- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: KIA Sorento


Velkørende og alsidig luksus SUV


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en klart bedre kørende bil, KIA lancerer, i form af det nye luksuøse flagskib, KIA Sorento. Og den store SUV byder også på bred anvendelighed, såvel som masser af moderne kørehjælpemidler.

 

De første internationale prøvekørsler skulle have fundet sted i Malaga i Sydspanien, hvor vejret som regel er godt på denne årstid. Heldigvis samarbejdede vejrguderne, da det danske corona-erstatningsarrangement fandt sted på østfynske landeveje, og der var god anledning til, at afprøve de nye biler under kørselsforhold, meget mere lig danske bilisters behov. Det er mere besværligt for KIA, men egentlig ret hensigtsmæssigt for vurderingen af bilerne.

 

Diesel og hybrid – men PHEV er på vej

Desværre var plug-in hybrid udgaven ikke parat endnu, for den kunne, hvis Folketinget lever op til deres miljø-erklæringer og fortsat favoriserer elektrificerede biler, godt gå hen at blive det mest fordelagtige tilbud. Men der var mulighed for, at prøve både den 202-hestekræfter momentstærke dieselversion, som er det rette valg, hvis man skal trække en anhænger på op til 2500 kg, og en overbevisende 230 hestes selvopladende hybrid-variant.

 

Fælles for de to, og for alle tre – for Plug-In Hybrid Vehicle (PHEV) udgaven er klar også i Danmark, når KIA Sorento lanceres først i 2021 – er, at de alene markedsføres med firehjulstræk. Det er en god idé, for i begge de prøvekørte biler var firehjulstrækket med til, at sikre meget stabile køreegenskaber på de ikke altid lige plane danske provinsveje.

 

Hybrid er også godt

On-board videoen her på siden giver en fornemmelse af den nye Sorento, med dieselkræfter i maskinrummet samt et helt nyudviklet 8-trins ”vådt” dobbeltkoblingsautomatgear. Men oplevelsen af hybridversionen er bestemt ikke dårligere, tvært imod. For det er en meget velafstemt hybridteknologi, der benyttes, baseret på en 1,6 liters 180-hestes turbobenzinmotor og en 60-hestes elmotor. Det er en 6-trins automatgearkasse, der styrer samspillet initieret gennem et såkaldt shift-by-wire system, hvilket giver en yderst præcis reaktion, når der skal skiftes gear.

 

I begge versioner kan der vælges mellem forskellige køreindstillinger, der dog ikke ændrer på affjedringen. Der er fast affjedring, dog tilpasset den enkelte drivline og bilens vægtforhold, baseret på en avanceret ophængning af de forreste McPherson fjederben (der inkluderer en såkaldt #-formet underramme) samt et regulært multilink baghjuls-ophæng.

 

Strammere affjedring

KIA har forsætligt gjort affjedringen strammere end i den hidtidige model, hvorved man er tæt på den affjedringsfornemmelse, europæiske og måske især også danske bilister sætter pris på. Karrosseriet er i forhold til forgængeren både lettere, mere vridningsstabilt og stærkere. Derved har man netop skabt grundlaget for, at kunne få den stivere affjedring til at virke. Køreoplevelsen underbygges af en mere direkte styring og hjulgeometrien både foran og bagude er tilpasset europæiske ønsker.

 

Kørekomforten er dog fortsat høj (se on-board videoen) og støjniveauet i begge versioner yderst lavt. Dieseludgaven er dog strammere end hybridudgaven, måske fordi den derved nemmere vil kunne håndtere de 2500 kg, den må trække, men måske også, fordi den prøvekørte bil havde 20” fælge med 255 mm brede 45 procent lavprofildæk i stedet for 235/55-19 hjul.


20" hjulene ovenfor klæder dieselbilen men gør også affjedringen mere spændstig.

 

19" hjulene på hybrid-versionen nedenfor er smallere og formentlig mere benzinbesparende.


Indretningen er med til, at gøre Sorento bredt anvendelig. I Danmark markedsføres alene de 7-sædede udgaver, som bl.a. udmærker sig ved indstigningsforhold til de to bageste siddepladser, der kun kræver en smule akrobatik. Pladsen deromme er OK, men det er helt klart bilens øvrige fem siddepladser, de fleste vil foretrække.


 

 

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First World Test: KIA strammer grebet >>>

First World Test: Sikker hjælp til det meste >>>
Videotest: KIA Sorento IV 2,2 CRDi AWD DCT
Vi har været blandt de absolut første til at prøvekøre den helt nye og temmelig store KIA Sorento SUV med 202-hestes dieselmotor og 8-trins DCT gear. Det er en bil, som banker på i premium-klassen. Fuld HD.

Hurtige fakta om den nye KIA Sorento


Introduktion i Danmark: 1. kvartal 2021

 

Drivliner:

4 cyl. 2,2 liter turbodiesel: 202 hk/3800 omdr./min. 440 Nm/1750-2750 omdr./min, AWD, 8-trins DCT. Topfart: 202 km/t. 0-100 km/t: 9,1 sek. Brændstoføkonomi: 14,7-15,4 km/l (WLTP). Egenv´ægt: 1819 kg. Max anhængervægt: 2500 kg.

 

4 cyl. 1,6 liter turbobenzin: 180 hk/5500 omdr./min. 265 Nm/1500-4500 omdr/min. Elmotor: 60 hk/1600-2000 omdr./min, 264 Nm/0-1600 omdr./min. System: 230 hk, 350 Nm. Topfart: 193 km/t. 0-100 km/t: 8,7 sek. Brændstoføkonomi: 13,3-14,7 km/l (WLTP). Egenvægt: 1847 kg. Max anhængervægt: 1650 kg.

 

Længde: 4,81 meter.

Højde: 1,70 meter.

Bredde: 2,17 meter (inkl. sidespejle).

Frihøjde: 17,6-17,4 cm (diesel/hybrid).

 

Bagagekapacitet (7 sæder): 179-813-1996 liter.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt