- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Toyota Multi Model Event:

Verdenspremiere på helt ny

Toyota RAV4


Arven videreføres med skarpe linjer og mere pondus


Af Søren Clauding – maj 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Én af de mest interessante nyheder ved den omfattende Toyota Multi Model Event i Bruxelles var en helt nye og 6. generation af succes-modellen RAV4. Designet er i den grad strammet op, og samtidig introducerer man en ny generation plug-in hybridteknologi med en forventet elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hurtigere opladning samt Toyotas nye, avancerede softwareplatform, ”Arene”, der omfatter en helt ny multimediesystem-generation.


Siden introduktionen af RA4 tilbage i 1994 har modellen kun haft vokseværk med et årligt salg på verdensplan på over 15 millioner biler. De første fem generationer har hver især bidraget til den succes, RAV4 ikke mindst i den seneste generation har oplevet, og den arv skal den nye føre videre, hvad den næppe får svært ved.

 

Det nye design er nemlig mere kraftfuldt og synes på mange måder at være inspireret af den nye regulære off-roader, Toyota Land Cruiser med en snert af bZ4X indbygget. Det gælder de udvendige linjer, men så sandelig også interiøret. Hér fortæller billederne mere end mange ord.

 

Mere elektrisk kraft

Det er dog især under lakken, at man for alvor oplever kernen i den nye RAV4 i form af en helt ny generation plug-in hybridteknologi. Litium-ion batteriets kapacitet er øget 30 procent i forhold til den tidligere PHEV, og er nu oppe på 22,7 kWh. Det har øget den forventede elektriske rækkevidde til 100 km (WLTP), hvad der vil dække de fleste danskeres daglige kørselsbehov. Og så har man jo friheden ved, når man ikke lige har en opladningsmulighed i nærheden eller tid til at vente på en opladning, at kunne køre videre på benzin – som fortsat er det mest fleksible energilagringsmedium.

 

Det er dog også blevet lettere og hurtigere at fylde energi på fra elnettet. Som noget helt nyt er det nemlig nu muligt, også at DC-hurtiglade med op til 50 kW, hvilket er helt usædvanligt for en plug-in hybrid. Toyota oplyser, at opladning af batteriet fra 10 til 80 procent typisk vil ske på blot 30 minutter. Opladningshastigheden på almindelig AC-opladning er også øget markant, da det i den nye RAV4 er muligt at lade på tre faser og dermed med 11 kW. Det bringer opladningstiden fra 0 til 100 procent ned på under tre timer.


Den nye batteripakke suppleres af en kraftigere forreste elmotor på 204 hestekræfter mod tidligere 182 hk. Den samlede maksimale systemydelse er nu 304 hk og dermed kan den nye RAV4 Plug-in Hybrid med intelligent firehjulstræk nå 100 km/t på 5,8 sekunder. Køredynamikken er forbedret bl.a. via et endnu lavere tyngdepunkt og et karosseri med større vridningsstabilitet takket være batteriets placering under gulvet. Men det har vi sagens natur ikke haft mulighed for at afprøve endnu. Verdenspremieren var ”stationær”, som det hedder.

 

Automatisk energistyring

En ny, såkaldt smart geo-fencing funktion i RAV4 sikrer optimal udnyttelse af batteriets kapacitet og optimerer automatisk kørslen på elektricitet, ved at kombinere vej- og trafikdata ud fra den indtastede rute i bilens indbyggede cloud-navigationssystem. Hvis man eksempelvis undervejs kører gennem en byzone, der kun tillader kørsel på elektricitet, vil systemet helt automatisk sikre at man har nok strøm på batteriet til, at det kan lade sig gøre.

 

Den nye RAV4 vil i Europa fortsat kunne vælges både som selvopladende hybrid og som plug-in hybrid. Tidligere betød valget af plug-in hybrid, at der automatisk fulgte firehjulstræk med. Nu er det imidlertid også muligt, at erhverve en RAV4 PHEV med forhjulstræk alene. Systemydelsen er da 268 hk – altså blot 36 hk mindre end i den firehjulstrukne version. I den forhjulstrukne fuld hybridudgave disponerer man over op til 183 hk, mens den firehjulstrukne hybridversion kan præstere op til 191 hk.

 

Softwaren definerer moderne biler

Udover den nye generation plug-in hybridteknologi har Toyota også løftet sløret og dermed haft verdenspremiere på deres nye softwareplatform, ”Arene”. Den omfatter koncernens helt nye multimediesystem samt en ny generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, der bliver standard i alle udgaver af den nye RAV4.

 

Arene-platformen er et vigtigt element i den nye æra, hvor bilerne i stigende grad defineres af software, og hvor avanceret digital teknologi skaber nye muligheder for at øge sikkerheden og for Toyotas vedkommende derigennem at bidrage til koncernens overordnede mål om at borteliminere alle ulykker.

 

Fx beskytter en ny ”front-kollisions assistent” mod krydsende trafik i trafikerede vejkryds ved at registrere forankørende og advare, hvis der forudses høj risiko for kollision. Og ”Blind Spot Monitoren” inkluderer nu også en ny indikator for bagvedkørende, der nærmer sig med høj fart.

 

En ny og mere avanceret vognbaneskifteassistent vil kunne hjælpe føreren med ved motorvejskørsel at skifte vognbane sikkert og bekvemt. Og en fjernstyret parkeringsassistent giver flere muligheder for at parkere bl.a. ved brug af en smartphone, mens man står uden for bilen. Det bliver desuden også lettere at parkere manuelt vha. en forbedret Panoramic View Monitor, der i den nye RAV4 viser et tredimensionelt billede.

 

Toyota forventer, at introducere den helt nye RAV4 inden udgangen af 2025.
Link til importøren

Toyota præsenterede også en særlig GR-version af den nye RAV4.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation af de omtalte biler og delvis forestod udgifter til transport.
Toyota prøvekørsler -find dem hér >>>


Læs mere:
Toyota Multi Model Event >>>










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt