- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First test:

Renault Scenic E-Tech electric 60 kWh


Ikke dum med det mindre batteri


Af Søren Clauding - maj 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sidst i marts kunne vi i forbindelse med de første internationale testkørsler berette om den helt nye Renault Scenic E-Tech electric. Ved den lejlighed havde man den alene tilgængelig med det større 87 kWh batteri og indpakket i topudstyret. Nu nærmer den danske introduktion sig (primo juni) og iført danske nummerplader var der nu også mulighed for en prøvekørsel, omend af de kortere, også af udgaven med det mindre 60 kWh batteri.

 

Det var ingen dum oplevelse. For på et marked, hvor rækkeviddeforskrækkelsen trives og har presset bilproducenterne ud i, at bygge flere tons tunge alternativer med gigantiske batterier for at komme skrækken til livs, er det næsten befriende at køre en bil med “blot” 60 kWh under bunden. Ikke fordi køreegenskaberne varierer så meget. Vægtforskellen på de to er da også kun 92 kg. Men med en reduceret topeffekt på 170 hk versus 220 har man opnået en køreharmoni, som mange sikkert vil sætte pris på.

 

310.000 kroner - 420 kilometer

Og a-pro-pos pris er den billigste Scenic prissat til 310.000 kroner i indstigningsversionen “Evolution”, og den prøvekørte Techno udgave koster blot 20.000 kroner mere. Til sammenligning er 87 kWh udgaven prissat til 365.000 kroner. Selvom sidstnævnte har en WLTP rækkevidde på 625 kilometer, er merprisen betragtelig. Har man ikke brug for den lange rækkevidde, er de 420 kilometer noget, man burde overveje, og ikke kun pga. rækkevidden.

 

Scenic 60 kWh er lettere end 87 kWh, egenvægten er kun 1642 kg. Men hvad affjedringen angår, er der ikke den store mærkbare forskel. Vi afprøvede bl.a. bilen på danske motorveje, hvad vi ikke havde mulighed for ved de første testkørsler i Sydspanien, og den er overraskende stabil. Samtidig med at den er ret komfortabel ved lav fart på et ujævnt underlag.

 

Mere køredynamisk

Hvis man kører Scenic friskt, og det kan man godt trods lavere effekt, netop på grund af den lavere vægt, oplever man en større villighed til at dreje ind i kurverne, og det tilfører bilen en ekstra snært af køredynamik, også selvom fælgstørrelsen var reduceret med en tomme ift. den tidligere prøvekørte bil. De 100 km/t nås på 8,6 sekunder mod 7,9.

 

Den lavere vægt kan også måles på energiforbruget, som er 16,3 kWh/100 km kontra 16,8. Det kompenserer en smule for, at man skal affinde sig med en lidt langsommere lade-hastighed på lynladere. Men det er marginalt med DC-ladning på 130 kW mod 150 kW, og med et enkelt ladestop undervejs, kan man fortsat køre på tværs af landet uden for meget ladetid undervejs, hvis landet altså er Danmark.

 

Mindre miljøbelastning

Ser man modellen med det mindre batteri i miljøets tegn, spares der en god portion sjældne jordarter og kostbare metaller, hvilket i enhver sammenhæng er godt. Omend det måske rammer batterifabrikkernes økonomi, men de klarer sig jo nok.

 

Det er da også helt i Renaults ånd, for fabrikken arbejder målrettet på at øge anvendelsen af 

genanvendte materialer. Op til 24 procent af de materialer, der benyttes til at bygge en Scenic, er genanvendte, og 90 procent af den samlede bil vil siden kunne genanvendes.

 

Attraktiv privatleasing

Sidst, men ikke mindst, behøver man ikke købe en Renault Scenic, man kan også privatlease. Det har Renault aktuelt stor succes med, og Megane modellen, som er en mindre bil, men skabt på samme platform som Scenic, blev den mest indregistrerede bil i Danmark i april måned.

 

Vælger man en 48 måneders kontrakt, er den billigste Evolution med 60 kW opnåelig for blot 10.000 kroner i udbetaling, hvilket i øvrigt er fælles for alle Scenic varianter, og 4400 kroner i månedlig ydelse. Topmodellen med det større 87 kWh batteri koster 5300 kroner månedligt. I prisen er inkluderet 10.000 kilometer/år. Ekstra 5000 km koster et tillæg på 200 kroner pr. måned.

Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Som skabt til den elektriske familie >>>

Avanceret elektronik og god praktik >>>
Link til importøren





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt