- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


89. International Motor Show i Genève 2019

Et elektriske univers i rivende udvikling


Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I fjor var der særlig fokus på selvkørende/ selvstyrende biler på forårets vigtigste europæiske bilbegivenhed, det store motorshow i Genève. Selvkørende biler er fortsat en fremtidsvision, som ingen har forkastet, men dette års udgave af Genève Motor Show var mere jordbunden og nutidigt: Det var ganske enkelt et kæmpemæssigt elektrisk univers.

 

Selv de allerfleste af de tusinder og atter tusinder projektører i loftet over de store udstillingshaller i Palexpo, vis-a-vis lufthavnen i den mondæne schweiziske by med direkte udsigt til Mont Blanc, var skiftet ud med LED lys. Det bruger mindre energi, det belaster den smukke natur i bjergene omkring byen mindre – og indenfor i hallerne var der ikke nær så varmt, som der plejer at være.

 

Det var heller ikke helt så mange udstillere, som der plejer at være. Hver med deres begrundelse var det påfaldende, at Ford ikke var til stede, Hyundai heller ikke (men søstermærket KIA var rigt repræsenteret med en hel stand fyldt med elektrificerede biler), Opel var ikke til stede (men PSA søstermærkerne, Citroën, til dels DS og Peugeot var der), Jaguar Land Rover udeblev også (men fik masser af opmærksomhed, da Jaguar I-PACE mandagen inden de officielle pressedage blev kåret til den europæiske ”Car of the Year 2019).

 

Elektrificerede omdrejningspunkter

Volvo var der ikke, i hvert fald kun med el-bilmærket Polestar. Men det var måske netop symptomatisk. Næsten alle de store bilmærker havde elektrificerede biler som omdrejningspunkt og de, som havde fravalgt deltagelse, havde måske ganske enkelt ikke noget nyt at præsentere, eller har i hvert fald valgt, at gøre det under andre former.

 

Hos Audi var standen fyldt med elektrificerede biler på pressedagene, men når publikum lukkes indenfor på udstillingen, vil der også være mange konventionelle biler på plads. For uanset at elektrificering spiller en stor rolle indenfor tilrettelægningen af fremtidig mobilitet, er der et stykke vej igen.

 

Der står endnu ikke et batteri af ladestandere på hvert et gadehjørne, det tager endnu et stykke tid, før man i praksis kommer ned på de opladningstider, som bilproducenterne skilter med og hele spørgsmålet om batterierne i bilerne, deres vægt såvel som fabrikation og senere genbrug er endnu ikke for alvor blevet besvaret på en miljø-acceptabel måde.

 

Men sådan er det. Udvikling tager tid, Rom blev som bekendt ikke bygget på én dag, men sandt at sige går udviklingen overraskende hurtig. Hvilket måske egentlig er det, dette års Genève Motor Show mere end noget andet var udtryk for.

Læs også:

Højdepunkter fra Genève Motor Show 2019:

Audi, BMW, Citroën, DS og Fiat >>>

Honda, Jeep, KIA, Mazda og Mercedes >>>

Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, SEAT, Cupra og Skoda >>>

Subaru, Toyota og Volkswagen >>>

Jaguar I-PACE blev den europiske Car of the YEAR i en tæt dyst med Renault's Alpine A110. Det er en jury, bestående af motorjournalister fra hele Europa, der afgør udfaldet af hæderstitlen.

Danmark er repræsenteret af Teknisk Redaktør på FDM's medlemsblad MOTOR, Søren W. Rasmussen. Han var dybt uenig i valget af den fuldt elektriske Jaguar I-PACE og ganske overrasket over, at de to top-finalister sluttede à-points. I praksis blev det dén bil, der blandt de afgivne stemmegivere, flest gange var blevet valgt som nr. 1, der fik titlen. Og det blev, iøvrigt også med et snævert flertal, Jaguar'en.

Der var en livlig debat omkring kåringen, fordi valget af begge top-kandidater, op imod de øvrige finalister, var ret kontroversielt og næppe repræsentativt for de bilvalg, almindelige europiske bilkøbere ville træffe.

De øvrige finalister var KIA Ceed, Ford Focus, Citroën C4 Aircross, Peugeot 508 og Mercedes A-klasse, der sluttede i nævnte rækkefølge.

Det eneste, man så til Volvo på årets motorshow i Genève var den nye fuldt elektriske Polestar 2.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt