- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Zafira Tourer


Opel tilbage i kampen

 


Af Søren Clauding – 27. oktober 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel var banebrydende, da de for 12 år siden lancerede Opel Zafira, verdens første kompakte 7-personers multibil. Nu er de for alvor inde i kampen igen med den helt nye Opel Zafira Tourer, som lanceres på det danske marked først i det nye år.

 

Opel har ellers holdt skansen udmærket med den hidtidige model som også er blevet fornyet grundigt en gang undervejs. Der er i alt solgt over 2 millioner af slagsen, og på visse markeder – bl.a. Danmark – vil den fortsat blive solgt et stykke tid endnu og derved kan Zafira kunderne spare i nabolaget af 50.000 kroner. Men der er himmelvid forskel på den hidtidige/eksisterende Zafira og den nye bil, der har fået tilnavnet ”Tourer”.

 

Skulpturel formgivning

Visuelt er Opel Zafira Tourer på forkant med en skulpturel formgivning – og hvad angår den dynamiske udstråling er bilen foran konkurrenterne. Det karakteristiske frontparti med boomerang-formet lygtearrangement, som kendes fra hybridbilen Ampera (Opel Ampera test >>>), er efter vores opfattelse et af de mest vellykkede i klassen og det understreger den holdning, som det ”nye Opel” gerne vil vise omverdenen.

 

Den første køreoplevelse på sydtyske autobahns og snoede landeveje sender et ligeså stærkt signal om hvor Opel vil hen. Allerede for år tilbage havde Opel nemlig med Vectra’en en af de mest velkørende mellemklassebiler. Erfaringerne med den lå til grund for konstruktionen af undervognen på den mindre Astra (Opel Astra test >>>) og den større Insignia (Opel Insignia test >>>) og det er et sammenkog af de to, der ligger til grund for Zafira Tourer undervognen.

 

Potente køreegenskaber

Resultatet er blevet køreegenskaber, der i basis udgaven rækker til sikker og potent kørsel ved hastigheder op til omkring 180 km/t. Anskaffer man Zafira Tourer med adaptiv undervogn, kan et tryk på sportsindstillingen forbedre vejbeliggenheden, så topfarten på 208 km/t på den prøvekørte udgave med 165 hestes dieselmotor ikke volder problemer. Det er stærkt gået med en bil, der har et relativt højt tyngdepunkt.

 

Ved landevejskørsel er oplevelsen tilsvarende sportslig og dynamisk. Bliver den lidt fastere undervogn for meget af det gode, når vejene er for ujævne, kompenseres der let herfor ved at skifte om til Tourer-indstillingen, så er den venlig og komfortabel på ny.

 

Finurlige løsninger

Opel Zafira Tourer er 4,66 meter lang og 1,69 meter høj. Som sådan er den en af de større kompakt MPV’er. Pladsen har Opel da også udnyttet effektivt, ikke alene som rå kabineplads men til funktionelle og finurlige løsninger, som ejerne hen ad vejen kommer til at sætte mere og mere pris på, efterhånden som de vænner sig til at benytte dem.

 

Zafira Tourer kan eksempelvis udstyres med et indbygget cykelstativ, der kan bære op til 100 kg cykler bag på bilen. Funktionaliteten er så forfinet, at skal man åbne bagklappen, vippes cyklerne blot bagud, og så kan man betjene bagagerummet uden at spænde cyklerne af.

 

Fronthængslede bagdøre

Da den nye Opel Meriva blev lanceret introducerede Opel samtidig de såkaldte Rolls-Royce bagdøre, der er baghængslede. Det giver rigtig fin indstigning til bagsædet (Opel Meriva test >>>) men det system benyttes ikke i Zafira Tourer. Forklaringen er, fortæller Opels danske Informationschef, Erik Morsing, at systemet i Zafira Tourer ville kræve en så kraftig C-stolpe, at det ville besværliggøre indstigningen til 3. sæderække.

 

De to sæder på 3. sæderække fungerer individuelt, men benpladsen er kun til voksne mennesker, hvis den midterste sæderække skydes frem i kabinen. Også på 2. sæderække er der tale om individuelle sæder. Det har bl.a. den fordel, at midtersædet kan skydes frem og ryglænet forvandles til et armlæn, hvorved sædet bliver så smalt, at de to yderste sæder kan skydes ind imod midten og bagud. Skulderpladsen og benpladsen på ydresæderne er derpå enestående og som sådan er Zafira Tourer ikke på nogen måde at sammenligne med et traditionelt funktionelt familie-akvarium. Hertil er variationsmulighederne og komfortniveauet for godt!


Associationen ville ellers være nærliggende. For Zafira Tourer kan også leveres med den patenterede panorama frontrude, der giver mulighed for dagslys helt tilbage til B-stolperne. Og over bagsæderne vil der da være endnu et soltag.

 

Når bagsæderne foldes ned, efterlader de et helt plant bagagerumsgulv og bagagekapaciteten vokser fra 152 liter til 1,8 kubikmeter.

 

Udstyr for mange af pengene

Prismæssigt er Opel Zafira Tourer ikke umiddelbart det mest attraktive tilbud i klassen. Men inden man sammenligner priser, bliver man nødt til at forholde sig til såvel funktion, udstyr og ikke mindst mulighederne for at tilkøbe opfindsomt ekstraudstyr.

 

Den billigste Opel Zafira Tourer er indtil lanceringen i januar fastlagt til 273.000 kroner, men det er for en version uden den 3. sæderække, med en 115 hestes benzinmotor i motorrummet og 5 gear. Den prøvekørte Zafira Tourer 2,0 CDTI Cosmo med 165 hk under motorhjelmen er prissat til 416.000 kroner og et godt eksempel på, hvor meget ekstra, man får for pengene.

 

Cosmo udstyr

I Cosmo udgaven får man ikke alene den store motor men også det nævnte panorama glastag, 17” alufælge, læderrat med varme, det nævnte bagsædesystem, automatisk klimaanlæg, ventilationskanal til 3. sæderække, sædevarme, fartpilot og meget mere.

 

Vil man desuden have den adaptive ”Flex-Ride” undervogn, 2-zone klimaanlæg, dynamisk cruisecontrol med fartbegrænsning, bi-xenon forlygter, parkeringsassistent osv. skal der punges ekstra ud. Men det er meget almindeligt også hos konkurrenterne.

Se fakta og læs mere om de særlige udstyrselementer, der indgår i Zafira Tourer programmet: Opel Zafira Tourer udstyr >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt