- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2025

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Nicklas Nielsen vandt 24-timers Le Mans i 2024. Han er naturligvis også stor favorit i år. Men konkurrencen bliver meget hård fra såvel de andre danskere som racerkørere, der besidder Nicklas Nielsens unikke færdigheder.

24 timers Le Mans 2025: Danskerne i Le Mans


Af Søren Clauding – juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 danske racerkørere er på deltagerlisten til dette års 24-timers Le Mans. Det er på ingen måde en rekord. Men i top-kategorien for Hypercars, det vil sige de biler, som i praksis vil kæmpe om sejren i verdens mest berømte motorløb, deltager 7 af de 10. Og det er en enestående rekord, så mange har vi aldrig tidligere oplevet, og flere af dem kører for teams, der har en reel sejrschance.

 

Det sidste er temmelig vanskeligt at vurdere, og den omstændighed, at Toyota Gazoo Racing ikke har en dansk deltager på holdet, kan let spænde ben for danskernes muligheder. Omvendt lykkedes det jo for Ferrari de sidste to år at vinde den prestigefyldte sejr, godt nok med lid BoP hjælp i 2023, men sidste år med Nicklas Nielsen som en vigtig, ja, måske endda afgørende faktor bag triumfen.

 

Nicklas Nielsen – den komplette Le mans kører

Nicklas Nielsen har nemlig udviklet sig til at være en ultrastabil racerkører, der mestrer enhver udfordring og er tilpasningsparat i en grad, som er få racerkørere forundt. Den 28-årige dansker formår på et splitsekund at justere løbsstrategien ind efter de mange uforudsigelige forhold, som et Le Mans race består af, og siden omsætte den i praksis med en akkuratesse, som er forbilledlig. Nicklas Nielsen kører også i år for Ferrari og vandt det første af de tre VM-løb, der lå forud for årets 24-timers løb.

 

En kører, der evner nogenlunde det samme, er imidlertid Toyota-teamets Sébastien Buemi, som da også har vundet World Endurance Championship fire gange, og ligeså mange gange har han nået førstepladsen i Le Mans. Det er på ingen måde utænkeligt, at topopgøret igen i år kommer til at udspille sig mellem Ferrari og Toyota. Deres biler er baseret på en sammenlignelig teknik, og derfor vil vejrforholdene i princippet påvirke dem nogenlunde ens.

 

Michael Christensen – 10 år med Porsche

Michael Christensen er en tredje kører, der har egenskaber som de førnævnte. Mens Nicklas Nielsen blot skal køre sit sjette Le Mans, har Michael Christensen 10 års Le Mans jubilæum i år. Han er som Nicklas Nielsen fabrikskører, men hos Porsche, for hvem den nu 34-årige dansker har kørt i alle årene i Le Mans. Michael Christensen vandt Le Mans i den ultrahårde LMGTE Pro klasse i 2018 og satte kronen på værket ved at score VM-titlen i den eneste såkaldte super-sæson (2018-2019), som inkluderede det franske race to gange.

 

I 2023 kørte han Porsches 963 Hypercar for første gang, i fjor opnåede han en respektabel 6. plads i et løb, hvor man overordnet kan fastslå, at Balance of Performance tilretningen ikke helt svarede til Porsches virkelighed. Deres hybrid-drivline afviger markant fra den, som Toyota og Ferrari benytter, og på en bane som den i Le Mans, var bilerne i fjor ikke konkurrencedygtige. Man kan for Michael Christensen og Porsche håbe på, at finjusteringen af konkurrenceevnen rammer bedre i år. I givet fald er der udsigt til en tre-kamp mellem Porsche, Ferrari og Toyota.

 

MEN, for i Le Mans er der altid et MEN. De øvrige Hypercar deltagere skal på ingen måde undererkendes. Hvilket kan være til gavn for Peugeot og Cadillac trioen, Mikkel Jensen, Malthe Jacobsen og Frederik Vesti.

 

Mikkel Jensen og Malthe Jacobsen

Peugeot har fået lov til at rekonstruere deres 9X8 Hypercar, som oprindeligt i et ambitiøst håb om at afskaffelsen af aerodynamiske hjælpemidler som fx en agtervinge, kunne have givet dem en konkurrencemæssig fordel. Det gjorde det ikke, men nu er de på rette vej. Både den Le Mans rutinerede 30-årige Mikkel Jensen, som skal køre sit sjette 24-timersløb, og Hypercar-rookien, den blot 21-årige Malthe Jacobsen, er ved godt mod og sikre på at de i år vil kunne kæmpe om sejren (lyt til vores mini-podcasts her på siden). Det vil givetvis passe Peugeot godt, for er der noget, det førende europæiske Stellantis mærke har hårdt brug for, er det en succes på hjemmebane.

 

De første tre VM-løb i år har ikke været overbevisende, men måske bliver det anderledes i Le Mans. De stiller op med en stærk kører besætning, som foruden de to danskere, der kørere i hver deres bil, bl.a. omfatter den tidligere dobbelte Formel E mester, Jean-Éric Vergne, den tidligere Formel E verdensmester Stoffel Vandoorne og den tidligere Le Mans vinder, Loic Duval. Vergne har været med til at udvikle Peugeot-raceren fra begyndelsen, og den viden lukrerer ikke mindst Mikkel Jensen af. Danskeren, som nu er bosiddende i Monaco, forestår i øvrigt den del af Peugeots udviklingsarbejde, som foregår i køre-simulatorer.

 

Frederik Vesti i Cadillac

Frederik Vesti har ligget lige under overfladen i international racing i et stykke tid. Den dog blot 23-årige dansker debuterede i Le Mans i 2024 i LMP2 klassen, hvor han sluttede på 5. pladsen. I år kører han Le Mans i en Cadillac V-Series R Hypercar, og er nok den danske deltager, det er sværest at forudsige resultatet for i 2025-udgaven af det klassiske franske motorløb. Så det vil vi undlade at gøre. Men der skal holdes skarpt øje med Cadillac nr. 311, for det er ikke utænkeligt, at det amerikanske bilmærke overrasker i Le Mans.

 

Kevin Magnussen i BMW

Og så er der Kevin Magnussen, der ikke mindst igennem sin Formel 1 karriere i særlig grad har haft mediernes opmærksomhed. Langdistance-racing er en noget anderledes disciplin end Formel 1, og selvom Kevin Magnussen kørte Le Mans i 2021 i et forsøg på at videreføre sin karriere efter det daværende brud med Formel 1, er den erfaring, han fik i forhold til Le Mans nok ret beskeden.

 

I år ser mulighederne anderledes ud for den nu 32-årige ”næsten Le Mans debutant”. Han har kontrakt med BMW og skal køre en BMW M Hybrid V8 Hypercar på banen i La Sarthe, hvilket bliver hans fjerde WEC-race for det tyske team. BMW’s tilgang til motorsport er velkendt, og man kan næsten ikke tillade sig ikke at gøre det godt i Le Mans. I årets tre første løb er det dog resultatmæssigt gået den forkerte vej for Kevin Magnussen. Han lagde ud med en 4. plads i Qatar, derpå en 6. plads i Imola og en 10. plads i Spa-Francorchamps. Hvilket imidlertid ikke direkte indikerer noget som helst i forhold til Le Mans, for det franske race er bare så meget anderledes end de andre.

 

Som dansker vil bevågenheden i forhold til Kevin Magnussen være stor, det har han også fortjent, og det er svært at forestille sig et bedre sted at få sit gennembrud i Le Mans racing end netop i… Le Mans.

 

Flere dygtige danskere

Med den koncentration af danske deltagere, som opleves i Hypercar klassen, forsvinder fokus måske lidt fra danskerne i LMP2 og LMGTE3. Men ikke hos os, for især to navne springer i øjnene: David Heinemeier-Hansson og Michelle Gatting. Den ”sidste” af de i alt 10 danske racerkørere i Le Mans i år er Michael Jensen, som kører i LMP2.

 

Michael Jensen er 50 år gammel og regerende europæisk LMP3 mester såvel som vinder af det asiatiske LMP2 mesterskab, hvor han bl.a. delte bil med Malthe Jacobsen. Han deltog i Le Mans i 2022, hvor han sluttede på 9. pladsen i LMP2, og mulighederne for et godt resultat i dette års Le Mans er bestemt til stede, bl.a. fordi alle deltagere i LMP2 kører i biler, der i princippet er ens, og hvor man også alle kører på Goodyear dæk.

 

Succesrig IT-specialist

Samme situation er David Heinemeier Hansson i. Den 45-årige danske IT-specialist (og IT-millionær) debuterede i Le Mans i 2012 og allerede året efter scorede han 2. pladsen i klassen. Året efter igen vandt han LMGTE Am klassen sammen med Kristian Poulsen og Nicki Thiim. I alt har David Heinemeier-Hansson været ”fast inventar” i Le Mans lige siden, med undtagelse af de to ”Corona-år”. Han kører også denne gang i LMP2 sammen med bl.a. Pietro Fittipaldi.

 

Stærkt kort hos Iron Dames

Næstsidst i vores gennemgang, men på ingen måde næstmindst deltager Michelle Gatting igen i Le Mans som en del af Iron Dames holdet. Den 31-årige dansker opnåede Guld-licens i fjor og er det stærkeste kort i den Porsche 911 GT3 R LMGT3 racer, som teamet i år har valgt på bekostning af den Lamborghini, man deltog med i fjor. Det burde styrke resultatmulighederne, men Michelle Gatting har visse forbehold, hvad der bl.a. fremgår af vores mini-podcast her på siden.

 

På samme måde som i LMP2 kører alle deltagerne i LMGTE på Goodyear-dæk, hvilket i et vist omfang udligner konkurrenceforholdet, men en klasse, som bl.a. inkluderer biler som Corvette Z06, Ferrari 296, BMW M4, McLaren AMG, Ford Mustang og ikke mindst Lexus RC F, bliver styrkeforholdet i den grad først synligt på racerbanen. Og så er der også en enlig Aston-Martin Vantage til start i LMGTE.

 

Marco Sørensen i Aston Martin Hypercar

Den køres ikke af danske Marco Sørensen, og nu skal vi skrue gennemgangen tilbage til Hypercars, for den tidligere Le Mans klassevinder og 3-dobbelte verdensmester deltager i 24-timers Le Mans i den helt nye Aston-Martin Valkyrie.

 

Det spændende Aston-projekt, som er helt nyt i år, har ikke endnu dokumenteret sit sande potentiale. Om det kommer til at ske i Le Mans vil tiden vise, men den særlige teknik, hvor man anvender en reglementsmæssigt neddroslet 12-cylindret sugemotor (fra 1156 til 680 hk) er helt unik. Indledningsvis har man haft udfordringer med pålideligheden, og spørgsmålet er også om bilen er hurtig nok på Le Mans racerbanen. Det svar får vi først henover weekenden d. 14.-15. juni 2025.

Deltagerliste 24 timers Le Mans 2025
24-timers Le Mans køres i weekenden 14.-15. juni 2024. Start og mål: 16:00.

Nicklas Nielsen er som regerende "Le Mans-mester" storfavorit.


Michael Christensen har kørt Le Mans for Porsche nu på 10. år. Han besidder de samme egenskaber som Nicklas Nielsen og er også blandt favoritterne.

Optakt til 24 timers Le Mans 2025:
Malthe Jacobsen - Peugeot fabrikskører
Maj 2025 - 8 minutter
21-årige Malthe Jacobsen er en af de yngste i 24-timers Le Mans og debutant i Hypercar klassen. Malthe fortæller om skiftet fra LMP2 til topklassen, hvor han deltager med Stoffel Vandoorne og Loic Duval.


Optakt til 24 timers Le Mans 2025:
Mikkel Jensen - Peugeot fabrikskører
Maj 2025 - 8 minutter
Mikkel Jensen er fabrikskører hos Peugeot, som har haft et svært comeback i Le Mans racing. Men der er lys forude, bl.a. pga en målrettet indsats. Mikkel fortæller om processen og sine forventninger til årets 24-timers race.


Optakt til 24 timers Le Mans 2025:
Michelle Gatting - Porsche fabrikskører

Maj 2025 - 7 minutter
Michelle Gatting kører Le Mans for 7. gang. Lamborghini'en er udskiftet med en Porsche. I samtalen fortæller Danmarks bedste kvindelige racerkører nogensinde om forventninger og udfordringer i dette års race.


Michelle Gatting kører i år i Le Mans på en fabrikskontrakt med Porsche.

Kevin Magnussen er et navn, ikke alene i Formel 1 men nu også i WEC, hvor han kører BMW.


David Heinemeier Hansson er den mest succesrige dansker i LMP2 i år.


Frederik Vesti kører i år for Cadillac.


Marco Sørensen kører Aston Martin - men denne gang i Hypercar klassen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt