| 
							I den kommende weekend er verdensmesterskabet i 
							rally – World Rally Championship (WRC) – på ny i 
							højeste gear. Da kaster verdens bedste rallykørere 
							sig ud i det, der let kan blive en endnu mere 
							spændende sæson end den, de deltog i de sidste to 
							år. Og de to sæsoner gav i forvejen rallysporten et 
							kolossalt løft – ingredienserne var ikke mindst 
							uforudsigelighed, dramatik og spænding fra start til 
							mål i stort set hvert eneste rally. 
							  
							Årets første VM-rally er traditionen tro Rally Monte 
							Carlo. Starten går torsdag aften d. 24. januar 
							klokken 18:50 i bjergbyen Gap nord for Nice og 
							Monaco, og søndag eftermiddag omkring klokken 13 ved 
							man hvem, der har vundet det første af de i alt 14 
							løb, 2019 VM-kalenderen består af. 
							  
							Ogier fortsatte med at regere 
							På mange måder blev der vendt op og ned på 
							styrkeforholdet i 2018. Det eneste, der ikke blev 
							ændret på var den rallykører, der vandt kørernes 
							verdensmesterskab, franskmanden Sebastien Ogier. Han 
							blev verdensmester for sjette gang i træk og det er 
							da også hans mål at gentage succesen i år. Men det 
							bliver i et nyt team, for allerede i efteråret 
							blev det bekendtgjort, endnu inden sæsonen var forbi 
							og mesterskabet afgjort, at Ogier havde skrevet 
							kontrakt med Citroën. 
							  
							Det skete på bekostning af M-Sport Ford teamet, der 
							ellers havde stået parat til at tage imod ham, da 
							Volkswagen med kort varsel, foranlediget af 
							dieselskandalen, valgte at trække sig ud af 
							rallysporten for to år siden. Ogier vandt dog begge VM-titler i de 
							to år, han kørte for Ford (så han har vel kvitteret 
							for tilliden), og det første år også VM-titlen for 
							bilproducenter – eller i hvert fald stod han for 
							størstedelen af de placeringer, der sikrede Ford 
							titlen. 
							  
							Toyota verdensmester 2018 
							Den overtog Toyota imidlertid i 2018 – til 
							overraskelse for mange, men næppe for fabrikken 
							selv, der for tiden mildest talt er inde i en stime 
							af motorsportstriumfer, hvor Dakar-sejren for mindre 
							end en uge siden udbyggede succesen. 
							  
							Hvem der vinder VM i 2019 står hen i det uvisse. 
							Selv ikke Ogiers tilbagekomst hos Citroën, som i sin 
							tid lagde grunden til franskmandens WRC karriere og 
							for hvem han faktisk formåede at vinde syv 
							VM-rallyes i perioden 2008-2011, er nogen garanti 
							for succes. 
							  
							Citroën vil også vinde 
							Citroën er dog godt rustet til at tage imod Ogier og 
							satser på at sikre ham det bedst mulige udstyr, 
							hvilket den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien 
							Loeb i efteråret 2018 dokumenterede at den franske 
							fabrik er i stand til, da han vandt 
							Citroëns eneste rallysejr i fjor ved at køre først 
							over målrampen i det catalonske rally – sæsonens 
							næstsidste VM-afdeling. Loeb kørte dog kun tre 
							udvalgte rallyes sidste år, og hans triumf i Spanien 
							rykkede ikke nævneværdigt på Citroëns sidsteplads i 
							WRC 2018. Og Loeb er ikke en del af Citroën teamet i 
							2019. 
							  
							Citroëns rallybil blev væsentligt forbedret over 
							året, især efter at englænderen Kris Meeke var 
							blevet fyret pga. for stort et antal ulykker i 
							årets første del. Han får imidlertid et overraskende 
							comeback i år. 
							  
							Stærkt Toyota hold 
							I forbindelse med, at Citroën begyndte at genopbygge 
							deres team, med det mål at blive ligeså god som i 
							deres storhedstid tilbage i nullerne, engagerede man 
							ikke bare Ogier men også Toyotas Esapekka Lappi, der 
							blot har halvandet år på bagen som fast inventar i 
							rally-VM. 
							  
							Det skete til synlig irritation og en vis 
							skuffelse for Toyota teamchefen Tommi Mäkkinen, der 
							havde investeret meget tid, penge og personligt 
							engagement i udviklingen af Lappi. Naturligvis ikke 
							gjort med det formål, at han straks skulle udleve sit 
							talent hos konkurrenten, men sådan er 
							motorsportsverdenen også. 
							  
							Den ledige plads hos Toyota tilbød Mäkkinen så Kris 
							Meeke, i sikker forvisning om, at han selv, altså 
							Mäkkinen, der tilbage i tiden blev 
							rally-verdensmester fire gange, vil kunne give Meeke 
							de forhold, som han har brug for, til at køre 
							hurtigt – uden at køre af sporet. Den øvelse bliver 
							spændende at følge i det kommende år. 
							  
							Tänak var efterårets hurtigste 
							Naturligvis var det lidt af et tab for Toyota, at 
							skulle sige farvel til Lappi, og det er interessant 
							at se, om Meeke kan gøre det bedre end finnen. Men 
							Toyota er som regerende verdensmester parat til at 
							forsvare titlen med det ultimative mål, at snuppe 
							kørernes VM-titel ved samme lejlighed. Og 
							mulighederne er store, måske endda så store, at der 
							er grund til nervøsitet hos Citroën. 
							  
							I fjor var Ott Tänak fra Estland nemlig meget tæt på 
							at fravriste Ogier kørernes VM-titel. Han var hele 
							efteråret klart den hurtigste af alle i rallyfeltet, 
							og Toyotas Yaris WRC racer var over året blevet den 
							bedste rallybil på ethvert underlag. Desuden har man 
							Jari-Matti Latvala som teamets erfarne 
							samlingspunkt, og det var som om han oplevede en 
							opblomstring over efteråret, da rallybilen nu var 
							blevet så god, at den gjorde som Latvala ønskede. De 
							to og med Kris Meeke som teamets backup vil meget 
							vel kunne dominere WRC 2019 og Tänak er storfavorit 
							til VM-titlen, ligesom Ogier, som man på ingen måde 
							kan komme uden om, uanset hvilken bil han kører. 
							  
							Hyundais trumfkort 
							Og hvad så med Hyundai teamet, som især med belgiske 
							Thierry Neuville også var i toppen i 2018? Jo, 
							Neuville fortsætter hvor han slap i fjor (og ham kan 
							man heller ikke se bort fra som kanditat til 
							VM-titlen). Det gør 
							norske Andreas Mikkelsen også, for de har begge 
							kontrakt for hele 2019. Men hverken Hyundai eller 
							Mikkelsen var tilfredse med nordmandens resultater i 
							forgangne år, og selvom Hyundai fastslår, at de ikke 
							har tænkt sig at bryde hans kontrakt, så ved man 
							aldrig hvad der sker – spørg selv Kris Meeke. 
							  
							Hyundai har nemlig sikret sig et trumfkort. De har 
							ikke bare forlænget spanske Dani Sordos 
							deltidskontrakt, de har også på deltidskontrakt 
							hyret den navnkunde Sebastien Loeb, der dermed, i 
							hvert fald for en tid, 
							bryder ud af samarbejdet med Citroën og søstermærket 
							i PSA koncernen, Peugeot. Hans opgave er ikke at 
							blive verdensmester, men at vinde rallyes, 
							understøtte Neuville og tage VM-points fra 
							konkurrenterne i de rallyes, hvori han deltager. 
							  
							Parat til eldrift 
							Kontrakten er toårig, og sandt at sige virker det 
							som om, at Loeb på den måde kan holde sig i form og 
							få fornyet erfaring med henblik på en senere 
							tilbagevenden til PSA – måske i 2021 bag 
							rattet af en Peugeot 208 WRC Electric. Redaktørens 
							tankespind, godt nok, men ikke uden hold i realiteterne, for 
							sidst i 2019 lancerer Peugeot efter planen en 
							elektrisk 208, baseret på den helt nye 208 model, 
							der introduceres nogle måneder forinden. Og for 
							nylig forlod Peugeot RallyCross verdensmesterskabet 
							med det argument, at man ikke dér elektrificerede 
							sporten hurtigt nok. 
							  
							Endnu er der intet konkret om at elektrificere 
							rallysporten på VM-niveau, men det kommer givet vis 
							til at ske, og formentlig tidligere end mange venter. Der 
							er nemlig (heldigvis) ingen vej udenom. 
							  
							Ford ruster op 
							Tilbage til Ford og M-Sport teamet, som 
							varetager Fords engagement i WRC: Det gør de 
							formentlig fortsat, men ikke med den økonomiske 
							indsprøjtning, som teamet har brug for. Derfor har team-ejer Malcolm Wilson åbent erklæret, at 2019 for 
							hans eget vedkommende vil have refinansiering af 
							rallyaktiviteterne som det absolutte fokuspunkt. 
							  
							I mellemtiden vil den erfarne Rich Millener tage 
							hånd om rallydeltagelsen, som kommer til at ske med 
							Elfyn Evans og Teemu Suninen som de bærende kræfter 
							bag rattet i Fiesta WRC rallybilerne. Indimellem vil 
							de også have opbakning fra svenske Pontus Tidemand, 
							som vandt WRC2 mesterskabet i 2017. Elfyn Evans var 
							til tider meget hurtig i fjor, men måtte typisk 
							underkaste sig teamets engagement med Sebastien 
							Ogier. Nu er det væk, men det er pengene i stor stil 
							også. Men måske er det netop den situation, der giver 
							teamets tilbageblevne kørere rum for udfoldelse. |