-førersæde, 19” alufælge, Harmon Kardon lydanlæg, glastag med gardin, trådløs opladning af mobiltelefon, interiør i kunstlæder samt 360 grader kamera.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Sådan gør den, hvis man vil >>>

Ny elbil bringer ikke Suzuki på glatis >>>

Det ved vi om Suzukis nye elbil >>>

On-board test på Dudenhofen testanlæg:

Suzuki e Vitara AllGrip Prototype

En usædvanlig onboard-video bag rattet i en prototype version af den helt nye fuldt elektriske Suzuki e Vitara, som lanceres i Danmark i  efteråret 2025. Testen finder sted på det gigantiske Dudenhofen testanlæg syd for Frankfurt am Main. Fuld HD.





Hurtige fakta om ny Suzuki e Vitara


Introduktion i Danmark: September 2025

 

Drivliner:

FWD: 49 kWh LFP Litium-ion batteri. El-motor: 144 hk, 193 Nm, Energiforbrug: 148 Wh/km. Rækkevidde: 346 km. 0-100 km/t: 9,6 sek. Topfart: 150 km/t.

 

FWD: 61 kWh LFP Litium-ion batteri. El-motor: 174 hk, 193 Nm, Energiforbrug: 150 Wh/km. Rækkevidde: 428 km. 0-100 km/t: 8,7 sek. Topfart: 150 km/t.

 

AWD: 61 kWh LFP Litium-ion batteri. El-motor for: 174 hk, 193 Nm. Elmotor bag: 65 hk, 114 Nm. Energiforbrug: 156-165 Wh/km. Rækkevidde: 412-398 km. 0-100 km/t: 7,4 sek. Topfart: 150 km/t.

 

Længde: 4,28 meter.

Højde: 1,64 meter.

Frihøjde: 18 cm.

 

AC Opladning: 11 kW.

DC Opladning: 70 kW.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt