- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Sportage er fabrikkens bestseller i Europa - den ligger på 3. pladsen blandt de mellemstore SUV'er.

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: KIA Soul og KIA Sportage

KIA sprudler af gå-på-mod


Af Søren Clauding – 18. marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: KIA Soul

 

First World Test: KIA Soul Del 2

 

First World Test: KIA Sportage. Genève Motorshow: KIA Soul EV. Inteview: Lene Meidal Iversen, PR-ansvarlig, KIA


Egentlig ville vi gerne have illustreret KIA lige nu med en sprudlende Etna. Men udover, at den sicilianske vulkan er forholdsvis rolig for tiden, nåede vi aldrig derover i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye KIA Soul og den gennemgribende opdaterede KIA Sportage, som godt nok fandt sted på Sicilien, man det var den vestlige del, der blev kørt på.

 

Så KIA måtte selv stå for det med at sprudle. Det har den koreanske bilfabrik, der er den ene halvdel af Hyundai koncernen, da heller ikke svært ved. Som et af de ganske få bilmærker har KIA nemlig fremgang på det europæiske bilmarked, der ellers kendetegnes ved tilbagegang. Oven i købet i styktal.

 

Nr. 5 i verden

På det globale personbilsmarked ligger Hyundai-KIA koncernen på 5. pladsen (ambitionen er at blive nr. 3), og ser man på KIA isoleret, er salget af KIA biler på verdensplan blevet fordoblet siden 2008. Selv fra 2012 til 2013, steg salget med 1,4 procent, men salget steg også for de øvrige bilmærker i den globale Top-5, så det var mindre bemærkelsesværdigt.

 

Men i Europa, hvor bilsalget har været i tilbagegang, ikke mindst i de sydeuropæiske lande, er salget af KIA biler ikke desto mindre steget med 50 procent siden 2008 og markedsandelen er næsten blevet fordoblet. Selv i 2013 steg salget, godt nok ikke helt så meget som for Skoda, der oplevede en stigning på 3,7 procent. Men KIA glæder sig over stigningen på 0,1 procent, svarende til 338.000 biler set i lyset af, at bortset fra Skoda og Toyota, der oplevede en moderat stigning på 0,4 procent, faldt salgstallene for alle andre.

 

Nye modeller på vej

Væksten skal fortsætte og alene i år og 2015 lancerer KIA tre helt nye modeller, hvoraf Soul er den ene. Og i Europa er det nu besluttet, at den store mellemklasse sedan, Optima, skal introduceres – fordi man tror, at markedet nu er klar til det. Det kommer formentlig til at ske allerede dette efterår. Totalt set er det ambitionen at nå 400.000 solgte biler i Europa i 2015.

 

Yderligere er der planlagt introduktion af seks helt nye modeller i perioden 2016-2018.

 

Ser man specifikt på den ene af de bilmodeller, der var til rådighed under testkørslerne på Sicilien (KIA’s største succes i Europa, den mellemstore SUV, KIA Sportage), er det interessant, at andelen af det såkaldte C-SUV marked ud af det samlede personbilsmarked steg fra 5 til 10 procent i perioden 2008-2013. I samme periode faldt det samlede salg af personbiler i Europa fra 16,7 millioner til 13,6 mio.

 

Og markedet for de mindre såkaldte B-SUV biler, som den nye KIA Soul kategoriseres i, forventes at stige fra de 400.000 solgte biler i Europa i 2013 til ikke mindre end 700.000 biler i 2016. Det er naturligvis den del af markedet, KIA ønsker at få en endnu større bid af, vel vidende, at netop det marked er meget hårdt med ikke færre end 12 bilmodeller i den kategori af forskellige mærker. Derfor satses der så hårdt hos den koreanske bilfabrik.

 

KIA i Danmark

Hos KIA i Danmark har man også svært ved at få armene ned. 2012 var KIA Import Danmarks bedste år nogensinde med i alt 10980 solgte biler. 2013 udviste en beskeden tilbagegang på sølle 0,24 procent, givet af at isæt KIA Picanto fik hård konkurrence fra VW koncernens tre nye småbiler.

 

Det rakte til en samlet 8. plads på det danske marked. Men man er meget ambitiøs og sigter mod en ”Top-3” i 2020. Blandt de nyheder, der skal hjælpe til at opnå det resultat er ikke alene den nye KIA Soul og kraftigt opgraderede KIA Sportage, men også KIA Optima, en mellemstor personbil, der nu har fået et facelift og byder på masser af udstyr, 7 års garanti og en attraktiv prissætning – har KIA stillet i udsigt – vil blive lanceret herhjemme i august.

 

Man lægger ud med den sedan-version, der kendes fra udenlandske markeder (vi prøvekørte hybrid-udgaven af KIA Optima for et par år siden – læs den korte test af den hidtidige KIA Optima Hybrid hér >>>). Siden følger en Hatchback udgave i 2016. Alene introduktionen af KIA Optima forventes at øge KIA’s salg i Danmark med 400 stykker.


Location-shot: Et kuriosum fra Sicilien, hvor KIA testkørslerne fandt sted: Enna-Pergusa racerbanen, smukt beliggende rundt om en sø, 100 kilometer fra den ofte sprudlende Etna vulkan.


Læs også:

First World Test: KIA Soul >>>

First World Test: KIA Sportage >>>


KIA Sportage.


KIA Soul skal erobre markedsandele i det såkaldte B-SUV segment.


Importørens webside

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt