- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasser Al-Attiyah vandt sin første og Volkswagens tredje Dakar-sejr.


Rallye Dakar 2011: Coma og Al-Attiyah triumferer i Sydamerika


Daglige opdateringer på Rallye Dakar fra 1.-16. januar 2011

2. januar: Læs hér>>> 3. januar: Læs hér>>> 4. januar: Læs hér>>>

5. januar: Læs her>>> 6. januar: Læs hér>>> 7. januar: Læs hér>>>

9. januar: Læs hér>>> 10. januar: Læs hér>> 11. januar: Læs hér>>

12. januar: Læs hér>> 13. januar: Læs hér>>  14. januar: Læs her>>

15.januar: Læs her>>>


Tekst: Søren Clauding – 15. januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marc Coma fra Spanien og Nasser Al-Attiyah fra Qatar tog sejren i årets Rallye Dakar. Coma vandt motorcykelklassen, mens Al-Attiyah tog sig af sejren i bilklassen. For Coma var det den tredje sejr i det berømte maraton race, mens det for Nasser Al-Attiyah var en drengedrøm, der gik i opfyldelse.

 

”Min far talte om Dakar, da jeg var barn, og jeg har altid drømt om at vinde Dakar-rallyet. Det betyder utrolig meget for mig, for mit folk, for mit land og for mit team. Det er svært at forklare, for alting passerer så hurtigt gennem hovedet, men det er en meget, meget rar følelse,” sagde Al-Attiyah efter ankomsten til målet i Buenos Aires lørdag eftermiddag. ”Det er det største øjeblik i min karriere!”

 

Den store taber i bil-klassen var Carlos Sainz, som vandt i fjor og førte store dele af årets rally. Men et hul kom i vejen og ødelagde forhjulsophænget på Sainz’ Race Touareg og han måtte nøjes med det laveste trin på præmie skammelen.

 

”Inden man starter i Dakar, ved man, at det bliver hårdt. Og nej, jeg er ikke skuffet. Sådan er motorløb. Efter to ugers race er der ikke andet tilbage at sige. Jeg gav mig al det jeg kunne,” sagde Sainz efter løbet.

 

10 strafminutter

Lidt den samme holdning forsøgte Cyril Despres at have, selvom det for en vinder altid er svært at tabe. Cyril Despres fik 10 strafminutter, da han forlod startområdet i den forkerte retning midt i løbet. Han havde glemt sine termohandsker og glemte for et øjeblik også reglementet. Om han kunne have bevaret nærkontakten med Coma, hvis ikke han havde fået straftiden, skal være usagt, men et faktum er det, at der var 15 minutter imellem de to tidligere Dakar-vindere, da målrampen blev nået.

 

Kan man tale om en taber i MC-kategorien var det ”Chaleco”, hvis bageste støddæmper brød sammen blot 22 kilometer fra mållinjen. Det kostede ham så meget tid, at hans ”sikre” 3. plads blev forvandlet til en 4. plads til stor fryd for portugiseren Helder Rodrigues, som nu nåede målet for i år: At rykke mindst en placering op – han overtog Chalecos 3. plads.

 

Triumf for VW og Nissen

For Volkswagen og teamets motorsports direktør, danske Kris Nissen var sejren i Rallye Dakar 2011 en triumf, den tredje i træk, der understreger, at den tyske bilfabrik har fået et godt tag i rally-raid sporten. Der er ingen tvivl om, at teamet har gjort al det, der skulle til, for at vinde. Og en trippel-sejr viser, at det kan man. Men det skal tilføjes, at konkurrencen består af privatanmeldte og semi-privatanmeldte teams, som det bestemt dygtige men slet ikke nær så ressource-stærke tyske X-Raid BMW team.

 

Bedste resultat for X-Raid teamet blev leveret af den 9-dobbelte Dakar vinder Stephane Peterhansel, som tog 4. pladsen, efter en sand regn af punkteringer løbet igennem. Det tilskrives chassis’ets manglende evne til at give efter for skarpe klippestykker og sten gemt i det løse fech-fech sand, mener han. Og netop dér ser man måske forskellen på VW’s fabriksindsats. Kris Nissens team havde kun meget få punkteringer undervejs.


Carlos Sainz og Kris Nissen.


 

Spektakulære deltagere

Herligt var det at følge den spektakulære MINI Countryman, som var baseret på en BMW X3 CC, og ærgerligt at Chicherit rullede den, endda uden for konkurrence. Og herligt var det også at følge Robby Gordons indsats med den store Hummer. Men han har tilsyneladende lettere ved at få finansieret projektet end at få det omformet til en topplacering. Også i år måtte han udgå af rallyet.

 

For KTM var årets Rallye Dakar en triumf. Den østrigske fabrik var meget imod ændringen i reglementet fra de større 690 ccm maskiner til de nuværende 450 ccm motorcykler. Det tillod en lang række konkurrerende mærker at være med i topstriden. Men det var kun i teorien, for i praksis var det KTM fabrikskørerne Coma og Despres, der ikke bare dominerede men som sædvanlig og i den grad lagde afstand til resten af feltet.

 

Dansk uheld

Danske Jes Munk debuterede i Rallye Dakar, men lærte den hårde vej, at verdens hårdeste maratonrally virkelig ER verdens hårdeste. Han var uheldig at blive ramt af en anden deltager, da han selv var kommet lidt i uføre med sin Aprilia, men det er del af spillet og heldigvis var konsekvenserne ikke større end at Jes Munk kunne vende hjem igen med armen i gips.

 

Bedst placerede skandinaviske kører var igen Pål Anders Ullevålseter. Han var af arrangørerne blevet ”tvunget” til at køre en 450 ccm maskine (selvom privatanmeldte kørere fortsat gerne måtte deltage på en 690’er). Det havde han svært ved at tilpasse sig – ikke mindst fordi han ikke havde kunnet teste på forhånd. Alligevel blev nordmanden nr. 6, som bestemt er en respektabel placering. Han fik efterhånden et meget godt greb om 450 ccm KTM’en, men var aldrig i nærheden af de førende hvad angår resultater på hastighedsprøverne.


Pål Anders Ullevålseter scorede 6. pladsen. Foto: M. Maragni.


Svenske Annie Seel blav ramt af maveforgiftning, 40 graders feber etc. undervejs, og fra en sikker 37. plads og sejr i kvindekategorien gled hun tilbage til 83. pladsen, men hun fuldførte og har dermed en score på 100 procent". Men sejren blandt de kvindelige kørere gik til den spanske debutant, Laia Sanz.


Annie Seel har fuldført samtlige de Dakar rallyes hun har deltaget i og blev eneste fuldførende svensker i 2011.


I lastbilskategorien var det som vanlig Kamaz, der vandt, denne gang med den nu 7-dobbelte vinder, Vladimir Chagin bag rattet. Og de firehjulede motorcykler, de såkaldte quads, blev vundet af Alejandro Patronelli.

Marc Coma vandt sin tredje Dakar-sejr. Foto: M. Maragni.

 

Cyril Despres blev 2'er i år. Foto: M. Maragni.


Resultat, Rallye Dakar 2011:

MC:


1. Marc Coma (SPA), KTM Rally Factory,

2. Cyril Despres (FRA), KTM 450 Rally Factory, +15m04s

3. Helder Rodrigues (POR), Yamaha WR 450 F, +1t40m20s

4. Francisco Lopez Contardo (CHL), Aprilia RXV 450 Touareg, +2t09m45s

5. Juan Pedrero Garcia (SPA), KTM 450 Rally Factory, +3t07m03s

6. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM 450 Rally, +3t32m56s

7. Jean de Azevedo (BRA), KTM 690 Rally, +3t59m38s

8. Ruben Faria (POR), KTM 450 Rally Factory, +4t06m43s

9. Quinn Alexis Cody (USA), Honda CRF450 X, 4t52m10s

10. Jacek Czachor (POL), KTM 450 Rally Factory, 6t13m41s


Biler:


1. Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (QAT/GER), VW Race Touareg 3,

2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), VW Race Touareg 3, +49m41s

3. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), VW Race Touareg 3, 1t20m38s

4. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), BMW X3 CC, +1t43m48s

5. Krzysztof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), BMW X3 CC, +4t11m21s

6. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZAF), VW Race Touareg 3, 4t54m42s

7. Ricardo Leal dos Sandos/Paulo Fiuza (POR), BMW X3 CC, +6t50m07s

8. Christian Lavieille/Jean-Michel Polato (FRA), Nissan, 7t57m18s

9. Guilherme Spinelli/Youssef Haddad (BRA), Mitsubishi Racing Lancer, +8t23m37s

10. Matthias Kahle/Thomas Schuenemann (GER), SMG Buggy, +15t11m56s.


Nasser Al-Attiyah klarede terræn'et bedre end nogen anden.

 

Stephane Peterhansel var med 4. pladsen bedste ikke-VW kører.

 

Carlos Sainz gjorde sit bedste men måtte nøjes med 3. pladsen.

 

Giniel de Villiers blev 2'er i kraft af stabil og stort set fejlfri kørsel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt