- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De nye Renault varebiler er ankommet
Renault har gang i meget i denne tid. Ny Captur har verdenspremiere på IAA i Frankfurt i disse dage (læs mere om IAA hér >>>), den nye Renault Zoe har vi her på Motorsiden.dk netop testkørt (læs mere om den nye Renault Zoe hér >>>) og i disse dage kører to nye og yderst populære varebiler også ud til de danske Renault forhandlere. Det handler om en helt ny Renault Master og en kraftigt faceliftet Renault Traffic – begge biler har historisk en fremtrædende plads på det vigtige europæiske varevognsmarked. Under motorhjelmen har Master nye lavt forurenende Euro6d TEMP godkendte dieselmotorer med ydelser op til 180 hk og 400 Nm med mulighed for at køre næste 19 km/l. Fuld LED lys er blandt mange teknologiske opdateringer. I den opdaterede Renault Trafic er elementerne stort set de samme: Nye motorer, nyt moderne interiør og mulighed for Renaults EDC automatgear, som længe har været efterspurgt. De nye biler er netop blevet præsenteret for de danske forhandlere og ved samme lejlighed mødte de for første gang Renaults nye danske direktør, Yana Minenko.

Helt ny Renault Master

Faceliftet Renault Traffic

Ny dansk Renault direktør: Yana Minenko.
August 2019Jeep til fornuftspriser
Med privatleasingtilbud på Renegade og Compass med blot 24 måneders løbetid og lave førstegangsydelser er det blevet ret overkommeligt, at køre Jeep. Det er bl.a. muligt at lease den alsidige kompakt-SUV Renegade med en 1-liters benzinmotor på op til 120 hk og Limited First Edition-udstyrsniveau til 3.500 kroner/måned. Prisen inkluderer fuld LED-lyspakke, komfortpakke (med bl.a. elektrisk automatisk foldbare sidespejle samt nøglefri betjening) og ”udsynspakke” (med bl.a. regnsensor, lyssensor og automatisk langt lys). Standard udstyret omfatter bl.a. 2-zone klimaanlæg, automatisk nødbremse, vognbaneassistent med aktiv styring, adaptiv fartpilot, Uconnect HD touchskærm på 7 tommer og Apple Carplay.Førstegangsydelsen er blot 4.995 kroner inkl. 15.000 årlige km.
Læs vores seneste test af Jeep Renegade >>>

Avanceret gearskifteteknik i KIA hybridbiler
Det er fin teknik, som bilfabrikkerne benytter til at styre samarbejdet mellem forbrændingsmotorer og elmotorer i hybridbiler. KIA er en af verdens storleverandører af paletten af drivliner og de har nu præsenteret en teknik, som de kalder Active Shift Control (ASC). Den nye teknik optimerer gearskifteeffektiviteten ved at overvåge gearskiftene 500 gange pr. sekund, hvorved gearkassens omdrejningshastighed tilpasses præcist, så der opnås et hurtigere gearskifte. Ved hjælp af ASC-teknologien kan hybridbilens elmotor overtage styringen i forbindelse med gearskift ved at anvende ny software i Hybrid Control enheden (HCU), hvorved problemer med langsomme gearskiftetider reduceres. Takket være synkroniseringen reduceres gearskiftetiden med 30 procent fra 500 ms til 350 ms. Dermed forbedres ikke alene accelerationen og brændstoføkonomien i en hybridbil, men også gearkassens holdbarhed, eftersom friktionen i forbindelse med gearskift bliver minimeret. Den nye teknologi vil blive implementeret i kommende hybrid modeller fra Hyundai-koncernen, som KIA er en del af.

Juni 2019
Endnu større 8-serie Coupé fra BMW
BMW har afsløret de første billeder af den helt nye BMW 8-serie Gran Coupé, som er en firedørs luksussportsvogn. Den nye model er udviklet sideløbende med BMW 8-serie Coupé og Cabriolet samt sportsvognen BMW M8 GTE. Bilen lanceres i Danmark til september. BMW 8-serie Gran Coupé er et eksempel på BMW’s nye designsprog. Kendetegnende for den nye Gran Coupé er et lavt tyngdepunkt, perfekt vægtfordeling, letvægtskonstruktion med aluminium, magnesium og kulfiberforstærket plast samt en meget aerodynamisk konstruktion.Oceaner af plads. Den nye Gran Coupé deler naturligvis en del detaljer med BMW 8-serie Coupé og Cabriolet. Det sted, hvor der virkelig opleves en forskel er fra A-stolpen og bagud. Akselafstanden er 20,1 cm længere end Coupé-udgaven. Bilen er 23,1 cm længere, bredden er vokset 3 cm og Gran Coupé er 6,1 cm højere.
Læs vores prøvekørsel af BMW M850i Coupé >>>


Ny højteknologisk Peugeot 2008
Peugeot har offentliggjort en lang række detaljer om den kommende nye 2008 model, der lanceres i begyndelsen af 2020.Den nye Peugeot 2008 er udstyret med den nyeste generation af Peugeot i-Cockpit 3D samt adskillige køreassistentsystemer, der er udviklet med baggrund i den bedste teknologiske know-how, som Peugeot har at tilbyde. Dette betyder desuden, at den nye 2008 fra start vil blive tilbudt med tre forskellige drivmidler: El, benzin eller diesel. Den nye Peugeot 2008 er baseret på PSA-gruppens nyeste platform, CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B- og C-segment biler. Den har en længde på 4,30 m og en akselafstand på 2,60 m, hvilket giver en bagagerumsvolumen på 434 liter, uanset hvilken motor den er udstyret med. Bunden har to forskellige positioner (afhængigt af version), hvilket giver muligt for et helt plant gulv, når bagsæderne er foldet ned.

25. august 2019

WRC i Tyskland: Dobbelt Toyota hattrick

Toyota Gazoo Racing scorede et dobbelt hattrick, da den VM-førende Ott Tänak søndag eftermiddag i sin Toyota Yaris WRC vandt Rallye Deutschland - 9. afdeling af rally verdensmesterskabet. Tänak vandt nemlig det tyske rally for tredje år i træk, og samtidig gjorde Toyota rent bord ved at besætte de tre podieplaceinger. Kris Meeke blev 2'er og Jari-Matti Latvala 3'er. Hyundais Thierry Neuville blev nr. 4 i rallyet, men først efter at hans team-kollega, Dani Sordi forsætlig efter den sidste hastighedsprøve tjekkede for sent ind, så hans 4. plads blev til en 5. plads, hvorved Neuville fik flere VM-points i kørernes mesterskab, og han avancerede da også til 2. pladsen i mesterskabet, med Citroëns Sebastien Ogier lige i baghjulet. Tänak har nu et solit forspring på 35 points i kørernes VM alt imens Hyundai fortsat, omend ganske beskedent, fører konstruktørernes mesterskab foran den regerende verdensmester, Toyota. Næste VM-afdeling finder sted i Tyrkiet midt i september og dækkes som sædvanlig på Eurosport. Udsendelsestiderne på LIVE transmittionen vil blive publiceret her på Motorsiden.dk i ugen op til rallyet.


4. august 2019


WRC i Finland: Tänak udbygger VM føring

Ott Tänak udbyggede sin føring i årets rally-verdensmesterskab, da han i dag i sin Toyota Ýaris WRC vandt 9. afdeling af World Rally Championship, det ikoniske Rally Finland. Toyotas stjernekører førte i princippet fra start til mål, kun midlertidigt undervejs måtte han overgive føringen til team-kollegaen Jari-Matti Latvala, der imidlertid begik et par fejl undervejs og siden endte på 3. pladsen. Nr. 2 blev Citroëns Esapekka Lappi, der dermed opnåede et kærkommet topresultat til det franske team, hvis VM-kandidat, den regerende verdensmester, Sebastien Ogier, måtte nøjes med 5. pladsen. Hyundais VM-kandidat, Thierry Neuville, blev nr. 6, men først efter at gæstekøreren Craig Breen havde overgivet placeringen til den belgiske kører. Tänak udbyggede yderligere sit forspring i VM-kampen, da han var hurtigst på den sluttende powerstage, som gav ekstra VM-points - han har nu ialt 180 points mod Ogiers 158 og Neuvilles 155. I konstruktør-VM halede den regerende verdensmester, Toyota, ind på den førende i mesterskabet, Hyundai, Afstanden mellem de to bilgiganter er nu blot 24 points. Næste VM-rally er Rally Deutschland, sidste weekend i august. Også det dækkes af Eurosport og udsendelsestiderne for LIVE dækningen publiceres her på Motorsiden.dk i dagene forinden.

Ott Tänak vandt Rally Finland i sin Yaris WRC.


2. juni 2019


WRC i Portugal: Anden sejr til Tänak og Toyota
For anden gang i træk lykkedes det Toyotas Ott Tänak at køre sejren hjem i et VM-rally. Det skete, da han søndag eftermiddag vandt 7. afdeling af World Rally Championship i sin Toyota Yaris. Selvom det på papiret så let ud, Tänak førte i det store hele fra start til mål, var han såvel som en række andre kørere under ustandselig pres fra uforudsete begivenheder som fx. da den højre forreste støddæmper brød sammen på estlænderens Yaris WRC lørdag eftermiddag. Tilsvarende skete for team-kollegaen, Jari-Matti Latvala, men han kom alene videre i rallyet efter de såkaldte Rally 2 regler. Hyundais Thierry Neuville startede forsigt efter den voldsomme ulykke i Chile, hvor hans i20 Coupé WRC slog en 7-dobbelt saltamotale, og skulle have haft opbakning af de to team-kolleger, Sebastien Loeb og Dani Sordo, men begge deres biler fik tekniske problemer som satte den op imod en halv time bagud og deres rolle var reduceret til taktisk kørsel, som sinkede den VM-førende og regerende verdensmester, Sebastien Ogier i Citroën C3 WRC. Da målrampen blev nået var Neuville avanceret til 2. pladsen med Ogier på 3. pladsen - hvorved franskmanden kunne bevare sin VM-føring, fordi han også scorede max points på den afsluttede powerstage. Tänak er nu nr. 2 i VM, blot 3 points efter Ogier.
Ott Tänak bevarede alle Yaris'ens fire hjul solidt på jorden i Portugal - det meste af tiden, i hvert fald.

12. maj 2019


WRC: Ott Tänak og Toyota vinder i Chile

Efter et par vanskelige rallyes lykkedes det i denne weekend for Toyotas Ott Tänak i Toyota Yaris WRC at sejre i Rally Chile og dermed avancere til 2. pladsen i VM-kampen. Det var første gang nogensinde, at et VM-rally fandt sted på chilensk grund og det var derfor ukendt terræn for alle deltagerne. Det rykkede imidlertid ikke på kampen i toppen af mesterskabet, måske med en enkelt undtagelse, for Hyundais Thierry Neuville oplevede den værste rulletur i nyere tid. Ikke færre end 7 gange slog i20 Coupé WRC raceren saltamotale, inden den faldt til ro som noget, der mest lignede et bilvrag. Heldigvis kom ingen af kørerne noget alvorligt til. Tänak havde på det tidspunkt et godt forspring i rallyet, men Neuville øjnede en mulighed for at indhente Toyota'en og så gik det galt. Sebastien Ogier kørte et godt rally og placerede sin Citroën C3 WRC på 2. pladsen og den tidligere 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb, kørte sin Hyundai ind på 3. pladsen. Sammenlagt fører Ogier nu VM-kampen for kørere foran Tänak og Neuville, alt imens Hyundai fortsat fører VM for konstruktører, men såvel Toyota som Citroën er rykket tættere på. Næste VM-afdeling finder sted sidst i maj og som altid publiceres Eurosports LIVE udsendelsestider her på Motorsiden.dk.

Ott Tänak vandt Rally Chile i sin Toyota Yaris WRC.


F1: Hamilton vinder i Spanien - MAG 7.

Lewis Hamilton tog søndag eftermiddag omgående føringen i det spanske Grand Prix på Catalunia racerbanen nær Barcelona - og så sig siden ikke tilbage. Han vandt løbet, som var den syvende sejr i træk for Mercedes. Team-kollegaen Valtteri Bottas cementerede Mercedes' dominerende position ved at blive nr. 2, alt imens Max Verstappen i Red Bull Honda tog 3. pladsen. Kevin Magnussen kørte et godt løb og sluttede som så ofte som den bedste af resten - efter Mercedes, Red Bull og Ferrari - på 7. pladsen. Sammenlagt fører Hamilton foran Bottas i VM-kampen, de har hver især næsten dobbelt så mange points som Verstapen på 3. pladsen. Kevin Magnussen ligger i VM på 7. pladsen.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt