Vi har ved flere lejligheder
omtalt den nye fuldt elektriske Renault 5 og givet
den rosende ord med på vejen. Og begejstringen har
svært ved at finde en ende efter nogle dage med
bilen, som i undertegnedes optik i elbils-Danmark er et regulært
pletskud. I retfærdighedens tegn skal det hurtigt
tilføjes, at den nye Nissan Micra, som søstermodel
til Renault 5 med stor sandsynlighed vil få en
ligeså stor buket roser, når den tid kommer.
Som vi også har påpeget,
betyder designsproget for de to biler meget, og det
grænser til at være alt afgørende for om man vælger
Renault’en eller Nissan’en. Plus selvfølgelig, at
Renault 5 er lanceret tidligere og derfor i en
periode lidt på forkant. Det er givet vis noget, der
i detaljer er aftalt mellem de to alliancepartnere:
Når de har produkter, der læner sig meget op af
hinanden, skiftes de til at være først.
Banebrydende
Men nu gælder det igen, igen
Renault 5. Den er nemlig på mange måder en
banebrydende bil. Dels i kraft af sit design, som
den så har helt for sig selv, sin arv, som også er
dens egen, og den fremragende kombination af
køreegenskaber og visuel appel. Samt en god portion
funktionalitet, så meget som man nu kan proppe ind i
en bil, der måler under 4 meter i længden.

Renault 5 kører rigtig godt.
Undervognen er avanceret, affjedringen er
velafstemt, og den lave vægt, af en elbil at være,
gør den væver og smidig. Den er ganske enkelt en
fornøjelse at køre, bl.a. fordi elbilernes fordele i
form af kraftfulde drivliner og lydsvag kørsel ikke
sættes overstyr i det først givne hjørne, hvor en
typisk tung elbil på det nærmeste skal overtales til
at dreje.
Tonen taler sit eget sprog
Måske kan tonen i vores
testrapport også tale lidt sit eget sprog, så det
har ikke så meget med Jean-Michel Jarres i øvrigt
meget fine vifte af lyde, som bilen også tilbyder.
For man bliver glad af Renault 5. Vi ved godt, at
Renault/Nissan alliancen har været førende indenfor
elbiler til overkommelige priser i mere end et årti
og i den grad har vist vejen gennem en unik
forståelse af de parametre, der gør en god elbil.
Så det er på ingen måde
overraskende. Begge firmaer har også store
motorsportstraditioner, og det var heller ikke for
10 år siden overraskende, at Renault dominerede det
dengang helt nye Formel E mesterskab for fuldt
elektriske racerbiler. Og aktuelt, efter at Nissan
overtog tøjlerne (mens Renault satte fokus på Formel
1), ligger Nissan til at vinde dette års Formel E
verdensmesterskab. Det er et resultat af alliancens
ekspertise indenfor elektrisk mobilitet.
Moderne, trendy og sjov
Renault 5 er dog ingen
racerbil. Det er den heller ikke skabt til at være.
Den er en moderne, trendy og sjov bybil, nem at
parkere, hurtig at oplade, iøjefaldende i
bybilledet, men bestemt også brugbar på længere
stræk, hvor den officielle rækkevidde på 410 km i
den prøvekørte Iconic version dog kommer lidt til
korte, især når vejret er køligt. Vi nåede et sted
mellem 310 og 320 kilometer, beregnet af bilen selv,
ud fra den reststrøm, der var tilbage på batteriet,
da vi modvilligt sendte den retur til importøren.
Den billigste Renault 5 er
prissat til 190.000 kroner. Den pris inkluderer så
en mindre motor, men også et mindre batteri. Kan man
klare sig med dens specifikationer, er den fin nok.
Men omvendt, nu hvor staten ikke opkræver andet end
moms til statskassen ved indregistrering af elbiler
i Renault 5-kategorien, er det jo ikke så kostbart
at nå Iconic niveauet, som i skrivende stund er
235.000 kroner.
Meget elbil for pengene
Vi kan foreslå at læse vores
tidligere Renault 5 artikler (links øverst til
højre), men konkret, når det handler om Iconic, får
man store aluhjul med 195/55-18 dæk. Den avancerede
og miljørigtige elektrisk exitede synkronmotor yder
150 hestekræfter respektive 245 Nm, leveret til
forhjulene af et 400 Volt 52 kWh (netto) litium-ion
batteri af Nikkel Magan Kobolt typen. Det kan
vekselstrømoplades med 11 kW og jævnstrømsoplades
med 100 kW.

Fartpræstationerne er 0-100
km/t på 8 sekunder og 150 km/t på toppen, og så er
bilen 3,92 meter lang og kun 1,50 meter høj. Den har
et pænt bagagerum på 326 liter, der kan øges til 1,1
kubikmeter, og det er værd at bemærke, at bagklappen
kan åbnes i op til 2,04 meters højde. Godt for
velvoksne skandinavere at forholde sig til.


Forberedt på fremtiden
Den må i øvrigt trække en
anhænger på 500 kg og den er også AC-forberedt – og
bemærk ordet ”forberedt”,
for ikke alle funktioner er brugbare endnu – til V2L
på 3,6 kW (det virker), V2H på 11 kW (den teknik er
ikke introduceret af elværkerne endnu) og det samme
gælder V2G.

Udstyret er fremragende: To
10,1” skærme, nøglefri betjening (alle døre),
sædevarme (alle siddepladser), varmepumpe og
klimaanlæg, ratvarme, adaptivt LED forlys,
bakkamera, elektrisk lændestøtte og så har Renault
netop introduceret 5 års garanti respektive 150.000
kilometer på bilen, alt efter hvad der nås først.

|