- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ideel som familiens skolebus. Økonomisk i byen og komfortabel på landevejen.


First World Testdrive: Toyota Prius+

Hybrid med vokseværk


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Prius+ test i Motorradioen Del 1 >>>

Toyota Prius+ test i Motorradioen Del 2 >>>

Toyota Prius+ test i Motorradioen Del 3 >>>


Toyota har fremstillet hybridbiler i 15 år. Filosofien er enkel: Man indsamler spildenergi fra bilen mens den kører, omformer den til elektricitet og siden benyttes strømmen til at nedsætte benzinmotorens forbrug af de kostbare dråber. Hidtil har det kun været 5-personers personbiler, der havde gavn af den teknologi. Nu er Toyota klar med intet mindre end verdens mest miljørigtige multibil – med plads til 7 personer. Toyota Prius+.

 

Nu er miljø jo mange ting. Men ser man isoleret på benzinøkonomien, så stemmer påstanden. 24,4 kilometer på en liter benzin er det officielle tal – og i bycyklus’en kan den køre hele 26,3 km (svarende til en CO2 udledning på blot 89 g/km). Det er mindst 15 procent bedre end hvad konkurrenterne kan præstere med deres dieselmotorer, herunder også Toyotas egen Verso. Men nok så væsentligt, når Prius+ kommer til Danmark i august: Det giver en stor besparelse også i årlig ejerafgift. 560 kroner slipper man med og dermed er Prius+ klassificeret på niveau med f.eks. den lille Toyota Aygo.

 

Fordele kompenserer for merprisen

Det er da også nødvendigt med store besparelser efter at bilen er købt. Den billigste Prius+ kommer til at koste en halv million kroner på danske nummerplader. Det er mange penge, typisk i nabolaget af 100.000 kroner mere end de 7-sædede konkurrenter med samme dimensioner. Men Prius+ inkluderer en række fordele, som man skal regne med, hvis det er biler i den kategori, man overvejer.

 

Og det sidste gør temmelig mange danskere. Ikke færre end 11.000 af den slags biler – det man kalder CMPV segmentet – bliver der solgt i indeværende år. Alligevel er Toyota Danmarks salgsmål beskedne 30. Fordi man godt er klar over, at markedet er prisfølsomt. Alligevel er det vores opfattelse, efter det første møde og de første testkørsler af den nye bil på flade ”dansk-lignende” veje i området mellem Wien og Bratislava, at der vil kunne sælges markant flere af bilerne, ikke kun pga. den moderne motorteknologi, men netop fordi Prius+ inkluderer ekstra fordele hvoraf flere oven i købet også er unikke.

 

Unikke egenskaber

For det første er Prius+ født med automatgear. Det er af CVT-typen, dvs. et trinløst gear, hvor motoren egentlig kun kommer op i omdrejninger under acceleration. I alle andre sammenhænge roterer den stilfærdigt ved lave omdrejningstal, hvis den altså overhovedet roterer. For over de første 150 km viste målinger, at benzinmotoren kun havde været i brug i 47 procent af tiden.



Det fører over til en anden unik fordel: Kørekomforten. Affjedringen er komfortabel uden at gøre bilen sejlende og så længe man afholder sig fra at montere større fælge og dæk med lavere dæksider end de 16” hjul, som er standard på basis-Prius+’en, får man en udmærket cruiser-oplevelse. Det underbygges så – og det er unikt – af et utrolig lavt støjniveau. Når elmotoren klarer fremdriften, er det kun dæk og vind, der høres i kabinen. Og det er faktisk kun i accelerationen, at benzinmotoren trænger igennem. Det giver en behagelig køreoplevelse tilnærmelsesvis på niveau med det, man oplever i en el-bil.

 

Lave driftsomkostninger

For det tredje er driftsomkostningerne også lavere. Det skyldes bl.a. at bilen ingen kobling har, bremserne står for en mindre del af nedbremsningen, fordi opsamlingen af bremseenergien medvirker til nedbremsningen. Der er ingen drivremme som i konventionelle biler og elektromotoren er i sig selv stort set vedligeholdelsesfri. Desuden viser Toyotas egne erfaringer, at man har færre problemer med hybridbilerne end med de konventionelle modeller – og det kommer fra en bilfabrik, der er kendt for at bygge verdens mest pålidelige og problemfri biler.



Så er det også tankevækkende, at Prius+ er så økonomisk ved bykørsel. Konventionelle multibiler er typisk ikke særlig økonomiske ved bykørsel. Mange ejere bruger dem givetvis til at hente og bringe ungerne, som der kan være en del af i sammenførte familier, og har man bilen, som også har stor bagagekapacitet, hvis den tredje sæderække ikke benyttes til persontransport, vil anvendelserne i dagligdagen givetvis blive større end man har forestillet sig på forhånd. Og dagligdagen foregår nu engang for mange danskere i bymiljø.


Læs også:

Under huden på Prius+ Hybrid Synergy Drive >>>

 

Læs også:

Under huden på Prius+ Hybrid Synergy Drive >>>


Lomme-filosofi: Hvis storkene på hustagene fortsat skal kunne indflyve baby'erne (så pladsen i Prius Plus bliver fyldt ud), skal indsatsen for et bedre miljø og en bedre jordklode fortsat intensiveres.

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt