- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:


November 2018


Toyota Camry vender tilbage

Når Toyota til næste år, efter 14 års pause, introducerer en helt ny og ottende generation af Toyota Camry, er det ikke en hvilken som helst bilmodel, der gør comeback på det danske marked. Med et årligt salg på over 700.000 på verdensplan markerer Camry sig som verdens mest populære firmabils-model. Siden første generation af Camry så dagens lys i 1982, er der solgt over 19 mio. eksemplarer af Toyotas luksuriøse model i firmabilsklassen. Ikke overraskende lanceres Camry alene som hybridbil. Det bliver til gengæld så med Toyotas allernyeste fjerde generation hybridteknologi – i dette tilfælde en ny 2.5-liters benzinhybridmotor, der yder op til 218 hestekræfter og sørger for, at Camry – trods en længde på 4,88 cm i længden – flytter sig fra 0 til 100 km/t. på godt 8 sekunder. Ved hjælp af hybridteknologien er det officielle NEDC2 forbrugstal 23,8 km/l. Camry er i øvrigt bygget på den helt nye GA-K platform, ligesom den kommende nye RAV4. Den nye Toyota Camry introduceres i Danmark til sommer, hvor priser til privatbilister og beskatningsgrundlag for firmabilskunder vil være klar.

Toyota Camry havde Europa-premiere på Paris Motor Show i oktober. Dengang var det ikke endny besluttet, at modellen også ville komme til Danmark.


Ford præsenterer den aktive Focus

På samme måde som Ford har skabt en Active version af Fiesta er man nu også parat med en Ford Focus Active. Focus Active fås både som 5-dørs og stationcar og kommer med rå styling, hævet frihøjde og et chassis, der er, som Ford selv udtrykker det, skræddersyet til en aktiv livsstil, der samtidig bevarer Focus’s fine køreegenskaber. Førerhøjden er også hævet for bedre overblik og mere sikker bykørsel. Focus Active fås med Fords 1,0 og 1,5-liters EcoBoost-benzinmotorer med op til 182 hk samt Fords 1,5- og 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med op til 150 hk. Begge motorer fås med 6-trins manuelt gear eller 8-trins automatgear. De avancerede førerassistanceteknologier, som tidligere i år blev introduceret i den nye Focus, har også fundet vej ind i den nye Focus Active, herunder adaptive fartpilot, intelligente forlygter og parkeringassistent. Fords SUV-salg steg i øvrigt med mere end 19 procent i oktober sammenlignet med samme periode sidste år.


Oktober 2018


International anerkendelse til Subaru

Hvor Subaru har lidt svært ved at slå igennem i danske motorjournalisters bevidsthed, har man internationalt ikke det problem: Subaru XV har nu for anden gang sat sig på førstepladsen i den store ”Cars.com’s 2018 Subcompact SUV Challenge”. Kriterierne i konkurrencen var interiør, komfort for og bag, opbevaringsmuligheder, multimedia, bekvemmelighed, køreegenskaber, drivlinje, kørselskomfort, støjniveau, udsyn og værdi til prisen. Den forrige generation Subaru XV løb med titlen i 2015.

Læs væres helt aktuelle test af Subaru XV her >>>


Fine privatleasing tilbud på SEAT Leon ST

Nu kan man privatlease stationcarudgaven af SEAT Leon ST Limited Style med en 130 hestes TSI-motor og masser af udstyr til kun 2.795 kr. om måneden. Den sportslige FR-version fås til 3.095 kr. Begge med en førstegangsydelse på kun 4.995 kr. Den rummelige stationcar har bl.a. adaptiv fartpilot, digitalt cockpit, parkeringssensor bag, ”Media System Plus” og metallak.

FR-versionen har desuden Fuld LED forlygter, ligesom mediasystemet er udstyret med navigation og Full Link. Begge modeller fås dog kun i et begrænset antal, og kun så længe man har dem på lager.

Find vores SEAT prøvekørsler hér >>>


Toyota er verdens mest værdifulde bilmærke

For syvende år i træk indtager Toyota pladsen som verdens mest værdifulde bilmærke. Sådan lyder konklusionen i Interbrands årlige internationale undersøgelse, Best Global Brands 2018, der anslår, at Toyotas varemærke har en markedsværdi på hele 350 mia. kr. Det placerer Toyota helt i top i bilverdenen og på en samlet syvendeplads blandt alle varemærker på kloden. I forvejen er Toyota verdens mest købte personbilsmærke.

Find vores Toyota prøvekørsler hér >>>


Skoda SCALA debuterer næste sommer

SCALA er Skodas nye hatchback i mellemklassen. Den kommer på markedet inden sommerferien næste år med næste generation af Skodas design, nye assistentsystemer, mere sikkerhed og rummelighed som en større bil. Navnet kommer fra det latinske ord ”scala”, som betyder trappe eller stige og symboliserer det trin op, som Skoda nu tager blandt mellemklassebilerne med både design, plads, udstyr, opkobling, sikkerhed og køreegenskaber. Skodas nye designsprog havde verdenspremiere på Paris Motorshow forleden i form af konceptbilen VISION RS. Det er karakteriseret ved dynamiske linjer både ude og inde og er mere sportsligt og emotionelt end hidtil. SCALA bliver den første produktionsklare bil, som får det nye design, ligesom den også bliver den første Skoda på det europæiske marked, hvor SKODA står skrevet med blokbogstaver på bagklappen.


2500 kroner ud for ny Opel Astra stationcar

Kampen om privatleasing kunderne øges: Med en udbetaling på 2495 kr. og en månedlige ydelse på 3395 kr. har Opel nu gjort det muligt, at privatlease en Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTI dieselmotor med 136 hk. Standardudstyret omfatter to-zone klimaanlæg, metallak, armlæn ved forsædet og Intellilink med Apple Carplay. Udbetalingen ved privatleasing er normalt 5000 kr. Aftalen er baseret på 15.000 kilometers årligt og en løbetid på 36 måneder. Tilbuddet har begrænset varighed bestemt af udbuddet af biler til rådighed.

Læs vores test af Opel Astra Sports Tourer 1,6 CRDi 136 hk


Mazda elbil med Wankelmotor

Mazda går utraditionelle veje, ikke mindst, når det handler om motorteknologi. Den japanske fabrik har i sagens natur også arbejdet med udviklingen af endnu mere miljørigtige alternativer og vil i 2020 introducere en helt ny elbil - eller rettere to. den ene er en 100 procent el-bil, den anden har en såkaldt range-extender indbygget, altså en forbrændingsmotor, som producerer strøm til el-motoren, når batteriet er ved at være tømt. Det usædvanlige er, at i stedet for at bygge en konventionel stempelmotor ind i bilen, har Mazda en rotationsmotor, også kendt som Wankelmotor. Rotationsmotoren, som ikke mindst er kendetegnet ved støjsvag og vibrationssvag motorgang, udmærker sig også ved at være yderst kompakt, samtidig med den har en høj effekt.


Opdateret Fiat 500X

Fiat 500X har været blandt de fem bedst sælgende biler i klassen i Europa siden 2016. Nu er fabrikken klar med en ny udgave, som er blevet opdateret inde og ude med et strammere design og ny teknologi. Fiat 500X er fornyet udvendigt med nye kofangere, LED-kørelys og nu også med mulighed for Fuld LED. Baglygterne har også fået et nyt design ligeledes i LED med referencer til den ikoniske Fiat 500. Designet indvendigt præges af et nyindrettet instrumentbræt, som er lettere at aflæse, og også rattet er nydesignet. Den nye Fiat 500X byder på to helt nye benzinmotorer, konstrueret med fokus på lavt benzinforbrug og lave emissioner. Begge motorer har turbo, direkte benzinindsprøjtning samt partikelfilter, og de har Fiat koncernens ventilstyringssystem, MultiAir. Den nye motorfamilie kaldes FireFly og leveres til Fiat 500X i en 1-liters udgave med 3 cylindre og 120 hk samt en 4 cylindret version på 1,3 liter med 150 hk, sidstnævnte leveres altid med en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Listepriserne begynder ved 210.000 kr.

 


September 2018


Corolla vender tilbage - verdenspremier i Paris

Verdens bedst sælgende bilmodel gennem tiderne, Toyota Corolla, vender tilbage på det danske marked. Her erstatter den modelnavnet Auris. Det sker i forbindelse med introduktionen af en helt ny generation af modellen. Og ikke uvæsentligt for de danske kunder har Toyota nu også løftet sløret for, hvordan stationcar-udgaven af den kommende Corolla Hybrid kommer til at blive. Corolla navnet introduceres i Danmark i foråret 2019 sammen med introduktionen af en helt ny generation, der byder på et skarpere design både til den sportslige, kompakte hatchback-udgave og til den strømlinede og rummelige stationcar-version. Den helt nye Corolla skal bygges på den nye GA-C-platform baseret på Toyotas TNGA-filosofi, der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Det betyder bl.a., at den nye Corolla får et lavere tyngdepunkt end den nuværende Auris og deraf forventeligt bedre køreegenskaber. Samtidig bliver det for første gang nogensinde til en Toyota muligt, at vælge mellem to forskellige hybridmotorer i form af enten en særlig økonomisk 1,8-liters drivline på 122 hk eller alternativt en 2-liters udgave på 180 hestekræfter. Begge motorer rummer den nyeste fjerde generations hybridteknologi, der er kendt fra bl.a. Toyota Prius og Toyota C-HR Hybrid.  Den nye Toyota Corolla får verdenspremiere i oktober ved Paris Motor Show.

 

 

Motorsport:


11. november 2018


F1 i Brasilien: Hamilton vinder igen - MAG 9.

Lewis Hamilton dokumenterede i det brasilianske Grand Prix, at det ikke var en tilfældighed, at han kan kalde sig Formel 1 verdensmester 2018. Han tog ganske enkelt endnu en sejr, denne gang foran Aston Martins Max Verstappen og Ferraris Kimi Raikkonen. Sebastian Vettel nåede først målstregen som 6'er. Haas teamet scorede på ny points, idet Grosjean to 8. pladsen og Kevin Magnussen blev nr. 9.


28. oktober 2018


Formel 1 i Mexico: Hamiltons femte

En fjerdeplads i søndagens tredjesidste afdeling af Formel 1 verdensmesterskabet, Mexico Grand Prix, var nok til at Lewis Hamilton kunne tage sin femte VM-titel. Ved samme lejlighed cementerede han også Mercedes konstruktør titel. Hamilton blev i mexico besejret af Max Verstappen i Red Bull og de to Ferrari kørere, Vettel og Raikkonen i nævnte rækkefølge. 1 minut og 18 sekunder var Hamilton fra Grand Prix sejren. Kevin Magnussen sluttede på en 15. plads foran team-kollegaen Grosjean i et løb, der ikke var problematisk for de to Haas kører.


WRC: Loeb sejrer påny - Ogier i VM føring

Det lyder som fortidssnak, men i weekendens næstsidste afdeling af rally verdensmesterskabet, Rally de Espana, dokumenterede den 9-dobbelte rally verdensmester, Sebastien Loeb, at han trods sine 44 år stadig kan sætte verdenseliten på plads. Franskmanden var på gæstevisit i Spanien og sikrede  Citroën deres første sejr i 2018 ved, gennem klogt dækvalg på den afsluttende dag, først at snuppe føringen fra den rally-førende finne, Jari-Mati Latvala (Toyota Yaris WRC) og siden holde sin landsmand, Sebastien Ogier (Ford Fiesta WRC) på tilstrækkelig afstand, da det afgørende slag på den afsluttende powerstage skulle udkæmpes. Loebs sejrsmargin var beskedne 2,9 sekunder til Ogier. Latvala havde overvundet en punktering på rallyets første dag og tog rally-føringen på dag 2, da hans team-kollega, Ott Tänak's Yaris WRC punkterede. Det samme oplevede Latvala selv på rallyets næstsidste hastighedsprøve og han kunne være kørt over målstregen som nr. 6. Team-kørsel betød, at Latvala lod sig falde ned på 8. pladsen, hvorved Tänak fra en 6. placering kunne fastholde en beskeden matematisk mulighed for at vinde dette års VM for kørere. Efter det spanske rally er Toyota fortsat i føring af konstruktør-VM, alt imens Ogier overtog føringen i kørernes VM. Hyundais Thierry Neuville blev nr. 3 i Spanien og er blot 3 points efter Ogier, alt imens Tänak er 20 points efter Neuville. VM finalen finder sted 15.-18. november i Australien og følges LIVE på Eurosport Danmark. Udsendelsesplan offentliggøres her på Motorsiden.dk i dagene inden rallyet.

Toyota fører konstruktør-VM og Tänak har fortsat mulighed for at blive verdensmester.

 

Loeb (Citroën C3 WRC) vandt "Catalunya-rallyet" for 9. gang.


7. oktober 2018


WRC: Ogier og Ford vinder Rally Great Britain

I et af årets allermest spændende opgør vandt den regerende rally-verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier, Det britiske Rally, der traditionen tro blev afviklet under spektakulære og udfordrende forhold i det vestlige Wales. Med sejren bragte Ogier sig tæt på den VM-førende Thierry Neuville (Hyundai), som måtte nøjes med 5. pladsen i mål. Toyotas Ott Tänak lå længe til at tage endnu en sejr, som ville have været hans fjerde i træk og ville have givet ham føringen i VM-kampen. Lørdag eftermiddag ramte han imidlertid et hul i vejen med en sådan kraft, at køleren blev beskadiget og han måtte nøjes med 4 points fra søndagens powerstage. Sammenlagt er Ogier 7 points fra Neuville og Tänak har har 21 points til VM-toppen. Der resterer to VM-rallyes i år, så meget tyder på, at man skal helt frem til allersidste rally før VM-striden er afgjort. I konstruktør-VM udbyggede Toyota sit forspring, da Jari-Matti Latvala og Esapekka Lappi blev hhv. nr. 2 og 3 i rallyet, som var 11. VM-afdeling og den tredjesidste i år. Citroëns Craig Breen blev nr. 4 og så kan det franske team glæde sig over, at have skrevet kontrakt med Ogier for det kommende år. Årets næstsidste VM-rally finder sted i dagene 15.-28. oktober i Katalonien.


F1 i Japan: Hamilton nærmer sig VM-titlen

Lewis Hamilton kom med sejr i søndagens japanske Formel 1 Grand Prix et skridt nærmere endnu en VM-titel. Rivalen, Sebastien Vettel, sluttede skuffende på 6. pladsen. Resultatet indebærer, at Hamilton kan blive krones om Verdensmester i det kommende US Grand Prix, hvis han vinder og Vettel blot bliver placeret på en 3 plads eller lavere. Kevin Magnussen udgik af løbet efter en punktering, som beskadigere hans bil så meget, at han ikke kunne fortsætte. Han ligger nu på 8. pladsen i VM-kampen. 


30. september 2018


F1 i Rusland: Hamilton vinder - MAG 8'er

Startende fra pole position lå det i kortene, at Valtteri Bottes skulle køre sin Mercedes Formel 1 racer til sejr i søndagens russiske Grand Prix. Men sådan kom det ikke til at gå. Mercedes teamet udstak nemlig team-ordre, da det så ud til at Lewis Hamilton på 2. pladsen lå til at blive passeret af rivalen i VM-kampen, Ferraris Sebastian Vettel. Bottas lod Hamilton komme forbi og påtog sig den tvivlsomme ære det var, at forsvare teamets muligheder for at vinde kører verdensmesterskabet ved defensivt at holde Vettel bag sig. Projektet lykkedes, Hamilton vandt og udbyggede sin VM-føring, alt imens Vettel måtte nøjes med 3. pladsen efter Bottas. Kevin Magnussen startede som "den bedste af resten" fra 5. pladsen, sluttede som nr. 8 men ligger nu sammenlagt på en med Nico Hulkenberg delt 7. pladsen i VM-kampen. I toppen har Hamilton et forspring på 50 points til Vettel.


16. september 2018


WRC/Tyrkiet: Toyota vinder og fører VM

For tredje gang i træk var det Toyotas estiske rallykører, Ott Tänak, der stod øverst på præmieskamlen, da der skulle uddeles præmier. Tänak kørte sin Yaris WRC til sejr i Det tyrkiske Rally, 10. afdeling af Rally-VM og triumfen blev dobbelt stor, fordi team-kollegaen Jari-Matti Latvala kørte i mål, få sekunder efter Tänak og ved samme lejlighed bragte Toyota i føringen af dette års verdensmesterskab. Det tyrkiske Rally var umådelig hårdt og en stor belastning for bilerne. Kun de allermest robuste stod distancen og alle de øvrige fabriksteams havde problemer dermed. Værst gik det ud over den VM-førende Hyundai kører Thierry Neuville. Fra en marginal føring på 0,3 sekunder foran Fords Sebastien Ogier bankede venstre støddæmpertårn på lørdagens første hastighedsprøve op gennem befæstning såvel som motorhjelmen på hans i20 Coupé WRC og dermed var Neuville ude af kampen. I Ogiers Fiesta WRC knækkede en forreste højre wishbone efter et hårdt møde med et hul, og så blev han også sendt ud af rallyet. Craig Breens Citroën gik op i flammer og brændte helt ud. Alt imens de tre Toyota Yaris WRC kørte hurtigt og stabilt. Kun Esapekka Lappi begik en fejl og sendte sig selv ud af rallyet. Ikke nok med, at Toyota nu fører VM, også Ott Tänak er tæt på. Neuville fører fortsat kørernes mesterskab efter i en repareret bil at have vundet den afsluttende Powerstage, men føringen er beskedne 13 VM-points og der resterer endnu 3 rallyes i år. Næste WRC-rally finder sted i Wales 4.-7. oktober og udvalgte hastighedsprøver sendes LIVE på Eurosport. Udsendelsesplanen publiceres her på Motorsiden.dk.


F1 i Singapore: Hamilton vinder - MAG 16

Lewis Hamilton (Mercedes) vandt uden besvær Singapore Grand Prix og udbyggede ved samme lejlighed sin VM-føring til 40 points. Rivalen Sebastian Vettel (Ferrari) måtte øjes med 3. pladsen efter en forkert strategisk team-beslutning. Imellem de to kom Max Verstappen i Aston Martin. Kevin Magnussen havde både en dårlig kvalifikation og et ligeså dårligt løb. Han sluttede på en skuffende og stærkt utilfredsstillende 16. plads. Et plaster på såret var det, at danskeren satte løbets hurtigste omgangstid. Det første gang i han 75. Grand Prix start at han har opnået den triumf. Singapore Grand Prix var iøvrigt det 15. VM-løb i år ud af ialt 21.


2. september 2018


Formel på Monza: Hamilton sejrer - MAG 16

Lewis Hamilton vandt søndagens italienske Grand Prix på Monza racerbanen nord for Milano. På Ferraris hjemmebane var det et sørgeligt nederlag efter Vettels sejr i Belgien for nylig, men en vis kompensation opnåede man dog ved, at Kimi Raikkonen blev nr. 2. Vettel blev nr. 4 efter Bottas. Hamilton har nu 256 VM-points mod Vettels 226. Kevin Magnussen havde et vanskeligt løb, blev sat tilbage tidligt pga. uheld fulgt af et nødvendigt men utidigt pitstop og måtte nøjes med sidstepladsen i mål. 17. pladsen blev dog forvandlet til 16. pladsen efter at teamkollegaen Grosjean blev diskvalificeret. Haas teamet havde undladt at bringe racerens bund i overensstemmelse med reglementet, selvom man tidligere havde fået en påtale. Begrundelse: Ferie... Forinden var Grosjean sluttet på 6. pladsen. I den samlede stilling ligger danskeren fortsat på 8. pladsen med 49 points - Grosjean er nr. 14 med 27.

Hamilton fører feltet an på Monza racerbanen.


27. august 2018


Formel 1 i Belgien: Vettel vinder - MAG 8'er

Ferraris Sebastian Vettel vandt søndagens belgiske Grand Prix på Spa-Francorchamps racerbanen i Ardennerne. Løbet var præget af et voldsomt uheld lige efter starten på Grand Prix’et. Uheldet fandt sted bagest i feltet og ingen kom alvorligt til skade. På 2. pladsen i Grand Prix’et fulgte Lewis Hamilton, som dermed bevarer sin føring i kampen om årets verdensmesterskab – 17 points fra Vettel. Kevin Magnussen startede fra 9. pladsen og sluttede på 8. pladsen på banen, som af mange anses for at være den måske mest udfordrende racerbane i Formel 1 kalenderen. I den samlede stilling ligger danskeren på 8. pladsen. Team-kollegaen Romain Grosjean startede til sammenligning 5'er og sluttede som nr. 7.

Sebastien Vettel tog sejren på Spa.

 

De to Haas-racere sluttede på hhv. 7. og 8. pladsen. Grosjean på billedet umiddelbart foran Magnussen.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt