- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA ProCeed GT 1,6 T-GDI
KIA racer der ud af med fancy og brugsbi
Det kan ikke gå stærkt nok for KIA. I bogstavelig forstand. Ikke bare har man haft kolossal succes med plugin hybriden KIA Niro, hvor man i fjor var totalt markedsledene, også i den anden ende af skalaen, dér hvor sporty og dynamisk kørsel er vigtige egenskaber, har KIA succes, bl.a. med den store sportscoupe Stinger. Nu racer man videre med KIA ProCeed, der forener et iøjefaldende design med høj grad af køredynamik og stor funktionalitet.

KIA ProCeed GT test - læs mere >>>

 


Vi har prøvet den kraftige udgave af KIA ProCeed på smalle og regnfulde danske provinsveje. Fuld HD.


Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Skyline

Smart pendler bil til fornuftig pris

For kort tid siden prøvekørte vi den nye Citroën C4 Cactus med 110 hestes PureTech turbobenzin motor. Mange af de praktiske og funktionelle egenskaber beskrev vi ved den lejlighed. Men den findes også i en på mange måder ret anderledes udgave. Den handler disse spalter om.

Citroën C4 Cactus BlueHDi test - læs mere >>>

 

Den nye Citroën C4 Cactus er med en miljørigtig 100-hestes dieselmotor og det patenterede affjedringssystem en ideel pendlerbil. Videoen viser hvorfor. Fuld HD.


Fiat 500X City Cross 1,0 FireFly 120 hk

Hunden kan ikke skues på hårene

Det gamle ord om, at ”man ikke skal skue hunden på hårene” får fornyet mening, når det handler om Fiat 500X City Cross. For det er et faktum, at selvom 500X ligner en Fiat 500, om end i en noget forvokset udgave, så er det ikke til at forestille sig, at under det iøjefaldende ikoniske ydre gemmer der sig en – Jeep.

Fiat 500X City Cross 1,0 test - læs mere >>>

 

Vi var sikre på, at det ville give problemer at køre op og ned ad trapper og henover fodgængerbroer i en storby, blot for at dokumentere at det kan en Fiat 500 City Cross. I stedet tog vi den ud på en skøjteglat skovvej. Fuld HD.


Range Rover Velar R-Dynamic S 2,0 P250

Køredynamisk luksus-offroader

Da vi første gang kørte den nye luksus-offroader, Range Rover Velar, var det i udgaven med 380 hestes 6-cylindret benzinmotor, med luftaffjedring og et kolossalt kraftpotentiale. Den opsætning kostede i nabolaget af 1,5 mio. kroner, men så meget behøver man ikke betale, hvis man vil ”nøjes” med 250 hestekræfter – og det bliver bilen faktisk mere dynamisk af.

Range Rover Velar P250 test - læs mere >>>


Mazda6 Sedan 2,5 SKYACTIV-G aut. Premium

Farven har en anden lyd

For nylig prøvekørte vi den nye og kraftigt opdaterede Mazda6. Nu er den endnu engang under luppen – om end noget af det eneste, de to biler har fælles, er Mazda6 navnet. Jo, de koster også næsten det samme…

Mazda6 Sedan 2,5 SKYACTIV-G test - læs mere >>>


VW T-Roc 2,0 TSI R-Line DSG 4MOTION Sport

Fuld power på Roc’en

Vil man billigst muligt til en VW T-Roc, kan man slippe med små 250.000 kroner. Men vil man have fuld power på Roc’en, så lægger man 130.000 oven i, og så får man også masser af udstyr, firehjulstræk, 7-trins DSG gear og for små 20.000 kroner (R-Line udstyret) yderligere ligner den en racerbil – og er det langt henad vejen også.

VW T-Roc 2,0 TSI 4MOTION test - læs mere >>>


Ford Fiesta ST2 1,5 EcoBoost

Rigtig Road Racer

Hvis hurtig kørsel på almindelige veje står øverst på ønskesedlen, så er Ford Fiesta ST det ideelle valg. Men man skal virkelig ønske sig den, for den er meget stram i betrækket. Men den kører knald godt og er herlig gennem kurverne.

Ford Fiesta ST2 1,5 EcoBoost test - læs mere >>>


Volvo XC40 T3 Base

Når grundlaget er i orden er alting godt

Når Volvo lancerer en ny bil, begynder de med top-versionerne. Heldigvis udvides modelprogrammet henad vejen, og derfor kan man nu også anskaffe en XC40 på danske nummerplader til under 400.000 kroner. Men hvad er det så, man får for de penge?

Volvo XC40 T3 Base test - læs mere >>>


Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium

Målsætningen bekræftet – Focus er bedst

Da vi tidligere på året kunne berette om den helt nye Ford Focus i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, var der tale om højt udstyrede varianter med mindst 150 hestekræfter under motorhjelmen. Bilen er for længst siden landet i Danmark og det var tid til at se på i første omgang en af de lidt mere moderate versioner.

Ford Focus 1,0 EcoBoost test - læs mere >>>


Toyota Proace Verso 2,0D 180 VIP

Mobil arbejdsplads for meget vigtige personer

Det er ikke ukendt, at visse såkaldte VIP’s – de ”meget vigtige personer” – sværger til Mercedes Vito. En bil, der er udmærket egnet til formålet, og så har den jo en for nogle mennesker meget vigtig stjerne på fronten. Men Toyota’s sidestykke, Proace Verso VIP er et glimrende alternativ, måske for mange endda et bedre alternativ, fordi den er så alsidig.

Toyota Proace Verso VIP test - læs mere >>>


Volkswagen up! GTI

Køreglad miniracer til hverdagsbrug

Det er lidt vildt at tænke på. Da den første VW Golf GTI kørte ud fra samlebåndet i 1976 var den udrustet med en 110 hestes benzinmotor og vejede cirka 400 kg mindre en Volkswagens seneste lille landevejsracer, up! GTI. Trods det er up! GTI med blot 5 hk mere hurtigere oppe på de 100 km/t.

VW up! GTI test - læs mere >>>


Subaru XV 2,0i Summit Lineartronic

Alsidig ”Super-SUV” til tilbudspris

Subaru VIL. De VIL være mere synlige på det danske marked og en intensiv mediekampagne dette efterår har virkelig synliggjort den japanske producent af verdens sikreste (det er i hvert fald Subarus målsætning) og nogle af de allermest velkørende biler. Og som det nu efterhånden er blevet sædvane i Danmark, så er vejen frem ikke kun et godt produkt, men også et attraktivt pristilbud.

Subaru XV 2,0i Lineartonic test - læs mere >>>


Subaru Impreza 2,0i Active Lineartronic

Komplet i enhver forstand

Subaru Impreza er i en klasse for sig selv. Impreza er den eneste mellemstore personbil på markedet med permanent symmetrisk firehjulstræk. Impreza er stort set den eneste personbil i serieproduktion med boksermotor og med verdens førende producent af firehjulstrukne biler som kreatør, er den simpelthen blevet en fremragende bil.

Subaru Impreza 2,0i Active test - læs mere >>>


Nissan LEAF Tekna 40 kWh

Transport på første klasse

For nylig prøvekørte vi den nye Rolls-Royce Phantom. Et bilmærke, som bl.a. har prædikat af at bygge verdens mest lydløse biler. Den har imidlertid fundet sin overmand: Den helt nye Nissan LEAF. Og så kan en Nissan LEAF kan købes for en pris, der blot udgør 4-5 procent af prisen på en Phantom.

Nissan LEAF Tekna 40 kWh test - læs mere >>>


Honda Civic 1,6 i-DTEC: Energi rigtig, avanceret

og karakterfuld dieselløsning

Den nye Honda Civic har et grænsende til det futuristiske design. Og teknikken er også ekstraordinær, især når det gælder den nye dieselmotor, der helt uden brug af AdBlue og SCR katalysator overholder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer.

Honda Civic Diesel test - læs mere >>>


DS 7 CROSSBACK 2,0 BlueHDi 180 AUT ELEGANCEParisermode på 4 hjul
Fra allerførste færd, da PSA koncernen udskilte DS som et selvstændigt mærke, var man klar over, at skulle projektet lykkes, skulle man udnytte den unikke status, hjembyen Paris har i verdensbilledet. Det har man gjort til fulde og i allermindste detalje, hvilket den nye DS 7 CROSSBACK er det allerbedste eksempel på.DS7 CROSSBACK test - læs mere >>>

DS 7 CROSSBACK er Pariser-mode på 4 hjul. Vi har prøvet hvordan den på en dansk provinsvej, hvor den opfører sig ligeså eksemplarisk som da vi sidste sommer demonstrerede det avancerede Activ Scan affjedringssystem. Fuld HD.


Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 Skyline

Toppen af komforten til menneske penge

Den billigste Citroën C4 Cactus er prissat til 175.000 kroner og egentlig koster den her prøvekørte version 245.000 kroner. Men er man heldig, er den på tilbud, og præcis i skrivende stund er tilbudsprisen 210.000 kroner på en Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 Skyline.

Citroën C4 Cactus PureTech test - læs mere >>>


Opel Grandland X 2,0D aut. Exclusive

Den dansk/tyske model

Basis er fransk, for Opel Grandland X er baseret på samme undervogn som Peugeot 3008, det har vi ofte været inde på her på Motorsiden.dk. Den er dog udviklet i et samarbejde mellem Opel og Peugeot, længe inden sammensmeltningen af de to firmaer blev en realitet.

Opel Grandland X 2,0D Exclusive test - læs mere >>>


Volvo V40 D3 Aut. Dynamic Edition

Dynamisk tilbud

I den kompakte mellemklasse er en af markedets mest elegante biler Volvo V40. Volvo har justeret på designet med jævne mellemrum, siden den så enden af samlebåndet for første gang tilbage i 2012. Den nuværende generation må forventes snart at skulle fornys og Dynamic Edition udgaven skal hjælpe med til at holde gang i salget en tid endnu.

Volvo V40 D3 test - læs mere >>>


VW Polo 2,0 TSI GTI: Den autentiske GTI-følelse

Med en længde på over fire meter er VW Polo GTI 35 cm længere end den oprindelige VW Golf GTI, der blev lanceret i 1975. Men da Golf GTI anno 2018 er endnu længere (hele 57 cm) er Golf’ens lillebror den, der kommer tættest på den autentiske GTI-følelse 1. generation Golf GTI bjergtog verden med dengang.

VW Polo GTI test - læs mere >>>


Hyundai IONIQ Plug-in HYBRID Premium

Afgiftsbegunstiget og miljørigtig

Hyundai IONIQ er skabt med mulighed for tre forskellige drivliner. Hér handler det om udgaven med Plug-in HYBRID. Vi har da også tidligere været under lakken på versionerne med hybridmotor og elmotor – og drivlinen er denne gang den selvsamme, som vi også har prøvet i KIA Niro 1,6 GDI PHEV.

Hyundai IONIQ Plug-in HYBRID test - læs mere >>>


Mazda6 Stationcar 2,2 SKYACTIV-D Optimum

Opdateret i alle leder og kanter

Nogle kunne forfalde til at kalde en bil som den seneste årgang af Mazda6 en helt ny bil. Hos Mazda er man mere beskedne og taler om en kraftig opdatering. Ikke desto mindre er den hidtidige 6’er blevet opdateret i alle leder og kanter. Selv det iøjefaldende KODA design er blevet rettet til, hvilket ikke mindst skyldtes, at Fuld LED nu er standard i alle versioner.

Mazda6 Stationcar SKYACTIV-D test - læs mere >>>


VW Touareg 3,0 TDI SCR Elegance 4-MOTION

Alsidigt high-tech ”Flagskib”

Med introduktionen i 2018 af den helt nye Volkswagen Touareg har fabrikken i princippet skabt et helt nyt flagskib. En stor, alsidig SUV, elegant, ualmindelig luksuøs, fyldt med high-tech. Og så kører den rigtig godt.

VW Touareg test - læs mere >>>


Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet

Helt igennem Sport

Allerede i foråret fik vi den første smagsprøve på den helt nye Suzuki Swift Sport. Det var åbenlyst, at Suzuki ikke blot havde justeret lidt på undervognen af en standard Swift og lagt en kraftigere motor i maskinrummet. Man havde også tilrettet aerodynamikken og bilens udseende. I tørre tal er Swift Sport 5 cm længere end den almindelige Swift.

Suzuki Swift Sport test - læs mere >>>


Volvo V60 D4 aut. Momentum

Helt ny Volvo – især under lakken

Umiddelbart ser den helt nye Volvo V60 ud som en komprimeret udgave af Volvo V90. Det er nu ikke så dårligt, for storebror er virkelig et vellykket stykke designarbejde med udpræget sans for det elegante. Men man skal under overfladen for at finde de virkelige nyheder i V60. Fx derude fortil, hvor ingen normal bilist nogensinde kommer.

Volvo V60 D4 aut. Momentum test - læs mere >>>


Opel Insignia GSi 2,0 BiTurbo Diesel aut.

Alsidig performance bil

Det er slet skjult og bestemt heller ingen hemmelighed, at undertegnede er begejstret for Opel Insignia. Begejstringen blev ikke mindre efter mødet med den nye performance version dette forår. Det skete på sydfranske landevej – med temperaturer under nul grader. I mellemtiden er bilen landet i Danmark og spørgsmålet er: Kan begejstringen stå mål med danske kørselsbehov?

Opel Insignia GSi 2,0 Diesel test - læs mere >>>


Volvo V90 Cross Country T5 aut. AWD

Cross Country der giver rigtig god mening

Det er sjældent undertegnede udnævner noget til det bedste eller det dårligste. Prøvekørslerne på Motorsiden.dk giver et forhåbentligt realistisk billede af bilerne med en vægtning, så man som læser kan danne sig sin egen mening. Men hvad Volvo V90 Cross Country angår, ikke mindst i Ocean Race udgaven, er det anderledes. Den er hermed udnævnt til min yndlings Volvo.

Volvo V90 Cross Country test - læs mere >>>


Toyota Aygo x-cite: Luksusbil til minipris

Det er synd at sige, at de allermindste biler blev begunstiget ved den seneste afgiftsreduktion. Taberne var de allerbilligste biler (og deres kunder). Heldigvis var bilindustrien allerede klar til de nye markedsforhold og præcis den bil, som vi hér stiller skarpt på, i den grad er vokset med opgaven, uden at prisen er fuldt med.

Toyota Aygo x-cite test - læs mere >>>


Toyota Yaris GRMN: Mesterligt gensyn

Gensynsglæde er nogle gange mere udpræget end andre. Men sandt at sige var muligheden for, at genopleve den lynhurtige specialversion af Toyota Yaris, en, man greb med kyshånd. Simpelthen fordi det første møde var så herligt. Det var det andet også…

Toyota Yaris GRMN test - læs mere >>>


BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X

Sprød designbombe med tryk på M

Er man til BMW og betyder design rigtig meget for biloplevelsen, så se billederne, før der fordybes i teksten. Designet af den sportslige udgave af BMW X1 sidder lige i øjet.

BMW X2 xDrive 20d M Sport X test - læs mere >>>


Mercedes-Benz A180d

Veludstyret kompakt premiumbil

En helt ny kompakt Mercedes skaber forventninger. Mercedes-Benz er ikke for ingenting helt i toppen, når det gælder premiumbiler. Selvforskyldt, for bilerne har for vane at køre knaldgodt og de ser som regel også fabelagtigt godt ud. Prisniveauet har man også kunnet styre på plads. Derved er det blevet muligt, at købe den nye A-klasse til priser fra blot 334.000 kroner inklusiv danske nummerplader.

Mercedes-Benz A180d test - læs mere >>>


KIA Picanto 1,2 X-Line

Power som fortjent

Den lille KIA Picanto er fortsat den efter vores opfattelse bedst kørende minibil. Det er ikke mærkeligt, for stort set hver gang en bilfabrik sender en helt ny minibil på markedet, bliver den bedre end alle de andre. Og det er ret beskedent, hvad der er kommet af helt nye såkaldte A-segment biler i det sidste års tid. I vores optik ingen, ikke hvad bilens køreegenskaber angår, i hvert fald.

KIA Picanto 1,2 X-Line test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt