- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere:

Renault Scenic E-Tech electric


Ny Renault Scenic er de moderne detaljers bil


Af Søren Clauding – september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Renault Scenic, der i skrivende stund vises frem på IAA Mobility i München, er tænkt helt igennem på mange fronter, uden angst for at bryde med traditioner og forventninger. Især har miljøet være i fokus – både det, der omfatter ansvarsfuld omgang med jordens ressourcer, men også det miljø, mennesker indeni såvel som udenfor bilen er en del af.

 

Helt faktuelt læner den sig i sagens natur op af Renault Megane E-Tech electric. Den er dog væsentlig mere rummelig end Renault Megane Electric. Den er 4,47 meter lang, hvilket er hele 27 centimeter længere end Megane Electric. Og den har en akselafstand på 2,78 meter – hvilket er ti centimeter længere end Renault Megane Electric. Og med 1,86 meter i bredden og 1,57 meter i højden er den også både bredere og højere.

 

Bagagerummet rummer 545 liter med alle sæder i brug. Lægger man dem ned er der 1670 liter til rådighed. Og når det gælder evnen til at trække så er den opgraderet til at kunne have 1100 kilo på krogen.

 

Forbavsende let

Til trods for, at den er betydeligt større end Megane vejer den blot 125 kilo mere med identisk batteri. Det vil sige 1750 kilo for versionen med 60 kWh, mens det store batteri på 87 kWh får bilen op på 1842 kilo.

 

Instrumentgruppen er identisk med Megane, med to 12” skærme og Open R med indbygget Google Automotive. Dertil kommer op til 50 specielt designede apps og bilen er udrustet med masser af sikkerhedsfeatures – syv airbags og 30 forskellige sikkerhedssystemer, deriblandt adaptiv fartpilot, 360 graders kamera og LED lys med adaptive vision.

 

Jean-Michel Jarre har skabt lyden

I biler er der i almindelighed masser af lyde, De er ikke alle lige charmerende, mange endda ret generende og i kontrast til den oplevelse man ellers ofte har af indbydende interiør designs, god kørekomfort og performance.

 

Det skulle være slut, mente Renault-chefen Luca de Meo og han hyrede den verdenskendte franske lyddesigner og musiker, Jean-Michel Jarre til at gøre op med det meget vigtige element ved moderne biler, især dem, der ikke selv giver meget lyd af sig som netop en elbil. Både lydene i kabinen, velkomstsekvensen, men faktisk også den lyd bilen udsender, når den kører ved langsom fart for at advare fodgængere og cyklister er alle skabt af Jarre.

 

Undertegnede havde anledning til efter en hyggelig samtale med Jarre, som bedst kan kaldes for den elektroniske musiks gudfar at optage et interview med Jarre i forbindelse med publikumspremieren på den nye Renault Scenic. I det helt eksklusive solo-interview fortæller Jarre om de mange ingredienser, der indgår i at skabe lyd, der genspejler en bils egenskaber og han beretter også om sit eget forhold til biler.

 

Fokus på bæredygtighed

I Renault Scenic E-Tech electric er der tænkt bæredygtighed hele vejen rundt. Renault har som målsætning at have reduceret udslippet af CO2 med 80 procent i 2030 – sat i forhold til 2019. Derfor er der tænkt bæredygtighed i hele processen fra produktion over brug til bortskaffelse.

 

Renault Scenic består af 24 procent genanvendte materialer. Blandt andet er 40 procent af det brugte aluminium genanvendt (faktisk er 80 procent af aluminium i døre og kølerhjelm genanvendt aluminium), mens 37 procent af den stål, der er benyttet, også er genanvendt.

 

I kabinen er 80 procent af materialerne på instrumentbordet skabt med genanvendte materialer (propylen fra industriaffald), mens kabinen generelt består af 26 procent genanvendte materialer (plastik, stål og andre materialer). Måtterne i kabinen består for 54 procents vedkommende af genanvendte plastikflasker og sædebetrækket er for over 90 procents vedkommende fremstillet af genanvendte tekstiler.

 

Helt generelt benyttes der ikke læder noget sted i bilen, så ”læderrattet” er ikke skabt i læder men derimod af et kunstmateriale, der siden vil kunne genbruges. Også bilens ruder fremstilles i genbrugsglas og inkluderer som ekstraudstyr et såkaldt Solarbay panorama tag, der er fremstillet i samarbejde med Saint-Gobain. Taget kan ændre karakter fra fuldstændig transparens til uigennemsigtighed om end fortsat med et vist lysindfald.


Solarbay panorama glastaget er ekstraudstyr.

Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Fra Gedser til Skagen i elbil - med hele familien >>>


Jean-Michel Jarre interview >>>

 

Snak om Renault Scénic og biler med verdensstjernen Jean-Michel Jarre

Den verdenskendte franske musiker og pioneer indenfor den elektroniske musik, Jean-Michel Jarre gav et eksklusivt solo-interview til Motorsiden.dk's redaktør på Renault standen på IAA Mobility i München. Han har skabt det lydbillede, der omgiver den nye Renault Scenic E-Tech electric.


Hurtige fakta om Renault Scenic E-Tech electric

Introduktion i Danmark: Primo 2024


Standard range:

125 kW 8-polet elektrisk excited synkron motor. 280 Nm. Forhjulstræk.

60 kW litium-ion batteri.

DC opladning: 130 kWh.

Rækkevidde (WLTP): 420 km.

0-100 km/t: 9,3 sek.

Topfart: 150 km/t.

 

High range:

160 kW 8-polet elektrisk excited synkron motor. 300 Nm. Forhjulstræk.

87 kW litium-ion batteri.

DC opladning: 150 kWh.

Rækkevidde (WLTP): 620 km.

0-100 km/t: 8,4 sek.

Topfart: 170 km/t.

 

Længde: 4,47 m.

Bredde: 1,86 m.

Højde: 1,57 m.

Vægt (87 kWh): 1842 kg.

Vægt (60 kWh): 1750 kg.

Bagagerum: 545-1670 kg.


 

 

Multifunktions midterarmlæn på bagsæderne.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt