| 
							 Da Toyota for 8 år siden 
							lancerede den første C-HR var dens banebrydende 
							design starten på en helt ny epoke, som i den grad 
							synliggjorde Toyotas fornyelsesproces. Toyotas nye 
							design-mod har siden været spredt ud over hele 
							produktviften, og nu går pioneren, C-HR også fuldt 
							elektrisk. Nyt design, helt sin egen og så med en 
							fuldt elektrisk drivlinje. 
							  
							Den nye C-HR+ havde 
							verdenspremiere på det storstilede Toyota koncern 
							show, der nu for sjette år i træk fandt sted i 
							koncernens europæiske hjemby, Bruxelles. I den 
							gigantiske Sky-hall i lufthavnen får udvalgte 
							europæiske journalister som deltager i det såkaldte 
							Kenshiki Forum tilgang til de seneste nyheder og 
							ikke mindst den europæiske topledelse. Og én af 
							årets store nyheder var netop den elektriske C-HR+, 
							der havde verdenspremiere. 
							  
							Helt sin egen 
							Men C-HR+ er ikke blot en 
							elektrisk version af den efterhånden velkendte C-HR. 
							Ikke engang visuelt ligner de hinanden – dér er der 
							snarer designmæssige ligheder med koncernens første 
							fuldt elektriske bil, bZ4X, som også fremstod i en 
							stærkt opdateret version på Kenshiki Forum. Og den 
							er da også bygget efter den dedikerede e-TNGA 
							elbils-filosofi, som skal danne grundlaget for den 
							serie af nye elbiler, som Toyota har planlagt at 
							lancere i de kommende år. 
							  
							C-HR+ er 4,52 meter lang og 
							overraskende rummelig i kabinen med en akselafstand 
							på 2,75 meter, hvilket er 11 cm mere end den i 
							forvejen rummelige hybrid bil, Toyota Corolla Cross, 
							som tilhører samme bilklasse. Bagagerummet er på 216 
							liter. Kabine-interiøret er baseret på gode og bløde 
							materialer, og udstyr som bl.a. to trådløse 
							mobilopladere og USB-porte ved bagsædet er standard. 
							Det bliver også muligt, at tilvælge separat styring 
							af klimaanlægget fra bagsædet. 
							  
							To batteristørrelser 
							Den nye C-HR+ kommer med to 
							forskellige batteristørrelser med en bruttokapacitet 
							på hhv. 57,7 kWh og 77 kWh. Det mindre batteri vil 
							udelukkende kunne fås til udgaven med forhjulstræk, 
							mens det store batteri både vil kunne fås til den 
							forhjulstrukne og firehjulstrukne udgave. 
							  
							Den nye C-HR+ bliver den mest 
							kraftfulde bilmodel i Toyotas modelprogram (bortset 
							fra GR-versionerne). Den firehjulstrukne udgave får 
							op til 343 hk, og 0-100 km/t kan da nås på 5,2 
							sekunder. 
							  
							Den forhjulstrukne udgave af 
							C-HR+ med 57,7 kWh batteri får op tll 167 hk, mens 
							den med 77 kWh vil kunne mønstre 224 hk. Toyota 
							forventer en rækkevidde baseret på WLTP-normen på op 
							til 600 km afhængig af udgave. 
							
								  
								Hurtigere batteri 
								konditionering 
								C-HR+ kommer som standard 
								med en helt ny batteriforvarmefunktion, der 
								forbedrer 
							 
							opladningshastigheden under 
							de fleste forhold, og som vil være mulig at styre 
							både manuelt eller helt automatisk. Derudover er en 
							energieffektiv varmepumpe også altid standard. 
							 Lynopladning sker med op til 150 kW DC, mens bilens 
							on board charger som standard kan AC-lade med 11 kW, 
							dog med mulighed for at tilvælge en 22 kW on board 
							charger. Danmark bliver som med den nye Urban 
							Cruiser et af de første lande, der introducerer den 
							nye C-HR+ og Toyota forventer, at de første biler 
							lander hos forhandlerne sidst på året. |