- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere: Peugeot E-3008

3008 er nu fuldt elektrisk – indtil videre


Af Søren Clauding – september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var fuldt fokus på elektrisk drift, da Peugeot løftede sløret for den helt nye generation af succesmodellen, 3008. Den nye E-3008 er nemlig, som navnet indikerer, fuldt elektrisk.

 

Men hvorfor sætte et ”E” foran ”3008”? Fordi i horisonten spøger en plug-in hybrid version, så der også er biler til de lande og de kunder, der ikke er helt klar til at forlade de konventionelle drivliner. Om Danmark er et af dem, vil tiden vise.

 

Det er næppe dårligt tænkt, for mange steder, også i Europa, er man ikke i nærheden af at være parat til el-drift. Men ved verdenspremieren på Peugeot fabrikken i hjembyen Sochaux nær Mulhouse i Frankrig handlede det om den fuldt elektriske bil, som også er den første model skabt på den nye STLA medium platform, som er designet netop med fuld elektrificering som omdrejningspunkt.

 

Mesterstykke

Helt overordnet set er 3008, som i undertegnedes optik har været et mesterstykke i bildesign siden den første gang så dagens lys, i den grad blevet moderniseret. Moderne produktionsteknikker gør det lettere at formgive biler, og det har Peugeot udnyttet til fulde. Den nye E-3008 er så elegant som en SUV nu kan være det. For faktisk er der tale om en regulær SUV – stor frihøjde (omkring 20 cm – mere nøjagtigt kan det ikke siges endnu. Fordi bilen endnu ikke er produktionsklar), mulighed for firehjulstræk og masser af kræfter.

 

Sådan en bil skal også have et stort batteri, og selvom batterivægten på over 500 kg i bogstavelig forstand vejer tungt i bilen, vejer det forhåbentligt også tungt på salgsstatistikken, har designerne givet vis tænkt. I alle tilfælde stiller man i udsigt, at man med det store batteri på næsten 100 kWh vil kunne køre op til 700 kilometer på en opladning.

 

Flere drivliner og udstyrspakker

Den nuværende Peugeot 3008 er en bestseller, der er blevet anskaffet af flere end 1.320.000 kunder i 130 lande i løbet af de sidste 7 år. E-3008 vil kunne fås i to udstyrsniveauer, Allure og GT, med 3 ekstraudstyrspakker for at holde valgene enkle, og tre fuldt elektriske drivlinjer (210 hk, 230 hk Longe Range og 320 hk Dual Motor (4-hjulstræk).

 

Den nye Peugeot E-3008 blev præsenteret på fabrikken i Sochaux, af gode grunde, for det er også dér, den vil blive produceret når den sendes på markedet fra februar 2024.

 

Den nye E-3008 er umiddelbart genkendelig på sin fastback SUV-styling. Dens cD tal er 0,28, den er 4,54 meter lang, 1,89 meter bred og 1,64 meter høj. Dermed er der trods plads til de velvoksne batterier fortsat rum for passagerer og bagage. 520 liter i bagagerummet er identisk med bagagerumskapaciteten i den tidligere 3008.

 

Markant front

Den nye E-3008 introducerer en ny front med nydesignede forlygter og et nyt kølergitter med en graduering i karrosseriets farve, mens den ikoniske tre-klo-lyssignatur forbliver hvor den plejer at være. Forlygterne er i øvrigt LED på alle versioner og GT-versionen leveres som standard med Peugeots nye Pixel LED-teknologi, som automatisk tilpasser forlygtestrålen til trafikforholdene og bibeholder optimal belysning uden at forstyrre andre trafikanter. Peugeot har moderniseret den traditionelle fastback-linje med en såkaldt "flydende" spoiler. Den forbedrer karrosseriets linjeføring, men optimerer også aerodynamikken.

 

Det nye design har mange fine detailløsninger. Siderudernes tætninger er fx skjult i dørene, alle kromdele er blevet fjernet og generelt er antallet af dekorationer på karosseriet reduceret betragteligt. Aerodynamikken underbygges af nye 19” eller 20” hjul med hver deres tekniske og geometriske design.


 


Intet er overladt til tilfældighederne, når det gæder design, også fælgene har deres helt eget karakteristiske udseende.


PANORAMIC I-COCKPIT

Det udvendig design lægger op til et design-løft også i kabinen, hvor førerpladsen er domineret af en ”svævende”, buet 21-tommer HD-panoramaskærm, som kombinerer head-up-displayet med den centrale berøringsskærm.



Panoramaskærmen er udformet, så den er let buet mod føreren, og den ”svævende” effekt understreges af den omgivende LED-belysning, hvis kilde er placeret under skærmen. Dette lys kan personificeres i otte forskellige farver. Hvor der er delte meninger om de nyere buede computerskærme til fx kontorbrug og gaming er det vores opfattelse, efter at have prøvesiddet bilen, at dimensionerne såvel som oplevelsen af skærmen i den nye Peugeot faktisk fungerer fremragende. Den højre side af panoramaskærmen er i øvrigt tilgængelig for både fører og passager, ligesom en traditionel centerskærm.

 

Elbil fra begyndelsen af

Den nye E-3008 er fra begyndelsen af designet til at være en 100 procent elektrisk model og fås med tre forskellige drivlinjer (forventede WLTP tal): Rækkevidde på 525 km, tohjulstræk, 210 hk/157 kW, en Dual Motor med rækkevidde på 525 km, firehjulstræk, 320 hk/240 kW. Og en Long range udgave med rækkevidde på 700 km, tohjulstræk, 230 hk/170 kW.

 

Elmotoren er skabt i et STELLANTIS-NIDEC joint venture i Trémery i Frankrig. Der er tale om en ny generation af permanent magnet synkronmotorer, som er stærkere og mere effektive. De tohjulstrukne versioner leverer foruden effekten på 157kW respektive 170 kW et drejningsmoment på 343 Nm respektive 343Nm. Dual Motor versionen leverer i alt de nævnte 240kW (systemeffekt) samt 157kW-343 Nm foran og 83kW-166Nm bagtil.

 

73 hhv 98 kWh batteri

Køre-batteriet er et 400V højspændings litium-ion-batteri med en kemisk sammensætning af NMC (Nikkel, Mangan og Cobalt), og er placeret under bundpladen. Batteriet fås i tre forskellige definitioner (WLTP-cyklus er også hér under godkendelse): Rækkevidde på 525 km med 73 kWh batteri. Dual Motor benytter også 73 kW batteriet og har som sådan en rækkevidde på 525 km. Og Long range på 700 km sikres af et batteri på 98 kWh.


 


Til AC-opladning fås to typer on-board chargere i form af en 11 kW trefaset oplader som standard og en 22 kW trefaset oplader som ekstraudstyr. Til DC-opladning er det muligt at lade med en effekt på op til 160 kW, hvilket betyder, at standardbatteriet kan blive genopladet fra 20 procent til 80 procent på 30 minutter for standardudgaven, og mindre end 30 minutter for Long-Range-versionen.


Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>



Det var Peugeots øverste chef, Linda Jackson, som forestod den indledende præsentationen af den helt nye E-3008.








Batteriet ligger i bunden, hvilket giver godt plads i bagagerummet.


Under bagagerummet er der plads til en elmotor. Men mon ikke det går ud over bagagerumspladsen, når den lægges i - trods alt.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt