24 timers Le Mans 2023 Ferrari vinder med
nød og næppe 100 årets Le Mans
Det blev Ferrari, der vandt 24 timers Le Mans 2023
og dermed nød hæderen ved en førsteplads i 100 året
for Le Mans racets grundlæggelse. Men det var lige
med nød og næppe, at sejren kom i hus, for vinderen
af de sidste fem års 24 timers løb og de regerende
verdensmestre, Toyota, kæmpede til målstregen.
Ferrari vinder
Le Mans 2023 >>>
24 timers Le Mans 2023 Sprint til
målstregen men luften er gået af ballonen
Der er nu kun kort tid tilbage af 24-timers Le Mans,
og det bliver sprint til målstregen. Men luften gik
lidt af ballonen, da Toyota no. 8 fik en
nedbremsningsfejl som måske kommer til at koste dem
sejren.
Sprint til
målstregen >>>
24 timers Le Mans 2023 Tæt kamp om
føringen og Iron Dames står til en topplacering
Det er i den grad det konstante og uforudsigelige
vejrskifte, der har præget dette års 24-timers Le
Mans. Det går ikke uventet godt for Ferrari, om end
bilen med startnummer 50 med bl.a. Nicklas Nielsen i
cockpittet ikke klarer sig bedst men aktuelt ligger
7’er. Ferrari nr. 51 dyster derimod konstant med den
tilbageblevne Toyota og positionerne har skiftet i
takt med pitstop. Aktuelt fører Ferrari’en med få
sekunder tll Toyotaen. Og siden er der to Cadillacs
på 3. og 4. pladsen. Nu har strategien en stor
betydning for hvem, der vinder Le Mans i år.
Tæt kamp om
føringen >>>
24 timers Le Mans 2023 Back to normal
Nu har vejret holdt sig i ro et stykke tid, mørket
er så småt ved at sænke sig og stille og roligt er
tingene blevet mere normale. Toyota fører, det samme
gør David Heinemeier-Hansson og Oliver Rasmussen, og
jerndamerne er smuttet et par placeringer bagud.
Le Mans klokken
22:00 >>>
24 timers Le Mans 2023 Dane-train
afsporet Betegnelsen Dane-train har
hængt på Nicki Thiim, Marco Sørensen og Co. over de
sidste mange år i Le Mans. I år var kun Marco
tilbage, men bilen var fortsat en Aston Martin
Vantage, og Le Mans opsætningen lå i hænderne på den
blot 19-årige Gustav Dahlmann Birch. Med på holdet
var også Jens Reno Møller.
Danetrain
afsporet >>>
24 timers Le Mans 2023 Crazy race fra
start til...de første 4 timer Det er
helt umuligt, at skildre de første fire timer i få
ord. Så det kommer ikke til at ske. Men årets 24
timers Le Mans har fra begyndelsen af udartet sig så
anderledes, at det næsten er umuligt for nogen
hverken at forudse eller forholde sig til. Først var
der frygten for regn, siden kom den meget senere end
ventet, og kun på dele af banen.
Le Mans klokken
ca 20... >>>
24 timers Le Mans 2023 - Regn eller
ikke regn - det er spørgsmålet Og kan måske endda også blive udslagsgivende i
løbets første fase. Deltagerne er ved at være klar
til start på årets 24-timers Le Mans og det åbne
spørgsmål er: Vil det regne eller ej. Det kan nemlig
meget let blive en ny joker i spillet om hvem der er
bedst stillet, når talen er på Balance of
Performance.
Inden start:
Regn eller ikke regn >>>
24 timers Le Mans 2023: We race for ever
Vi kører race til evig tid. Det statement og det
tema var en væsentlig del af den officielle 100-års
pressekonference, som arrangørerne af 24 timers Le
Mans afholdt forinden starten på denne års race. Det
blev set fremad, hvordan løbet skal vedblive med at
udvikle sig. Og ikke mindst tilstedeværelsen af Akio
Toyoda, den øverst placerede overhovedet hos verdens
største bilmærke, sendte et signal om, at
fremtidsplanerne bliver til virkelighed.
We race for
ever >>>
|
|
|
|
Deltagerliste, 24-timers Le Mans 2023
24 timers Le Mans 2023 - kvalifikationen:
Sandbagging eller ej - forandring fryder...måske
”Sandbagging” betyder, at
man med vilje kører langsommere end man kan.
”Balance of Performance” betyder, at man bliver
straffet med ekstra vægt, hvis man er for hurtig. Så
egentlig er optakten til dette års 24-timers Le Mans
måske slet ikke udtryk for noget som helst andet,
end at det var så det. I hvert fald hvad angår
Hyperpole konkurrencen, hvor de otte bedste i hver
klasse dyster om de bedste startpositioner. Om der
blev backpacked ved ingen.
Sandbagging
eller ej - Hyperpole >>>
24 timers Le Mans 2023 - kvalifikationen:
Ferrari i pole med dansker i cockpittet - og andre
gode danske startpositioner
Ud fra en
dansk synsvinkel er god grund til at have store
forventninger til dette års 24-timers Le Mans.
Ferrari raceren med nr. 50 på siden har bl.a.
Nicklas Nielsen i cockpittet, når starten går lørdag
eftermiddag klokken 16.00. Om den også når mållinjen
først vil tiden vise, men set i et historisk
perspektiv er det 10 år siden en dansk racerkører
skal starte fra pole, om end det var team-kollegaen
Antonio Fuoco, der satte tiden.
Danskerne og
kvalifikationen >>>
Interview med
Jan Magnussen
Interview med
Michael Christensen
Interview med Mikkel
Jensen
Interview med Oliver
Rasmussen
Interview med
Michelle Gatting
24 timers Le Mans 2023 - optakt: Gigant dyst
mellem bilgiganter
Når de 62 deltagere i
årets 24-timers Le Mans lørdag d. 10. juni klokken
16:00 giver sig i kast med den gigantiske udfordring
det er, at gennemføre et så langt og udmarvende
sprintrace, er der for danske tilskuere ikke mindst
to klare fokuspunkter: Den ligeså gigantiske kamp
mellem gigantiske bilproducenter og naturligvis det
ligeså gigantiske og rekordstore felt af danske
racerkørere. Flere af dem oven i købet med
realistiske chancer for at vinde løbet generelt.
24 timers Le Mans 2023 - Giganternes dyst >>>
24 timers Le Mans 2023 - optakt: Jubilæer på
stribe er værdifulde milepæle
At 24 timers Le Mans har 100 års jubilæum i
år er næppe forbigået nogen motorsportsentusiasts
opmærksomhed. Men faktisk er 100 året for
afviklingen af det første 24 timer lange racerløb
for biler blot ét af en hel stribe jubilæer i år,
inklusive undertegnedes helt personlige. Blot et
hurtigt skud: Goodyear fejrer 125 års jubilæum i år,
Porsche fejrer 75 år og så var der lige
undertegnedes i den større sammenhæng ikke hel så
stort, men…
24 timers
Le Mans 2023 - jubilæer på stribe >>>
24 timers Le Mans 2023 - optakt: Hypercars har
skabt fornyelsen
Hypercars er det nye navn for topkategorien
i 24-timers Le Mans. De er en smule langsommere end
de hidtidige LMP1 racersportsvogne men det betyder
intet i forhold til den betydning, de har haft for
udviklingen af verdens mest berømte motorløb. I år
er fem fabriksteams med i Hypercar-kategorien og
ikke færre end 16 af slagsen er på startlinjen.
24
timers Le Mans 2023 - Hypercars >>>
24 timers Le Mans 2023 - optakt: Rekord
mange danske racerkørere Siden John
Nielsen tilbage i 1990 vandt 24 timers Le Mans som
den første dansker nogensinde er tilslutningen fra
danske racerkørere stille og roligt vokset. Siden
fulgte Tom Kristensen æraen. 9 sejre blev det til
for den legendariske dansker, der i år fører feltet
an på startrunden, på ny udnævnt som Le Mans racets
Grand Marchal. Og feltet, der skal sendes afsted,
inkluderer ikke færre end 13 danske racerkørere,
hvoraf flere for længst har vundet klassesejre
verdens mest berømte motorløb.
24
timers Le Mans 2023 - Rekord mange danske >
|
|
|