- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kort test: Ny Renault Twingo

Bybil på toppen


Af Søren Clauding – 20. juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I ordets bogstavelige starter den nye opdaterede Renault Twingo helt på toppen. På toppen af København, vel at mærke, for den første mulighed for, kort at prøvekøre den nye Renault-mini, fandt sted, netop fra toppen af Københavns ældste parkeringshus på Dronningens Tværgade med den nye restaurerede Marmorkirkes imponerende kuppel som den pittoreske baggrund.

 

Den nye farverige minibil har aldrig fået det tag i danskerne, som Renault havde forventet, men ved at fokusere på det, den uden sammenligning er bedst til, nemlig at sikre effektiv by-transport, får den en ny chance, som har større mulighed for at lykkes. Den har nemlig nogle helt grundliggende egenskaber, som gør den helt ideel til netop at færdes i bytrafikken, og så ser den ganske enkelt bedre ud.

 

Overhaling på flere fronter

Det er fem år siden, vi første gang kørte den lille nye Twingo, som var og fortsat er udviklet i et samarbejde med Mercedes-brandet, Smart. Visuelt trængte den da også til en opstrammer – hvilket den har fået – og i teknisk forstand har den også fået en overhaling.

 

Fronten er mere moderne, mere frisk og med mere pondus, ligesom de øvrige modeller i Renault programmet. Der er kommet flere farver til og det genspejles bl.a. i kabinen, som er frækkere, smartere og mere indbydende. Forlygterne har fået tilført den nye C-formede lys-signatur, som også kendetegner de større modeller, og så har den fået en opdateret motor.

 

Flere hestekræfter

Hvad sidstnævnte angår, er den stadig helt usynlig, med mindre man graver sig ned under bagagerumsbunden. For en Twingo er fortsat baghjulstrukken. Maskineriet er i princippet den samme 3-cylindrede 1-liters motor, men den leverer nu 75 hestekræfter, hvilket i sagens natur forbedre dens fartpræstationer en anelse.

 

Vigtigst er dog en forbedret benzinøkonomi – Twingo’en kan iht. de nye WLTP normer køre 19,2 km/l, hvilket er et tal, der må formodes at kunne holde i praksis. Men det gav den første korte køretur i den nye bil ikke mulighed for at kontrollere.

 

Exceptionel i bytrafikken

Bilen er vokset 2 cm, men det er alene pga. de udvendige ændringer. Hvad der er helt centralt, og som i bund og grund er årsagen til, at bilen har hækmotor med tilhørende baghjulstræk, er muligheden for at opnå en ekstrem lille vendediameter på blot 8,6 meter. Det er virkelig effektivt, hvis man fx har brug for at foretage en u-vending uden at forstyrre bytrafikken nævneværdigt.

 

Hvad Twingo’ens affjedring angår, fornemmes den mere komfortabel end i den tidligere model. Affjedringen må nødvendigvis også være ændret, fordi bilen er sænket 1 cm i forhold til forgængeren, hvilket giver bedre kurveegenskaber og formentlig reducerer sidevindsfølsomheden. Desuden bliver benzinøkonomien en smule bedre og de ujævne københavnske gader har også glæde af en tilgivende affjedring.

 

Rigt udvalg af udstyr

Der kan vælges mellem én motor på det danske marked. På udstyrsfronten er mulighederne lidt større, idet man tilbyder to niveauer – LIFE og ZEN – til hhv. 100.000 og 112.000 kroner. LIFE udstyret er udmærket, og inkluderer fjernbetjent centrallås, Isofix beslag på bagsæderne, hvor der er forbavsende god plads, nødbremse, hillstart assistent, el-ruder i førersiden, lukket handskerum, nedfældeligt passagersæde og førnævnte LED kørelys.



ZEN udstyret omfatter bl.a. højdejusterbart rat, aircondition, deleligt bagsæderyglæn og mulighed for at tilslutte Bluetooth, USB og AUX. Der er oven i købet monteret en holder til smarttelefonen i midterkonsollen, som gør det let at følge fx dens navigationsanvisninger.

 

Tilkøb

Der er rige muligheder for forskelligt tilkøb, sådan nævnt lidt i flæng til ZEN-udstyret: ”Smartpakken” til blot 7000 kroner, som omfatter læderrat, Isofix beslag på forreste passagersæde, sædevarme, p-sensorer bag, el-sidespejle, højdejusterbart førersæde, tågeforlygter og interiørpaneler i valgfrit sort, rød eller gul. ”Sikkerhedspakken”, der inkluderer fartpilot og advarsel ved vognbaneskift koster 3500 kroner og et elektrisk stoftag koster 11.900 kroner. Sidst men ikke mindst inkluderer ”Easy Link” pakken udbyggede muligheder for kommunikation med smarttelefoner og en 7” skærm, som siden kan benyttes også til bakkameraet, der dog koster 2000 kroner oveni.


Kanvastaget foldes omhyggeligt sammen, når man gerne vil have luft i kabinen. Det sker helt elektrisk.


Vil man udbygge LIFE udstyret, kan man fx vælge metallak til 4500 kroner og ”R & Go” Multimediesystemet med Bluetooth radio, telefonholder, smartphone app med navigation, håndfri telefoni, multimedia og kørecomputer. Den pakke koster 5000 kroner.


Link til importøren


Renaults danske informationschef, Søren Ignaz, er idé-generatoren bag den usædvanlige præsentation af den nye Twingo på Jeudan parkeringshusets tag. Sidste år blev der solgt 25.000 biler i A-segmentet og i årets første fem måneder steg salget af småbiler med 20 procent. Den kage vil Renault gerne have andel i med den nye Twingo.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Renault Twingo First World Test 2014 >>>


 

 

 

Bagagerummet på 200 liter er reelt og let tilgængeligt.

 

Bagklappen udløses ved en knap under grebet på bagrudeviskeren. Fin løsning - når først man ved det.

 

Hattehylden har en fals, hvori man kan lægge småting fra sig, uden at de rutcher ned i bagagerummet.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt