Den måske største nyhed på
Toyota Multi Model Eventet i Bruxelles er den
mindste i Toyotas modelprogram. Toyota har nemlig
sat strøm til den lille Toyota Aygo X, der
derigennem bliver en endnu mere klima- og
energirigtig gennem anvendelsen af ægte
hybridteknologi.
Toyota har i årtier arbejdet
ud fra den filosofi, at elektricitet er godt, men
det skal indgå i en afbalanceret sammenhæng med
virkeligheden og i harmoni med verdens ressourcer.
Elbiler kan være løsningen for visse bilbrugere,
især i et lille land som Danmark, men elbiler giver
også mange udfordringer, som i stadig stigende grad
går op for elbilskøbere, når de har kastet sig ud i
investeringen. Det handler om praktik og
brugsrigtighed – og langt henad vejen også om
økonomi. Hvortil kommer, at verden globalt set på
ingen måde er klar til elbiler.
I Danmark indregistreres der
rigtig mange elbiler. De er gode for mennesker, der
bor i eget hus med mulighed for opladning og som har
et beskedent kørselsbehov. De opnår desuden massiv
støtte fra det danske samfund, som i praksis
indebærer, at hvis prisen er under en lille halv
million kroner, betales der ingen
registreringsafgift til staten.
Biler er for alle
Det er der imidlertid rigtig
mange mennesker, der ikke har fordel af. Mennesker,
der også gerne vil have en bil og køre prismæssigt
fordelagtigt. Til dem er Toyotas hybridbiler
ideelle. Med en brændstoføkonomi på et godt stykke
over 20 km/l bliver kørselsudgiften moderat, og det
er præcis den gruppe af mennesker, i Danmark som i
resten af Europa ikke mindst, hvor den helt nye
Toyota Aygo X rammer ind (X udtales Cross).
Toyota Aygo X er allerede
Danmarks mest populære bil i mikrobil klassen, også
uden hybridmotor. Og ved den såkaldte Multi Model
Event i Bruxelles løftede Toyota (med embargo sat
til 2. juni) sløret for den nye og opdateret version
af Aygo X, der bliver den første hybridbil i sin
klasse.
Maskineriet i den nye Aygo X
Hybrid er i princippet den selvsamme 1,5-liters
hybridmotor på op til 116 hk, som benyttes i Yaris
Hybrid og Yaris Cross Hybrid, og den giver dermed
Aygo X hele 44 ekstra hestekræfter i forhold til den
nuværende 1-liters benzinmotor på 72 hk. Plus
automatgear. 0 til 100 km/t på under 10 sekunder i
stedet for knap 15 sekunder. Det siger meget.
Elmotoren i hybridsystemet vil samtidig også sikre
en øjeblikkelig, hurtigere og mere støjsvag
acceleration.
Fortsat rummelig
Det er lykkedes Toyota
ingeniørerne at få plads til hybridsystemet uden at
gå på kompromis med rummeligheden i den i forvejen
kompakte mikrobil. Normalt kræver hybridbatteriet
mere plads i længderetningen, end Aygo X giver
mulighed for. Så for første gang i en hybridbil fra
Toyota ligger hybridbatteriets to stakke af celler
placeret ved siden af hinanden på tværs under
bagsædet.
Samtidig er der fundet plads
til 12-volts starterbatteriet under gulvet i
bagagerummet, og derved byder den nye Aygo X Hybrid
på samme rummelighed som den hidtidige benzinudgave.
Den større 1,5-liters hybridmotor har dog gjort, at
udhænget fortil er blevet 76 mm længere, da den nye
motor optager noget mere plads end den mindre
1-liters benzinmotor.
Med introduktionen af
hybridteknologi til Aygo X placerer mikrobilen sig
med den laveste udledning af CO2 blandt alle biler,
der ikke kan lades op fra elnettet. Faktisk
forventer Toyota en CO2-udledning på blot 86 gram
pr. km.
Støjsvag og sikker
Støjniveauet i kabinen er
reduceret betragteligt gennem brug og optimering af
lydisolerende materialer. Lyddæmpning ved
instrumentpanelet, motorhjelms-isolering og
afdækning af undervognen ved motoren, kombineret med
et opdateret udstødningssystem med lyddæmpning,
giver en mere støjsvag oplevelse under kørslen. I de
højeste udstyrsudgaver finder man desuden tykkere
vinduesglas og ekstra lydisolering i hele
karosseriet.
Aygo X Hybrid inkluderer den
omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, med
bl.a. de nyeste aktive førerassistentsystemer,
automatisk nødbremse for både andre køretøjer,
cykler og fodgængere, vognbaneassistent,
registrering af vejskilte, nødstop assistent og
proaktiv førerassistent, der hjælper med at holde
afstand og tilpasse farten, uden den adaptive
fartpilot er aktiveret. Og sikkerhedspakken, Toyota
Safety Sense, vil også kunne opdateres løbende
over-the-air.
Moderniseret design
Designet er ved samme
lejlighed moderniseret: ny motorhjelm, nye forlygter
og en ny frontgrill, kombineret med enten 17" eller
18" alufælge og store sorte hjulkasser.
Interiør er fornyet med et
nyt 7" digitalt informationsdisplay foran føreren og
et nyt kontrolpanel til styring af klimaanlægget. I
de højeste udstyrsudgaver vil man også kunne få en
ny trådløs oplader af ens smartphone, digital nøgle,
elsidespejle og klimaanlæg med nanoeXTM teknologi.
Aygo X Hybrid markerer sig
gennem lav CO2-udledning men helt generelt sætter
den et endnu mindre klimaaftryk. Toyota vurderer, at
den nye hybridudgave samlet udleder 18 procent
mindre CO2 i hele sin livscyklus, når man medregner
både brug, produktion og distribution. Aygo X bliver
i øvrigt produceret på Toyotas fabrik i Kolin i
Tjekkiet - en bilfabrik, der i forvejen udelukkende
benytter vedvarende energi i produktionen.
Toyota forventer at introducere den nye Aygo X Hybrid i
Danmark i begyndelsen af 2026.
Link til importøren |