- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Jeep Renegade 1,0 Turbo
120 hk Limited First Edition

Kompakt europæisk SUV i regulært off-road antræk
Af Søren Clauding – marts 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep Renegade har fået en ansigtsløftning og samtidig har den også fået nye motorer. Den ligner en regulær offroader, men er reelt en kompakt SUV – det skal nu ikke komme den til skade. Tværtimod.

 

Det skyldes ganske enkelt, at uanset dens historie og herkomst, er det i hvert fald på vore breddegrader begrænset, hvilket behov der er for regulære offroadere i den størrelse (bilen er blot 4,24 meter lang). Til gengæld er interessen stor for regulære SUV’er. Og har man lyst til sådan en, der også ser ud til at kunne noget, er Renegade måske svaret.

 

Ligner en Jeep

Ellers kan man jo blot vælge en Fiat 500X, som vi i øvrigt prøvekørte for kort tid siden. Den ligner i hvert fald ingen Jeep, den læner sig helt klart op ad Fiat 500, selvom Renegade og 500X i teknisk forstand er skabt på samme platform.

 

Det betyder i praksis, at undervogn og drivline er ens på de to biler. Men dér hører sammenligningen også op. Hvad det angår, siger billeder mere end mange ord…

 

Miljø-godkendt

Drivlinen i den prøvekørte Renegade bestod af den nye Euro 6d-TEMP miljø godkendte 3-cylindrede 1-liters turbobenzin-motor, også kaldet T3. Den er god for 120 hestekræfter, den leverer et drejningsmoment på pæne 190 Nm ved 1750 omdr./min (husk, at det er en benzinmotor, ingen diesel), en 6-trins manuel gearkasse og og en brændstoføkonomi på udmærkede 16,6 km/l opgjort som det såkaldte NED2-tal, baseret på WLTP målemetoden. Og så var den iklædt det omfattende Limited First Edition udstyr.



Det udløser en listepris på 280.000 kroner, som er attraktiv, ikke mindst fordi udstyret er så omfattende. Det inkluderer som standard Fuld LED lys, som man ikke kan klare sig uden, når man først har oplevet det, nøglefri adgang og betjening, adaptiv fartpilot – såvel som konventionel fartpilot (de fleste biler har enten det ene eller det andet) – aktiv vognbaneassistent, 2-zone klimaanlæg, varme i læderrattet, varme i forsæderne, p-sensorer for og bag, automatisk ind-klappelige elektriske sidespejle, 7” berøringsskærm, DAB-radio, regnsensor og ikke mindst 17” alufælge.



Klart en SUV

Sidstnævnte er med til kørselsmæssigt at gøre bilen lidt forskellig fra den 500X med samme drivline, vi prøvekørte for nylig. De 1” større fælge er naturligt nok påmonteret dæk med mere lavprofil og dermed mindre affjedring i dæksiderne og det mærkes. Frihøjden er 16,6 cm og da Jeepen alene har træk på forhjulene (den er dog også bygget med firehjulstræk og kan faktisk leveres med det såkaldte Trailhawk udstyr, som inkluderer 4WD), er den klart at betragte som en SUV.



Den kører også sådan. En lidt spændstig undervogn, direkte kontakt med underlaget, som gør den underholdende at køre på plan vej, men den kan sagtens håndtere store ujævnheder, som videoen her på siden illustrerer.

 

God plads

Funktionelt har man gavn af god kabineplads, tredelte bagsæderyglæn, så man selv kan afgøre i hvilken af bilens sider, man bruger asymmetrien, justerbar bagagerumsbund, som gør brugen fleksibel, og i det hele tage et regulært bagagerum, der kan øges fra godt 350 liter til 1,3 kubikmeter efter behov – det er faktisk 300 liter mere end i den tilsvarende 500X.

 

I Europa har Jeep med Renegade opnået et rekord stort salgstal. Det er ikke så mærkeligt, for den er i sin sjæl langt mere europæisk end den er amerikansk. Og det er vel i bund og grund også årsagen til, at den har kunnet danne grundlag for Fiat 500X.






Andre Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Fiat 500X City Cross 1,0 test - læs mere >>>

Vi har prøvekørt den kompakte Jeep med den nye 1-liters Euro 6d-TEMP godkendte 120 hestes turbo benzinmotor, både på en hullet skovvej og plan asfalt. Fuld HD.






Model:

Jeep Renegade 1,0 benzin 120 HK Limited First Edition

Listepris:

Kr. 279.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 120 hk. 190 Nm/2750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (NEDC2):

11,2 sek./ 185 km/t/ 16,6 km/l / 138 g/km

Længde:

4,24 m

Bagagerum:

351-1297 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 17” letmetal fælge. Fuld LED. Tågeforlygter med kurvefunktion. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. Vognbaneassistent. Adaptiv fartpilot. Alm. fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 7” touchscreen. Bakkamera.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt