10 danske racerkørere er på
deltagerlisten til dette års 24-timers Le Mans. Det
er på ingen måde en rekord. Men i top-kategorien for
Hypercars, det vil sige de biler, som i praksis vil
kæmpe om sejren i verdens mest berømte motorløb,
deltager 7 af de 10. Og det er en enestående rekord,
så mange har vi aldrig tidligere oplevet, og flere
af dem kører for teams, der har en reel sejrschance.
Det sidste er temmelig
vanskeligt at vurdere, og den omstændighed, at
Toyota Gazoo Racing ikke har en dansk deltager på
holdet, kan let spænde ben for danskernes
muligheder. Omvendt lykkedes det jo for Ferrari de
sidste to år at vinde den prestigefyldte sejr, godt
nok med lid BoP hjælp i 2023, men sidste år med
Nicklas Nielsen som en vigtig, ja, måske endda
afgørende faktor bag triumfen.
Nicklas Nielsen – den
komplette Le mans kører
Nicklas Nielsen har nemlig
udviklet sig til at være en ultrastabil racerkører,
der mestrer enhver udfordring og er tilpasningsparat
i en grad, som er få racerkørere forundt. Den
28-årige dansker formår på et splitsekund at justere
løbsstrategien ind efter de mange uforudsigelige
forhold, som et Le Mans race består af, og siden
omsætte den i praksis med en akkuratesse, som er
forbilledlig. Nicklas Nielsen kører også i år for
Ferrari og vandt det første af de tre VM-løb, der lå
forud for årets 24-timers løb.
En kører, der evner
nogenlunde det samme, er imidlertid Toyota-teamets
Sébastien Buemi, som da også har vundet World
Endurance Championship fire gange, og ligeså mange
gange har han nået førstepladsen i Le Mans. Det er
på ingen måde utænkeligt, at topopgøret igen i år
kommer til at udspille sig mellem Ferrari og Toyota.
Deres biler er baseret på en sammenlignelig teknik,
og derfor vil vejrforholdene i princippet påvirke
dem nogenlunde ens.
Michael Christensen – 10
år med Porsche
Michael Christensen er en
tredje kører, der har egenskaber som de førnævnte.
Mens Nicklas Nielsen blot skal køre sit sjette Le
Mans, har Michael Christensen 10 års Le Mans
jubilæum i år. Han er som Nicklas Nielsen
fabrikskører, men hos Porsche, for hvem den nu
34-årige dansker har kørt i alle årene i Le Mans.
Michael Christensen vandt Le Mans i den ultrahårde
LMGTE Pro klasse i 2018 og satte kronen på værket
ved at score VM-titlen i den eneste såkaldte
super-sæson (2018-2019), som inkluderede det franske
race to gange.
I 2023 kørte han Porsches
963 Hypercar for første gang, i fjor opnåede han en
respektabel 6. plads i et løb, hvor man overordnet
kan fastslå, at Balance of Performance tilretningen
ikke helt svarede til Porsches virkelighed. Deres
hybrid-drivline afviger markant fra den, som Toyota
og Ferrari benytter, og på en bane som den i Le
Mans, var bilerne i fjor ikke konkurrencedygtige.
Man kan for Michael Christensen og Porsche håbe på,
at finjusteringen af konkurrenceevnen rammer bedre i
år. I givet fald er der udsigt til en tre-kamp
mellem Porsche, Ferrari og Toyota.
MEN, for i Le Mans er der
altid et MEN. De øvrige Hypercar deltagere skal på
ingen måde undererkendes. Hvilket kan være til gavn
for Peugeot og Cadillac trioen, Mikkel Jensen,
Malthe Jacobsen og Frederik Vesti.
Mikkel Jensen og Malthe
Jacobsen
Peugeot har fået lov til at
rekonstruere deres 9X8 Hypercar, som oprindeligt i
et ambitiøst håb om at afskaffelsen af aerodynamiske
hjælpemidler som fx en agtervinge, kunne have givet
dem en konkurrencemæssig fordel. Det gjorde det
ikke, men nu er de på rette vej. Både den Le Mans
rutinerede 30-årige Mikkel Jensen, som skal køre sit
sjette 24-timersløb, og Hypercar-rookien, den blot
21-årige Malthe Jacobsen, er ved godt mod og sikre
på at de i år vil kunne kæmpe om sejren (lyt til
vores mini-podcasts her på siden). Det vil givetvis
passe Peugeot godt, for er der noget, det førende
europæiske Stellantis mærke har hårdt brug for, er
det en succes på hjemmebane.
De første tre VM-løb i år
har ikke været overbevisende, men måske bliver det
anderledes i Le Mans. De stiller op med en stærk
kører besætning, som foruden de to danskere, der
kørere i hver deres bil, bl.a. omfatter den
tidligere dobbelte Formel E mester, Jean-Éric
Vergne, den tidligere Formel E verdensmester Stoffel
Vandoorne og den tidligere Le Mans vinder, Loic
Duval. Vergne har været med til at udvikle
Peugeot-raceren fra begyndelsen, og den viden
lukrerer ikke mindst Mikkel Jensen af. Danskeren,
som nu er bosiddende i Monaco, forestår i øvrigt den
del af Peugeots udviklingsarbejde, som foregår i
køre-simulatorer.
Frederik Vesti i Cadillac
Frederik Vesti har ligget
lige under overfladen i international racing i et
stykke tid. Den dog blot 23-årige dansker debuterede
i Le Mans i 2024 i LMP2 klassen, hvor han sluttede
på 5. pladsen. I år kører han Le Mans i en Cadillac
V-Series R Hypercar, og er nok den danske deltager,
det er sværest at forudsige resultatet for i
2025-udgaven af det klassiske franske motorløb. Så
det vil vi undlade at gøre. Men der skal holdes
skarpt øje med Cadillac nr. 311, for det er ikke
utænkeligt, at det amerikanske bilmærke overrasker i
Le Mans.
Kevin Magnussen i BMW
Og så er der Kevin
Magnussen, der ikke mindst igennem sin Formel 1
karriere i særlig grad har haft mediernes
opmærksomhed. Langdistance-racing er en noget
anderledes disciplin end Formel 1, og selvom Kevin
Magnussen kørte Le Mans i 2021 i et forsøg på at
videreføre sin karriere efter det daværende brud med
Formel 1, er den erfaring, han fik i forhold til Le
Mans nok ret beskeden.
I år ser mulighederne
anderledes ud for den nu 32-årige ”næsten Le Mans
debutant”. Han har kontrakt med BMW og skal køre en
BMW M Hybrid V8 Hypercar på banen i La Sarthe,
hvilket bliver hans fjerde WEC-race for det tyske
team. BMW’s tilgang til motorsport er velkendt, og
man kan næsten ikke tillade sig ikke at gøre det
godt i Le Mans. I årets tre første løb er det dog
resultatmæssigt gået den forkerte vej for Kevin
Magnussen. Han lagde ud med en 4. plads i Qatar,
derpå en 6. plads i Imola og en 10. plads i
Spa-Francorchamps. Hvilket imidlertid ikke direkte
indikerer noget som helst i forhold til Le Mans, for
det franske race er bare så meget anderledes end de
andre.
Som dansker vil bevågenheden
i forhold til Kevin Magnussen være stor, det har han
også fortjent, og det er svært at forestille sig et
bedre sted at få sit gennembrud i Le Mans racing end
netop i… Le Mans.
Flere dygtige danskere
Med den koncentration af
danske deltagere, som opleves i Hypercar klassen,
forsvinder fokus måske lidt fra danskerne i LMP2 og
LMGTE3. Men ikke hos os, for især to navne springer
i øjnene: David Heinemeier-Hansson og Michelle
Gatting. Den ”sidste” af de i alt 10 danske
racerkørere i Le Mans i år er Michael Jensen, som
kører i LMP2.
Michael Jensen er 50 år
gammel og regerende europæisk LMP3 mester såvel som
vinder af det asiatiske LMP2 mesterskab, hvor han
bl.a. delte bil med Malthe Jacobsen. Han deltog i Le
Mans i 2022, hvor han sluttede på 9. pladsen i LMP2,
og mulighederne for et godt resultat i dette års Le
Mans er bestemt til stede, bl.a. fordi alle
deltagere i LMP2 kører i biler, der i princippet er
ens, og hvor man også alle kører på Goodyear dæk.
Succesrig IT-specialist
Samme situation er David
Heinemeier Hansson i. Den 45-årige danske
IT-specialist (og IT-millionær) debuterede i Le Mans
i 2012 og allerede året efter scorede han 2. pladsen
i klassen. Året efter igen vandt han LMGTE Am
klassen sammen med Kristian Poulsen og Nicki Thiim.
I alt har David Heinemeier-Hansson været ”fast
inventar” i Le Mans lige siden, med undtagelse af de
to ”Corona-år”. Han kører også denne gang i LMP2
sammen med bl.a. Pietro Fittipaldi.
Stærkt kort hos Iron
Dames
Næstsidst i vores
gennemgang, men på ingen måde næstmindst deltager
Michelle Gatting igen i Le Mans som en del af Iron
Dames holdet. Den 31-årige dansker opnåede
Guld-licens i fjor og er det stærkeste kort i den
Porsche 911 GT3 R LMGT3 racer, som teamet i år har
valgt på bekostning af den Lamborghini, man deltog
med i fjor. Det burde styrke resultatmulighederne,
men Michelle Gatting har visse forbehold, hvad der
bl.a. fremgår af vores mini-podcast her på siden.
På samme måde som i LMP2
kører alle deltagerne i LMGTE på Goodyear-dæk,
hvilket i et vist omfang udligner
konkurrenceforholdet, men en klasse, som bl.a.
inkluderer biler som Corvette Z06, Ferrari 296, BMW
M4, McLaren AMG, Ford Mustang og ikke mindst Lexus
RC F, bliver styrkeforholdet i den grad først
synligt på racerbanen. Og så er der også en enlig
Aston-Martin Vantage til start i LMGTE.
Marco Sørensen i Aston
Martin Hypercar
Den køres ikke af danske
Marco Sørensen, og nu skal vi skrue gennemgangen
tilbage til Hypercars, for den tidligere Le Mans
klassevinder og 3-dobbelte verdensmester deltager i
24-timers Le Mans i den helt nye Aston-Martin
Valkyrie.
Det spændende Aston-projekt, som er helt nyt i år, har
ikke endnu dokumenteret sit sande potentiale. Om det
kommer til at ske i Le Mans vil tiden vise, men den
særlige teknik, hvor man anvender en
reglementsmæssigt neddroslet 12-cylindret sugemotor
(fra 1156 til 680 hk) er helt unik. Indledningsvis
har man haft udfordringer med pålideligheden, og
spørgsmålet er også om bilen er hurtig nok på Le
Mans racerbanen. Det svar får vi først henover
weekenden d. 14.-15. juni 2025. |