- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

First World Testdrive: Toyota Prius+

Under huden på Prius+ Hybrid Synergy Drive

 

 


Af Søren Clauding – juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Prius+ er det, Toyota kalder en fuld-hybrid. Det vil sige, at en benzinmotor, som i øvrigt er baseret på dele af det såkaldte Atkinson princip, er direkte kombineret med en elektromotor. Man kan som fører vælge ved lav fart at køre på elektricitet alene, men så snart man har brug for mere kraft, f.eks. for at accelerere, kobles benzinmotoren automatisk til.

 

Benzinmotoren præsterer op til 99 hestekræfter og elmotoren kan nå 82. Fordi effekten ikke topper på samme tidspunkt for de to motorer, giver det en akkumuleret topeffekt på 136 hk, men en bredere effektkurve end ved en konventionel motor. Drejningsmomentet nyder også godt af elmotorens konstante moment allerede fra første omdrejning og topper ved 142 Nm. Der er med andre ord masser af kræfter til at trække bilen, hvilket også ses af fartpræstationerne: De 100 km/t nås på blot 11,3 sekunder. Til gengæld mangler man lidt i toppen, hvor den officielle topfart er 165 km/t.

 

Litium-ion batteri

For første gang nogensinde benytter Toyota et litium-ion batteri i en fuld-hybridbil. Det er dyrere, men det sparer vægt og så har man kunnet placere det mellem de to forsæder. Dermed ligger al hybrid-teknikken forrest i bilen og designerne har haft frit spillerum bag forsæderne.



Det har de udnyttet efter alle kunstens regler. Den midterste sæderække består af tre individuelle sæder, der kan skydes frem og tilbage i længderetningen. Ganske praktisk, for derved bliver det ikke umuligt for en voksen passager at sidde på bageste sæderække. De bageste sæders ryglæn er helt i plan med bagagerummet og de forreste sæders ryglæn er næsten i plan med bagagerummet, når de slås ned. Det giver fin anvendelse – og i øvrigt meget let anvendelse, fordi sæderne i princippet kan håndteres med en enkelt bevægelse fra en enkelt hånd – hver især, altså.



Fra 232 til 1750 liter bagageplads

Med alle sæder i brug som siddepladser, disponerer man over 232 liter bagageplads. Det er ret anvendelige bagageliter, der er tale om, bl.a. fordi de inkluderer et lille ”badekar” på 60 liter placeret under den egentlige bund. Når bageste sæderække benyttes til bagage er pladsen forøget til imponerende 784 liter. Rigtig flot i en bil, der blot er 4,61 meter lang. Og benyttes hele bagperronen til bagage disponerer man over overvældende 1,75 kubikmeter.

 

Toyota Prius+ er skabt som hybridbil og er baseret på den almindelige Prius. Den ligner også en almindelig Prius. Et pænt, moderne ydre uden så forfærdelig meget spræl. Interiøret inkluderer centerinstrumentering, som vi aldrig bliver fan af. En formildende omstændighed er et head-up display, der spejler hastigheden i frontruden. Men det er kun fra udstyrsvariant H3.



Detaljernes bil

Toyota har arbejdet meget med detaljerne i den nye Prius+. Ikke bare i form af et pænt og veludbygget udstyr, som det forventes til en bil i den prisklasse, men også ved eksempelvis at benytte elmotorens moment til at stabilisere de gyngende bevægelser der opstår, når man kører på f.eks. de ujævne veje, som kendetegner store dele af den slovakiske hovedstad og desværre også mange danske biveje.

 

Prius+ er også ret let. Normalt forøges en bils vægt med 150-200 kg, når den vokser fra 5 til 7 siddepladser. Prius+ er kun 125 kg tungere end udgangspunktet. Bilen er som sådan gennemoptimeret, der er benyttet aluminium i vidt omfang og også aerodynamikken en maksimeret, så den har en klasseledende luftmodstandskoefficient på 0,28.


Læs også: Hybrid med vokseværk >>>



Hurtige fakta om Toyota Prius+:


Motor: 4-cyl. 1,8 liters benzinmotor i kombination med el-motor. I alt 136 hk. 142 Nm/4000 omdr./min. CVT automatgear.

Topfart: 165 km/t.

Acceleration: 0-100 km/t: 11,3 sek.

Benzinøkonomi (udstyrsvariant H2/H3): 24,4 km/l. Bykørsel: 26,3 km/l.

Benzinøkonomi (udstyrsvariant H4, som inkluderer større hjul): 22,7 km/l.

Egenvægt: 1605 kg.

Anhænger ikke tilladt.

 

Listepriser, Toyota Prius+ 1,8 VVT-i Hybrid, CVT:

H2 Toyota Touch: kr. 504.994.

H3 Toyota Touch: kr. 543.566.

H4 Toyota Touch & Go Pro: 648.946.


 

 

 


Læs også: Hybrid med vokseværk >>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt