- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First test: KIA EV9 Long Range Performance AWD GT-Line


Meget mening med galskaben


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det europæiske elbils-marked oversvømmes i disse år af kinesiske elbiler. Det er også lige før, man kan tilføje den ene større end den anden. Med enkelte undtagelser er kineserbilerne nemlig ret store, for nu at sige det mildt. Så kan man undre sig over, at koreanske KIA blander sig i gigant-opgøret med en over 5 meter lang 2,5 tons tung elbil, ved navn EV9. Men hos KIA er der mening med galskaben.

 

Vi har prøvet den nye KIA EV9, der havde dansk publikumspremiere på den yderst velbesøgte eCarExpo i det københavnske Bella Center sidst i oktober. Der var stor interesse for bilen, som vi nogle uger forinden havde haft mulighed for at køre på østjyske landeveje. Vi måtte dog pga. en international embargo ikke berette om køreoplevelsen før nu, så det gør vi så.

 

Stor men ikke SÅ stor

KIA EV9 er stor. Men den er skabt på samme tekniske platform, som den velkørende KIA EV6. Og så stor er forskellen på de to altså heller ikke, kun 33 cm i længden, så det projekt er blevet ret vellykket. Vægtforskellen er nogenlunde den samme – 2,1 tons for EV6 og 2,5 tons for EV9 – hvilket til dels også kan tilskrives et næsten 30 procent større batteri (målt på kapacitet).

 

På samme måde som EV6 er udrustet med et avanceret affjedringssystem, som vi beskrev ifm. vores første test af EV6 (læs om EV6 hér >>>), er et tilsvarende system også anvendt til EV9. Og det er intet mindre end genialt. I EV9 er det en smule udbygget, hvad betegnelsen Smart Frequency Damper Valve og Hydraulic Rebound Stop indikerer (I EV6 kalder man det blot ”selective damping Control Valve).

 

Effektivt og velafbalanceret

Det er utrolig effektivt, fordi det både kan håndtere den store vægt, den pænt store frihøjde på 17,7 cm, som normalt ville fordre en stram affjedring, og den store effekt på op til 384 hestekræfter i den prøvekørte AWD GT-Line version. Og samtidig byde på ualmindelig komfortabel kørsel – som er helt i overensstemmelse med KIA’ens generelt høje kørselskomfort. Baghjulsophænget er 5-leds og med til at gøre bilen stabil, også ved dansk motorvejsfart.

 

Det har betydet, at KIA har været i stand til at skabe en slags minibus med plads til 7 personer. Den er ikke bare en oppumpet SUV, hvor det er besværligt at benytte bagsæderne, men en bil, hvor man endda disponerer over 333 liter bagageplads, når alle syv sæder benyttes til at sidde på. Der findes få biler af den slags, den meget omtalte VW ID.Buzz, som også er ved at lande i en forlænget udgave, er en af dem. Men KIA er stadig den eneste producent, der sender 7 års garanti i halen på deres biler, når kunderne får dem udleveret.



Bilen giver mening

Køremæssigt er EV9 i en klasse for sig selv. Og selvom den første test på de danske veje ikke gav mulighed for, at komme rigtigt i dybden med bilen, er der ingen tvivl om, at den vil gøre sig hos bilbrugere, der har behov for en sådan bil. Har man det, giver den netop på grund af sin størrelse ekstra god mening. Det er alt andet lige mere energirigtigt, at transportere 7 personer i én elbil frem for at fordele dem i to. Og allerede seks personer på farten vil kunne gøre det både bekvemt og bæredygtigt, for med 6 personer i bilen har man en markant større bagagekapacitet. Det svarer lidt til at være 4 personer i en sedan.

 

eCarExpo afdækkede med al tydelighed behovet for den slags biler. Der var meget stor interesse for EV9 på KIAs stand, og det så ud som om, uden at have forsket i publikums privatliv, at den især appellerede til storfamilier.



Der var konstant interesse for KIA EV9 på eCarExpo.


Meget bil for en god sum penge

Udover de gode køreegenskaber, den gode plads og den unikke garanti, hvad er det så de får? Jo, for de 780.000 kroner, som den prøvekørte topversion koster og som ret beset er en god sjat penge, får man firehjulstræk, baseret på op til 192 hk både for og bag, og maks-effekten kan udnyttes samtidig, så man disponerer over 384 hestekræfter.

 

Drejningsmomentet er på op til 700 Nm og batterikapaciteten 99,8 kWh. Derved opnår man en rækkevidde iht. WLTP på 505 kilometer. Man må desuden sætte en anhænger på 2,5 tons bagpå. Hurtig er den også: 0-100 km/t på 5,3 sekunder og 200 km/t på toppen. Alene den høje topfart er usædvanlig for en elektrisk bil.

 

Lyn på opladningen

Hurtigt går det også, når bilen skal oplades. Der er som i EV6 tale om et 800 Volt batteri, der kan oplades fra en lyn-ladestander med op til 240 kW og 11 kW fra en vekselstrømslader.

 

KIA EV9 kan også anskaffes med baghjulstræk alene, da er købsprisen 675.000 kroner, motoren præsterer op til 203 hk/350 Nm og den er i sagens natur noget langsommere (0-100 km/t på 9,4 sekunder og topfarten er 185 km/t). Til gengæld er WLTP rækkevidden 563 kilometer – men vi har ikke kørt den version endnu.


 

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>





Hurtige fakta om ny KIA EV9


Introduktion i Danmark: November 2023

 

RWD:

Permanent Magnet Synkon elmotor: 203 hk (4200-8200 omdr./min.). 350 Nm. 20,2 kWh/100 km, Rækkevidde: 563 km (WLTP). 0-100 km/t: 9,4 sek. Topfart: 185 km/t. Vægt: 2426 kg.

 

AWD GT-Line:

2 stk Permanent Magnet Synkon elmotorer: 192 hk (4200-8200 omdr./min.). 350 Nm. System: 384 hk, 700 Nm. 22,8 kWh/100 km, Rækkevidde: 505 km (WLTP). 0-100 km/t: 5,3 sek. Topfart: 200 km/t. Vægt: 2569 kg.

 

Længde: 5,01 meter.

Bredde: 1,98 meter.

Højde: 1,78 meter.

Frihøjde: 17,7 cm.

Bagagekapacitet: 333-828-2393 liter.

Frunk RWD/AWD: 90/52 liter.


Link til importøren

Pladsen er overvældende på de bageste sæder.



Et sindrigt system skyder midtersæderne fremad, når man skal ind på bagsædet. Det giver fremragende indstigningsforhold til alle sæderækker.

Når ryglænet på midterste sæderække lægges ned, ligger det helt plant.


Selvom EV9 GT-Line har AWD er der plads til en frunk, omend på beskedne 52 liter. Det rækker til ladekablet plus en smule mere.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt