Når verdens største
mobilitetskoncern ved årsskiftet melder ud, at 2025
bliver et af de travleste år nogensinde, mener de
det alvorligt. Og så går de i øvrigt i gang. Skal
man nå det hele, præsenterer man mange biler på én
gang. Og så må de fremmødte mediefolk også
acceptere, at der er embargo på nyhederne. Så vi
lægger ude med de fire, vi må berette om.
Dermed også sagt, at der er
mere undervejs. Ikke så meget, men lidt har også
ret, men i begyndelsen af juni kommer fortællingen
af den nyhed, som hurtigt kan udvikle sig til at
være den største og vigtigste nyhed, set med mange
danskeres øjne. Men mere om det…
bZ4X Touring
Den første havde vi faktisk
løftet sløret for. Det er Touring udgaven af
elbilen, Toyota bZ4X, en bil, der har gevaldig meget
mere plads end basisudgaven, med 600
bagagerumsliter, højere til loftet for
bagsædepassagererne og en drivline, som i den
firehjulstrukne udgave præsterer op til 380
hestekræfter (læs
lidt mere om Toyota bZ4X under korte historier >>>).

Det er en bil, der gør
modelviften mere komplet, og som man hos Toyota selv
tror på vil komplementere den eksisterende bZ4X mere
end den vil konkurrere. Det vil vise sig, men først
næste år, for Toyota forventer at den fuldt
elektriske bZ4X Touring lanceres ved nytårstid.
Kraftigt opstrammet
Corolla Cross
Hvis man ikke mener, at den
er den rette bil, har den også en lillebror, Toyota
Corolla Cross.
Den nye Corolla Cross er
reelt set et facelift, men et ret gennemgribende et
af slagsen. Den har en stor arv at bidrage til, for
Corolla navnet har præget Toyotas line-up i alle
årene siden 1966.
Helt ny RAV4
Den store nyhed er
succesmodellen RAV4, som oprindelig blev lanceret i
1997. Den har været en gigantisk succes for Toyota
lige siden, og den bygger man videre på med en helt
ny generation.
Visuelt har RAV4 til dels
skiftet karakter, både udvendigt og indvendigt. Der
er en god portion Land Cruiser over den, selvom
frontpartiet er helt dens egen. RAV4 bygges som en
plug-in hybrid, så den får det prismæssigt svært i
Danmark. Men Toyota har udviklet en drivline baseret
på et større vandkonditioneret batteri, anbragt i
vognbunden, som gør det muligt for bilen på en
opladning at tilbagelægge op til 100 kilometer på
elektricitet alene.
Læs mere om den helt nye Toyota RAV4 hér >>>
Batteriet kan oplades på en
11 kW lader, hvilket bestemt ikke alle PHEV’er kan,
og det kan hurtigoplades med op til 50 kW. 10-80
procent af batterikapaciteten kan klares på en halv
time. Og fartpræstationerne er fremragende: Som
plug-in hybrid med 304 hestes firehjulstræk tager
turen til de 100 km/t blot 5,8 sekunder, hvis man
vil, men mindst ligeså vigtigt er nok bilens
trækevner, især på løst underlag. Med forhjulstræk
og op til 268 hestekræfter klares opgaven på 7,3
sekunder.
Væsentligt er det også at den
er udrustet med et 9,8 procent mere vridningsstabilt
karrosseri, såvel som på AWD versionen et nyt
affjedringssystem og såkaldt AHB-C bremsesystem.
RAV4 forventes at blive lanceret i Danmark ved
årsskiftet til 2026.
Link til
Toyota importøren
Sporty luksuslimousine
Sidst, men ikke mindst præsenterede Toyota Koncernen
også en ny Lexus ES. Der er tale om en usædvanlig
elegant og potent sports-limousine, med forhjulstræk
eller firehjulstræk og op til 343 hestekræfter for
den sidstnævnte. Batterierne er stort set lige store
- 77 kWh med FWD og 75 kWh med AWD - og en
rækkevidde på op til 530 kilometer. Den nye stor ES
vil blive lanceret i Danmark i 2026.
Link til Lexus
importøren |