- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større.


First World Testdrive: Nissan Juke Nismo:

Underholdning i hverdagen


Af Søren Clauding – 7. februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Juke Nismo kommer til Danmark i begyndelsen af april, men det vil formentlig være muligt at opstøve et eksemplar allerede i marts, hvis man ikke kan vente. Det er mere end en teoretisk situation, for der er tale om en bil, der ikke bare ser fræk ud men også kører rigtig, rigtig godt. Den vil givetvis have mange potentielle kunder.

 

Især det sidste, det med køreegenskaberne, har Nissan også haft tradition for at producere. Den hæder vundne Nissan Primera var i mange år en af verdens bedst kørende mellemklassebiler, og sportsvogne som eksempelvis 350Z er baseret på denne grundliggende forståelse for hvordan en bils køreegenskaber skal være, for at være bedst.

 

Flere kræfter, bedre konstruktion

Juke Nismo er en udbygget version af Juke Tekna med den såkaldte 1,6 liters DIG-T 190 hestes turbobenzinmotor, som vi tidligere har prøvet i udgaven med firehjulstræk (læs testen af Nissan Juke 1,6 DIG-T 4X4 hér >>>). Motoren er effektforøget til 200 hestekræfter og momentkurven er rykket lidt nedad, samtidig med at den topper ved 250 i stedet for 240 Nm. Derved har man opnået bedre fartpræstationer og en uændret benzinøkonomi. Ikke mindre end 14,5 km/l kan man køre i versionen med træk på forhjulene.



Karrosseriet er gjort 10 procent stivere og også hjulophængene er tilpasset en mere sportslig kørestil. I stedet for 17” fælge kører Juke Nismo på 18” fælge, som i øvrigt vejer det samme. Derved er den uaffjedrede vægt uændret og vejgrebet alt andet lige bedre.



Nismo-front og interiør

Fronten er ændret, kofangeren er lavere, bagkofangeren er ændret, så den styrer luftstrømmene under bilen bedre, der er monteret en spoiler på bagklappen og tilsammen opnås såvel mindre luftmodstand som bedre vejgreb. Visuelt medvirker røde stafferinger og røde sidespejle til at man øjeblikkeligt kan se, at det er en Juke Nismo.

 

I kabinen er interiøret et rent Nismo-design, som bl.a. omfatter sportssæder, masser af pianolak og et herligt læderrat med en sjov staffering øverst og ruskind i de centrale positioner. Fine gimmicks som en rød omdrejningstæller og alu-pedaler i vognbunden er med til at understrege Nismo-følelsen.


 


Velkørende sportslig og komfortabel

Man kan forholde sig til Juke Nismo via mobiltelefonspillet Asphalt 7. Men i den virkelige verden er der tale om en særdeles velkørende sportslig bil. Den er underholdende i de snævre kurver, sikker og stabil ved motorvejsfart, men fremfor alt er den blevet sportslig uden at blive ukomfortabel. Det er med andre ord en bil, der glimrende kan udfylde en rolle som transportmiddel i hverdagen, men som samtidig gør det muligt at opleve køreglæde, når kørselsforholdene er til det. Og ind imellem de to yderligheder keder man sig nu heller ikke.

 

Motoren brummer tilfreds, når man træder speederen i bund, trækvilligheden er forbilledlig og det store moment ved lavere omdrejninger gør smidigheden rigtig god. Stabiliteten ved nedbremsning er OK, men kører man tæt på grænsen, er netop nedbremsningen i en kritisk situation en smule urolig. Desværre gav arrangementet i Spanien ikke mulighed for at afprøve Juke Nismo og dermed også denne del til bunds – det må vente til Juke Nismo er landet i Danmark.

 

Også med CVT-gear

Den første test af Nissan Juke Nismo gjaldt alene varianten med forhjulstræk og manuelt gear. Den er givetvis også den sjoveste, fordi gearskiftet er supergodt og fartpræstationerne her er bedst. Alternativet er en 4-hjuls trukken variant med automatisk 7-trins CVT-gear, som ikke er prøvekørt. Den giver imidlertid forringede fartpræstationer (på tør vej) og forøget benzinforbrug.


Nismo i Europa med speederen i bund >>>

Nismo i Europa med speederen i bund >>>


Læs også:

Kørt: Nissan Juke "RS" >>>

Test af Nissan Juke 1,6 DIG-T 4X4 >>>



Fakta om Nissan Juke Nismo:


Introduktion i Danmark: april 2013.

Listepriser: 4X2: kr. 328.990. 4X4: kr. 385.990.

Motor: 1,6 ltr. turbobenzin, 200 hk, 350 Nm v. 2400-4800 omdr./min.

Præstationer:

0-100 km/t: 4X2: 7,8 sek. 4X4: 8,2 sek.

Topfart: 4X2: 215 km/t. 4X4: 200 km/t.

Benzinøkonomi: 4X2: 14,5 km/l. 4X4: 13,5.

Egenvægt: 4X2: 1250 kg. 4X4: 1275 kg.


 

 

 

 

En fin detalje: Nøglen, som benyttes til den nøgleløse betjening, kan man lægge fra sig på en skridsikkerplatform i midterkonsollen - så skridsikker, at den bliver liggende!

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt