- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Sportage

Ny Sportage tager kampen op


Af Søren Clauding – 18. marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: KIA Soul

 

First World Test: KIA Soul Del 2

 

First World Test: KIA Sportage. Genève Motorshow: KIA Soul EV. Inteview: Lene Meidal Iversen, PR-ansvarlig, KIA


KIA Sportage kunne være blevet kvalt i sin egen succes. Men KIA Sportage er på ingen måde afgået ved døden, omend der ind imellem har været lidt lange leveringstider i Danmark. Ude i Europa er Sportage nemlig KIAs klart bedst sælgende bil og her ligger den på en samlet 3. plads i SUV-segmentet. Nu har KIA Sportage oven i købet fået et facelift.

 

Vi har ved flere lejligheder prøvekørt den hidtidige KIA Sportage og havde egentlig ikke mange ankepunkter (læs f.eks. KIA Sportage langturstest hér >>>). Naturligt nok er der endnu færre efter at have prøvekørt den nye Sportage, som blev præsenteret samtidig med de første internationale testkørsler af den nye KIA Soul.

 

Forbedret undervogn

Stedet var imidlertid Sicilien, og vejenes beskaffenhed på den i øvrigt smukke italienske ø, dokumenterede på den ene side KIA’s tilretning af Sportage undervognen. På den anden side var det ikke helt muligt med sikkerhed at konstatere, om den svage upræcision i styretøjet, som var et ankepunkt ved den hidtidige model, er blevet løst. Der må vi vente med at fastslå til den kan køres på hjemlige plane motorveje.

 

Det virker imidlertid som om det er løst, og hvis det bekræftes i Danmark, ligger der en god forklaring bag. KIA har nemlig ikke bare givet Sportage en kosmetisk make-over, som får den bragt på niveau med den seneste tilretning af mærke-designlinjen, fabrikken har foretaget regulære forbedringer, f.eks. i undervognen.


Frontgrillen er rettet til, så den harmonerer med det aktuelle KIA design på de øvrige modeller.

 

Køreegenskaberne er forbedret i en sådan grad, at kørekomforten er opretholdt trods brug af lavprofildæk.


Symmetrisk kraftoverførsel

En vigtig ting er, at den hidtidige asymmetriske drivaksel nu er erstattet af en symmetrisk. Derved er præcisionen i levering af kræfter til hjulene blevet forøget. Også hjulophængene har undergået flere ændringer, der anvendes nu bøsninger, steder hvor der ingen var, som tilsammen skaber en større harmoni.

 

Det er finjustering på højere niveau, men det har tilladt, at affjedringen har kunnet blødes en anelse op (og det kunne man mærke på Sicilien) samtidig med, at bilens dynamiske egenskaber er blevet bedre. Den er ganske enkelt den mest komfortable mellemklasse-SUV i toppen af kategorien, uden at der er gået på kompromis med køredynamikken.

 

I samme ombæring har man ændret forrudekonstruktionen, så forruden nu fremstilles i lydreducerende glas. I kombination med ændringerne i hjulophængene, som også har haft støjdæmpende konsekvenser, er det samlede støjbillede blevet lavere. Derfor er helhedsoplevelsen af KIA Sportage blevet bedre, og derved står den sig endnu bedre i konkurrencen.

 

Pristilpasning

Hvad det sidste angår, har KIA også foretaget en markedstilpasning af listepriserne, så den billigste Sportage nu koster 250.000 kroner fra lanceringen først i april. Da bilen er lidt større end de førende i den såkaldte C-SUV kategori, er det helt tilladeligt, at den ikke ramme deres indstigningspriser. Og man må aldrig glemme KIA’s unikke 7-års garanti.

 

Blandt nye udstyrsfeatures, som enten kan tilkøbes eller følger med på de forskellige udstyrsniveauer, er fleksibel styring, hvor man kan vælge mellem en let, en normal og en mere stram indstilling af rattets reaktion. Også varme i rattet er en ny mulighed, ligesom elektrisk indstilleligt førersæde og USB-tilslutningsmuligheder. Navigation leveres via en 4,3” stor (eller lille, det kommer an på hvordan man ser det) skærm i centerkonsollen. Hertil kan også knyttes bakkamera.

Læs også:

KIA sprudler af gå-på mod >>>

First World Test: KIA Soul >>>


 

 

 


Fakta om den nye KIA Sportage >>>


Importørens webside

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt