- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ott Tänak er storfavorit til VM-titlen i 2019 efter at Toyota sikredes sig bilproducenternes VM i 2018.


World Rally Championship 2019:

Uforudsigeligt, dramatisk og spændende


Af Søren Clauding – januar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den kommende weekend er verdensmesterskabet i rally – World Rally Championship (WRC) – på ny i højeste gear. Da kaster verdens bedste rallykørere sig ud i det, der let kan blive en endnu mere spændende sæson end den, de deltog i de sidste to år. Og de to sæsoner gav i forvejen rallysporten et kolossalt løft – ingredienserne var ikke mindst uforudsigelighed, dramatik og spænding fra start til mål i stort set hvert eneste rally.

 

Årets første VM-rally er traditionen tro Rally Monte Carlo. Starten går torsdag aften d. 24. januar klokken 18:50 i bjergbyen Gap nord for Nice og Monaco, og søndag eftermiddag omkring klokken 13 ved man hvem, der har vundet det første af de i alt 14 løb, 2019 VM-kalenderen består af.

 

Ogier fortsatte med at regere

På mange måder blev der vendt op og ned på styrkeforholdet i 2018. Det eneste, der ikke blev ændret på var den rallykører, der vandt kørernes verdensmesterskab, franskmanden Sebastien Ogier. Han blev verdensmester for sjette gang i træk og det er da også hans mål at gentage succesen i år. Men det bliver i et nyt team, for allerede i efteråret blev det bekendtgjort, endnu inden sæsonen var forbi og mesterskabet afgjort, at Ogier havde skrevet kontrakt med Citroën.

 

Det skete på bekostning af M-Sport Ford teamet, der ellers havde stået parat til at tage imod ham, da Volkswagen med kort varsel, foranlediget af dieselskandalen, valgte at trække sig ud af rallysporten for to år siden. Ogier vandt dog begge VM-titler i de to år, han kørte for Ford (så han har vel kvitteret for tilliden), og det første år også VM-titlen for bilproducenter – eller i hvert fald stod han for størstedelen af de placeringer, der sikrede Ford titlen.

 

Toyota verdensmester 2018

Den overtog Toyota imidlertid i 2018 – til overraskelse for mange, men næppe for fabrikken selv, der for tiden mildest talt er inde i en stime af motorsportstriumfer, hvor Dakar-sejren for mindre end en uge siden udbyggede succesen.

 

Hvem der vinder VM i 2019 står hen i det uvisse. Selv ikke Ogiers tilbagekomst hos Citroën, som i sin tid lagde grunden til franskmandens WRC karriere og for hvem han faktisk formåede at vinde syv VM-rallyes i perioden 2008-2011, er nogen garanti for succes.

 

Citroën vil også vinde

Citroën er dog godt rustet til at tage imod Ogier og satser på at sikre ham det bedst mulige udstyr, hvilket den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb i efteråret 2018 dokumenterede at den franske fabrik er i stand til, da han vandt Citroëns eneste rallysejr i fjor ved at køre først over målrampen i det catalonske rally – sæsonens næstsidste VM-afdeling. Loeb kørte dog kun tre udvalgte rallyes sidste år, og hans triumf i Spanien rykkede ikke nævneværdigt på Citroëns sidsteplads i WRC 2018. Og Loeb er ikke en del af Citroën teamet i 2019.

 

Citroëns rallybil blev væsentligt forbedret over året, især efter at englænderen Kris Meeke var blevet fyret pga. for stort et antal ulykker i årets første del. Han får imidlertid et overraskende comeback i år.

 

Stærkt Toyota hold

I forbindelse med, at Citroën begyndte at genopbygge deres team, med det mål at blive ligeså god som i deres storhedstid tilbage i nullerne, engagerede man ikke bare Ogier men også Toyotas Esapekka Lappi, der blot har halvandet år på bagen som fast inventar i rally-VM.

 

Det skete til synlig irritation og en vis skuffelse for Toyota teamchefen Tommi Mäkkinen, der havde investeret meget tid, penge og personligt engagement i udviklingen af Lappi. Naturligvis ikke gjort med det formål, at han straks skulle udleve sit talent hos konkurrenten, men sådan er motorsportsverdenen også.

 

Den ledige plads hos Toyota tilbød Mäkkinen så Kris Meeke, i sikker forvisning om, at han selv, altså Mäkkinen, der tilbage i tiden blev rally-verdensmester fire gange, vil kunne give Meeke de forhold, som han har brug for, til at køre hurtigt – uden at køre af sporet. Den øvelse bliver spændende at følge i det kommende år.

 

Tänak var efterårets hurtigste

Naturligvis var det lidt af et tab for Toyota, at skulle sige farvel til Lappi, og det er interessant at se, om Meeke kan gøre det bedre end finnen. Men Toyota er som regerende verdensmester parat til at forsvare titlen med det ultimative mål, at snuppe kørernes VM-titel ved samme lejlighed. Og mulighederne er store, måske endda så store, at der er grund til nervøsitet hos Citroën.

 

I fjor var Ott Tänak fra Estland nemlig meget tæt på at fravriste Ogier kørernes VM-titel. Han var hele efteråret klart den hurtigste af alle i rallyfeltet, og Toyotas Yaris WRC racer var over året blevet den bedste rallybil på ethvert underlag. Desuden har man Jari-Matti Latvala som teamets erfarne samlingspunkt, og det var som om han oplevede en opblomstring over efteråret, da rallybilen nu var blevet så god, at den gjorde som Latvala ønskede. De to og med Kris Meeke som teamets backup vil meget vel kunne dominere WRC 2019 og Tänak er storfavorit til VM-titlen, ligesom Ogier, som man på ingen måde kan komme uden om, uanset hvilken bil han kører.

 

Hyundais trumfkort

Og hvad så med Hyundai teamet, som især med belgiske Thierry Neuville også var i toppen i 2018? Jo, Neuville fortsætter hvor han slap i fjor (og ham kan man heller ikke se bort fra som kanditat til VM-titlen). Det gør norske Andreas Mikkelsen også, for de har begge kontrakt for hele 2019. Men hverken Hyundai eller Mikkelsen var tilfredse med nordmandens resultater i forgangne år, og selvom Hyundai fastslår, at de ikke har tænkt sig at bryde hans kontrakt, så ved man aldrig hvad der sker – spørg selv Kris Meeke.

 

Hyundai har nemlig sikret sig et trumfkort. De har ikke bare forlænget spanske Dani Sordos deltidskontrakt, de har også på deltidskontrakt hyret den navnkunde Sebastien Loeb, der dermed, i hvert fald for en tid, bryder ud af samarbejdet med Citroën og søstermærket i PSA koncernen, Peugeot. Hans opgave er ikke at blive verdensmester, men at vinde rallyes, understøtte Neuville og tage VM-points fra konkurrenterne i de rallyes, hvori han deltager.

 

Parat til eldrift

Kontrakten er toårig, og sandt at sige virker det som om, at Loeb på den måde kan holde sig i form og få fornyet erfaring med henblik på en senere tilbagevenden til PSA – måske i 2021 bag rattet af en Peugeot 208 WRC Electric. Redaktørens tankespind, godt nok, men ikke uden hold i realiteterne, for sidst i 2019 lancerer Peugeot efter planen en elektrisk 208, baseret på den helt nye 208 model, der introduceres nogle måneder forinden. Og for nylig forlod Peugeot RallyCross verdensmesterskabet med det argument, at man ikke dér elektrificerede sporten hurtigt nok.

 

Endnu er der intet konkret om at elektrificere rallysporten på VM-niveau, men det kommer givet vis til at ske, og formentlig tidligere end mange venter. Der er nemlig (heldigvis) ingen vej udenom.

 

Ford ruster op

Tilbage til Ford og M-Sport teamet, som varetager Fords engagement i WRC: Det gør de formentlig fortsat, men ikke med den økonomiske indsprøjtning, som teamet har brug for. Derfor har team-ejer Malcolm Wilson åbent erklæret, at 2019 for hans eget vedkommende vil have refinansiering af rallyaktiviteterne som det absolutte fokuspunkt.

 

I mellemtiden vil den erfarne Rich Millener tage hånd om rallydeltagelsen, som kommer til at ske med Elfyn Evans og Teemu Suninen som de bærende kræfter bag rattet i Fiesta WRC rallybilerne. Indimellem vil de også have opbakning fra svenske Pontus Tidemand, som vandt WRC2 mesterskabet i 2017. Elfyn Evans var til tider meget hurtig i fjor, men måtte typisk underkaste sig teamets engagement med Sebastien Ogier. Nu er det væk, men det er pengene i stor stil også. Men måske er det netop den situation, der giver teamets tilbageblevne kørere rum for udfoldelse.

Årets første WRC-afdeling er Rally Monte Carlo. I rallyet indgår verdens mest berømte hastighedsprøve over bjergpasset Col di Turini. I forbindelse med de første internationale testkørsler af den nye Peugeot 508 kørte vi hele hastighedsprøven fra ende til anden og onboard videoen derfra kan ses ovenfor. Fuld HD.

Læs også mere og se billederne hér >>>



WRC på Eurosport

WRC dækkes også i 2019 eksklusivt i Europa på Eurosport 2 Danmark, som hovedregel med undertegnede som kommentator. Imidlertid ønsker moderfirmaet Discovery også at udbrede kendskabet til WRC overfor et bredere publikum og derfor kommer søsterkanalen ”6’eren” også i spil. Det sker allerede i forbindelse med Rally Monte Carlo, hvor udsendelsesplanen ser sådan ud:

 

LIVE:

Torsdag 24. jan: 19:30-20:30: Eurosport Player

Lørdag 26. jan: 14:00-15:00: Eurosport 2 (og Player)

Søndag 27. jan: 12:00-13:30: 6’eren

 

Udsendelserne genudsendes på Eurosport 2 og forud for søndagens LIVE udsendelse på 6’eren genudsendes Eurosport udsendelserne fra torsdag og lørdag.


2019 WRC kalenderen:


24-27. januar: Monte Carlo

14-17. februar: Sverige

7-10. marts: Mexico

28-31. marts: Corsica

25-28. april: Argentina

9-12. maj: Chile

30. maj- 2. juni: Portugal

13-16. juni: Italien

1-4. august: Finland

22-25. august: Tyskland

12-15. september: Tyrkiet

3-6. oktober: Storbritannien

24-27. oktober: Catalonien

14-17. november: Australien


Sebastien Ogier er kommet tilbage til rødderne: Han begyndte sin karriere hos Citroën og har i den seneste tid været godt i gang med at træne til bl.a. årets første VM-afdeling, Rally Monte Carlo.


WRC rallybilerne i 2019:


Toyota Yaris WRC.

 

Ford Fiesta WRC.

 

Hyundai i20 Coupé WRC.

 

Citroën C3 WRC.


Sebastien Ogier vandt kørernes VM i 2018 i en Ford Fiesta WRC.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt