- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Verdenspremiere i Paris:

Renault 5 E-Tech electric


Ny Renault 5 er teknik på højere niveau


af Søren Clauding - 26. februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For bilbrugere, for hvem tekniske løsninger i sig selv har mindre betydning og for hvem det handler om, at tingene skal være gennemarbejdet godt, ser det ud til, at den nye elektriske Renault 5 E-Tech electric sidder lige i øjet. Renault har ikke for ingenting været blandt pionererne indenfor udvikling af elbiler, og det har gjort dem i stand til at optimere og maksimere løsningerne, så man som bil-bruger netop ikke behøver at forholde sig til dem.

 

Én ting er det såkaldte One Box bremsesystem (omtalt her >>>), et andet er de tre motorkonfigurationer, som er baseret på den såkaldte elektrisk excited synkron teknik. Den teknik er mere fleksibel og forbruger ikke af verdens sjældne råstoffer, som indgår i de alternative motorløsninger. Motoreffekten er på hhv 110, 90 og 70 kW (150, 120 og 95 hestekræfter). Derved er bilen også blevet i stand til at kunne trække 500 kg – en usædvanlig anhængervægt, ikke blot for elbiler, men for biler i almindelighed, hvilket direkte kan tilskrives motorens smidighed.

 

Rækkevidde

Man vil til Renault 5 E-Tech electric kunne vælge mellem to batteristørrelser på hhv. 40 og 52 kWh, hvilket svarer til en WLTP-rækkevidde på 300 hhv 400 kilometer. Begge er baseret på NMC (Nikkel Mangan Cobolt) teknik, og de vil blive samlet lokalt på en ny batteriproduktionsfabrik i Douai i Frankrig – samme sted som seriefremstillingen af den nye Renault 5 E-Tech electric.

 

52 kWh batteriet består af fire store moduler, modsat de 12 moduler, som findes i Megane E-Tech electric og Zoe (som i øvrigt er på vej ud af produktion). Batterierne har en større ydeevne uden at være større, og derved er vægten reduceret med 20 kg til nu samlet at veje omkring 300 kg. Hver af de fire moduler vejer 55 kg. Vekselstrømsopladning sker med op til 11 kW og DC-opladning med 80 kW for det mindre af batterierne og 100 kW for det større.



AmpR platformen

Renault 5 E-Tech Electric er den første bil, der er udviklet på Renaults nye platform for små elbiler, AmpR Small. Den er blot 3,92 meter lang, og akselafstanden 2,54 meter. Det har muliggjort god rummelighed i kabinen og bidrager sammen med avancerede hjulophæng til at gøre kørslen stabil. Hvor stabil, vil det dog først være muligt for os at fastslå, forventeligt i forbindelse med de første internationale prøvekørsler midt på efteråret.

 

Sammenligner man med de konventionelle Renault Clio og Twingo, er Renault 5 6 cm højere end Clio, men 5 cm lavere end Twingo. Og så har alle nye Renault 5 mindst 18” hjul, hvilket medvirker til et godt vejgreb, uden at de behøver være mere end 195 mm brede.

 

Brugbar gimmick

Selvom den nye Renault E-Tech electric ikke er skabt som en retro-udgave af forgængeren fra 1972, har man alligevel knyttet nogle bånd. Fx det karakteristiske luftindtag på motorhjelmen, som også har fundet plads på den moderne motorhjelm (dog alene på de højere udstyrsniveauer). Det er blot moderniseret og er ikke længere et luftindtag til turboladeren, men en stor opladningsniveau indikator, designet som det ikoniske ”5”-tal. Det viser batteriets aktuelle lade-niveau, og giver dermed en umiddelbar indikation i 10 sekunder af hvor langt man er med opladningen.



I bilen – og det var der desværre ikke mulighed for at erfare ved verdenspremieren – bydes man velkommen af en velkomst fanfare, udviklet i samarbejde med Ircam musikinstituttet og den elektroniske musiks fader, Jean-Michel Jarre. Jarre har også udviklet lydbillederne til den nye Renault Scénic, som vi om kort tid vil få mulighed for at testkøre. Men allerede i München sidste efterår havde vi mulighed for helt eksklusivt at interviewe den verdensberømte franske kunstner og komponist.


Baseret på Google

Og a-pro-pos lyde er stemmestyring så småt ved også at vinde indpas i mindre biler. Det er indbygget i de såkaldte OpenR Link system, som med indbygget Google både har de elementer, der følger med det kendte søgesystem, og desuden tilbyder over 50 apps og praktiske funktioner som fx en ”elektrisk rejseplanlægger”, der vælger opladningspunkter undervejs på turen ud fra beliggenhed, hurtighed og tilgængelighed.

 

Renault 5 E-Tech electric er også skabt til V2G, hvilket vil sige, at når teknikken, ikke mindst i Danmark, tillader det, vil bilen kunne tilbagelevere overskudsenergi til elnettet.


Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Renault 5 comeback i den moderne verden >>>



Et kuriosum: Sådan så den første Renault 5 fra 1972 ud.


Hurtige fakta og Renault 5 E-Tech electric


Introduktion i Danmark: Primo 2025

 

Motorer og batterier

Elektrisk Excited synkron motor, forhjulstræk: 70 kW (95 hk / 215 Nm). 90 kW (120 hk / 225 Nm). 110 kW (150 hk / 245 Nm)

 

Litium-ion-batteri

52 kWh: Rækkevidde op til 400 km (WLTP)

40 kWh: Rækkevidde op til 300 km (WLTP)

 

Opladning:

- 11 kW AC i én retning til 70 kW-motoren

- 11 kW AC tovejs til 90 og 110 kW motorerne

- 80 kW jævnstrøm til 90 kW-motoren

- 100 kW DC til 110 kW-motoren

 

Præstationer, 110 kW / 52 kWh version:

0 til 100 km/t: 8 sek.

80 til 120 km/t: 7 sek.

Topfart: 150 km/t

 

Dimensioner og vægt

Længde: 3,92 m

Bredde: 1,77 m

Højde: 1,50 m

Akselafstand: 2,54 m

Udhæng foran: 749 mm

Udhæng bagtil: 633 mm

Frihøjde: 145 mm

Vægt: fra 1.450 kg (52 kWh-version) og 1.350 kg (40 kWh-version)

Bagagerumskapacitet: 326 liter


Link til importøren

 

Jean-Michel Jarre interview >>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt