- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carlos Sainz i stjerneregn ved starten i Buenos Aires


Stormende start på Rallye Dakar


Tekst: Søren Clauding – 2. januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten på Rallye Dakar fandt sted som planlagt i Buenos Aires lørdag d. 1. januar. Men det var først i dag, at de over 400 deltagere for første gang skulle køre race. I ordets bogstaveligste forstand, for efter godt 500 kilometers transportetape skulle motorcykelkørerne ud på en teknisk krævende ”rigtig” motorcykelprøve på 192 kilometer alt imens bilerne kørte en rigtig biletape på 220 kilometer.

 

Opdelingen betyder bl.a., at de noget langsommere to-hjulere ikke kommer i vejen for firehjulerne, og så kan alle gå til den og det betyder tæt race og stor spænding for alle parter.

 

Dertil kom, at deltagerne efter at være startet i støvende tørvejr blev mødt af stormende regn og torden. To ting, som tilsammen gjorde udfordringerne dobbelt svære.

 

”Det var som at køre motorcykel og stå på ski i skøn forening,” fortalte sidste års MC-vinder, Cyril Despres ved målet i Cordoba.

 

Despres blev nr. 2 på den første etape i årets Rallye Dakar, kun distanceret af sin team-kammerat og ”vandbærer” i KTM’s fabriksteam, Ruben Faria. Blot 29 sekunder adskilte de to, da dagen var omme. Men siden blev placeringerne byttet om, fordi Faria havde begået en fejl og fik tildelt et strafminut. Og langt var der da heller ikke til en anden af storfavoritterne, Marc Coma, som med nr. 1 på motorcyklen havde til opgave at starte forrest og populært sagt vise vejen for konkurrenterne.

 

Navigationen var dog ikke den store udfordring på den første etape, men det skulle blive sværere i de kommende dage.

 

Bedste skandinaviske deltager var ikke som vanlig den tidligere verdensmester og sidste års MC 2’ere, nordmanden Pål Anders Ullevålseter. Han var for første gang ude at køre på en 450 ccm KTM og udover at have problemer med GPS antennen undervejs, kørte han efter sin egen opfattelse dårligt. Ullevålseter sluttede dagen på en beskeden 29. plads, men der er dog kun små 14 minutter mellem ham og Faria.

 

Dermed blev svenske Thomas Berglund bedste skandinav på en 18. plads.

 

Danske Jes Munk blev en respektabel nr. 90 på sin første Dakar hastighedsetape men måtte hurtigt sande kravene til en Dakar deltager.

 

"Jeg havde så travlt med at finde vej, at jeg overså en fartbegrænsning i rutebogen," fortalte Jes Munk ved målet i Cordoba. Så klappede fælden og Jes Munk fik tildelt 8 minutters straftid og er nu nr. 105. Samme placering, som sidste års vinder af kvindekategorien, svenske Annie Seel ellers havde tilkæmpet sig, men pga. mange andres fejl og efterfølgende tidsstraffe avancerede dem dygtige svenske pige til 49. pladsen. Annie Seel har tradition for at være bedste kvinde i Dakar, men på 1. etape blev hun besejret af Dakar-debutanten, den 10-dobbelte trial verdensmester, Eulalia "Laia" Sanz fra Spanien, der opnåede 46. pladsen.

 

I bil kategorien var det sidste års vinder, Carlos Sainz, der i sin VW Race Touareg 3 vandt dagens etape. Men også her er spredningen minimal. Den 9-dobbelte Dakar vinder, franskmanden Stephane Peterhansel blev nr. 2 i sin BMW X3 CC, blot 1 minut og 31 sekunder efter den spanske fabrikskører. Derpå fulgte de øvrige VW’s med Nasser Al-Attiyah som nr. 3.

 

Set med danske øjne overskygges årets Dakar rally en smule af sex-anklager rettet imod VW Motorsports direktør, danske Kris Nissen. Nissen skulle efter sigende have berørt en kvindes bryster i en hotelbar i Macau efter VW-Formel 3 sejren i Macau. Siden har svenske Tina Thörner udtalt, at Kris Nissen skulle have anvendt et sexuelt krænkende sprogbrug overfor hende og også tyske Jutta Kleinsmidt skulle have udtalt sig i nedsættende vendinger om Kris Nissens ledelsesform om end der ikke er nævnte konkrete sexanklager i denne sammenhæng. Kleinsmidt var en del af VW-teamet indtil hun begik en fatal brøler ved populært sagt at drukne en kostbar VW Race Touareg under et Dakar rally i Afrika. Siden mistede hun sin position som kører for Volkswagen. Kleinsmidt er i øvrigt kendt for at have et iltert temperament.

Cyril Despres ved starten i Buenos Aires. Sidste års vinder deltager i år med startnummer 2 på sin KTM - til trods for at han har "ret" til nr. 1. Imidlertid har Cyrel Despres anmodet løbsledelsen om at få lov til at benytte nr. 2, fordi hans tre tidligere sejre er blevet vundet på motorcykler med startnummer 2. Overtro? Hvem ved - men Marc Coma, som vandt Dakar i 2009, overtog gerne rollen som startnummer 1, selvom det betød at han kørte åbner-MC på rallyets første etape. Despres vandt iøvrigt 1. hastighedsetape efter først at være blevet nr. 2 - vinderen, Despres teamkammerat Ruben Faria, begik en fejl og blev tildelt 1 minuts straftid!


Resultat af Rallye Dakar 1. hastighedsetape 2011:


MC:


1. Cyril Despres (FRA), KTM, 1t58m31s

2. Ruben Fabria (POR), KTM, +31s

3. Marc Coma (SPA), KTM, +46s

18. Thomas Berglund (SWE), Husaberg, +10m06s

28. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM, +13m16s

90. Jes Munk (DEN), Aprillia, +32m29s

105. Annie Seel (SWE), KTM, +36m40s


Biler:


1. Carlos Sainz/Lucas Cruz (SPA), VW Race Touareg 3, 2t18m32s

2. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), BMW X3 CC, +1m31s

3. Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (QAT/GER), VW Race Touareg 3, +2m16s

4. Mark Miller/Pitchford (USA/ZAF), VW Race Touareg 3, +4m17s

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt