- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: KIA Sorento


Sikker hjælp til det meste


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visuelt er den nye KIA Sorento klart mere moderne og langt mere sofistikeret end forgængeren, og det sætter den i særklasse. Den er virkelig anderledes end konkurrenterne, mere appellerende og elegant. Uden at det karakteristiske tiger-næsedesign er gået fløjten. Samme elegance er genspejlet i interiøret.

 

Dertil kommer hele listen af kørehjælpemidler, der foruden de efterhånden næsten traditionelle, som fx adaptiv fartpilot, vognbaneassistent med ”Lane following Assist”, Fuld LED lys osv. byder på nye og anderledes fortolkninger af funktionerne.

 

Man bliver på vejen

Vognbaneassistenten kan også aflæse vejkanter. Vejskiltegenkendelsen regulerer ikke bilens hastighed, når en farttavle passeres, men spørger først. Motorvejsassistenten centrerer bilens placering midt i vejbanen og kø-funktionen tillader automatisk genstart efter stilstand i op til 30 sekunder (derefter skal man blot selv lige træde let på speederen).

 

I kurver sænkes farten automatisk, hvis man tenderer til at køre for hurtigt, bl.a. baseret på GPS-signaler. Og foruden en ordinær automatisk nødbremse er systemet også indrettet på, at registrere og reagere på fx modkørende færdsel, hvis man selv skal foretage fx en venstredrejning.

 

Sidespejle med spejl og skærm

KIA har desuden monteret kameraer i sidespejlene – ikke til at erstatte sidespejle med skærme på instrumentpanelet, som visse kolleger har gjort, men til at supplere sidespejlene, når afviserblinket slås til. I instrumenterne lige foran føreren vises hvad højre sidespejls-kamera ”ser”, når man svinger til højre, og tilsvarende til venstre. Det er en god sikkerhed og meget bedre end de traditionelle Blind Spot lys, som Sorento’en i øvrigt også har.



Head-up display, bakkamera, surround view monitor etc. er naturligvis standard, men nyt er et system, der låser fx venstre sidedøre, hvis man ved parkering er i færd med at åbne dem, når en anden trafikant er i færd med at passerer Sorento’en. Foruden rear cross traffic advarsel har bilen også aktiv opbremsning under bakning, så man kan undgå kollision – men det er set hos andre også.

 

Børnene må ikke glemmes

Og så skal man ikke uden advarsel forlade sin bil med et barn siddende i barnestolen på bagsædet – ikke uden en advarsel herom i hvert fald.

 

Sidst men ikke mindst giver en såkaldt UVO Connect app mulighed for, at kommunikere direkte med bilen, så man fx kan planlægge en rute på sin smarttelefon inden afgang og den transmitteres derpå til bilen, når man er steget ind. Og når bilen siden forlades, viser appen vejen til bestemmelsespunktet vha. smarttelefonen.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First World Test: KIA strammer grebet >>>

First World Test: Velkørende og alsidig SUV >>>
Videotest: KIA Sorento IV 2,2 CRDi AWD DCT
Vi har været blandt de absolut første til at prøvekøre den helt nye og temmelig store KIA Sorento SUV med 202-hestes dieselmotor og 8-trins DCT gear. Det er en bil, som banker på i premium-klassen. Fuld HD.



Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt