- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Den nye Toyota RAV4 Plug-in Hybrid præsterer op til 306 hestekræfter.

 Toyota Kenshiki Forum kridter banen op


  Af Søren Clauding – 16. januar 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Måske var det vigtigste ”produkt” på Toyotas alt omfavnende Kenshiki Forum i Amsterdam det lidt uhåndgribelige nye KINTO-brand, men der var nye biler nok til at stjæle billedet, især for dem, der besidder et naturligt fart-gen.

Toyota satser som bekendt på motorsport i bred forstand. Toyota er regerende verdensmester i langdistance racing (inklusive 24-timers Le Mans), Nasser Al-Attiyah vandt Dakar sidste år i en Toyota Hilux og Ott Tänak blev rally-verdensmester i en Toyota Yaris WRC.

Sidstnævnte, altså bilen, er udviklet i samarbejde med Tommi Mäkinen Racing, der også er driftsansvarlig for Toyotas VM-deltagelse under Gazoo Racing-vingerne. Og den tidligere firedobbelte finske rallyverdensmester, altså Mäkinen, har også været involveret i udviklingen af en helt ny, mere end hot hatch. Toyota GR-Yaris er navnet, og bilen er den anden i en serie af potente landevejsbiler, som Toyota GR er godt i gang med at udvikle. Den første var GR-Supra og den har man også præsenteret en ny udgave af.

Gazoo Racing
GR står netop for Gazoo Racing og navnet kan langt hen ad vejen sammenlignes fx AMG-Mercedes, BMW M-Sport og Nissan Nismo. Men Toyota har en bred vinkel på deres produkter, og det kendetegner også GR.Godt nok var der salgstal-restriktioner på den første bølge af GR Supra biler, udstyret med 340 hestes 3-liters motorer, netop udviklet i samarbejde med BMW, men nu er der en ny på vej med færre hestekræfter og er dermed også økonomisk lettere tilgængelig.

Helt galt går det dog ikke med kræfterne – 2-liters turbomotoren er god for 258 hestekræfter og 400 Nm. 100 km/t nås på 5,2 sekunder og den forventes at lande på en pris i nærheden af 800.000 kroner, når den kommer på markedet sidst på foråret.

Toyota GR Supra 2,0.

GR Yaris – 3 cylindre, 4X4 og 261 hk
GR Yaris er der ikke sat pris på, men der bliver nok at tage af, for Toyota bygger 25.000 af slagsen, så de kan blive homologeret af FIA til motorsport. GR Yaris er bygget efter alle kunstens regler: Ny og gennemgribende anderledes brug af TNGA-B platformen med fx et avanceret multilink baghjulsophæng, tag i karbonfiber og motorhjelm, døre og bagklap i aluminium.

Toyota har fortsat stor fokus på motorsport og har skabt denne 261-hestes GR Yaris til gade (og rally) brug.
Den har tre døre og et coupéagtigt design, som bl.a. gør bilen over 9 cm lavere. Bagspoiler, sidespoilere og en gigantisk køler gør et stort visuelt indtryk, men maskinkraften er måske i praksis det mest overvældende: 261 hestekræfter og 360 Nm frembragt af en 1,6 liters 3-cylindret turbobenzinmotor. GR Yaris har også et avanceret firehjulstræk med dobbelt Torsen spærredifferentiale, hvor fordelingen af kræfter mellem for- og bagaksel kan reguleres i tre tempi. De tørre performancetal er: 0-100 km/t: 5,5 sekunder elektronisk begrænset topfart på 230 km/t. Husk: Bilen er blot 4 meter lang. I Danmark dukker den op sidst på året.

306-hestes RAV4 Plug-in
Udenfor Gazoo Racings domæne er der også kommet masser af kræfter til den kommende Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Den kommer på markedet i sensommeren og vil da tilbyde 306 hestekræfter totalt set, baseret på den nuværende 2,5 liters 218-hestes selvopladende hybridmotor samt to elmotorer, hvoraf den ene nede bagtil sikrer bilens permanent firehjulstræk.

0-100 km/t på 6,2 sekunder, 77 km/l (WLTP), 65 kilometer på elektricitet alene, muliggjort af en 20 procent bedre energi effektivitet end det, de nærmeste konkurrenter kan præstere. Den supplerer de eksisterende RAV4 modeller, som har været en meget stor succes siden introduktionen i 2019. 130.000 er der solgt i Europa, hvoraf stort set alle vesteuropæere har valgt den selvopladende udgave, som der er solgt 115.000 af.

Uigenkendelig brintbil
Og så er det ikke til at se det, ikke engang hvis man ved det, men den helt nye Toyota Mirai generation 2, som også havde premiere på Kenshiki Forum, er skabt på den meget fleksible TNGA-platform, selvom bilen er næsten 5 meter lang (på nær 2 cm). Den har stort set ingen lighed med forgængeren, der var Toyotas første brintbil. Den nye er elegant, yderst moderne og så er rækkevidden øget med 30 procent til 650 kilometer.

Den nye Mirai er baghjulstrukken og en perfekt vægtbalance opnås bl.a. ved hjælp af tre brinttanke i stedet for én. Der er ikke oplyst effekt-tal og heller ikke lanceringstidspunkt i Danmark. Det sidst har nok meget at gøre med, i hvilket tempo udbygningen af brint-infrastrukturen i Danmark finder sted. Selvom brint kun i meget begrænset omfang kan tankes i Danmark, er den hidtidige Toyota Mirai internationalt blevet solgt i 10.000 eksemplarer siden lanceringen i 2014.

Lexus er først med el
Lexus er også blevet Danmark-aktuel i forbindelse med relanceringen netop nu. I Amsterdam præsenterede koncernen dens første serieproducerede fuldt elektriske bil, netop i form af en Lexus. Den har navnet UX 300e, hvilket dækker over en rækkevidde på mere end 300 kilometer, for man har i respekt for verdens litium-reserver valgt, ikke at installere et overdimensioneret batteri, men ét på 54 kWh, som ret beset rækker for de fleste elbils-brugere. Hvis og i givet fald hvornår den havner i Danmark er ikke besluttet.

Og så er der også lige mulighed for fra Amsterdam at vise en stregtegning af Toyotas kommende nye B-SUV. Det er ret tænkeligt, at den færdige bil står klare på Genève motor show i begyndelsen af marts, og er bilen tæt på stregtegningen, er der dømt succes fra lanceringen. Det er i øvrigt den selvsamme platform, GA-B, som den kommende nye Yaris er baseret på, som også danner basis for B-SUV’en.

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
KINTO former fremtiden >>>

Toyotas danske pressechef, Anders Tystrup kridter banen op på vegne af den europæiske hovedorganisation og det inkluderer masser af race - både på og udenfor racerbanen.


Yumi Otsuka er næstkommanderende hos Toyota Gazoo Racing. Hun var til stede ved præsentationen i Amsterdam og kunne bl.a. fastslå, at Toyota ingen planer har på kort sigt at trække sig ud af motorsport på VM-niveau.


Multilink baghjulsophæng og et avanceret firehjulstræk er vigtige ingredenser i den nye GR Yaris.


Motoren i GR Yaris er 3-cylindret og yder op til 261 hk.


Toyota Mirai generation 2 har meget lidt til fælles med forgængeren.

Lexus UX 300e er den første fuldt elektriske elbil fra Toyota koncernen.
Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt