- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


89. International Motor Show

i Genève 2019: Højdepunkter hos

Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, SEAT, Cupra og Skoda

 


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Højdepunkter fra Genève Motor Show i alfabetisk orden, elektriske såvel som ikke elektriske. På denne side: Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, SEAT, Cupra og Skoda.


Mitsubishi med solar celler

Den japanske bilfabrik havde valgt Geneve Motor Show til ikke færre end tre premierer: Verdenspremiere på ASX og Europapremiere på L200. Førstnævnte er fabrikkens kompakte crossover og L200 en yderst moderne pickup med firehjulstræk, som fabrikken jo er ekspert i. ASX forventes i øvrigt at blive introduceret i Danmark i efteråret 2019 med den velkendte 2-liters benzinmotor, og den bliver tilgængelig i både en 2WD og 4WD version samt med manuelt såvel som CVT-automatgear.


Mitsubishi Engelberg Tourer.


Med et kik ud i fremtiden er verdenspremieren på konceptbilen, Engelberg Tourer (opkaldt efter et berømt schweizisk skisportssted), interessant. Den er både spændende som design studie, men også fordi den inkluderer en omfattende hybriddrivline, baseret på fabrikkens 2,4 liters benzinmotor, plus opladning via solarpaneler, plus plug-in opladningsmulighed. Med et fuldt opladet batteri vil bilen kunne køre 70 kilometer på elektricitet alene, og bilens samlede rækkevidde er 700 kilometer.

 

Nissan IMQ viser vejen for ny Qashqai

Foruden fabrikkens Formel E racerbil og de seneste udgaver af Nissans elektriske produktionsmodeller er man også på vej med det, der meget tænkeligt kan ende op med at blive en helt ny udgave af succesmodellen Qashqai.

 

Endnu er der tale om et koncept køretøj, med navnet IMQ. Som konceptbil er der en lang række ubesvaret spørgsmål, hvor de fleste besvares ved at bruge øjnene. Men derudover er det tale om en hybriddrivline, baseret på Nissans 4-cylindrede 1,5 liters turbomotor, som vil kunne levere op til 335 hestekræfter. Den inkluderer teknologi, skabt med udgangspunkt i den avancerede ProPilot køreassistent teknologi, som er parat til at kunne styre bilen helt autonomt, når tiden måtte være moden dertil.

 

Peugeot 208 i alle afskygninger

Allerede forud for Genève Motor Show havde Peugeot informeret dybdegående om den helt nye 208, der senere på året skal løfte arven fra den hidtidige omkring 7 år gamle bil, der meget a-pro-pos succes har været så dominerende, at den i fjor var den mest solgte bil på det danske marked.

 

Den helt nye 208, inklusive den særlige elektriske e-208 har vi beskrevet hér >>>, og den officielle verdenspremiere har den så på biludstillingen i Genève. Men den er ikke alene om at få opmærksomhed, for Peugeot viser også for første gang som koncept en særlig performance udgave af den velkørende 508 model. Den præsterer 400 hk, 500 Nm, firehjulstræk og 0-100 km/t klares på 4,3 sek. Drivlinen består af tre motorer: en 200 hk PureTech benzinmotor, kombineret med en 110 hestes elmotor på forakslen og en 200 hestes elmotor på bagakslen.


Peugeot e-208.

 

Peugeot 508 - Peugeot Sport Engineered.


Renault tænker stort småt

Renault er blandt de helt store spillere på verdensmarkedet for elektriske biler. Men med den helt nye Renault Clio lægger man især vægt på at have gjort den populære minibil mere voksen, og den har så verdenspremiere i Genève.

 

Men helt u-elektrisk er den ikke. Den kan faktisk fås i en mild hybrid udgave, men ellers er den baseret på miljøoptimerede konventionelle drivliner, inklusive en yderst lavt forurenende 1,5 liters så kaldt Blue dCi dieselmotor.

 

Man kunne have forestillet sig, at Renault ville have taget samme retning som Peugeot med deres nye 208 og skabt en fuldt elektrisk drivline. Men hvor Peugeot ikke har andre elektriske småbiler på programmet, har Renault jo en Zoe, hvor den næste generation allerede er på vej. Det er der en vis fornuft i.

 

SEAT og CUPRA

CUPRA var i mange år tæt tilknyttet SEAT, og det er mærket for så vidt stadig, men det skal have sin egen profil, som det, man kan kalde SEAT’s performance modeller. I Genève viser man en 245 hestes CUPRA Formentor, som er en ægte plug-in hybrid. Den komplementeres hos SEAT af den såkaldt el-Born, som er den første fuldt elektriske bil i VW-gruppen, baseret på den nye MEB platform.

 

El-Born er dog også en konceptbil, men begge er mere eller mindre produktionsklar. El-Born er navngivet efter en gammel bydel i Barcelona, og det forventes, at bilen, som vil kunne køre 420 kilometer på en opladning, kommer på markedet i 2020. Det samme gælder også Formentor, hvor navnet i øvrigt er hentet på Mallorca.

 

Skoda Kamiq er større

Skoda præsenterer også en elektrisk konceptbil i Genève, baseret på samme platform som koncernens øvrige mellemstore elbiler, den hedder Vision iV, men den vigtigste store og salgbare verdenspremiere fra Skoda er Kamiq, som udmærker sig ved at være større end de tilsvarende søstermodeller – præcis som Skoda Octavia også er større end søsterbilerne VW T-Cross og SEAT Arona. Den lander på det danske marked i begyndelsen af 2020.

Læs også:
Et elektriske univers i rivende udvikling >>>

Højdepunkter fra Genève Motor Show 2019:

Audi, BMW, Citroën, DS og Fiat >>>

Honda, Jeep, KIA, Mazda og Mercedes >>>

Subaru, Toyota og Volkswagen >>>

Mitsubishi ASX verdenspremiere.


Mitsubishi L200 Europa premiere.

Nissan IMQ.


Fornemt besøg: De to Nissan Formel E kørere Oliver Rowland (tv) og Sebastien Buemi. Sidstnævnte er den mest vindende Formel E kører i mesterskabet snart 5-årige historie.

Verdenspremiere: Helt ny Renault Clio.


SEAT el-Born ovenfor og Skoda Vision iV nedenfor er to elektrisk drevne konceptbiler skabt på den samme platform.

CUPRA Formentor.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt