- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V70 DRIVe Summum

Luksus cruiser


Af Søren Clauding – februar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo V70 har vi prøvekørt ved flere lejligheder og i forskellige udformninger i de seneste år. Bl.a. med en 205-hestes dieselmotor (læs testen af Volvo V70 D5 hér >>>) og senest i XC70 udgaven, som kort fortalt er den 4-hjulstrukne version med forøget frihøjde (læs testen af Volvo XC70 hér >>>). De funktionelle egenskaber er ens og skal ikke gentages hér.

 

Den store forskel er den nye 115-hestes common rail turbodieselmotor. Den har vi også prøvet tidligere, nemlig lige inden den blev lanceret, dengang i en Volvo V60 (læs First World Testdrive af Volvo V60 DRIVe hér >>>). Men ét er, at placere den relativt svage men ultra økonomiske dieselmotor i en V60, et andet er, at placere den i den noget større V70. Egentlig en ganske spændende foreteelse.

 

Forvandling

Især da der til dels sker en forvandling med den store Volvo. Fra at være en sportslig stationcar til hurtige langture ændres den til at blive det nærmeste, man kan komme en moderne cruiser. En amerikansk highway-knuser med moderne dynamiske og europæiske køreegenskaber. En pudsig kombination, men slet ikke så ringe endda, for nu at udtrykke det på godt jysk.

 

Vi prøvede af samme grund den store Volvo på nogle lange strækninger på både den ene og den anden side af Lillebælt. Den blev testet i sne og slud, på våd og tør asfalt og intet sted faldt den igennem: Den cruisede bare derud ad med sporsikker stabilitet i stiv sidevind og fremragende kørekomfort. Kun i spørgsmålet om regulær motorpower trak den sig lidt tilbage – men det var jo egentlig ingen overraskelse.

 

Forbavsende hurtig til de 100

Overraskende er det til gengæld, at den til trods for sin størrelse formår at nå 100 km/t på 11,5 sekunder. Derpå sker der heller ikke så meget mere, men det ER heller ikke nødvendigt i en cruiser. Bliver man ved længe nok med højrefoden prsset mod vognbunden, kan man efter sigende nå op på 190 km/t. Men vi forblev i Dannevang, hvor reglerne som bekendt sætter en stopper for enhver fornøjelse ud over 130 km/t. Og havde vi forsøgt os på en racerbane, ville vi næppe med den længde, langsiderne på de danske racerbaner kan mønstre, være nået højere end de 130… Noget der kunne lyde kedeligt, bestemt ikke er det.



Motoren er en rigtig fin sag. Ikke bare kan man køre 22,2 km/l, det foregår også på en pæn afdæmpet måde, uden nævneværdigt med vibrationer og kun en beskeden kabinestøj. Det er med til at underbygge cruiser-oplevelsen, for den underforstår, at kørekomforten er høj. Og det er den. Umiddelbart fornemmes motoren som kraftigere end den egentlig er. Den oplevelse tæller meget stærkt på plus-siden.

 

Cruiser-udstyr

Det eksklusive Summum udstyr er også med til at gøre en V70 DRIVe til den ideelle cruiser. Den prøvekørte model var godt bestykket med al den elektronik, som Volvo er kendt for og som fabrikken har forfinet gennem årene. Den er med til ikke bare at opretholde et højt aktivt sikkerhedsniveau på langturen men derigennem også at bevirke, at man slapper godt af under kørslen.

 

Den billigste V70 DRIVe koster 526.000 kroner med det såkaldte BASE udstyr, der som navnet udtrykker er grundudstyret. Med Summum udstyr koster bilen 100.000 kroner mere og yderligere var den prøvekørte bil udrustet med udstyr for langt over 100.000 kroner, deriblandt elektrisk bagklap (herligt, for bagklappen er i sig selv ganske tung), nøglefri betjening (så man kan lade nøglen blive i lommen og undgå at tabe den i sneen), Adaptiv Cruise Control (så bilen selv holder afstanden op til den forankørende), P-kamera (som af urandsagelige grunde ikke sneede til og derfor altid var virksomt) og meget, meget mere.

 

Prisen er høj, men man får meget god bil for pengene. Som sådan er Volvo V70 DRIVe ideel til befolkningen i en ”nation af cruisere”.


Tagbøjler er standard.

 

Under bagagerumsbunden gemmes yderligere bagageplads.

 

 

Det to-farvede læderrat koster 4.301 kroner oveni.


Model:

Volvo V70 DRIVe Summum

Listepris:

Kr. 625.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 115 hk. 270 Nm/1750-2500 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 190 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,82 m

Bagagerum:

575 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. 17” alufælge. Dual-xenon forlygter. Hillholder. Læderindtræk. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Pollenfilter. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. El-justerbart førersæde. Multijusterbart passagerforsæde. Regnsensor. P-sensor. 2 X Isofix. AUX og USB.


Udsynet bagud optimeres ved tryk på en knap, når bagsædets nakkestøtter ikke skal bruges.

 

Det hvide læderindtræk er standard i Summum udstyret.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt