- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Renault 5 E-Tech Iconic

Elektrisk pletskud i elbils-Danmark


Af Søren Clauding – juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved flere lejligheder omtalt den nye fuldt elektriske Renault 5 og givet den rosende ord med på vejen. Og begejstringen har svært ved at finde en ende efter nogle dage med bilen, som i undertegnedes optik i elbils-Danmark er et regulært pletskud. I retfærdighedens tegn skal det hurtigt tilføjes, at den nye Nissan Micra, som søstermodel til Renault 5 med stor sandsynlighed vil få en ligeså stor buket roser, når den tid kommer.

 

Som vi også har påpeget, betyder designsproget for de to biler meget, og det grænser til at være alt afgørende for om man vælger Renault’en eller Nissan’en. Plus selvfølgelig, at Renault 5 er lanceret tidligere og derfor i en periode lidt på forkant. Det er givet vis noget, der i detaljer er aftalt mellem de to alliancepartnere: Når de har produkter, der læner sig meget op af hinanden, skiftes de til at være først.

 

Banebrydende

Men nu gælder det igen, igen Renault 5. Den er nemlig på mange måder en banebrydende bil. Dels i kraft af sit design, som den så har helt for sig selv, sin arv, som også er dens egen, og den fremragende kombination af køreegenskaber og visuel appel. Samt en god portion funktionalitet, så meget som man nu kan proppe ind i en bil, der måler under 4 meter i længden.



Renault 5 kører rigtig godt. Undervognen er avanceret, affjedringen er velafstemt, og den lave vægt, af en elbil at være, gør den væver og smidig. Den er ganske enkelt en fornøjelse at køre, bl.a. fordi elbilernes fordele i form af kraftfulde drivliner og lydsvag kørsel ikke sættes overstyr i det først givne hjørne, hvor en typisk tung elbil på det nærmeste skal overtales til at dreje.

 

Tonen taler sit eget sprog

Måske kan tonen i vores testrapport også tale lidt sit eget sprog, så det har ikke så meget med Jean-Michel Jarres i øvrigt meget fine vifte af lyde, som bilen også tilbyder. For man bliver glad af Renault 5. Vi ved godt, at Renault/Nissan alliancen har været førende indenfor elbiler til overkommelige priser i mere end et årti og i den grad har vist vejen gennem en unik forståelse af de parametre, der gør en god elbil.

 

Så det er på ingen måde overraskende. Begge firmaer har også store motorsportstraditioner, og det var heller ikke for 10 år siden overraskende, at Renault dominerede det dengang helt nye Formel E mesterskab for fuldt elektriske racerbiler. Og aktuelt, efter at Nissan overtog tøjlerne (mens Renault satte fokus på Formel 1), ligger Nissan til at vinde dette års Formel E verdensmesterskab. Det er et resultat af alliancens ekspertise indenfor elektrisk mobilitet.

 

Moderne, trendy og sjov

Renault 5 er dog ingen racerbil. Det er den heller ikke skabt til at være. Den er en moderne, trendy og sjov bybil, nem at parkere, hurtig at oplade, iøjefaldende i bybilledet, men bestemt også brugbar på længere stræk, hvor den officielle rækkevidde på 410 km i den prøvekørte Iconic version dog kommer lidt til korte, især når vejret er køligt. Vi nåede et sted mellem 310 og 320 kilometer, beregnet af bilen selv, ud fra den reststrøm, der var tilbage på batteriet, da vi modvilligt sendte den retur til importøren.

 

Den billigste Renault 5 er prissat til 190.000 kroner. Den pris inkluderer så en mindre motor, men også et mindre batteri. Kan man klare sig med dens specifikationer, er den fin nok. Men omvendt, nu hvor staten ikke opkræver andet end moms til statskassen ved indregistrering af elbiler i Renault 5-kategorien, er det jo ikke så kostbart at nå Iconic niveauet, som i skrivende stund er 235.000 kroner.

 

Meget elbil for pengene

Vi kan foreslå at læse vores tidligere Renault 5 artikler (links øverst til højre), men konkret, når det handler om Iconic, får man store aluhjul med 195/55-18 dæk. Den avancerede og miljørigtige elektrisk exitede synkronmotor yder 150 hestekræfter respektive 245 Nm, leveret til forhjulene af et 400 Volt 52 kWh (netto) litium-ion batteri af Nikkel Magan Kobolt typen. Det kan vekselstrømoplades med 11 kW og jævnstrømsoplades med 100 kW.



Fartpræstationerne er 0-100 km/t på 8 sekunder og 150 km/t på toppen, og så er bilen 3,92 meter lang og kun 1,50 meter høj. Den har et pænt bagagerum på 326 liter, der kan øges til 1,1 kubikmeter, og det er værd at bemærke, at bagklappen kan åbnes i op til 2,04 meters højde. Godt for velvoksne skandinavere at forholde sig til.


 


Forberedt på fremtiden

Den må i øvrigt trække en anhænger på 500 kg og den er også AC-forberedt – og bemærk ordet  ”forberedt”, for ikke alle funktioner er brugbare endnu – til V2L på 3,6 kW (det virker), V2H på 11 kW (den teknik er ikke introduceret af elværkerne endnu) og det samme gælder V2G.



Udstyret er fremragende: To 10,1” skærme, nøglefri betjening (alle døre), sædevarme (alle siddepladser), varmepumpe og klimaanlæg, ratvarme, adaptivt LED forlys, bakkamera, elektrisk lændestøtte og så har Renault netop introduceret 5 års garanti respektive 150.000 kilometer på bilen, alt efter hvad der nås først.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny Renault 5 er teknik på højere niveau >>>

Renault 5 comeback i den moderne verden >>>

Renault 5 First Test - så god som den ser ud >>>



Model:

Renault 5 E-Tech Iconic

Listepris:

Kr. 234.990

Motor og transmission:

Elektrisk exited synkron elmotor. 150 hk, 245 Nm. FWD. 52 kWh litium-ion NMC batteri, 400 Volt. AC: 11 kW. DC: 100 kW.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ rækkevidde (WLTP):

8,0 sek./ 150 km/t/ 14,9 kWh/100 km/ 410 km.

Længde:

3,92 m

Bagagerum:

326-1106 liter

Anhængervægt: 500 kg

Værd at bemærke:

Alufælge. 195/55-18. LED forlys. Nøgleløs betjening. Klimaanlæg med varmepumpe. Sædevarme for og bag. Elektrisk lændestøtte.  Ratvarme. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. 5 års garanti/150.000 km.



Halv 5: Det er ikke en tidsangivelse men en udvendig indikation af det aktuelle batteriniveau.


DC-opladning med op til 100 kW.


LED-lyd for og bag.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt