Nu er den her snart. Sidst på foråret/først på
sommeren lancerer Renault deres helt nye elektriske
familiebil, Scenic, en bil, vi tidligere har fortalt
om i forbindelse med verdenspremieren i München
sidste efterår, og som for nylig også fik tildelt
ærestitlen, “Car of the year” i Europa. Den har vi
kørt, og den skal nok gøre alle de familier, der
kaster sig ud i at betale de 310.000 kroner eller
mere, helt elektriske. I bogstavelig forstand og i
overført betydning.
Den nye bil lever nemlig helt op til
forventningerne, som på forhånd var store. Vi har
prøvekørt den på snoede og kuperede veje i området
uden for Marbella i det sydlige Spanien, i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, og køreindtrykket var ligeså
overbevisende som designet og specifikationerne
lægger op til. Den kører ganske enkelt ret godt af
en elbil at være. Den har tilstrækkeligt med power,
men vigtigst er den adræthed, hvormed den bevæger
sig på asfalten.
Skabt til asfalt
Og det er vigtigt, at gøre sig klart, at det er dér,
den hører til. Den har et lidt halv-SUV agtigt
design, men den har hverken mulighed for
firehjulstræk eller en forøget frihøjde, selvom den
måler 1,57 meter i højden.
Den prøvekørte version var sports-udgaven “Esprit
Alpine”, der som navnet antyder læner sig op af
Renaults fornemme motorsports-arv. Den er bl.a.
udstyret med 20” hjul og 235 mm brede 45 procent
lavprofildæk, og det mærkes selvsagt under kørslen
gennem en direkte kontakt til kørebanen.
Velaffjedret
Filtrerer man den del af køreoplevelsen fra, ender
man op med en yderst velaffjedret bil, der udviser
en overraskende lethed i måden, hvorpå den bevæger
sig på asfalten. Det skyldes givetvis den lave
frihøjde og det lave tyngdepunkt, der fremkommer
ved, at batteriet også er placeret lavt, men også
bilens egenvægt på under 1800 kg. Renault har
desuden valgt at lette bilen så meget, at man har
kunnet klare sig med et 87 kWh batteri frem for de
100 kWh+ batterier, som visse kolleger tager i brug,
for at opnå de meget lange rækkevidder.
Iht. WLTP er rækkevidden 625 kilometer, hvilket dog
ikke kunne tjekkes ordentligt på vores testtur. Men
reelt betyder det, at man kan køre på tværs af
Danmark uden at lade op, hvilket navigationen kommer
med forslag til hvor kan finde sted, hvis forholdene
alligevel skulle fordre det.
Forhjulstræk
Renault Scenic E-Tech Electric er bygget på samme
platform som den succesrige Megane E-Tech Electric.
Det inkluderer forhjulstræk, og forhjulstrækket
medvirker også til den agile køreoplevelse, bl.a.,
fornemmes det, fordi der ikke kræves så
gennemgribende computerregulering af
kraftoverførslen for at sikre vejgrebet. Det føles
helt “konventionelt” og harmonerer godt med
motorkræfterne.
Scenic'en er nemlig udstyret med en 220 hestes
excited motor, som er yderst præcis i sin funktion
med meget umiddelbar respons på speederbevægelserne.
Undervejs på turen provokerede vi ved at køre op ad
en meget stejl stigning og midtvejs træde speederen
i bund. En smule hjulspin, naturligt ved at bilen
under acceleration kipper en smule bagover, og så
fortsatte den blot sin tur op i fart. 0-100 km/h
klares i øvrigt på 7,9 sekunder - men dertil kræves
trods alt en horisontal vej… Topfarten er 170 km/t.
Meget bil for pengene
Scenic Electric findes også i en udgave med 60 kWh
batteri, som ikke er væsentlig langsommere til de
100 km/h, men den var ikke tilgængelig ifm.
testkørslerne. Den er måske også en overvejelse
værd, fordi rækkevidden fortsat er god (420 km).
Prisen for den er 310.000 kroner i
basisudstyrsversionen “Evolution”. Omvendt er den
prøvekørte udgave prissat til 375.000 kroner, så man
får mange flere kræfter, men også en del mere udstyr
for de 65.000 kroner, den koster mere.
En del af det, man får mere er et avanceret Harmon
Kardon lydanlæg. Renault har som bekendt fået hjælp
af verdensstjernen udi elektronisk musik,
franskmanden Jean-Michel Jarre, og det har også
smitte af på de i alt 5 forskellige “lydlandskaber”,
man kan vælge at høre musik i. Jarre har været inde
over alle lyde i bilen, i hvert fald dem, der er
kunstigt skabt, og den øvelse er lykkedes med
bravur.
Et godt eksempel er den i undertegnedes øre evigt
irriterende summelyd, som elbiler typisk udsender
for at advare andre vejfarende om at nu kommer der
en bil. Lovgivningen påbyder en lyd, men Jarre har
skabt den, så den overholder paragrafferne og er
meget lidt iørefaldende i kabinen. Og fanfaren, man
modtages af, når bilen har været slukket et stykke
tid, nah, ja, man skal nok lige høre den nogle
gange, inden dens kvalitet er åbenlys.
Renault har skabt Scenic E-Tech Electric med det
formål, at gøre familier elektriske, Derfor er den
praktisk indrettet med god plads til fem personer og
med et bagagerum på 545 liter, der kan øges til 1670
liter. Det er godt gået i en bil, der blot er 1,57
meter høj og har bunden fuld af batteri.
|