- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VW Touareg 3,0 TDI SCR Elegance 4-MOTION

Alsidigt high-tech ”Flagskib”

Med introduktionen i 2018 af den helt nye Volkswagen Touareg har fabrikken i princippet skabt et helt nyt flagskib. En stor, alsidig SUV, elegant, ualmindelig luksuøs, fyldt med high-tech. Og så kører den rigtig godt.

VW Touareg test - læs mere >>>

 

Vi har prøvekørt Volkswagens nye flagskib, den potente, højteknologiske og elegante SUV, som både kan håndtere ørkensand og dansk vintervejr. Fuld HD.


Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk Titanium

Målsætningen bekræftet – Focus er bedst

Da vi tidligere på året kunne berette om den helt nye Ford Focus i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, var der tale om højt udstyrede varianter med mindst 150 hestekræfter under motorhjelmen. Bilen er for længst siden landet i Danmark og det var tid til at se på i første omgang en af de lidt mere moderate versioner.

Ford Focus 1,0 EcoBoost test - læs mere >>>

 

Vi har prøvekørt en af de nominerede til ærestitlen "Årets Bil i Danmark 2019", den nye Ford Focus i mellemudstyrs-udgaven "Titanium" med 125-hestes 1-liters turbobenzinmotor. Fuld HD.


Toyota Proace Verso 2,0D 180 VIP

Mobil arbejdsplads for meget vigtige personer

Det er ikke ukendt, at visse såkaldte VIP’s – de ”meget vigtige personer” – sværger til Mercedes Vito. En bil, der er udmærket egnet til formålet, og så har den jo en for nogle mennesker meget vigtig stjerne på fronten. Men Toyota’s sidestykke, Proace Verso VIP er et glimrende alternativ, måske for mange endda et bedre alternativ, fordi den er så alsidig.

Toyota Proace Verso VIP test - læs mere >>>


Volkswagen up! GTI

Køreglad miniracer til hverdagsbrug

Det er lidt vildt at tænke på. Da den første VW Golf GTI kørte ud fra samlebåndet i 1976 var den udrustet med en 110 hestes benzinmotor og vejede cirka 400 kg mindre en Volkswagens seneste lille landevejsracer, up! GTI. Trods det er up! GTI med blot 5 hk mere hurtigere oppe på de 100 km/t.

VW up! GTI test - læs mere >>>


Subaru XV 2,0i Summit Lineartronic

Alsidig ”Super-SUV” til tilbudspris

Subaru VIL. De VIL være mere synlige på det danske marked og en intensiv mediekampagne dette efterår har virkelig synliggjort den japanske producent af verdens sikreste (det er i hvert fald Subarus målsætning) og nogle af de allermest velkørende biler. Og som det nu efterhånden er blevet sædvane i Danmark, så er vejen frem ikke kun et godt produkt, men også et attraktivt pristilbud.

Subaru XV 2,0i Lineartonic test - læs mere >>>


BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X

Sprød designbombe med tryk på M

Er man til BMW og betyder design rigtig meget for biloplevelsen, så se billederne, før der fordybes i teksten. Designet af den sportslige udgave af BMW X1 sidder lige i øjet.

BMW X2 xDrive 20d M Sport X test - læs mere >>>


Subaru Impreza 2,0i Active Lineartronic

Komplet i enhver forstand

Subaru Impreza er i en klasse for sig selv. Impreza er den eneste mellemstore personbil på markedet med permanent symmetrisk firehjulstræk. Impreza er stort set den eneste personbil i serieproduktion med boksermotor og med verdens førende producent af firehjulstrukne biler som kreatør, er den simpelthen blevet en fremragende bil.

Subaru Impreza 2,0i Active test - læs mere >>>


Nissan LEAF Tekna 40 kWh

Transport på første klasse

For nylig prøvekørte vi den nye Rolls-Royce Phantom. Et bilmærke, som bl.a. har prædikat af at bygge verdens mest lydløse biler. Den har imidlertid fundet sin overmand: Den helt nye Nissan LEAF. Og så kan en Nissan LEAF kan købes for en pris, der blot udgør 4-5 procent af prisen på en Phantom.

Nissan LEAF Tekna 40 kWh test - læs mere >>>


Honda Civic 1,6 i-DTEC: Energi rigtig, avanceret

og karakterfuld dieselløsning

Den nye Honda Civic har et grænsende til det futuristiske design. Og teknikken er også ekstraordinær, især når det gælder den nye dieselmotor, der helt uden brug af AdBlue og SCR katalysator overholder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer.

Honda Civic Diesel test - læs mere >>>


Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Intense+ aut. 4WD

På flere måder endnu bedre

Der skal ikke den dybere videnskab til at hævde, at automatgearkasse og firehjulstræk gør en bil bedre. Det vil næsten altid ske. Men med de to egenskaber kommer andre til, bl.a. fordi hele drivlinen er yderst avanceret.

Mitsubishi Eclipse Cross aut 4WD test - læs mere >


Toyota Prius Plug-in

Prima Prius på premium niveau

Toyota er førende i verden, hvad angår hybridbiler. Og takket være ændrede afgiftsregler er Toyota Prius i opladnings-hybrid udgaven også blevet en option for os danskere. Det var godt, for PHV-udgaven af Prius har ikke bare introduceret opladningsteknologien i Toyota sammenhæng, men er også ret forskellig fra den konventionelle hybrid-udgave.

Toyota Prius Plug-in Solar test - læs mere >>>


Rolls-Royce Phantom VIII (baggrunden)

Sjælen er genoplivet

Ifølge eksperterne skulle den udgående 7. generation af den legendariske Rolls-Royce Phantom have mistet lidt af sin sjæl. Og hvad er flagskibet, kendt som verdens mest luksuøse bil, uden sjæl? Et faktum er det, at nu er sjælen blevet genoplivet, også det er eksperterne enige om, samtidig med, at BMW lancerede den 8. generation Phantom. Den har vi prøvekørt.

Rolls-Royce Phantom test - baggrunden >>>


Rolls-Royce Phantom VIII (følelsen)

The Spirit of Ecstacy –uendelig lykke og luksus

Rolls-Royce er kendt for den ultimative, grænsende til det ubeskrivelige, luksus. Rolls-Royce er kendt for, at bygge måske verdens allerbedste biler. Og så er de kendt for de deres uforlignelige kølerfigur, som ikke uden grund er døbt ”The Spirit of Ecstacy”, for den betegnelse samler alt det, en Rolls-Royce står for.

Rolls-Royce Phantom test - følelsen >>>


Rolls-Royce Phantom VIII (teknikken)

Noget nær perfekt

Er det ikke lidt småligt, blot at kalde en 8. generations Rolls-Royce Phantom for noget nær perfekt, i stedet for blot ”perfekt”. Svaret er enkelt: Nej, for i givet fald ville der ikke være plads til yderligere udvikling og verden er altid i bevægelse. Med det in mente er Phantom perfekt, i hvert fald ud fra vores erfaringsgrundlag, for undertegnede må med skam melde, at ikke alle serieproducerede luksusbiler i 9-millioner kroners prisklassen har været sat under lup.

Rolls-Royce Phantom test - teknikken >>>

Mazda6 Stationcar 2,2 SKYACTIV-D Optimum

Opdateret i alle leder og kanter

Nogle kunne forfalde til at kalde en bil som den seneste årgang af Mazda6 en helt ny bil. Hos Mazda er man mere beskedne og taler om en kraftig opdatering. Ikke desto mindre er den hidtidige 6’er blevet opdateret i alle leder og kanter. Selv det iøjefaldende KODA design er blevet rettet til, hvilket ikke mindst skyldtes, at Fuld LED nu er standard i alle versioner.

Mazda6 Stationcar SKYACTIV-D test - læs mere >>>

 

Den kraftigt opdaterede Mazda6 har samme performance som forgængeren, men den er renligere, mere lydløs og meget andet. Kør med og oplev. Fuld HD.


Volvo V60 D4 aut. Momentum

Helt ny Volvo – især under lakken

Umiddelbart ser den helt nye Volvo V60 ud som en komprimeret udgave af Volvo V90. Det er nu ikke så dårligt, for storebror er virkelig et vellykket stykke designarbejde med udpræget sans for det elegante. Men man skal under overfladen for at finde de virkelige nyheder i V60. Fx derude fortil, hvor ingen normal bilist nogensinde kommer.

Volvo V60 D4 aut. Momentum test - læs mere >>>


Suzuki Swift Sport 1,4 Boosterjet

Helt igennem Sport

Allerede i foråret fik vi den første smagsprøve på den helt nye Suzuki Swift Sport. Det var åbenlyst, at Suzuki ikke blot havde justeret lidt på undervognen af en standard Swift og lagt en kraftigere motor i maskinrummet. Man havde også tilrettet aerodynamikken og bilens udseende. I tørre tal er Swift Sport 5 cm længere end den almindelige Swift.

Suzuki Swift Sport test - læs mere >>>


Opel Insignia GSi 2,0 BiTurbo Diesel aut.

Alsidig performance bil

Det er slet skjult og bestemt heller ingen hemmelighed, at undertegnede er begejstret for Opel Insignia. Begejstringen blev ikke mindre efter mødet med den nye performance version dette forår. Det skete på sydfranske landevej – med temperaturer under nul grader. I mellemtiden er bilen landet i Danmark og spørgsmålet er: Kan begejstringen stå mål med danske kørselsbehov?

Opel Insignia GSi 2,0 Diesel test - læs mere >>>


Volvo V90 Cross Country T5 aut. AWD

Cross Country der giver rigtig god mening

Det er sjældent undertegnede udnævner noget til det bedste eller det dårligste. Prøvekørslerne på Motorsiden.dk giver et forhåbentligt realistisk billede af bilerne med en vægtning, så man som læser kan danne sig sin egen mening. Men hvad Volvo V90 Cross Country angår, ikke mindst i Ocean Race udgaven, er det anderledes. Den er hermed udnævnt til min yndlings Volvo.

Volvo V90 Cross Country test - læs mere >>>


Toyota Aygo x-cite: Luksusbil til minipris

Det er synd at sige, at de allermindste biler blev begunstiget ved den seneste afgiftsreduktion. Taberne var de allerbilligste biler (og deres kunder). Heldigvis var bilindustrien allerede klar til de nye markedsforhold og præcis den bil, som vi hér stiller skarpt på, i den grad er vokset med opgaven, uden at prisen er fuldt med.

Toyota Aygo x-cite test - læs mere >>>


Toyota Yaris GRMN: Mesterligt gensyn

Gensynsglæde er nogle gange mere udpræget end andre. Men sandt at sige var muligheden for, at genopleve den lynhurtige specialversion af Toyota Yaris, en, man greb med kyshånd. Simpelthen fordi det første møde var så herligt. Det var det andet også…

Toyota Yaris GRMN test - læs mere >>>


Mercedes-Benz A180d

Veludstyret kompakt premiumbil

En helt ny kompakt Mercedes skaber forventninger. Mercedes-Benz er ikke for ingenting helt i toppen, når det gælder premiumbiler. Selvforskyldt, for bilerne har for vane at køre knaldgodt og de ser som regel også fabelagtigt godt ud. Prisniveauet har man også kunnet styre på plads. Derved er det blevet muligt, at købe den nye A-klasse til priser fra blot 334.000 kroner inklusiv danske nummerplader.

Mercedes-Benz A180d test - læs mere >>>


KIA Picanto 1,2 X-Line

Power som fortjent

Den lille KIA Picanto er fortsat den efter vores opfattelse bedst kørende minibil. Det er ikke mærkeligt, for stort set hver gang en bilfabrik sender en helt ny minibil på markedet, bliver den bedre end alle de andre. Og det er ret beskedent, hvad der er kommet af helt nye såkaldte A-segment biler i det sidste års tid. I vores optik ingen, ikke hvad bilens køreegenskaber angår, i hvert fald.

KIA Picanto 1,2 X-Line test - læs mere >>>


KIA Sorento 2,2 CRDi GT-Line 4WD AUT

Flagskib med muligheder og 7 års garanti

Selv ikke de etablerede gamle bilfabrikker giver 7 års garanti på deres biler, ikke engang deres såkaldte flagskibe. Men det gør KIA på alle deres biler, også fabrikkens erklærede flagskib, den store SUV, KIA Sorento, som tidligere på året blev faceliftet i alle ender og kanter.

KIA Sorento 2,2 CRDi 4WD AUT test - læs mere >>>


Ford Fiesta ST-Line 1,0 EcoBoost 125 hk

Det er ikke til at se, hvis man ikke lige ved

For cirka en milliard år siden var der en gammel sang med et meget berømt omkvæd. Det lød: ”Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det”. Det kan næsten bruges om den hér prøvekørte bil, en Ford Fiesta ST-Line, men kun næsten, for vi kan tilføje (det bliver dog uden rim): ”Men man kan til gengæld mærke det”.

Ford Fiesta ST-Line 125 hk test - læs mere >>>


KIA Rio 1,0 T-GDI Premium

Kræfterne gør forskellen

Da vi tidligere prøvekørte KIA Rio med 100-hestes turbobenzinmotor var den trods Advance udstyr forsynet med 17” alufælge. Det var ukomfortabelt og ikke særlig hensigtsmæssigt. Men i Premium udgaven med 120 hestekræfter og et ekstra gear passer tingene sammen. Og merprisen er kun 10.000 kroner.

KIA Rio 1,0 T-GDI Premium test - læs mere >>>


Ford EcoSport ST-Line 1,0 EcoBoost 140

Forvandlingsproces…

Vi har tidligere prøvekørt Ford EcoSport i Titanium-versionen. Men med ST-Line setup sker der en forvandling. Én ting er udstyret, som i den sportslige ST-Line version er anderledes, et andet er bilens kørefærdigheder. Det første var forventeligt, det sidste var overraskende.

Ford EcoSport ST-Line test - læs mere >>>


Renault Grand Scenic Zen Energy TCe 140 EDC

Renault-turbo på Euro 6d-TEMP

Bilfabrikkerne gearer op og styrer målrettet imod de nye Euro 6d miljø-normer, som træder i kraft i den midlertidige ”TEMP” version 1. september 2019. Renault er allerede klar med en 140-hestes 1,33-liters turbo-benzin motor, en maskine, der senere også finder vej ned i maskinrummet på Mercedes-biler. Vi har prøvet den, hvor den først er at finde, nemlig i den forholdsvis store Renault Grand Scenic.

Renault Grand Scenic TCe 140 test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt