- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Test: Nissan LEAF

Nye teknologier

løfter oplevelsen


Af Søren Clauding – marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Nissan LEAF er skabt med en helt central filosofi som et bærende element: Den skal være overkommelig for bilejere at købe og at eje. Det sidste har meget med de el-leveringsaftaler at gøre, som Nissan har indgået og man som kunde kan benytte sig af, hvorimod det første er styrende for den teknologi anvendelse, der indgår i den nye Nissan LEAF.

 

Batteriet har fx en energikapacitet på 40 kWt. Dets fysiske dimensioner, både mål og vægt, er holdt på samme niveau som hidtil, hvilket har en betydning for bilens størrelse.

 

”Vi kunne godt have lagt et større batteri i LEAF’en, så dens rækkevidde ville blive meget længere,” forklarer Nissans danske marketingchef, Steffen Nederby Høj. ”Men det ville på den ene side have fordyret bilens pris, på den anden side ville det også have forøget bilens vægt og derved ville man ikke kunne køre så langt på hver kWt.”

 

Lavere energiforbrug til alles fordel

Det svarer direkte til, at en stor bil med en konventionel forbrændingsmotor har et større forbrug af benzin eller diesel pr. kilometer. Det er ikke så meget størrelsen, som gør forskellen, men vægten. Og helt centralt er det, at selvom energien måtte være produceret vha. rene produktionsmetoder (solceller, vindmøller etc.), så skal den produceres, og der er heller ikke uendelige mængder af den slags energi – begrænsningerne er blot nogle andre end når det handler om fx fossile brændstoffer.

 

I stedet har Nissan valgt, at optimere LEAF’ens aerodynamik. Eksempelvis er bunden under bilen helt flad. Det reducerer i sig selv luftmodstanden, så luftmodstandskoefficienten blot er 0,28. Og det har også den følgevirkning, at støjniveauet er væsentlig lavere.

 

Normtal for energiforbrug

Alligevel kan man iht. den udgående norm for måling af bilers energiforbrug, NEDC, køre 378 kilometer på et fuldt opladet batteri. Nissan har også offentliggjort forbrugstallene ifølge den nye WLTP norm. Efter den kan man ved blandet kørsel køre 270 km på en fuld opladning og 415 km ved bykørsel.

 

WLTP betyder Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure og selvom det tal er meget tættere på virkeligheden, vil virkeligheden altid være anderledes.

 

”Selv hvis man virkelig mishandler bilen, kører man mindst 160 km på et fuldt opladet batteri, også ved vintertide med nedsat batterieffekt, varme i kabinen osv.” fastslår Steffen Høj. ”Som tommelfingerregel kan man køre op imod 300 km/opladning, viser vores praktiske forsøg med bilen.” Derved er den nye Nissan LEAF reelt et alternativt for de allerfleste bilister.

 

Og vælger man at anskaffe den nye LEAF, måske i udgaven til omkring 300.000 kroner, får man al den moderne teknologi, som hjertet kan begære.

 

ProPilot er landet

Ikke mindst introducerer Nissan det længe ventede ProPilot system, som er en sammenkobling og udvidelse af individuelle systemer som adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent, men i så forfinet en form, at det fungerer ved alle hastigheder, også helt ned til 0 km/t. Og systemet sætter bilen i gang igen, når den foran holdende bil, fx efter rødt lys begynder at køre. Systemet er fremragende og bringer LEAF meget tæt på at være selvstyrende. ProPilot kan reagere på fodgængere såvel som cyklister og forudse kollisionsfarer to biler frem, hvorved reaktionstiden bliver endnu kortere og markant bedre end den menneskelige reaktionsevne.

 

Systemet kan også parkere bilen selv, men det er dog en af de detaljer, vi ikke fik afprøvet i forbindelse med de første nordeuropæiske testkørsler af den nye LEAF, som fandt sted i og omkring København. Det er baseret på en kombination af kameraer og radar.


Andre Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

 

Men ny LEAF kan Nissan gå på vandet >>>

 

Nissans succes elbil kraftigt fornyet >>>

 

Nissans nye mobile elværk >>>


Den helt nye 2. generation af Nissan succes-elbil, LEAF, har vi prøvekørt i hjertet af København. Se fx. "on-board" hvordan e-pedalen virker. Fuld HD.


Hurtige fakta om den nye Nissan LEAF


Introduktion i Danmark: I skrivende stund.

 

Se faktaboksen i denne artikel >>>

 

Listepriser:

Visia: kr. 263.880.

Acenta: kr. 283.880.

N-Connecta: kr. 293.880.

Tekna: kr. 303.880.


Nissan har solgt 200 af den nye LEAF på det danske marked, endnu inden kunderne har kørt i den endsige set den.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt