- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo XC70 D5 AWD Aut. Summum

Luksusbil med muligheder

 


Af Søren Clauding – januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er Volvo XC70 AWD en V70 med firehjulstræk. Men som altid, når det gælder Volvo, gennemarbejder man tingene og derfor er XC70 i sig selv på mange måder en helt anden bil.

 

Udseendet er ikke væsensforskelligt fra V70. Den er en stor, rummelig stationcar med det robuste og dynamiske ydre, som har kendetegnet de svenske biler i årtier. Men fordi Volvo bevæger sig rundt i luksusklassen, på niveau med BMW, Mercedes, Audi, Lexus m.fl. må man naturligvis ikke bare have kraftfulde motorer i modelprogrammet men også mulighed for at tilbyde firehjulstræk.

 

Frihøjden gør forskellen

Det er så blevet til XC70 AWD. Men fordi man hos Volvo udmærket ved, at firehjulstræk ikke er nok, hvis man vil væk fra alfarvej og boltre sig lidt i terræn’et – og det har man nok af i bilens svenske hjemland – har man i forvejen forøget frihøjden med ikke mindre end 5,7 cm, så den rammer 21 cm. Det er meget, men det er en logisk konsekvens af, at firehjulstræk alene gør det ikke.

 

I mange kørselsmæssige sammenhænge er frihøjden en vigtigere faktor end træk på alle fire hjul. Spørg bare den amerikanske multimotorsportstalent, Robby Gordon, der i skrivende stund markerer sig i Dakar-rallyet med en stor Hummer H3 – det amerikanske svar på europæiske Land Rover. Den har træk på to hjul – men har også en kolossal frihøjde – og den klarer sig glimrende i konkurrencen med de firehjulstrukne alternativer.

 

Pakken er komplet

Nu er en Volvo XC70 ingen Hummer, men filosofien med en stor frihøjde udtrykkes på forbilledligvis af den amerikanske terrænbil. Det er ikke uvæsentligt at vide i denne sammenhæng, for XC70 tilbydes også uden træk på de fire hjul – men med den store frihøjde, naturligvis. Og den forøgede frihøjde parret med firehjulstræk, V70’erens funktionelle egenskaber og moderne design gør pakken komplet. Hér har man det hele. En regulær luksusbil med flere muligheder end en ordinær personbil.

 

Spørgsmålet er så, i hvilket omfang Volvo er gået på kompromis med V70’erens ”landevejsegenskaber” for at opnå mulighederne i terræn’et. Svaret er kort: ikke i særlig vidt omfang.

 

Afstemt affjedring

Naturligvis kan man mærke den forøgede frihøjde og det højere tyngdepunkt. Men Volvo har afstemt affjedringen, så den passer rigtig godt til bilen. Den er blødere end f.eks. tyske bilers affjedring typisk er, og dermed er den god i terræn, hvor en fast affjedring kommer til korte. Men den er samtidig så stram, at styrepræcisionen og stabiliteten er virkelig god.

 

Vi har afprøvet XC70 over Storebæltsbroen i stiv sidevind, vi har luftet den med op til 170 km/t på tyske autobahns (kørebanen var fugtig, så man kunne sikkerhedsmæssigt forsvarligt ikke tillade sig at køre hurtigere), og den klarede opgaverne med bravur. Det er muligt, at de mere end 200 km/t, som den kraftfulde 5-cylindrede dieselmotor derude foran gør det muligt at køre, ville være en mindre fornøjelse, men kan man køre 170 km/t og føle sig hel tryg, uden at mærke sidevind og uden ubehagelige bevægelser i bilen, er der tale om en god bil.

 

Differentialet tager plads

Pladsforholdene er OK, men det er klart at det bageste differentiale har taget lidt af bagagerummets plads. Men mon ikke 575 liter rækker for de fleste. Bagagerumsgardinet er heldækkende og den prøvekørte model havde fastmonteret et adskillelsesgitter, som kan foldes ned, når man bruger bagagepladsen og når gardinet ikke kan anvendes – og derved standse løsflyvende genstande under en katastrofeopbremsning eller frontalkollision.

 

I basisversion koster en Volvo XC70 med 163 hestes DRIVe motor 620.000 kroner. Den prøvekørte version med firehjulstræk, 5-cylindret 215 hestes dieselmotor og Summum udstyr forøger prisen til 900.000. Yderligere var der hægtet for små 200.000 udstyr på, så bilen var krøbet op på 1,1 millioner kroner. Det er mange penge, men man får også meget bil for pengene.

 

Acceptabelt forbrug

Og så skal det måske også tilføjes, at dieselmotoren gør køretøjet sprællevende, trods en vægt på næsten 2 tons. 6-trins automatgear indgår også i prisen og det er lynhurtigt, virkelig en fornøjelse. Brændstofforbruget er officielt på 14,7 km/l og det kommer man forbavsende tæt på i praksis. Forbruget er også acceptabelt, når man ved, at der både indgår automatgear, firehjulstræk og over 200 hestekræfter i pakken – men mindre kan måske gøre det. Der er blot det ved det, at anskaffer man bilen med samme teknik og blot 163 hk i motorrummet, er forbruget uændret…



Teknikpakken inkluderer i øvrigt fartpilot med adaptiv afstandskontrol, som man bliver afhængig af under motorvejskørsel. Hill Descent Control, der klarer motorkræfterne, når man f.eks. kører ned ad bakke på et mudret underlag. Sædevarme også til bagsædepassagererne (populært i denne tid), super effektive Dual xenon lygter der er skabt af mennesker i et land, hvor det er rigtig mørkt om natten, elektrisk indstilleligt førersæde og meget, meget mere.


 

 


Model:

Volvo XC70 D5 AWD Aut. Summum

Listepris:

Kr. 900.400

Motor og transmission:

5 cyl. Common-rail turbodiesel 2,4 l. 215 hk. 440 Nm/1500-3000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 205 km/t/ 14,7 km/l /179 g/km

Længde:

4,84 m

Bagagerum:

575 liter

Egenvægt, køreklar:

1901 kg

Anhængervægt:

2100 kg

Diverse:

ABS. EBD. ESP. BLIS. 6 airbags. Hill Descent Control. Dual-xenon lygter. 17” alufælge.  Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. 2 X Isofix. P-sensor. Regnsensor.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt