| 
				
					| 
						
						
							| Ford søvndragt 
							simulerer udmattet kørsel Undersøgelser har vist, at op 
							til hver femte trafikulykke i Europa skyldes 
							udmattelse bag rattet. I den anledning understreger 
							Ford betydningen af en god nats søvn med en 
							specialudviklet søvndragt. Søvndragten simulerer den 
							hæmmende effekt, udmattelse kan have på kroppen og 
							køreevnen. Ifølge eksperter kan det, at holde sig 
							vågen i mere end 18 timer ad gangen, faktisk 
							forringe køreevnen i sådan en grad, at det svarer 
							til at køre spirituspåvirket.Trafikulykker er tilmed den hyppigste dødsårsag 
							blandt unge mennesker, og derfor vil Ford 
							inkorporere søvndragten i ”Driving Skills For Life” 
							– Fords globale kørekursus for unge mellem 18 og 24 
							år. Søvndragten består af særlige briller, der 
							simulerer ekstrem udmattelse, herunder især den 
							såkaldte sekundsøvn – en ukontrollérbar 
							træthedsrespons, der medfører tunge øjenlåg, spjæt 
							med kroppen og et nikkende hoved, som gør, at 
							bilisten reelt er væk bag rattet i 10 sekunder eller 
							længere. Udmattelsesbrillerne er forbundet til en 
							smartphone-app, der er indstillet til at efterligne 
							en sovende hjerne, som lukker ned for synet – først 
							i et halvt sekund ad gangen, derefter i længere 
							perioder ad gangen. Resten af søvndragten består af 
							en hat, en vest og arm- og ankelvægte med en samlet 
							vægt på 18 kg. Tilsammen giver de et simuleret 
							indblik i, hvor hæmmende en effekt udmattelse kan 
							have på køreevnen. Hvis man er for træt til at køre, 
							anbefales det, at man holder ind til siden, indtager 
							en koffeinholdig drik og tager et power-nap på 20 
							minutter. 
  
 
							Februar 2019 
 
							Subaru viser 
							e-BOXER i Genève Længe ventet, men nu kommer 
							den. Subaru gør op med deres velkendte boxermotor 
							koncept og præsenterer en el-bil. Men gør de nu også 
							det, altså gør op med boxermotor princippet? Det 
							afsløres i hvert fald på forårets store motorshow i 
							Genène, som finder sted i begyndelsen af marts. 
							Bilen kaldes Subaru e-BOXER, og den er det første 
							skridt i Subaru´s kommende elektrificering af deres 
							driveliner i Europa. En speciel hjemmeside, som 
							forklarer teknikken, vil blive lanceret klokken. 
							11.00, tirsdag d. 5. marts. 
							 
 Januar 
							2019 
 
							Ny Range Rover Evoque til Danmark i april 
							Den helt nye Range Rover Evoque kommer til Danmark 
							og forventes, prismæssigt at lande på niveau med den 
							hidtidige kompakte luksus-SUV, dvs. omkring en halv 
							million kroner for den billigste version. Den nye 
							bil udmærker sig ved udvendigt at have fået strammet 
							designet op, men det er især oplevelsen i kabinen, 
							der er ganske anderledes end i den hidtidige model. 
							Storerbror, Range Rover Velar, har ført an, hvad 
							angår det designmæssige løft, men hos den danske 
							importør tror man, at mange danske kunder vil have 
							fordel af det mere kompakte design med tilhørende 
							lavere pris. Trods stor udvendig genkendelighed er 
							der tale om en helt ny bil - som vi vender tilbage 
							til, når den er topaktuel i Danmark. 
							
							Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>> 
							 
							Den hidtidige Range Róver Evoque ses til venstre. 
							Fronten har også fået en opstrammer på den nye 
							generation (th). 
							 
							 
							 
							  
							 
							  
							 
							 
 
							
							Toyota fører an i rekord stort 
							hybridsalg 
							
							Med over 12.000 solgte hybridbiler i 
							Danmark i 2018 har salget af hybridbiler (altså både 
							de konventionelle hybridbiler, hvor en elmotor er 
							med til at reducere en forbrændingsmotors 
							brændstofforbrug og de såkaldte plugin-hybrider, 
							hvor man kan oplade bilens batteri fra en 
							stikkontakt) aldrig før været højere. Ikke 
							overraskende er det Toyota, der fører an. 
							
							
							Læs mere på formele.dk >>> 
							 
 
							Plug-in hybrider: Solidt forspring til KIA 
							På totalmarkedet for biler i Danmark er det stort 
							set status quo for koreanske KIA. Men KIA er klart 
							nr. 1, når det gælder plug-in hybridbiler 
							
							Læs mere på formele.dk >>> 
							 
 
							Nytårskur for alle pengene Der er 
		tradition for, at mange danske bilimportører holder Nytårskur de første 
		weekender i januar. 2019 er ingen undtagelse, og er man parat til, 
		hurtigt at sætte sit navn på en slutseddel, vil der mange steder være 
		store penge at spare, på regulære rabatter eller attraktive priser på 
		udstyrsmodeller. Eksempelvis reklamerer Audi med ekstraudstyr for 
		over 100.000 kroner uden merpris til en A3 Sportback i den såkaldte 
		Limited Edition udgave. Hos søstermærket SEAT, kan man få for 
		14.000 kroner udstyr med på en Leon og for over 7000 kroner udstyr på 
		den lille VW up! søstermodel SEAT Mii. Skoda satser på fri 
		service og reparation i tre år på visse Fabia og Octavia versioner, mens 
		VW frister med elektronisk udstyr for op til 40.000 kroner. Opel 
		har fået ny importør og leverer stribevis af tilbud på populære modeller 
		som Corsa og Astra ST med besparelser 30.000 kroner. Hos KIA 
		sælger man Stonic med 100-hestes GDi motor og ekstraudstyr for 35.000 
		kroner uden merpris, Suzuki giver 10.000 kroner i rabat på det 
		såkaldte Gold-modeller, hos Mazda kan man uanset model få 
		alufælger og vinterdæk med i købet uden at skulle betale ekstra. 
		Citroën kører ind i 2019 med store besparelser, en masse 
		ekstraudstyr og med gode privatleasing tilbud – og sælger bl.a. Danmarks 
		billigste fabriksnye bil – en Citroën C1 VTi Aspire for blot 85.000 
		kroner (inkl. levering). Hos Fiat kan man privatlease en ”500 
		Design” og nøjes med at betale 5000 kroner på bordet og 2000 kroner om 
		måneden i 3 år. Og a-pro-pos Fiat, der jo er en del af FCR gruppen, kan 
		man nu også købe søstermodellerne Alfa Romeo og Jeep også i Hillerød (ERA 
		Biler), hvor der weekenden over er Åbent Hus, hvor alle koncernens biler 
		kan ses. Mitsubishi giver 20.000 kroner i rabat på bl.a. Eclipse 
		Cross. Hos Nissan kan man ikke bare få ekstraudstyr for 10.000 
		kroner med i prisen, man kan også risikere, ikke at betale en krone for 
		den nye bil, for man deltager automatisk i konkurrencen d. 5.-6. januar.
		Peugeot's succesmodel, 208, er nedsat 40.000 kroner i Allure 
		versionen med 82-hestes benzinmotor, og også de franske landsmænd fra 
		Renault har attraktive tilbud på fx Clio og Captur modellerne. 
		Honda tiltrækker bilkøberne med fx gratis læderkabine, vinterhjul og 
		udstyr Sidst men ikke mindst kan man hos Ford spare 
		100.000 kroner på en Ford S-Max Titanium med 190 hestes benzinmotor. 
							
							 Ford S-Max.   
							
							 Renault 
		Captur.   
		 Peugeot 
		208. 
 
 
							November 2018 
 
							Toyota Camry vender tilbage 
		Når 
		Toyota til næste år, efter 14 års pause, introducerer en helt ny og 
		ottende generation af Toyota Camry, er det ikke en hvilken som helst 
		bilmodel, der gør comeback på det danske marked. Med et årligt salg på 
		over 700.000 på verdensplan markerer Camry sig som verdens mest populære 
		firmabils-model. Siden første generation af Camry så dagens lys i 1982, 
		er der solgt over 19 mio. eksemplarer af Toyotas luksuriøse model i 
		firmabilsklassen. Ikke overraskende lanceres Camry alene som hybridbil. 
		Det bliver til gengæld så med Toyotas allernyeste fjerde generation 
		hybridteknologi – i dette tilfælde en ny 2.5-liters benzinhybridmotor, 
		der yder op til 218 hestekræfter og sørger for, at Camry – trods en 
		længde på 4,88 cm i længden – flytter sig fra 0 til 100 km/t. på godt 8 
		sekunder. Ved hjælp af hybridteknologien er det officielle NEDC2 
		forbrugstal 23,8 km/l. Camry er i øvrigt bygget på den helt nye GA-K 
		platform, ligesom den kommende nye RAV4. Den nye Toyota Camry 
		introduceres i Danmark til sommer, hvor priser til privatbilister og 
		beskatningsgrundlag for firmabilskunder vil være klar. 
		 Toyota Camry havde 
		Europa-premiere på Paris Motor Show i oktober. Dengang var det ikke 
		endny besluttet, at modellen også ville komme til Danmark. 
 Ford 
		præsenterer den aktive Focus På samme 
		måde som Ford har skabt en Active version af Fiesta er man nu også parat 
		med en Ford Focus Active. Focus Active fås både som 5-dørs og stationcar 
		og kommer med rå styling, hævet frihøjde og et chassis, der er, som Ford 
		selv udtrykker det, skræddersyet til en aktiv livsstil, der samtidig 
		bevarer Focus’s fine køreegenskaber. Førerhøjden er også hævet for bedre 
		overblik og mere sikker bykørsel. Focus Active fås med Fords 1,0 og 
		1,5-liters EcoBoost-benzinmotorer med op til 182 hk samt Fords 1,5- og 
		2,0-liters EcoBlue-dieselmotor med op til 150 hk. Begge motorer fås med 
		6-trins manuelt gear eller 8-trins automatgear. De avancerede 
		førerassistanceteknologier, som tidligere i år blev introduceret i den 
		nye Focus, har også fundet vej ind i den nye Focus Active, herunder 
		adaptive fartpilot, intelligente forlygter og parkeringassistent. Fords 
		SUV-salg steg i øvrigt med mere end 19 procent i oktober sammenlignet 
		med samme periode sidste år. 
		 |  |  | 
				
					| 
					
					 | 
						
							| 27. 
							januar 2019 
 WRC: 
							Ogier og Citroën vinder Monte Carlo Søndag 
							eftermiddag forvandlede den 6-dobbelte og regerende 
							verdensmester, franskmanden Sebastien Ogier, sin 
							debut - eller comeback - hos Citroën til sejr i 
							årets første VM-afdeling, det legendariske Rally 
							Monte Carlo. Ikke mindst den evige uforudsigelighed, 
							som altid har præget det berømte rally og er en 
							vigtig grund til dets status, betød, at afstanden 
							mellem de to førende, foruden Ogier også Hyundais 
							Thierry Neuville var beskedne 0,4 sekund, inden den 
							afsluttende Powerstage skulle køres. Da målstregen 
							blev passeret var afstanden øget til "imponerende" 
							2,2 sekunder, den snævreste Monte-sejr nogensinde. 
							Toyotas Ott Tänak var rallyets hurtigste kører, men 
							en punktering fredag eftermiddag satte ham et par 
							minutter bagud og han måtte nøjes med 3. pladsen i 
							mål. Den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb 
							debuterede for Hyundai med en 4. plads, alt imens 
							Toyotas Jari-Matti Latvala og debuterende Kris Meek 
							blev nr. 5 og 6. Meeke vandt imidlertid Powerstagen 
							og scorede dermed ekstra 5 VM-points. Den samlede 
							stilling efter "Monte" ser sådan ud: Ogier: 29 
							points, Neuville: 21 pts., Tänak: 17 pts. Meeke: 13 
							pts., Loeb: 12 pts, Latvala 10 pts. 
							
							Læs optakten til årets rally-VM hér >>> 
							 
 23. 
							januar 2019 
 
							Christian Lundgaard i Formel 3 hos Renault 
							
							Den 17årige danske racerkører, Christian Lundgaard, 
							nærmer sig stille og roligt toppen af international 
							motorsport. Også i 2019 er han tilknyttet Renault 
							Sport Academy og skal deltage i det nye FIA Formel 3 
							mesterskab, der afvikles i forbindelse med 8 Formel 
							1 Grand Prix’er i den kommende sæson. Christian 
							sluttede i 2018 som nr. 2 samlet i et hårdt felt i 
							Formel Renault Eurocup. Titlen som Rookie champion 
							blev sikret efter 4 sejre og siden satte man kursen 
							mod et topresultat i selve mesterskabet. Christian 
							er født i Hedensted og er søn af den tidligere 
							Europamester og VM-teams Cup mester i rally, Henrik 
							Lundgaard, og blev en del af Renault Sport Akademi i 
							2017. I sit debut år blev han dobbelt mester efter 
							sejre i to serier - NEZ Formel 4 og det spanske 
							Formel 4 mesterskab. De 8 løbsweekender i år 
							begyndende med Det spanske Grand Prix i maj og 
							slutter med Det russiske Grand Prix i oktober. I 
							Danmark har Christian støtte fra ikke mindst Renault 
							og senest vandt han ”Publikumsprisen” ved Dansk 
							Motorsport Award.   
							 
 20. 
							januar 2019 
 Dansk 
							Motorsport Award 2019 Lørdag 
							aften fandt Dansk Motorsport Award, nu for ottende 
							gang, sted under festlige former på Docken i 
							København. Der blev uddelt velfortjente 
							anerkendelser til motorsportens talenter og 
							eliteudøvere. Der var særlig grund til at hæfte sig 
							ved to anerkendelser: Dels Årets Banesportskører, 
							som ikke overraskende blev Michael Christensen, der 
							ikke bare vandt LM GTE Pro klassen i 24-timers Le 
							Mans, men også som fabrikskører hos Porsche på 
							indeværende tidspunkt ligger i spidsen i kampen om 
							langdistance verdensmesterskabet i samme kategori. 
							Men måske var det, der gjorde allerstørst indtryk, 
							Formel 4 køreren Casper T. Hansens helt personlige 
							resultat i 2018: Casper mistede først på året sin 
							mor, som bukkede under for kræft. Trods tragedien 
							deltog Casper i det danske mesterskab i Renault 
							Formel 4 klassen - og vandt. Men samtidig havde han 
							overskud til at gennemføre en indsamling til fordel 
							for Kræftens Bekæmpelse. Casper nåede et beløb på i 
							alt kr. 41.554,20, og pengene blev overrakt Kræftens 
							Bekæmpelse under Dansk Motorsport Award. Fra 
							Motorsiden.dk den allerstørste anerkendelse af 
							Caspers indsats, hans præstation og hans omtanke for 
							at hjælpe andre til måske at undgå en af livets 
							allermest alvorlige og frygtede sygdomme.
							 Casper T. 
							Hansen overrakte den store check til Casper Jonatski 
							fra Kræftens Bekæmpelse, mens Informationschef Søren 
							Ignaz fra Renault Danmark med et formanende blik i 
							øjet pålagde Jonatski at forvalte pengene med samme 
							omhu som Casper T. Hansen har lagt i at indsamle 
							dem. Kræft er alvorlig, men det må ikke fratage de, 
							der ikke er ramt, at glæde sig over livet og trods 
							alvoren gå til opgaven med et smil på læben.   
							 Michael 
							Christensen blev Årets Banesportskører - han var 
							oppe imod Kevin Magnussen, Jan Magnussen og 
							Christian Lundgaard. 
 17. 
							januar 2019 
 Toyota 
							vinder Dakar for første gang Succes'en 
							ser ikke ud til at tage nogen ende. I fjor vandt 
							Toyota 24-timers Le Mans for første gang. Senere på 
							året vandt Toyota Gazoo Racing team 
							verdensmesterskabet i rally for bilmærker og nu har 
							den japanske bilproducent også taget sejren i 
							verdens hårdeste maraton rally, Dakar. Torsdag 
							eftermiddag kørte den tidligere og nu 3-dobbelte 
							Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah fra Qatar, over 
							målrampen som vinder. Han kørte rallyet i en 
							8-cylindret Toyota Hilux. På 2. pladsen kom MINI's 
							spanske kører, Nani Roma. Han brugte 46 minutter 
							mere over de 10 specialetaper i den peruvianske 
							ørken på at køre rallyet, og nr. 3 blev den 
							9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb i en 
							privatanmeldt Peuget 3008 DKR fra 2017. Han brugte 1 
							time og 8 minutter mere end Roma. Franskmanden 
							Stephane Peterhansel var forinden løbet som altid 
							stor favorit qua sine ialt 13 triumfer i dakar, men 
							han måtte trække sig ud af rallyet på næstsidste 
							dag, fordi hans co-driver, David Castera, fik en 
							rygskade i forbindelse med en hård landing, da 
							holder fløj henover højderyggen på en af de 
							kolossale sandklitter i deres MINI Buggy. Tidligere 
							i løbet udgik MINI's Carlos Sainz, der vandt i fjor, 
							pga. af en afgørende navigationsfejl, som betød at 
							de kørte af sporet, og Al-Attiyahs team-kollega, 
							Giniel de Villier udgik med motorfejl på sin Hilux 
							først i løbet. Af topkæmperne er Sebastien Loeb den 
							eneste, der endnu ikke har vundet det klassiske 
							rally, der blev kørt for 41. gang. I MC kategorien 
							fortsatte KTM sin dominans. De tog alle tre 
							podieplaceringer med de tidligere vindere Toby 
							Price, Mathias Walkner og Sam Sunderland i nævnte 
							rækkefølge. 
							 Nasser 
							Al-Attiyah og Matthieu Baumel har vundet Toyotas 
							første Dakar totalsejr i denne 8-cylindrede 
							firehjulstrukne Hilux. I T2 kategorien for serienære 
							biler kom en Toyota Land Cruiser på førstepladsen 
							for sjette år i træk, alt imens en Hino Ranger vandt 
							i klassen for lastbiler med motorer under 10 liter. 
							Hino er en del af Toyota koncernen. 
							  
							 Sådan 
							endte Stephane Peterhansel og David Casteras Dakar. 
							Castera afventer i bilen at rednings helikopteren 
							skal bringe ham til sygehuset i Lima. 
 8. 
							januar 2019 
 
							Marrakesh E-Prix på både 6'ren og Eurosport 
							
							
							Formel E 
							mesterskabet vises som bekendt på Eurosport, men 
							udvalgte E-Prix'er vil fremover også kunne ses på 
							Discovery kanalen 6'eren. Første gang er lørdag d. 
							12. januar, hvor både 6'eren og Eurosport viser 
							Marrakesh E-Prix LIVE. 
							
							Læs mere og se programplanen hér >>> 
							 
							
							Det er svært at få armene ned: Den regerende Formel 
							E mester, Jean-Eric Vergne, som kører for DS i år, 
							kan lørdag d. 12. januar ses i aktion LIVE på 
							Eurosport såvel som Discovery-kanalen 6'eren. 
 2. 
							september 2018 
 Formel 
							på Monza: Hamilton sejrer - MAG 16 Lewis 
							Hamilton vandt søndagens italienske Grand Prix på 
							Monza racerbanen nord for Milano. På Ferraris 
							hjemmebane var det et sørgeligt nederlag efter 
							Vettels sejr i Belgien for nylig, men en vis 
							kompensation opnåede man dog ved, at Kimi Raikkonen 
							blev nr. 2. Vettel blev nr. 4 efter Bottas. Hamilton 
							har nu 256 VM-points mod Vettels 226. Kevin 
							Magnussen havde et vanskeligt løb, blev sat tilbage 
							tidligt pga. uheld fulgt af et nødvendigt men 
							utidigt pitstop og måtte nøjes med sidstepladsen i 
							mål. 17. pladsen blev dog forvandlet til 16. pladsen 
							efter at teamkollegaen Grosjean blev 
							diskvalificeret. Haas teamet havde undladt at bringe 
							racerens bund i overensstemmelse med reglementet, 
							selvom man tidligere havde fået en påtale. 
							Begrundelse: Ferie... Forinden var Grosjean sluttet 
							på 6. pladsen. I den samlede stilling ligger 
							danskeren fortsat på 8. pladsen med 49 points - 
							Grosjean er nr. 14 med 27. 
							 Hamilton 
							fører feltet an på Monza racerbanen. 
 27. 
							august 2018 
 
							Formel 1 i Belgien: Vettel vinder - MAG 8'er 
							
							Ferraris Sebastian Vettel vandt søndagens belgiske 
							Grand Prix på Spa-Francorchamps racerbanen i 
							Ardennerne. Løbet var præget af et voldsomt uheld 
							lige efter starten på Grand Prix’et. Uheldet fandt 
							sted bagest i feltet og ingen kom alvorligt til 
							skade. På 2. pladsen i Grand Prix’et fulgte Lewis 
							Hamilton, som dermed bevarer sin føring i kampen om 
							årets verdensmesterskab – 17 points fra Vettel. 
							Kevin Magnussen startede fra 9. pladsen og sluttede 
							på 8. pladsen på banen, som af mange anses for at 
							være den måske mest udfordrende racerbane i Formel 1 
							kalenderen. I den samlede stilling ligger danskeren 
							på 8. pladsen. Team-kollegaen Romain Grosjean 
							startede til sammenligning 5'er og sluttede som nr. 
							7. 
							 Sebastien 
							Vettel tog sejren på Spa.   
							 De to 
							Haas-racere sluttede på hhv. 7. og 8. pladsen. 
							Grosjean på billedet umiddelbart foran Magnussen. 
 
							
							
							Flere korte nyheder >>> |  |  |