- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Motorsport - se også under korte nyheder >>>


 Arkiv Mere motorsport >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2024 ABB Formel E VM 2. og 3. afdeling

Diriyah E-Prix: Jaguar og Cassidy i VM-føring

Med en sejr, to podieplaceringer og points i begge de to VM-afdelinger, der fandt sted på racerbanen i Ad Diriyah i Saudi-Arabien, udbyggede Jaguars fabriksteam sin føring af ABB Formel E verdensmesterskabet for teams og fører nu også VM for kørere. Men de to løb var så forskellige, at ikke færre end 15 kørere scorede VM-points over weekenden og Top-10 i weekendens andet løb kom i mål indenfor mindre end 7 sekunder.

Diriyah E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


ABB Formel E verdensmesterskabet 2024
Porsche sejr igen - men Jaguar presser på

Formel E er i gang. Det hele startede ud i Mexico City, og som det skete sidste år, var det også en Porsche, der kørte først i mål denne gang. Men hvor det i fjor var den senere verdensmester, Jake Dennis, der i sin Andretti-Porsche vandt foran Porsche fabrikskøreren Pascal Wehrlein, tog Wehrlein i år skeen i den anden hånd, og satte hele feltet på plads ved at føre fra start til mål.

Mexico City E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>

ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Sådan ser kørerbilledet ud

Formel E handler om teknik, computerstyring og kunstig intelligens. Men naturligvis har kørerne også en afgørende betydning for brugen deraf. De skal håndtere alt det, IT-verdenen lægger i deres hænder, og det sker i 15 E-Prix’er frem til udgangen af juli måned. Det hele begynder i denne weekend i Mexico City. Vi klarlægger kørerbilledet lige nu.

Formel E 2024 optakt - kørerne >>>

ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Gnisterne springer med computernes hjælp

Det er mere end fem måneder siden, at det sidste Formel E løb fandt sted. Men nu springer gnisterne igen, og i weekenden går det løs i Mexico City. Verdens mest innovative motorsportsgren har udsigt til at blive endnu mere innovativ. Men det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Og selv da er det ret svært…

Læs mere: 2024 Formel E VM - optakt teknik


Dakar 2024: Thomas Kongshøj med igen
Da den danske Rally Raid MC-kører Thomas Kongshøj startede ud på prologen forud for årets første store motorsportsbegivenhed, det legendariske Dakar rally, var der en verden til forskel på hans debut i 2023 og det, han nu lægger for dagen. Kodeordet er forberedelse, og forberedelse omfatter langt mere end langt de fleste mennesker kan forestille sig.
Dakar 2024 optakt - del 3 - læs mere >>>


Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende
Dakar er ubetinget verdens hårdeste off-road udfordring i motorsportens verden. Oprindelig blev rallyet kendt som ”Paris-Dakar”, men siden har det forvandlet sig i en grad, så det mere eller mindre alene er navnet ”Dakar”, der binder nutidens rally sammen med fortidens. Og så måske den evige uforudsigelighed, hvor vejr, kørselsforhold og evnen til at håndtere de 14 dage med fuld fart gennem ørkenen er afgørende for udfaldet.
Dakar 2024 optakt - læs mere >>>


Formel E præsentation ved eCarExpo i
Bella Centeret i København

I forbindelse med den forestående elbilsmesse, eCarExpo, i det københavnske Bella Center, præsenterer Nissan for første gang en Formel E racerbil i Danmark. eCarExpo finder sted i dagene 27.-29. oktober. Ved samme lejlighed vil Motorsiden.dk's redaktør (som også har speaket Formel E på Eurosport siden 2016), undertegnede Søren Clauding, være til stede på messen og er inviteret til, at fortælle om Formel E, dels omkring racerbilen et par timer hver dag, dels fra scenen på messen søndag d. 29. oktober klokken 13:15.


Det er en GEN2 racerbil som denne, kørt af Sebastien Buemi i 2022, der vil blive udstillet i København. Der er en ganske særlig årsag til, at det ikke er en GEN3 bil - forklaringen gives på eCarExpo.


Gran Turismo: Filmen og Nissan GT Academy

Fra Le Mans til Formel E

Filmanmeldelser finder stort set aldrig vej ind i Motorsidens spalter. Men ingen regel uden undtagelser, for den nye Gran Turismo spillefilm er bestemt en biograf-aften værd. Især hvis man har lidt race i blodet og nyder brølende motorer. Men ét er filmen, et andet er Nissan GT Academy historien. Allervigtigst er dog perspektiverne, hvor hovedpersonen nu også snuser til Formel E.

Gran Turismo filmanmeldelse med perspektiver >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2023:

Bilhistorien var sejrherren

Uden et regulært hovedløb og med drilske indslag fra vejrgudernes side blev Copenhagen Historic Grand Prix 2023 ikke helt, som det plejede at være. Heldigvis havde den bil-kulturhistoriske side en stor plads i programmet over årets oplevelser på Bellahøj Park.

CHGP 2023 - Bilhistorien var sejrherren >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2023:

Starten er gået til endnu et historisk gaderace

Så er Copenhagen Historic Grand Prix 2023 officielt i gang. Det legendariske kulturhistoriske motorsports arrangement løber nu af stablen igen. Og traditionen tro bød byen København med Rådhuspladsen som omdrejningspunkt velkommen til begivenheden, der siden 1996 har vokset sig så stor, at man venter op imod 40.000 tilskuere over de tre dage, hvor løbene finder sted.

CHGP 2023 - Reception på Rådhuset >>>


Formel E VM-finalen i London:

Vild finale gav VM til Dennis og Jaguar

Efter begivenhederne i Rom to uger tidligere stod det næsten skrevet i kortene, at Jake Dennis skulle vinde VM. Det gjorde han også. Men verdensmesterskabet for teams, som har meget stor betydning i Formel E, var på ingen måde afgjort. Det blev det i London, men hvordan det lykkedes Envision Jaguar at blive verdensmester, havde ingen på forhånd kunnet forudse.

Formel E finalen - læs mere på Formel E.dk >>>


Formel E - 12. afd.  Motorsport på amerikansk

403 overhalinger i 51 minutters energirace

Det var næsten absurd. I tre kvarter gjaldt det om, ikke at føre, at køre så langsomt som muligt, uden at de andre fik fordel af det. Ikke færre end 403 overhalinger på de små 51 minutter, som løbet varede, har nogen talt det til. Om tallet holder, hvis man tæller efter, må stå hen i et uvisse, men i USA, i NASCAR, er man vant til, at stillingen ændres i en uendelighed, når der køres på de berømte ovalbaner. Men dette var ikke NASCAR på ovalbaner, det var Formel E, det første E-Prix nogensinde i Portland.

Portland E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


24 timers Le Mans 2023 - optakt:
Jubilæer på stribe er værdifulde milepæle
At 24 timers Le Mans har 100 års jubilæum i år er næppe forbigået nogen motorsportsentusiasts opmærksomhed. Men faktisk er 100 året for afviklingen af det første 24 timer lange racerløb for biler blot ét af en hel stribe jubilæer i år, inklusive undertegnedes helt personlige. Blot et hurtigt skud: Goodyear fejrer 125 års jubilæum i år, Porsche fejrer 75 år og så var der lige undertegnedes i den større sammenhæng ikke hel så stort, men…
24 timers Le Mans 2023 - jubilæer på stribe >>>

24 timers Le Mans 2023 - optakt:
Gigant dyst mellem bilgiganter

Når de 62 deltagere i årets 24-timers Le Mans lørdag d. 10. juni klokken 16:00 giver sig i kast med den gigantiske udfordring det er, at gennemføre et så langt og udmarvende sprintrace, er der for danske tilskuere ikke mindst to klare fokuspunkter: Den ligeså gigantiske kamp mellem gigantiske bilproducenter og naturligvis det ligeså gigantiske og rekordstore felt af danske racerkørere. Flere af dem oven i købet med realistiske chancer for at vinde løbet generelt.
24 timers Le Mans 2023 - Giganternes dyst >>>

2023 Formel E VM 9 afd. i Monaco: Dygtighed og en smule held bragte Jaguar til toppen

Med en sejr og en 2. plads i Monaco E-Prix til to Jaguar-drevne racerbiler blev det på ny dokumenteret, at det britiske bilmærke med den glorværdige fortid er helt på toppen i årets Formel E verdensmesterskab. For fyldte tilskuertribuner kørte Nick Cassidy sin Envision-Jaguar ind på en fortjent førsteplads, mens Jaguar-fabrikskøreren Mitch Evans snuppede 2. pladsen for andet år i træk. Dermed overtog Cassidy føringen i kørernes VM og tilsvarende er Envision-Jaguar teamet nu på førstepladsen i team-VM.

Monaco E-Prix - læs mere >>>


2023 Formel E VM, 7.-8. afd. i Berlin:

Gigant publikum fik gigant oplevelse

- og Jaguar tog begge sejre

Bortset fra, at det var Jaguar, der dominerede Berlin E-Prix, præcis som de gjorde i Sao Paulo, var forskellene flere end lighederne. Mitch Evans vandt det første af weekendens to løb i sin fabriks-Jaguar, det var årets syvende VM-afdeling, men det var en kunde-Jaguar med Evans New Zealandske landsmand, Nick Cassidy, der vandt 8. afdeling. De fik imidlertid hård kamp om opmærksomheden fra et uventet sted.

Berlin E-Prix - læs mere >>>


2023 Formel E VM 5. afd. i Cape Town:

Vilde overhalinger især fra én kører

Det første Formel E løb i Sydafrika nogensinde blev ligeså vildt som forventet. Cape Town lagde asfalt til sæsonens hurtigste race, masser af dramatik holdt adrenalinet i kog, 23-årige Sacha Fenestraz tog pole-position i blot sit femte løb for Nissan, de VM-førende Porsche-kørere fik begge en nul-scorer, men det var især én mand der med sine overhalinger tog pusten fra alle.

Cape Town E-Prix - læs mere >>>


2023 Formel E VM 4. afd: Al begyndelse er svær og i Indien blev tingene vendt op og ned

Al begyndelse er svær, siges der, og det gjorde sig i den grad gældende, da Formel E verdensmesterskabet for første gang i mesterskabets 9-årige historie gæstede verdens mest folkerige land, Indien. Egentlig var historien enkel og kort, men sådan var det ikke i virkeligheden.

Hyderabad E-Prix - læs mere >>>


2023 Formel E VM 1. afd. i Mexico City:

Porsche triumf i vellykket Formel E premiere

Forventningerne var store forud for starten på 2023 Formel E verdensmesterskabet, som fandt sted på den permanente racerbane i Mexico City. Trods begyndervanskeligheder for de fleste teams fik man en klar indikation af, at de nye og meget hurtigere Formel E racerbiler løfter Formel E til et nyt niveau. Ikke desto mindre var det som i fjor en Porsche, der kørte først over målstregen, men det var stort set også den eneste lighed.

2023 Mexico City E-Prix - læs mere >>>


2023 Dakar: Ørkenraceren sejrede i ørkenen

Toyota vinder Dakar for andet år i træk

Plus Fornem dansk MC-præstation

Der findes mange måder, at vinde et Dakar rally på. Men hvorfor ikke bare tage hvad man har, og så køre ud i ørkenen… Mens konkurrenterne stillede op med forskellige varianter af prototyper, også med alternative drivliner, stillede Toyota op med for tiden verdens bedste ørkenracer med verdens bedste ørken-læsere i cockpittet og vandt.

2023 Dakar - tilbageblik - læs mere >>>


Dakar 2023: På ny dansk deltagelse i Dakar

Thomas Kongshøj deltager i MC-kategorien

Når vinterens Dakar sættes i gang på årets sidste dag, inkluderer startlisten på ny en dansk kører. Det er Thomas Kongshøj, der bliver den tredje dansker i nyere tid, der skal bide skeer med det berømte maraton-rally på motorcykel. Og selvom meget er ændret, siden Marc Dullum tilbage i nullerne og senest Jes Munk har kørt Dakar, er udfordringen den samme: Dakar er og bliver Dakar, og det er ikke hvem som helst, der kan håndtere det udmarvende rally.

Optakt til Dakar 2023 - del 3 - læs mere >>>


Dakar 2023:

Finetunet rally med store udfordringer

Umiddelbart ser der ikke ud til at være sket de helt store ændringer, når starten går til vinterens Dakar d. 1. januar 2023. Men når de tæt ved 400 deltagere allerede nytårsaften begiver sig ud på den blot 11 kilometer lange prolog, venter der et rally, hvor ikke mindre end 70 procent af rallyruten er helt ny, der er to etaper flere end i 2022-udgaven og konkurrencen er med stor sandsynlighed spidset endnu mere til.

Optakt til Dakar 2023 - del 1 - læs mere >>>


Dakar 2023: Teknologisk ligestilling - eller...

Balance of Performance i ørkensandet

Reglementet for deltagerne i Dakar er yderst bredt. Der indgår en lang række klasser for meget forskellige køretøjer med to og fire hjul, forskellig motorisering og fremstillet af et stort antal både store og små fabrikanter. Men arrangørerne gør deres bedste for at stille alle lige - i teknisk forstand.

Optakt til Dakar 2023 - del 2 - læs mere >>>


ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Sao Paulo E-Prix:

Historisk sejr til McLaren-Nissan

I årets fjerde Formel E løb blev der endnu engang skrevet motorsportshistorie, da det navnkundige McLaren-brand, powered af Nissans højeffektive Formel E elmotorer, og styret af Formel E veteranen Sam Bird, strøg først over målstregen. De vandt foran Jaguars Mitch Evans, der populært sagt tabte gnisten i løbets sidste sving. Og Oliver Rowland understregede siden Nissans styrke, ved for andet løb i træk at køre fabriks-bilen i mål på 3. pladsen.

Sao Paulo E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


Dakar 2025: Dacia præsenterer
banebrydende CO2 neutral Sandrider
Allerede ved at engagere tre af verdens allerbedste on- and off-road rallykørere i løbet af 2023 understregede Dacia, at man mener det mere end alvorligt, når man vil deltage i verdens hårdeste rally, det legendariske Dakar, næste gang det går løs, dvs. i januar 2025. Nu har Dacia også løftet sløret for deres rallybil, som kører fuldt og helt på miljøets præmisser.
Dacia Sandrider lancering - læs mere >>>


Dakar 2024: Hårdt, hårdere - for hårdt?

Danske Thomas Kongshøj gennemførte igen

Dakar er verdens hårdeste off-road udfordring. Rallyet er uden sidestykke, og sådan skal det også være, det er en del af dets berettigelse. Men i år var det hårdere end det har været i nyere tid, og det kostede rigtig mange knobs, hårde knobs, dyrt materiel og ulykkeligvis også menneskeliv.

2024 Dakar rapport - del 2 >>>


Dakar 2024: Sainz vinder Dakar for fjerde gang
Sejren er Audis første
Alder er tilsyneladende ingen hindring i verdens hårdeste ørkenrace. Om blot tre måneder runder den tidligere tredobbelte Dakar-vinder og dobbelte rally verdensmester, Carlos Sainz, de 62 år. Hvilken bedre start på året end at vinde sin nu fjerde Dakar-sejr, og på ny i et andet bilmærke. Denne gang var det Audi, der nød godt af spanierens uomtvistelige talent og erfaring. Sidste gang han vandt, kørte han MINI…
2024 Dakar rapport del 1 >>>


Dakar 2024: Rally på miljøets præmisser
Brint og syntetisk brændstof viser vejen
Det vil formentlig i mange menneskers øre synes mærkeligt, at man i en tid med heldigvis stadig større fokus på miljø og klimforandringer kører et næsten 10.000 kilometer langt rally i en af verdens førende oliestater, oven i købet med deltagelse af en lang række bilfabrikker. Men der er mening med galskaben.
Dakar 2024 - rally på miljøets præmisser >>>


Dakar 2024: Elbilernes ørken udfordring
I en tid, hvor elbiler vinder frem, er det nærliggende at stille spørgsmålet: Hvorfor er der ingen elektriske biler med i Dakar rallyet? Det, der kommer nærmest, er Audis deltagelse med biler, der har elektrisk drivline, men også medbringer deres egen højtydene strøm-generator i form af en 400 hestes DTM-motor.
Dakar 2024 - elbilernes ørken udfordring >>>

Dakar 2024 kan blive starten på en ny æra
Når starten den 5. januar går på dette års Dakar, det 46. i rækken, er det måske også starten på en ny æra. Alene det faktum, at den 5-dobbelte Dakar-vinder, vinderen af de sidste to års Dakar og nyudnævnt verdensmester i W2RC kategorien, Nasser Al-Attiyah, har sagt farvel til den sejrsvante Toyota Hilux for at opdyrke nyt terræn hos Dacia, indikerer, at tingene kan blive meget anderledes i år.
Dakar 2024 optakt - del 2 - læs mere >>>


Dansk bilsport i udlandet:
Masser af succes i 2023
Dansk bilsport gik i 2023 fra succes til succes. Vi har samlet op på resultaterne og præsenterer en samling af de vigtigste højdepunkter.
Dansk bilsport internationalt 2023 - læs mere >>>

Dansk Motorsports Award 2023:
Fornemme priser til danske motorsportsfolk
Det er blevet en årlig tilbagevendende begivenhed, at der sættes fokus på dansk motorsport og sportens udøvere gennem en prisuddeling. Årets ”Dansk Motorsports Award” med CEC Event og den utrættelige Tino Thorsøe i spidsen fandt denne gang sted 30. november hos Porsche Center København
Dansk Motorsports Award 2023 - læs mere >>>

Nissan Formel E præsentation i Le Mans
Gennemgribende satsning i 2024
Nissan er uden sammenligning den største spiller i Formel E. Den omstændighed, at der er tale om en global bilvirksomhed og den eneste producent af mainstream biler, giver dem en særstatus. Og deres indsats for at udbrede kendskabet til Formel E og ikke mindst baggrunden for fabrikkens engagement, overgår klart de øvrige teams.
Nissan Formel E præsentation - læs mere >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2023:

Moderne race med masser af spænding

TCR Denmark, der afvikles efter det internationale reglement og er topklassen i dansk motorsport gæstede påny Copenhagen Historic Grand Prix.

CHGP 2023oderne race med masser af spænding >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2023:

Underholdning for alle med biler i blodet

Traditionen tro bød på Copenhagen Historic Grand Prix ikke kun på spændende race i historiske racerbiler. Der var underholdning for ung og gammel, hvis blot de havde et minimum af biler i blodet.

CHGP 2023 - Underholdning for alle >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2023: 19-årig

dansk Le Mans stjerne kører Race for Riget

For få år siden var der ikke mange, der havde hørt om Malthe Jakobsen. Af gode grunde, for få år siden var han heller ikke særlig gammel. Nu er han 19 år og debuterede i juni måned i 24 timers Le Mans. Han er fortsat ikke særlig gammel, men i juni hørte lidt flere om ham, trods 12 andre danske deltagere i verdens mest berømte racerløb. Og nu skal han i weekenden d. 5.-6. august køre i det såkaldte Race for Riget i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix.

CHGP 2023 - Malthe Jakobsen - læs mere >>>


Formel E - 13-14. afd. Rom E-Prix:

Højt at flyve, dybt at falde

Evans vandt og lod Dennis triumfere

Jaguars Mitch Evans gjorde som han plejede, eller i hvert fald havde gjort tre gange inden han mødte op i Rom til årets 4. og 3. sidste VM-løb i Formel E verdensmesterskabet. Han kørte sin Jaguar racer til sejr. Men dagen efter var det i bogstavelig forstand et frit fald, som efterlod Andretti-Porsche teamets Jake Dennis i en stærk VM-føring.

Rom E-Prix: Læs mere på Formel E.dk >>>


 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

 

INDHOLD:

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk


24 timers Le Mans 2023 - optakt:
Rekord mange danske racerkørere
Siden John Nielsen tilbage i 1990 vandt 24 timers Le Mans som den første dansker nogensinde er tilslutningen fra danske racerkørere stille og roligt vokset. Siden fulgte Tom Kristensen æraen. 9 sejre blev det til for den legendariske dansker, der i år fører feltet an på startrunden, på ny udnævnt som Le Mans racets Grand Marchal. Og feltet, der skal sendes afsted, inkluderer ikke færre end 13 danske racerkørere, hvoraf flere for længst har vundet klassesejre verdens mest berømte motorløb.
24 timers Le Mans 2023 - rekord mange danske



24 timers Le Mans 2023 - optakt:
Hypercars har skabt fornyelsen
Hypercars er det nye navn for topkategorien i 24-timers Le Mans. De er en smule langsommere end de hidtidige LMP1 racersportsvogne men det betyder intet i forhold til den betydning, de har haft for udviklingen af verdens mest berømte motorløb. I år er fem fabriksteams med i Hypercar-kategorien og ikke færre end 16 af slagsen er på startlinjen.
24 timers Le Mans 2023 - Hypercars >>>

2023 Formel E VM 10.-11. afd. i Jakarta:
Maserati dominerede og triumferede

Det var Maserati, der skabte overskrifterne i 10. og 11. afdeling af Formel E verdensmesterskabet, der fandt sted i den indonesiske hovedstad, Jakarta. De vandt søndagens 11. afdeling, men det var dog Porsche, der tog sig af sejren om lørdagen. Alt i alt var det dog Maserati, der scorede bedst.

Jakarta E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>

2023 EXTREME.E 3-4. afd. Hydro X Prix

Mudder, sten, dramatik og vand

Temaet for årets tredje og fjerde afdeling af EXTREME.E var vandkraft. Løbene fandt sted i Skotland i og omkring en gigantisk nedlagt åben kulmine, Glenmuckloch, som skal omdannes til et vandreservoirer. Herfra vil man, når projektet er færdigt, kunne styre udløbet af vand og supplere den naturlige vand- og vindkraft i området med elproduktion til gavn for på imod 300.000 husholdninger. I løbsweekenden spillede vandet direkte en rolle, for sporet var omdannet til mudder og mange steder som at køre i brun sæbe.

Hydro X Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


Monaco E-Prix: Ikonet på et Formel E by-race

Når Formel E feltets 22 racerbiler lørdag d. 6. maj giver sig i kast med sæsonens niende E-Prix, markerer det også starten på 2. halvdel af en usædvanlig spændende Formel E sæson. E-Prix’et køres på den berømte Grand Prix racerbane i Monaco, og netop den bane er mere ideel til Formel E racing end nogen anden i VM-kalenderen.

Optakt til Monaco E-Prix 2023 - læs mere >>>


2023 Formel E VM, 6. afd. i Sao Paulo:

Trippel Jaguar-triumf

Det var Jaguar, der i den grad tog Sao Paulo med storm, da historiens første Formel E løb fandt sted i den brasilianske hovedstad. Ikke alene kørte Mitch Evans sin Jaguar I-TYPE 6 til sejr, alt imens team-kollegaen Sam Bird blev nr. 3. Men imellem de to snuppede Envisions-teamets Nick Cassidy i hans Jaguar I-TYPE 6 2. pladsen. Men ikke nok med det.

Sao Paulo E-Prix - læs mere >>>


2023 Desert X Prix:

Intens start på EXTREME.E 2023

Med en løbs-kalender, der inkluderer 10 afdelinger, flere nye destinationer, et nyt race set-up og ikke mindst en håndfuld ny kørere og kører-konstellationer er EXTREME.E 2023 startet op med intense løb, masser af dramatik og uventede resultater. I de første to afdelinger gik finalesejrene oven i købet til to teams, der ikke før har vundet.

EXTREME.E 1. og 2. afdeling - læs mere >>>


2023 Formel E VM 2.-3. afd i Diriyah:

Wehrlein og Dennis dominerer - men...

Årets 2. og 3. afdeling af Formel E verdensmesterskabet endte med endnu en dobbelt triumf til Porsche. Begge løb blev vundet af Pascal Wehrlein, og Jake Dennis blev begge dage 2’er. Men konkurrenterne er gode til at lære, og triumfen på 2. dagen var ikke så overbevisende som på dag 1. Ikke mindst de to McLaren-Nissan racere og bilerne med Jaguar drivliner var tæt på.
2023 Diriyah E-Prix - læs mere >>>


2023 Formel E verdensmesterskabet

Mere power, hurtigere biler og nyt race setup

Starten på årets Formel E verdensmesterskab er samtidig begyndelsen på en helt ny æra med hurtigere biler, mere avanceret teknik, nye regler og på mange måder har Formel E fået endnu et løft. På TV-fronten dækkes hele Formel E VM på Discovery+ i forening med Discoverys to Eurosport kanaler.

Læs mere om de nye Formel E racere hér >>>


2023 Formel E verdensmesterskabet

Nu springer gnisterne igen i Formel E VM

- og de er endnu større end tidligere

Lørdag d. 15. januar springer gnisterne på ny i Formel E verdensmesterskabet – verdens mest innovative motorsport. Den dag tager man i Mexico City hul på 2023 sæsonen med helt nye, meget stærkere og endnu mere avancerede elektriske racerbiler plus et stærkere felt med nye kendte navne fra både bil- og motorsportsverdenen.

Læs mere om de mange nyheder hér >>>


Formel E VM 2023 nærmer sig

Nissan parat til combeback i toppen

Efter en periode, hvor den ene udefra kommende og uforudsigelige udfordring efter den anden havde sendt Nissan-e.dams Formel E teamet langt ned i feltet, har mestrene fra de første tre Formel E sæsoner (under alliancepartneren Renaults farver) brugt 2022 på at genvinde en plads i toppen – næste år. Et regulært comeback kan dermed forventes, når starten går på 2023 Formel E verdensmesterskabet lørdag d. 14. januar i Mexico City.

Formel E 2023: Nissan comeback i toppen >>>


Mere motorsport >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt