- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests

 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i10 1,0 Premium 5 pers

Attraktiv mini pendler

En ny grill og et sæt LED kørelys er de visuelle nyheder ved den seneste udgave af Hyundai i10. Men i Premium udgaven er der meget, meget mere under de fortsat ret moderne linjer. Prismæssigt ligger den da også lige på kanten af niveauet for en regulær B-segment bil. Men den har en fordel, som B-segment bilerne ikke kan mønstre: dens størrelse.

Hyundai i10 1,0 test - læs mere >>>

 

De små A-segmentbiler kører bedre og bedre. Hyundai i10 er en af dem, vi godt kan forestille os ofte vil blive valgt til f.eks. lange pendlerture. Det er den nemlig også rigtig god til. Se videoen og få en idé om hvorfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Peugeot 3008 Active 1,2 e-THP Pure Tech 130 hk

Prisbelønnet SUV med bred appeal

Peugeot 3008 blev først kåret til Årets Bil i Danmark. Siden modtog den mellemstore franske SUV den tilsvarende europæiske hæder. Salgsmæssigt har været en succes lige fra lanceringen sidst på efteråret og forklaringen er enkel nok: 3008 er en gennemført komplet bil, den har meget bred appeal og så kører den fænomenalt godt.

Peugeot 3008 1,2 e-THP test - læs mere >>>

 

Peugeot 3008 er Årets Bil i Danmark 2017 og Car of the Year in Europe 2017. Onboard videoen med køresekvenser i den sidste del giver en idé om hvorfor. Videoen kan også ses i Fuld HD.


VW Amarok Aventura 3,0 V6 TDI 4MOTION

Ulv i Volkswagen klæder

Den er stor, potent og kraftfuld, den nye faceliftede pickup fra Volkswagen. Den kan slæbe rundt med en anhænger på 3,5 tons, alligevel har den et touch af SUV. Det var nok det mest overraskende ved mødet med VW Amarok, som er én af en hel stribe pickup’er, der er strøget ud på markedet i det sidste årstid eller to.

VW Amarok V6 TDI Aventura test - læs mere >>>


Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi 90 hk

Dyr kan man ikke lige kalde den…

Dacia har især to populære modeller i Danmark: Duster og Sandero Stepway. Det er symptomatisk, at køberne vælger bilen med top udstyr frem for den allerbilligste version, for ”Stepway” er top udstyret i Sandero modellinjen. Stepway udgaven koster enten 142.000 eller 150.000 afhængig af motorvalg. Vi har her stillet skarpt på den dyreste af dem.

Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi test - læs mere >>>


Alfa Romeo Giulia 2,0 TB Benzin 200 hk Super

Derfor er den så god…

Alfa Romeo Giulia blev ikke Årets Bil i Danmark 2017, men den var i finalen. Den blev ikke European Car of the Year 2017, men det var tæt på dødt løb mellem den og vinderne begge steder, Peugeot 3008. Den var tæt på af to grunde: Den ser fabelagtig godt ud og den kører endnu bedre. Men den er ikke så praktisk som Peugeot’en og har ikke så bred appeal. Det var måske den afgørende faktor.

Alfa Romeo Giulia 2,0TB test - læs mere >>>


KIA Sportage 1,6 T-GDI GT-Line 4WD 7DCT

Sportage på hjemmebane

Da vi første gang prøvede den nye KIA Sportage, længe inden den kom på markedet i Danmark, var det i strålende sol, det var tørt, det var bl.a. på stenede nordspanske veje. Anderledes var forholdene, da vi gik under lakken på bilen, i det danske landskab i perioden, hvor vinter forvandledes til forår.

KIA Sportage 1,6 T-GDI 4WD test - læs mere >>>


Volvo V40 aut. T4 R-Design: Designer-bil

med komfortable sportspræstationer

Volvo V40 er et designmæssigt mesterstykke. Visuelt gør den indtryk og det bliver bestemt ikke ikke ringere af det seneste facelift, som bl.a. inkluderer de særlige Thors hammer forlygter, som man også kender fra XC90 samt S og V90. Med 190 hestekræfter i maskinrummet og en fabelagtig acceleration bliver bilen helt sportslig.

Volvo V40 R-design test - læs mere >>>


Renault Zoe Z.E.40 R90 Intense

Fin bil – men politikerne har slukket lyset

Allerede da Renault Zoe i 2013 indtog bilmarkedet var der dømt succes. Nu er den blevet endnu bedre, med langt større kapacitet. Kun i Danmark er den fine kompakte Zoe ingen reel option, uanset hvor meget Renault og el-leverandørerne anstrenger sig. Det er ikke deres skyld – årsagen er de danske politikere, der øjensynlig ikke har set lyset, i hvert fald ikke det elektriske.

Renault Zoe Z.E.40 R90 test - læs mere >>>


Opel Zafira Innovation 2,0 CDTi 170 hk

Fleksibel, velfungerende og prisattraktiv

Fleksible biler er herlige, i hvert fald hvis man har brug for deres muligheder. Men det er ikke altid det morsomste, på en blæsende, kold og fugtig vinterdag at forvandle bilen, så man kan udnytte dens fleksibilitet. Det er nemlig ofte manuelt arbejde og så kræver det, at brugen er gennemtænkt. Det er den i den nye Opel Zafira.

Opel Zafira 2,0 CDTi test - læs mere >>>


Jaguar XF S 3,0 V6 S/C AWD

Guf for passionerede Jaguar fans

En Jaguar køber man ikke, blot fordi man skal have en luksuøs bil at køre i. En Jaguar har en historie, den har en arv. Men de mange fornyelser, Jaguar har bragt på banen i de senere år, stemmer de nu også med arven og historien? Det spørgsmål behøver man ikke være urolig for svaret på, når det gælder den højpotente store Jaguar XF med 380-hestes 3-liters V6 i maskinrummet.

Jaguar XF S 3,0 V6 S/C AWD test - læs mere >>>


KIA Optima SW 1,7 CRDi Advance DCT

KIAs avancerede vision

KIA har en vision: Man vil vokse, man vil være blandt de førende, man vil være kendt for kvalitet og hightech i moderne design. Man vil være avanceret. Derfor ordlegen i overskriften, bundet op på navnene på to af udstyrsvarianterne – for det går egentlig ret godt for KIA. Det er den prøvekørte KIA Optima SW er glimrende udtryk for.

KIA Optima SW CRDi DCT test - læs mere >>>


SsangYong LUVi Free 1,6L Diesel 2WD

Nyt og rummeligt koreanske alternativ

Det er omkring 10 år siden, at SsangYong sidste gang blev importeret til Danmark men nu kan bilerne igen købes i Danmark. Og SsangYong LUVi rammer direkte ind i den bilkategori, som såvel europæere som helhed og danskere i særdeleshed har kastet sig over. De kompakte SUV’er eller crossovere.

SsangYong LUVi 1,6L 2WD test - læs mere >>>

BMW 330e Sedan iPerformance plug-in hybrid

Potent, komfortabel og nutids-miljørigtig

Når BMW sætter sig mål, arbejder man vedvarende på at nå dem. BMW’s målsætning er ikke isoleret betragtet også at bygger elbiler, men, når det handler om bilernes drivliner, at give adgang til et udvalg af alternativer, som moderne teknologi muliggør, i en fornuftig balance med kundernes krav og forventninger – ikke mindst til en BMW. Med 330e når man lige en anelse flere mål end med de fleste andre BMW’er.

BMW 330e Sedan plug-in hybrid test - læs mere >>>

 

Vi har testet den nye plug-in hybrid fra BMW. Onboard videoen viser bilen i bytrafik og på en snoet landevej. Spørgsmålet er: Kører den ligeså godt som en konventionel 3-serie BMW? Videoen kan også ses i Fuld HD.


Hyundai IONIQ 1,6 GDI Hybrid Premium

Kørekomfort og miljøhensyn går hånd i hånd

Hos Hyundai har man forstået, hvad fleksibilitet betyder. Den drivline, som findes i den innovative Hyundai IONIQ, er den selvsamme som man finder i søstermodellen, KIA Niro. Men de to biler er så forskellige, at der hører sammenligningen også op. Det var den første og mest iøjefaldende iagttagelse ved undertegnedes første møde med den nye Hyundai IONIQ.

Hyundai IONIQ Hybrid test - læs mere >>>

 

Vi har kørt sat affjedringen i Hyundai IONIQ hybrid på prøve. Se onboard videoen og få en idé om, hvordan den fungerer. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Renault Grand Scénic Energy dCi 110 7-EDC Zen

Fancy og funktionsrigtig langtursbil

Da de første internationale prøvekørsler af den nye Renault Scénic fandt sted sidste sommer, var temperaturerne høje og varmen bagte ned på det kæmpemæssige instrumentbord under den kolossale forrude. Det problem eksisterede ikke, da vi stillede skarpt på den store udgave af Renaults fancy multibil under danske kørselsforhold.

Renault Grand Scénic dCi test - læs mere >>>


Toyota RAV4 2,5 VVT-i Hybrid 4X4 H

Ud i naturen med god samvittighed

Et stort skisma for ejere af større biler med terrængående egenskaber er (eller burde i hvert fald være), at deres store terrænbil forurener den natur, den er i stand til at køre i. I en firehjulstrukken Toyota RAV4 Hybrid kan køre semi-offroad med temmelig god samvittighed.

Toyota RA4 Hybrid test - læs mere >>>


Renault Megane Sport Tourer 1,2 Energy Tce 130 EDC Bose: Koncertsal med udbygning

Der er en tendens til, at moderne koncertsale ikke kan blive fancy nok i deres design og fremtoning. Og så skal de også helst overgå hinanden i størrelse. Hvis man betragter den særlige Bose-version af Renault Megane i den kraftigt udbyggede ”Sport Tourer” udgave som en koncertsal, lever den udmærket op til de stationære forbilleder, der tid efter anden skyder op rundt om i verden.

Renault Megane Sport Tourer test - læs mere >>>


SEAT Ateca 1,4 TSI Style ACT DSG

Kompakt SUV ved topfart

Den nye SEAT Ateca er interessant. Den blev valgt ind blandt de nominerede til titlen Årets Bil i Danmark 2017, den attraktivt prissat og nok så vigtigt: Den er med sin 4,36 meters længde mere håndterbar end de større søstermodeller fra Volkswagen (Tiguan) og Skoda (Kodiaq). Men hvordan klarer den sig på en længere tur?

SEAT Ateca 1,4 TSI ACT DSG - læs mere >>>


SsangYong XLV Free 1,6L Diesel 2WD

Rummelig og sportslig SUV

For nylig prøvekørte vi den nye SsangYong LUVi – en ny SUV på det danske marked. Hvis man er brændt varm på LUVi, men savner plads, så hedder løsningen XLV. SsangYong XLV er nemlig selvsamme bil – den er blot 23,5 cm længere end LUVi og den ekstra længde er omsat i forøget bagagerumsplads.

SsangYong XLV 2WD test - læs mere >>>


SEAT Ateca Xcellence 2,0 TDI 4X4 DSG

Helstøbt SUV til rimelig pris

Da Årets Bil i Danmark 2017 skulle kåres, var SEAT Ateca blandt de fem nominerede. Den var i hård konkurrence og fik ikke titlen, men den var tæt på. Omvendt var der nogle, der undrede sig over, at det ikke var søstermodellen, VW Tiguan, der opnåede nomineringen. Forklaringen er ligetil: På Ateca’en sidder størrelse og pris lige i øjet.

SEAT Ateca 2,0 TDI 4X4 DSG test - læs mere >>>


Opel Mokka X Innovation 1,6 CDTi 4X4

X ved en frisk kop Mokka

Da Opel introducerede den første Opel Mokka i 2013, var der dømt succes. I en sådan grad, viste det sig, at kapaciteten ikke var tilstrækkelig på den fabrik Opel havde udset til at forestå produktionen af den nye kompakte crossover. Nu har man udbygget produktionen med en ny fabrik og derfor kan man nu roligt sætte X ved den nye Mokka, hvis man hører til de mange, der er faldet for den fine bil.

Opel Mokka X 4X4 test - læs mere >>>


smart fortwo cabrio twinamic

Åben smart er smart – også om vinteren

Det virker måske ikke udpræget genialt, at prøvekøre en cabriolet om vinteren. På den anden side skal en cabriolet jo gerne kunne bruges året rundt. Ikke mindst i Danmark, hvor biler trods et par afgiftstilpasninger fortsat er store investeringer. Derfor er det smart, at gøre det. Og dobbelt smart er det, når bilen netop er en smart cabrio.

smart fortwo cabrio test - læs mere >>>


Ford Edge Sport 2,0 TDCi 210 hk PS6 iAWD

Magnum SUV med kant

På en måde virker den overvældende. Stor, næsten pompøs. Men egentlig er dimensionerne ikke SÅ voldsomme. Men en Ford Edge ER en stor SUV og den er skabt som amerikanerne vil have sådan en. Ikke så mærkeligt, at den først i den nye generation (den 2.)er kommet til Europa – den hidtidige ville nok ikke have slået an.

Ford Edge Sport iAWD test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt