- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo XC40 T5 AWD aut. R-Design

Volvo går sine egne veje

Med Volvo XC40 træder den svenske bilfabrik ind i en kategori af biler, som man ikke tidligere har været til stede i: de mellemstore/kompakte SUV’er. Og der skal ikke herske tvivl om, at de er kommet godt fra start. Bilen er velkørende og alsidig, om end mindre vil kunne gøre det end de 247 hestekræfter, som turbobenzinmotoren i den prøvekørte T5 R-design version er i stand til at præstere.

Volvo XC40 T5 AWD test - læs mere >>>

 

Vi har prøvekørt den nye Volvo XC40 på et destruerende underlag, oven i købet i den kraftige 247-hestes version med 8-trins automatgear og AWD. Fuld HD.


KIA Stonic 1,0T-GDI Advance Intro Edition

Den rigtigste version - og så på tilbud

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye KIA Stonic i Berlin sidste efterår var det som om, at den optimale udgave slet ikke var dem, vi havde anledning til at prøve. Det er der nu rodet bod på, og det var en god beslutning.

KIA Stonic 1,0T-GDI test - læs mere >>>

 

Vi har tjekket den lidt stramme affjedring på den nye KIA Stonic i udgaven med 120-hestes turbo benzinmotor. Den er mere tilgivende end med en dieselmotor i maskinrummet. Videoen fortæller bl.a. hvorfor. Fuld HD.


Opel Grandland X 1,2T 130 hk Innovation aut.

Økonomisk, velkørende og helt sin egen

Der skal ikke herske tvivl om, at nogle var skeptiske overfor sammenlægningen af den franske PSA koncern og Opel. Heldigvis havde franskmændene den holdning, at Opel skulle fortsætte med at være Opel, for det er en tysk virksomhed, man ville have, ikke endnu en fransk. Og det er Opel Grandland X et glimrende eksempel på.

Opel Grandland X 1,2T test - læs mere >>>

 

Vi har prøvekørt Opel Grandland X i sne, på meget ujævn vej og helt plan asfalt. Men især samspillet mellem motor og automatgear gjorde indtryk.


Skoda Octavia Combi RS245 2,0 TSI DSG

Praktisk landevejsracer

Ved første øjekast ligner bilen en hvilken som helst anden Octavia Combi. Måske lidt gejlet op med 19” letmetalfælge og lidt ekstra stafferinger, skørter og spoilers. Men man skal som bekendt ikke altid skue hunden på hårene, og med Skodas lange motorsportstradition i baghovedet er det egentlig ikke så mærkeligt, at der findes mere under hårene, end man umiddelbart skulle tro.

Skoda Octavia Combi RS245 test - læs mere >>>


Suzuki Swift 1,0 Boosterjet Action

Når fart og pris skal passe sammen

Hvis man som dansker køber en ny Suzuki Swift, er der en overvejende sandsynlighed for, at det bliver en Suzuki Swift 1,0 Boosterjet Action. Den koster 160.000 kroner, dvs. 30.000 kroner mere end den allerbilligste Swift. Og ikke mindst Suzukiens fartpotentiale, gætter vi på, er en afgørende faktor, som har gjort præcis den variant den mest populære, for sådan har det nemlig været siden introduktionen sidste år.

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet test - læs mere >>>


KIA Optima SW 2,0 T-GDI GT:

GT med mening

”GT” er antagelig den mest misbrugte betegnelse på en bil. GT står historisk for Gran Turismo, altså en stor rejsebil. Relationen til sportslige biler, som GT ofte benyttes til, er som sådan misvisende. I tilfældet KIA Optima SW GT giver det hele imidlertid mening, både i moderne og i mere historisk sammenhæng.

KIA Optima SW GT test - læs mere >>>


Opel Insignia Sports Tourer 1,5T Dynamic aut.

Pris og køredynamik gør forskellen

Det er en slet skjult hemmelighed, at vi har været begejstrede for den nye Opel Insignia fra de allerførste kilometer. Begejstringen er blevet underbygget hver eneste gang, der har været mulighed for at køre Insignia, og den blomstrer stadig, men der er forskel på modelvarianterne, og det er ikke uvæsentligt at forholde sig til, hvis Insignia står på indkøbslisten.

Opel Insignia Sport Tourer test - læs mere >>>


Skoda Karoq Style 2,0 TDI AdBlue 4X4 DSG

Alsidig multi SUV

En af de øvelser, VW gruppen er god til, er at skabe varianter over et tema. Vel at mærke varianter, som indbyrdes er næsten uigenkendelige. Det gælder ikke mindst striben af SUVer, for ligheden mellem den her prøvekørte Skoda Karoq og søstermodellerne SEAT Ateca, VW Tiguan og Audi Q2 er ikke ligefrem slående. Sådan er det også, når det gælder bilernes køreegenskaber.

Skoda Karoq 2,0 TDI 4X4 test - læs mere >>>


Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S EAT6

Alsidig og luksuøs - med vægtfordel

Da vi første gang for alvor gik under lakken på den nye Citroën C3 Aircross var det i basisudgaven med den kompakte 3-cylindrede 82 hestes benzinmotor uden turbolader. Den er en ideel by-crossover, men med flere hestekræfter (110 af slagsen), mere udstyr og automatgear vokser C3 Aircross med opgaven, anvendelsesmulighederne og køreoplevelsen gør det samme.

Citroën C3 Aircross PureTech 110 test - læs mere >>


Citroën C3 Aircross Grip Control

PSA har greb om tingene derude i naturen

Vi har ved et par tidligere lejligheder stiftet bekendtskab med PSA gruppens unikke Grip Control, men aldrig for alvor på dansk grund og i et terræn, der ikke var skabt til opgaven. Det har vi nu.

Citroën C3 Aircross Grip Control test - læs mere >>>


Peugeot 308 SW Allure BlueHDi 120 hk

Makeover med mening

Egentlig var det den nye 130 hestes turbodiesel, vi skulle have stillet skarpt på ifm. en test af den fornyede Peugeot 308 SW. Men den er forsinket i produktionen, så det blev i stedet den hidtidige, men opjusterede 1,6 liters BlueHDi, der med sine 120 dieselheste stod for den centrale del af drivlinen.

Peugeot 308 SW BlueHDi 120 test - læs mere >>>


Citroën C3 Aircross Pure Tech 82 Aspire

By crossover med stort B

Hvad er en moderne urban crossover, altså en rummelig kompaktbil med gode køreegenskaber til brug især ved bykørsel? Det svar har Citroën givet med den nye C3 Aircross, som vi har prøvet i den allerbilligste udgave til 180.000 kroner. For sådan én er den.

Citroën C3 Aircross Pure Tech 82 - læs mere >>>


Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium

Den hurtigere køreglade løsning

En af de fine egenskaber ved Fords prisbelønnede 1-liters EcoBoost motor er dens muligheder for, at optræde med forskellig effekt, uden at det går ud over fleksibilitet og brugsoplevelsen – eller for den sags skyld det officielle forbrugstal. For nylig prøvekørte vi Ford Fiesta med 100-hestes udgaven, nu tog vi en tur i 125-hestes versionen. Den er klart den hurtigere løsning.

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 125 hk test - læs mere >


Toyota Yaris Hybrid H2 Premium

Kørekomforten er i højsæde – blandt andet

Hos Toyota i Danmark har man det ekstra godt for tiden. Den seneste afgiftsomlægning givet stor bonus. Nu er forskellen i pris på den Yaris Hybrid, vi denne gang har sat under luppen, og udgaven med 1,5 liters benzinmotor, som vi prøvekørte for nylig, reduceret til blot 12.000 kroner. Vel at mærke to biler med samme udstyr.

Toyota Yaris Hybrid test - læs mere >>>


Nissan Micra 1,5 dCi 90hk Acenta

Pendler bil i mode-tøj

Pendlerbil, dieselmotor, beskedne 90 hestekræfter. Det er måske ikke lige det, der lyder allermest sexet. Men når det gælder den nye Nissan Micra, ser tingene anderledes ud. Den er nemlig moderigtigt påklædt, og 90 hestekræfter er nu ikke så ringe endda, især ikke når man sparer en god portion penge på brændstofkontoen. Dem kan man jo bruge til, at have det sjovt også på andre måder. Lyder det ikke bedre?

Nissan Micra 1,5 dCi Acenta test - læs mere >>>

 

Dieseludgaven af Nissan Micra er mere attraktiv end benzinudgaven. Videoen giver en idé om hvorfor. Fuld HD.


SEAT Arona Xcellence 1,0 TSI 115 hk

Arona er "Årets excellente, optimale bil"

SEAT Arona blev ikke for ingenting tildelt hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2018. SEAT har nemlig med Arona gjort alt det, der skulle til, for at skabe den optimale bil, som en sådan ser ud lige nu. Derfor var den ikke til at komme uden om.

SEAT Arona 1,0 TSI test - læs mere >>>

 

SEAT Arona er ikke for ingenting blevet tildelt titlen som Årets Bil i Danmark 2018. Vi har testet bilen og i videoen illustrerer vi hvorfor. Fuld HD.


VW T-Roc 1,0 TSI 115 hk Style

Rock og stepdans i sneen

Da vi første gang oplevede den nye kompakte VW crossover/SUV var det på plane respektive stenede veje under næsten sensommer temperaturer på den portugisiske vestkyst. Den iøjefaldende Volkswagen er i mellemtiden landet i Danmark og på denne tid af året sner det iblandt.

VW T-Roc 1,0 TSI 115 hk TSI test - læs mere >>>


Fiat Tipo 1,6 MJT 120 hk Eco II Lounge SW

Mellemting mellem en mellemting

Det er ikke altid lige let at kategorisere biler. Men at kalde Fiat Tipo SW for en mellemting mellem en mellemting er det nærmeste, vi kan komme. Den er rummelig og funktionel som en crossover og har samme frihøjde og køreegenskaber som en konventionel personbil – men den er mere rummelig, fordi den med sine 1,5 meter er ca. 5 cm højere.

Fiat Tipo SW test - læs mere >>>


Mazda2 1,5 SKYACTIV-G 1,5 90 hk Superior

Køredynamisk ansigtsløftning

Mazdas succesmodel, Mazda2, har for nylig fået en overhaling. Både udenpå og under lakken er modellen blevet opdateret. Nødvendigt? Egentlig ikke, for den seneste generation så dagens lys i 2015, men alligevel har ansigtsløftningen en vis effekt.

Mazda2 SKYACTIV-G Superior test - læs mere >>>


SEAT Ibiza FR 1,0 TSI 115 hk

Ibiza Formula Racing er den skarpe oplevelse

Den helt nye SEAT Ibiza kom på markedet for få måneder siden. Den kører rigtig godt, hvad vi fastslog allerede i forsommeren i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Dengang kørte vi bl.a. Ibiza’en med den kraftigste af  de 3-cylindrede 1-liters TSI-motorer på 115 hestekræfter i Xcellense versionen. Med tilnavnet ”FR” bliver Ibiza endnu skarpere.

SEAT Ibiza FR 1,0 TSI 115 hk test - læs mere >>>


Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 hk Q4 aut.

Lille forskel med stor virkning

Det er måske for meget at sige, at 70 hestekræfter er en lille forskel, men det er et faktum, at det ikke var effekten, der ændrede oplevelsen. Snarere det, den førte med sig. I alle tilfælde var oplevelsen af den kraftige 280 hestes udgave af den nye Alfa Romeo Stelvio meget anderledes end af 210 hestes diesel versionen, vi første gang stiftede bekendtskab med.

Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB Q4 test - læs mere >>>


KIA Optima SW 1,7 CRDi GT-Line

Ideel til de lange ture

Med den nye KIA Optima, som vi første gang kunne fortælle om i forbindelse med de første internationale prøvekørsler for cirka halvandet år siden, har KIA skabt en pallette af modelvarianter, som gør det muligt for køberne at optimere valget. Den hér prøvekørte udgave er optimal, når det gælder lange ture og også gerne ved høj fart på det tyske autobahnnet.

KIA Optima SW 1,7 CRDi DCT test - læs mere >>>


Peugeot 5008 Allure 1,2 e-THP EAT6

Multi-SUV til landevejscruise

Da vi første gang sad bag rattet i den nye store Peugeot 5008 SUV, var det i portugisisk vintervarme uden at en vind rørte sig for cirka et år siden. Vi kørte den ikke mindst på ujævne grusveje med en 165 hestes e-THP turbobenzinmotor i maskinrummet. Vores test her i Danmark var den diametrale modsætning.

Peugeot 5008 SUV 1,2 e-THP test - læs mere >>>


VW Polo 1,0 TSI 95 hk Comfortline

Luksus-VW i kompaktudgave

Flere gange under prøvekørsel af den nye VW Polo blev vi spurgt til ”den dér Golf”. Ikke mærkeligt, for den nye generation af Volkswagens kompaktbil ligner en VW Golf, den er lidt mindre, men ved et hurtigt øjekast er forskellen minimal.

VW Polo 1,0 TSI test - læs mere >>>


Range Rover Velar R-Dynamic SE 3,0

Luksus SUV med skjulte egenskaber

Da Land Rover i 1969 prøvekørte de prototyper, der siden blev grundlaget for den første luksus offroader fra den navnkundige britiske bilfabrik, kaldte man den Velar. Det betyder noget i retning af ”skjult” eller i hvert fald godt ”kamufleret”. Den nye mellemstore SUV, som har fået det legendariske navn, gemmer da også på langt mere rå styrke og flere anvendelses muligheder end det elegante ydre indikerer.

Range Rover Velar test - læs mere >>>


Fiat 500 L Wagon Family 1,6 MJT 120 hk

Familiebil med skærpet look

Når én bliver til to og to bliver til flere kommer Fiat 500 L Wagon Family ind i billedet. I hvert fald, hvis den ene er vild med Fiat 500 og ikke vil give afkald på den særlige Fiat 500 følelse, blot fordi hun har fået sig en kæreste og de har fået børn. Og ja, der står ”hun” – ren kønsdiskriminering, kunne man forestille sig, at meningen ville være øst for Danmark.

Fiat 500 L Wagon Family test - læs mere >>>


Volvo XC60 D5 AWD Inscription

Top teknik for alle pengene

Volvo kan det dér med teknikken. Det har de vist ved utallige lejligheder. Det er også helt tydeligt i en bil som den helt nye XC60, der bl.a. byder på en avanceret undervogn. Forudsat man vil betale for det. For selv i en verden med afgifts nedsættelser koster en XC60 mange penge, ikke mindst den her prøvekørte top version.

Volvo XC60 D5 AWD test - læs mere >>>


Mazda CX-5 2,2 SKYACTIV-D Vision aut.

Helt igennem ægte...SUV

Allerede da vi tilbage i forsommeren prøvede den helt nye Mazda CX-5 i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på snoede bjergveje omkring Barcelona i Spanien, stod det klart: Mazda har bygget en bil, der er endnu bedre end forgængeren. Det indtryk blev bekræftet på de regnvåde danske efterårsveje, hvor dens køreegenskaber var mere end ideelle.

Mazda CX-5 SKYACTIV-D test - læs mere >>>


SEAT Alhambra 1,4 TSI 150 hk Style

Multibil med berettigelse

I al begejstringen over de moderigtige SUVer virker det som om, at mange bilkøbere har glemt de multifunktionelle MPVer - fordansket til ”multibiler”. De har fortsat en berettigelse, hvad den prøvekørte SEAT Alhambra er et mønstereksempel på.

SEAT Alhambra 1,4 TSI test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt