- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  Toyota Kenshiki Forum 2020:
  KINTO former fremtiden
  Af Søren Clauding – 16. januar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For første gang nogensinde har Toyota Motor Europe afholdt en samlet event for virksomhedens produkter. Under det godt nok meget lidt europæiske navn, Kenshiki Forum, var der foruden verdens mest solgte bilmærke, Toyota, fokus på både motorsportsafdelingen ”Gazoo Racing”, eksklusiv mærket Lexus, der nu også er aktuelt i Danmark, og det helt nye ”brand”, KINTO, som havde officiel Europa-premiere under eventet, som fandt sted i Amsterdam.

I traditionel forstand var der spændende nye biler på show, men måske var det mest banebrydende, det ikke særlig håndgribelige nye mærke KINTO. KINTO-navnet kommer af det japanske ord Kintoun. Det er en animations filmfigur, der arrangerer ”on-demand” transport på en sky. Og det er i få ord, hvad også Toyota dermed har taget hul på.

Fælles paraply
I første omgang er der tale om under samme paraply at samordne alle Toyotas eksisterende mobilitets-relaterede aktiviteter og derved sikre sammenhængen og koordinationen. Det vil gøre det lettere, at gå målrettet til værks, når der fremover satses på at skabe mobilitet-løsninger og dermed at overskride grænserne til den traditionelle satsning på biler.

På kort sigt handler det om full-service leasing, samkørsel, delebiler og flexleasing.  Men også de digitale platforme, som skal underbygge begrebet ”connected cars” inkluderes i KINTO. Man skaber fire helt konkrete produkter: KINTO One (fuld-service leasing-tilbud), KINTO Share (delebilskoncept baseret på i første omgang Toyota hybridbiler), KINTO Join (et samkørsels-koncept) samt KINTO Flex (abonnements-baseret bil-leasing).

Den spændende fremtid
Men det spændende ligger i fremtiden, den som er vanskelig at forudsige, men omvendt fungerer som drivkraft for nytænkning. Man kan fx forestille sig en samordnet net-baseret mobilitets-butik, hvor kunderne individuelt kan assisteres til at definere deres mobilitetsbehov og siden få foreslået den optimale løsning, som også inkluderer samspil med offentlige tilbud i form af de gængse typer af offentlig transport.

Ideen er, indenfor en tidshorisont på måske 10-30 år, hvor de lige nu helt unge mennesker naturligt vil have udviklet andre behov end dem, der aktuelt tilgodeses ved hjælp af traditionel biltransport, at være parat til at imødekomme også de nye generationer. Det er en dynamisk og fleksibel proces, hvor ingredienserne til stadighed skal afgøres af aktuelle betalbare behov. For i sagens natur er Toyota ikke et filantropisk foretagende. KINTO-paraplyen er den samlende enhed i Toyota-koncernen, der garanterer sammenhæng i tingene og at virksomheden også som organisation bevæger sig i en samlet retning.

Samfundsansvar
Trods det forretningsmæssige grundlag er det ikke desto mindre underliggende bag alle Toyotas aktiviteter, at man som ansvarlig virksomhed ønsker at tage et samfundsansvar. Det rækker fx helt nærværende til, at Toyota koncernen er partner ved de kommende olympiske lege og nok så vigtigt også de paralympiske lege ud fra devisen, at Toyota vil skabe mobilitet for alle, og at intet er umuligt.

Blandt de aktuelle, håndgribelige produkter, der blev vist frem på Kenchiki Forum, var såvel en trehjulet indkøbsscooter som en regulær elektrisk kørestol i et fancy, moderne design – et funktionelt transportmiddel behøver jo ikke se kedeligt og deprimerende ud.

I øvrigt betyder Kenchiki ”Indsigt skaber forståelse”. Jo, de kan noget med ord, de dér Toyota folk.
Link til importøren

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota Kenshiki Forum kridter banen op >>>


”Ved også at føje mobilitetsservice til vores traditionelle forretningsmodel, kan vi hurtigere finde løsninger på nye kundebehov," fastslog Toyotas europæiske topchef, Johan van Zyl, ifm præsentationen af KINTO.


Den elektrisk drevne kørestol ser ret smart ud.


Toyota LQ er en konceptbil, der er selvkørende på det såkaldte Niveau 4. Den falder naturligt indenfor KINTO enhedens arbejdsområde.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt