- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2025

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Toyota er regerende og 4 dobbelt verdensmester. De har desuden vundet Le Mans fire gange. Men konkurrencen bliver hård i år. Hér har de på Spa-Francorchamps racerbanen en Cadillav, en Peugeot og en Porsche lige i baghjulet.

24 timers Le Mans 2025

Le Mans hypen når nye højder:

8 bilmærker, 21 hypercars og 10 danskere


Af Søren Clauding – juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er svært at forestille sig et 24 timers Le Mans mere spændende end det, der er lagt op til i år. 8 store bilmærker er tilmeldt hypercar-klassen, 7 af dem har danskere om bord. Yderligere er der dansk deltagelse i 2 LMP2-biler og en LMGT3-bil. Og igen i år er Danmark leveringsdygtig i diversitetens navn med en kvindelig deltager. Wow!

 

Slaget om totalsejren vil naturligt nok komme til at stå i hypercar-klassen efter et reglement, der i den grad har formået at trække nye bilmærker til sig. Kort fortalt skal bilerne være relateret til landevejs-supersportsvogne, om end der er store frihedsgrader. Det gør dem sjovt nok billigere, men de bidrager også til at profilere de enkelte deltagere, fordi bilfabrikkerne i højere grad kan lade bilerne udstråle det ypperste, de kan præstere, uden at tabe tilknytningen til deres seriefremstillede sportsvogne.


Læs om de danske deltagere og deres chancer >>>


BoP: Individuel regeltilpasning

Dertil kommer, at reglementet er så bredt defineret, at mange forskellige løsninger opleves i Le Mans racing. Årsagen til, at det så ikke ender i en enkelt dominerende løsning ligger i det såkaldte Balance of Performance, som muliggør reglementstilpasninger for den enkelte specifikke bil, så man ender op med meget ligestillede deltagere. Det bidrager til spændende kampe, hvor det ofte også er den samlede team-indsats, der bliver udslagsgivende.

 

Ser man på startlisten for 2024 er der faldet flere hypercar-deltagere ud. Men det er deltagere, der ikke læner sig op af den økonomiske power, som de store bilfabrikker kan mobilisere. De 8 som er med i år er stærkt funderet, og derfor er det ekstra spændende i år.

 

De otte bilmærker i Hypercarklassen er i alfabetisk rækkefølge Alpine, Aston Martin (som debuterer i klassen), BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche og ikke mindst Toyota, som i år fejrer 40-års jubilæum i Le Mans.

 

Toyota er regerende verdensmester

På mange måder er det et ambitiøst setup, Toyota Gazoo Racing stabler på benene. Man har nemlig også i år valgt alene at møde op med to Toyota GR010-Hybrid, kørt af yderst rutinerede kørere, der bl.a. tæller den firedobbelte verdensmester, Sébastien Buemi. Den model debuterede helt tilbage i 2021 og var den første regulære fabriksbil i den nye Hypercar-klasse.

 

Toyota tog både sejren og 2. pladsen i Le Mans det år, og vandt også det officielle World Endurance Championship – WEC (frit oversat til ”langdistance verdensmesterskabet for racersportsvogne”). De gentog succesen året efter, men i 2023 og 2024 opnåede de ikke Le Mans-sejren. Toyota vandt ikke desto mindre WEC begge år og er dermed regerende verdensmester.

 

Ferrari vandt Le Mans i fjor

I år ligger Toyota på en samlet 2. plads efter en skuffende sæsonstart. Men meget kan ændres i Le Mans, bl.a. fordi der er flere points på spil og fordi banen og løbets karakter er så forskelligt fra de øvrige syv VM-løb. Ikke desto mindre ligger især Ferrari godt til og fører dette års VM for konstruktører, hvor der inden Le Mans har været kørt tre løb – som alle blev vundet af Ferrari.

 

Ferrari vandt også Le Mans i fjor, med bl.a. danske Nicklas Nielsen på holdet. I kørernes VM er Ferrari holdene på 1. og 2. pladsen i år, og Nicklas Nielsen var med til at vinde sæsonens første løb. Han blev nr. 2 i det seneste løb (Spa-Francorchamps), men havde et dårlig løb i 2. VM-afdeling (Imola), og ligger derfor på en delt 2. plads i mesterskabet.

 

BMW har farten, men…

BMW er på en samlet 3. plads i årets konstruktør-VM, efter at have opnået 2. pladsen på Imola. De tyske bilmærke er særlig interessant i år, set med danske øjne, fordi Kevin Magnussen kører BMW.

 

Nr. 4 i bilmærkernes VM for konstruktører ligger Alpine, fulgt af Cadillac (der har Frederik Vesti på holdet), Porsche (som Michael Christensen kører for), Peugeot (med Mikkel Jensen og Malthe Jacobsen – dog i hver deres bil) og Aston Martin, for hvem Marco Sørensen kører.

 

Toyota og Ferrari storfavoritter

I sagens natur er Toyota og Ferrari storfavoritter til sejren, men 24-timers Le Mans er som nævnt så anderledes et race, at styrkeforholdet meget vel kan falde anderledes ud. Le Mans racerbanen er karakteriseret ved lange lige stræk, som favoriserer mindst mulig down-force, forbundet af regulære højhastighedskurver, som modsat stiller krav om stort vejtryk for at bilerne bevarer fodfæstet. Den kombination er ikke så enkelt at optimere.

 

Dertil kommer det utal af uforudsigelige udfordringer, som verdens mest berømte motorløb er kendetegnet ved. Det inkluderer naturligvis den ofte tætte trafik på banen og store hastighedsforskelle mellem Hypercars og GT-bilerne. Men også de altid uforudsigelige faser med gult flag og safetycar, såvel som de ofte skiftende vejrforhold spiller ind. Hvad det sidste angår, er det ikke usædvanligt, at det regner i den ene ende af den langstrakte 13,6 kilometer lange racerbane, mens det er tørt i den anden.

 

Det kræver utrolig stor erfaring og fingerspidsfornemmelse, noget som moderne computerteknologi kan hjælpe med til at optimere, men som i ligeså høj en grad ligger hos den enkelte racerkørers evne til at vurdere og beslutte undervejs i løbet. De fleste teams er ret velbevandrede, hvad det angår. Så helt regulært er det eneste team, der måske står lidt svagt i konkurrencen, det helt nye Aston Martin team, der også har valgt en usædvanlig teknisk løsning.

 

Og a-pro-pos teknik er hér (igen i alfabetisk rækkefølge), en smule teknik om hver enkelt bil, så meget som de enkelte konstruktører nu har valgt at oplyse…

 

Generelt:

Den maksimale systemeffekt på en Hypercar er 680 hestekræfter.

 

Alpine A424:

Oreca 07-baseret chassis, 3,4 liter V6, Turbo. Elmotor, 68 hk på baghjulene.

 

Aston Martin Valkyrie AMR-LMH:

Aston-Martin Cosworth RA 6,5 liter V12 sugemotor.

 

BMW M Hybrid V8:

LMP2 baseret carbon-fiber monocoque, 4-liter V8, dobbelt-turbo. Elmotor, 68 hk på baghjulene.

 

Cadillac V-series.R:

LMP2 baseret Dalara carbon-fiber monocoque, 5,5-liter V8, DOHC. Elmotor, 68 hk på baghjulene.

 

Ferrari 499P:

Carbon-fiber monocoque, 3-liter V6, dobbelt-turbo. Elmotor, 272 hk.

 

Peugeot 9X8:

2,6 liter V6, dobbelt-turbo. El-motor-generator, 272 hk på forhjulene.

 

Porsche 963:

LMP2 baseret carbon-fiber monocoque, 4,6-liter V8, dobbelt-turbo. Elmotor, 68 hk på baghjulene.

 

Toyota GR010 Hybrid:

Carbon-fiber monocoque, 3,5-liter V6, dobbelt-turbo. Elmotor, 272 hk på forhjulene.

 

Deltagerliste 24 timers Le Mans 2025
24-timers Le Mans køres i weekenden 14.-15. juni 2024. Start og mål: 16:00.

Starten på sidste VM-afdeling inden Le Mans dokumenterer synlig det virvar af Hypercars, der deltager i årets World Endurance Champsionship. Det er iøvrigt sidste års Le mans vinder, Nicklas Nielsen, der ligger forrest.


Også blandt semi-team kolleger køres der hårdt. Her er Michael Christensen i den rød/hvis Porsche til venstre i gang med at overhale Neel Jani i en tilsvarende bil


Ferrari vandt Le mans i fjor med bl.a. Nicklas Nielsen i cockpittet. De er naturligvis også stor favorit til at vinde i år, bl.a. fordi de fører VM-serien inden det franske 24-timers løb.


Toyota fejrer 40 års Le Mans jubilæum med biler i et særligt design.


Peugeot er så småt ved at få greb om tingene i Hypercarklassen. Her er Mikkel Jensen på vej id af af pitten.


Kevin Magnussen er en af kørerne i BMW's V8 Hybrid Hypercar racer.


Alpine - BMW - Cadillac. Det bliver virkelig et blandet opgør i Le Mans.


Aston Martin Valkyrie debuterer i Le Mans.


Et af de få steder i løbet af VM-sæsonen, hvor man har højfartskurver som i Le Mans er det bermte Eau-Rouge sving på Spa-Francochamps racerbanen i Belgien, hvor 3. VM løb fandt sted.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt